Toormaterjalide defitsiit 2021 - Investment topic - Forum - LHV financial portal

LHV financial portal

Forum Investment topic

Toormaterjalide defitsiit 2021

Log in or create an account to leave a comment

  • Tere

    mõtlesin uurida mis mõtteid ja kogemusi foorumi kollektiivile Covidist põhjustatud toormaterjalide defitsiit tekitanud on.

    Olukorras lühidalt:
    *Covid esimene laine lõi eelmine aasta tootjad šokki, lao seisud tõmmati õhukeseks
    *Mitmed tehased vahepeal ajutiselt suletud või covid piirangute tõttu töökorraldust muutnud => output oluliselt vähenenud.
    *Teatud sektorites tarve taastus üsna kiiresti ja isegi kasvanud Q3-Q4 2020. Samal ajal kui tehased veel pole täisvõimsusel töötama hakanud, paljude tehaste taaskäivitamine aega nõudev ja tarneahelad on veel upakil, on kõvad tellimused sisse antud (Q3-Q4 kasv) => Defitsiit, järsku kõik rabelevad toorme nimel
    *Samal ajal globaalne logistika endiselt käpukil, konteinerite transp kohati 10x hinnastatud.

    Ise olen keemiatööstusega rohkem kursis ja näen kuidas klaasplasti valdkonna keemiatöösturid on nii kriitilises olukorras, et toovad täis lennukitega üle maailma toormeid kohale. Aasta algul tundus veel, et häiritud logistika sektorist tulenevalt transa hindadest ainult tuleneb tõus, aga nüüd näha mis moodi käib kaklus toorme saadavuse pärast. Teatud võtmekemikaalid 2-3x hüpanud mõne kuu jooksul. NB toormaterjal pole mitte maailmast otsa saanud, vaid tarneahelatete segadusest tingitult flow upperkuutis.

    Terve tööstuse omavahel tihedalt seotud flow chart nii sassis, et iga lüli luksatused võimenduvad järgmises lülis. Hetkel keemiatootjatel tellimusi ei ole võimalik enam kinnitadagi! Viimasel hetkel enne tarnet - ehk kui on 100% kindel, et toormed olemas - öeldakse kas saab kauba ja mis hinnaga, hinnad non-negotiable.

    Üldiselt suurtööstused vast saavad oma toorained kätte, hinnad peegeldatakse kindlasti edasi. Lõpptarbija nii pea hinnatõusu ei näe. Väikese ja keskmise suurusega tootmised saavad ilmselt kõige kõvema paugu - lisaks hinnatõusule tuleb toime tulla sellega, et mingitel perioodidel ilmselt ei ole toormaterjali kuskilt saada.

    Metallid veel rallivad, puidutööstuses ikaldus. Kuidas teie kogemused?


  • Ma olen väikese ja keskmise suurusega mööblitootja. Ikaldus on majas küll: plaate on raske saada, furnituurid on maailmast otsa lõppenud kõike peab suurtes kogustes ette tellima ja lisaks ähvardavad kõik tarnijad kuni 30% hinnatõusuga. Teiselt poolt tellimusraamat pole iialgi nii priske olnud ja kellel tarnetega muresid pole, nendel on kuldajad. Patt oleks kurta, kui eelarve vähegi kannatab ette varumist aga iga päev tuleb teateid, et a'la pakkekile on nüüd 30% kallim kui eile. Meist väiksematel on küll raske, sest nemad soetavad asju viimasel hetkel ja jäävad sageli uksetaha.
  • Tööriistaäris samad tuuled. Esiteks paljud suured tehased kinni või töötavad 25% koormusega. Terase tooreaine hind tõusnud 80% aastaga. Transpordikulud konteineritega tõusnud 10x. Iga uus partii kaupa tuleb kallimalt kätte, kui eelnev. Lõplikud hinnad selguvad viimasel hetkel ja projektimüüki üha raskem teha. Lähiajal tõusevad tööriistade, garaaziseadmete ja metallitööstuse kulumaterjalide hinnad. Olukord ei ole viimase aastaga läinud helgemaks. Samuti oli juba metallitööstuses tunda langust 2019.
  • Kas Outokumpu pigem võidaks sellest või on algne toore nendegi puhul Aasiast pärit?
  • plastitööstuses ma küll mingit probleemi ei näe, hinnad on ca´ 2017 aasta tasemel. viimased paar aastat olid hinnad pigem väga madalad (alles see oli nafta tasuta pakkumine) ja nendelt tasemetelt on muutus jah toimunud, aga mingitest trendi tippudest rääkida ei saa.

    ülemere konteinerite nappus on tõstnud konteineri hinna kahekordseks, see on tõsi - mis aga põhjustab kauba hinna tõusu ~0,1 €/kg - no ei jää elu selle pärast seisma. ps! keegi siin väidab, et konteiner on 10x kallim?! ... vabandust, aga kõlab udujutuna.
  • Mida sa täpsemalt plastikutööstuse all mõtled. Ma vahest kasutan plastikust lehtmaterjale. Sain paar nädalat tagasi maaletoojalt kirja, et seoses toormaterjalide järsu hinnatõusuga on hinnad järgmine nädal olenevalt tootegrupist 10% - 25% kõrgemad.
  • Flatuu millistest plastidest räägid? Eks see ole väga erinev lõikude kaupa.
    Konteiner 10x pole mingi udu..
    Ise näen, et komposiidid on kõva tule all - polüester/vinüülester/epod + klaas. Ehk kõik käsitsi lamineeritud, pressitud, vormitud jm meetoditel toodetud klaasplast rahvakeeli. Samuti muud polüester & epo tooted, lisaks erinevad kummid.
  • Hetkel plasti, keemia- ja elektroonikatööstuses esinev defitsiit seotud pigem kuu aega tagasi Texast tabanud lumetormiga.
    Maailma suurimad keemiaettevõtted said kõvasti räsida, samuti mõned Samsungi tehased, mis toodavad kiipe.

    Enne seda oli nõudlus suur, sest kogu maailm läks äkitselt kaugtöö peale ja oli vaja rohkem arvutustehnikat.
    Bitcoini kaevandamine samuti suurendas nõudlust kiipide järele.

    Nüüd eilsest lisas õli tulle konteinerlaeva kinni jäämine Suessi kanalis. See võib konteinerite logistika korralikult segamini lüüa.

    https://www.wsj.com/articles/one-week-texas-freeze-seen-triggering-monthslong-plastics-shortage-11615973401

    The February freeze that triggered mass blackouts in Texas led to chemical plant shutdowns that are disrupting global supply chains, causing a shortage of the raw materials needed for everything from medical face shields to smartphones.

    The power outages brought the world’s largest petrochemical complex to a standstill, forcing more plants in the Gulf of Mexico region to shut down than during Hurricane Harvey in 2017. A month later, many remain offline, and analysts said it could be months more before all are fully back.

    Prices for polyethylene, polypropylene and other chemical compounds used to make auto parts, computers and a vast array of plastic products have reached their highest levels in years in the U.S. as supplies tighten. For example, prices for polyvinyl chloride, or PVC, have more than doubled since last summer, according to S&P Global Platts.

    That is expected to result in cost increases and delays for auto makers, home builders and countless other businesses, with impacts ultimately felt by consumers, according to companies and analysts. The shortages are part of a growing economic price tag of a storm that knocked out a third of natural-gas production in Texas and forced some chip makers to curtail output, exacerbating a semiconductor shortfall.


    https://wolfstreet.com/2021/03/17/shortages-of-semiconductors-plastics-backlogs-at-container-ports-and-the-texas-freeze-wreak-havoc-on-automakers/

    And now there are plastic shortages cropping up because petrochemical plants along the Gulf of Mexico shut down as a result of the Texas freeze, and many plants remain offline – thereby hitting the supply of plastics.

    This came on top of the crippling turmoil in the shipping industry. Container ships are balling up near the ports along the West Coast for days and are not able to unload because ports are backlogged and are struggling with bottlenecks and other issues. With numerous container ships hung up, there is now a shortage of ships and containers in Asia for shipping goods to the US.

    Parim ravi kõrgetele hindadele on kõrged hinnad.
    Olge mureta, tänu sellele investeeritakse lähiaastatel kõvasti tootmisvõimsuste suurendamisse ja seetõttu pole praegu defitsiidist kasu lõikavatesse firmadesse mõtet investeerida.
  • "iffkillla"
    Mida sa täpsemalt plastikutööstuse all mõtled.


    graanul: PE, PP, PET, PA, PC, ABS
  • "hnr707"
    Flatuu millistest plastidest räägid? Eks see ole väga erinev lõikude kaupa.
    Konteiner 10x pole mingi udu..
    Ise näen, et komposiidid on kõva tule all - polüester/vinüülester/epod + klaas.


    jah, sorry, komposiite ma tõesti ei loe päris plastideks. komposiitide hinnas mängib suurt rolli ka tootmisprotsess, mitte otseselt tooraine. protsessi hinnad kindlasti tõusevad, kui nõudlus langeb, overhead tahab katmist.
  • Asi paistab hapu.
    Viimane aeg paanika režiimi minna. Nii isiklikul kui ettevõtete tasemel.
    Paanika ei maksa midagi, aga mitte paanitsemine võib väga kalliks minna.
    https://www.cnbc.com/2021/03/25/maritime-historian-sees-ominous-signs-that-the-suez-canal-blockage-may-take-time-to-fix.html

    Former Merchant Mariner Sal Mercogliano said Thursday he sees new and ominous signs that the 220,000-ton mega ship blocking Egypt’s Suez Canal may take a lot longer to remove than initially thought.

    “One of the most ominous things we are seeing, right now, is the parent company, Evergreen, has started to route two of their vessels around Africa,” Mercogliano said. “That’s telling us this may take a lot longer than they were initially expecting.”

    Mercogliano explained with that extended route, “you’re talking about adding 3,500 miles on a route from Singapore to Rotterdam, you’re talking about 12 to 14 days.”

    The maritime historian added that while the Ever Given’s misfortune has already impacted oil prices, factories might be next.

    “There may be production plants, automobile factories, for example, will have to shut down, waiting to get parts,” he said. “We don’t live in a society today where we store a lot of parts.”
  • Pärast Kuuepäevast sõda oli kanal suletud 1967–1975. Suur Mõrujärvele jäi 1975. aastani lõksu 14 laeva. https://et.wikipedia.org/wiki/Suessi_kanal
    Inimkond ei surnudki välja :)
    ERR on vahepeal treinud uudise, et https://www.err.ee/1608153787/suessi-kanalit-tokestanud-konteinerlaev-saadi-madalikult-lahti
    Kas see on eksitav uudis?
  • Vaata uudise kuupäeva ka, 24. märts.
    ERR elab omas maailmas. See on valeuudis. Üheski teises peavoolu allikas sellist infot ei ole. Samuti mitte Suessi kanali ametlikul kodulehel.

    Täna elame hoopis teises maailmas kui eelmisel sajandil. Kellelgi mingeid varusid ei ole. Just in Time Delivery.
    Tarneahelad on vägagi globaalsed. Liblika tiivalöök põhjustab tormi.
    30 protsenti maailma merekonteiner vedudest läheb sealt läbi. Vedude hinnad lähevad siit taevasse. Väga head eeldused defitsiidi tekkimiseks kõikide kaubagruppide ulatuses.

    4 tundi vana Reutersi uudis.
    https://www.reuters.com/article/us-egypt-suezcanal-supplychains/suez-canal-blockage-adds-strain-to-global-supply-chains-idUSKBN2BI13J
    Efforts are under way to free the vessel, although salvage experts warn the process may take weeks.

    Roughly 30% of global container traffic flows through the canal annually. The severed trade route could affect about 10%-15% of world container throughput while the blockage persists, analysts from Moody’s Investors Service said.

    “Very high consumer and industrial demand, a global shortage of container capacity and low service reliability from global container shipping companies... has made supply chains highly vulnerable to even the smallest of external shocks,” they said in a note on Friday.

    Ships will now have to potentially take the longer route around the Cape of Good Hope in South Africa, adding about 7-10 days to their journey, which will push up costs.

    As a result, Europe’s manufacturing industry and auto sector, including auto suppliers, will be hit hardest, Moody’s Investors Service said.

    "This is because they operate ‘just-in-time’ supply chains, meaning they do not stockpile parts and only have enough on hand for a short period, and source components from Asian manufacturers,” the analysts said.

    “Even if the situation is resolved quickly, port congestion and further delays to an already constrained supply chain are inevitable.”

    The transport minister of Singapore, the world’s top transhipment hub, said on Thursday the blockage in the Suez Canal could temporarily disrupt supplies to the region, and potentially cause a drawdown on inventories.

    My view is that this will cause problems for a lot of countries and industries around the world in the short run,” said Sumit Agarwal, economics professor at National University of Singapore.


  • Ninaosast konteinereid maha tõsta ei kannata, murdub pooleks? Saaks nina 3-4m kõrgemale, tuleks ehk ise lahti. Või tegelt, nii raske last seal ei paista olevat, vööripirni ülemine serv on ju väljas.
  • Nali on see, et kanalis on madalik? Pangu sellele kaldale tõke ette, et liiv kanalisse ei valguks. Siit saaks ühe vandenõuteooria, mis?
  • Aerofotodelt on näha, et mitmes kohas on kalda erosioon toimunud ja sirgest kaldast on saanud kurviline. Aga mitte selles kohas. Laev pigem rammis kaldasse ja lõhkus sealt lahti liivakivi ning kiilus kinni.

    Google teadis rääkida, et kanal süvendati 60.-tel 10 meetri pealt 15,5-ni. Ever Giveni süvis täislastis on 14,5m, seega põhja peal ta kinni ei saa olla, aga vööripirn on sügaval liivakivis kinni ja seda pole võib-olla võimalik isegi mitte lahti kangutada vaid tuleb lihtsalt otse tagasi tõmmata või last ninast maha tõsta et ta ise ülespoole lahti murraks ennast.

    Korralik sitt ikka ventikasse lennanud. Saagigu rellakaga vööripirn maha, oleks kombes :P
  • Kas ma saan õieti aru, et see jurakas on ennast vööriga kaldasse ramminud ja ahter on teises kaldas kinni? Pmst risti kanalis? Siis on eriti karm juhus, ei saa isegi tagasi tõmmata, vaid tuleb kuidagi poolviltu loovida. 200 000 tonnist elementi. Mnjaa.

    Varub popkorni (enne kui selle supply ka kokku jookseb).
  • eestlased teadsid juba ammu ju juhatada, et aja parve pealt kivid maha ja parv tõuseb ise üles
  • Mastaapide kohta oli üks kena foto, kus kopaga pirni ümbrust üritati puhastada.
    Nagu üritaks teelusikaga Hummerit välja kaevata.

    Ilmselt olekski odavam kogu see asi tükkideks lasta, aga see aeg, mis pärast risu koristamiseks kulub... ohjahh...
  • "vabastiil"
    Veidi kahtlane lugu, eriti sellise uudise valguses:
    Maailma kaubavahetust blokeeriv hiigellaev joonistas enne Suessi kanalisse sisenemist merele peenise


    Arvestades summasid, mida peetakse selle intsidendi pärast kadunuks minevat, siis peaks klassifitseeruma juba terrorismiks? Tundub, et lennuki kaaperdamine on eilne päev. Oluliselt suuremat kahju saad teha laevaga.
  • Kahju kellele? Kas poleks praegune olukord liiga laia haavlipüssiga lastud?

    Kanali läbimist toetab kohalik loots

    Igatahes, üks kopp on ka kohal


    Ja kui selle üle on ära naerdud, siis siin on pilt mingist tõsisemast seadmest, mis kohale veetud. Kuus Eestisse mõeldud konteinerit ka peal, olemegi ohvrid
  • Selle kanali läbimine ei ole ka mingi 1,50. Pappi kulbitakse hoolega, aga köis ikka lohiseb.
  • "stocker"
    Nali on see, et kanalis on madalik? Pangu sellele kaldale tõke ette, et liiv kanalisse ei valguks. Siit saaks ühe vandenõuteooria, mis?


    Kuidas sellised geeniused foorumis oma aega raiskavad?
  • Nuuh, tee järgi. Hea geenius oled, et suvatsesid kommida.
  • OK, havoc kalkuleeri ise palju on selliste monstrumite läbimise maks.
    Link siin:
    https://www.wilhelmsen.com/tollcalculators/suez-toll-calculator/
    Ja nüüd kujuta ette, et seda kanalit läbib 12% maailma turust. Selle raha eest peab olema Muski hyperloop 3x valmis ehitatud olema, mitte laevatatav ja mina räägin lihtsast süvendamisest või tõkete ehitamisest. Need tõkked peaksid seal kullast olema.
  • Paar päeva on nüüd siis aega atra seada.Ilmselt see laev jääb sinna pikemaks ajaks ja majandusele korralik pauk tuleb. Toormete hinnad kerkisid ka ilma laevata. Millistele EL-i kohalikele ressurssidele soovitate panustada?
  • "Diamond Head"
    Paar päeva on nüüd siis aega atra seada.Ilmselt see laev jääb sinna pikemaks ajaks ja majandusele korralik pauk tuleb. Toormete hinnad kerkisid ka ilma laevata. Millistele EL-i kohalikele ressurssidele soovitate panustada?


    Bürokraatia kasvule.
  • Tööalaselt on näha, et elektroonikatööstus on hetkel väga raskes olukorras. Tarneajad on väga paljudel asjadel üle 30 nädala ja teatud komponentidele ei antagi tarneaega. See ei ole vaid mikrochipid jms, vaid ka kaablitega seonduvad crimpid jms.
    Varasemalt olid asjad kiiresti saadaval põhimõtteliselt igalt poolt, nüüd tuleb päris pikalt ette planeerida.
    Oleme tootjate ja edasimüüjatega palju suhelnud ning paranemist ei nähta enne 2022, võibolla isegi 2023.
  • Pikas plaanis peaks see ju backshoringut soodustama. NXP? ST Microelectronics? Võrreldes fundamentaalidega on need suht kalliks kruvinud juba küll.
  • Väidetavalt olevat puhunud tugev külgtuul ning konteinerite "purjepinda" arvestades mõjus seega üsna tugev jõud ristisuunas, mis võis saada otsustavaks laeva viltu pööramisel. Kanali ääred ei ole järsud, seal läheb sujuvalt vesi madalamaks. Sügava ala laius on ca 150 meetrit, kuigi kanali enda laius ca 250 m, laeva pikus ca 400 m.
  • Kas ja kuidas selle jama pealt teenida annaks? Tundub huvitav.
  • PM: Küsimusele, millal võiks laev liikuma saada, vastas Suessi kanaliameti juht, et see võibolla võimalik «täna või homme, sõltuvalt tõusude ja mõõnade mõjust laevale».
  • Reuters: “Heavy tugboats, with a combined capacity of 400 tonnes, will arrive this weekend. We hope that a combination of the tugboats, dredging of sand at the bow and a high tide will enable us to get the ship loose at the beginning of next week.”
  • Täpne asukoht kaardil, kus see konteinerlaev ennast Suessi kanalis risti ajas: Google Maps LINK.
  • "stocker"
    OK, havoc kalkuleeri ise palju on selliste monstrumite läbimise maks.
    Link siin:
    https://www.wilhelmsen.com/tollcalculators/suez-toll-calculator/
    Ja nüüd kujuta ette, et seda kanalit läbib 12% maailma turust. Selle raha eest peab olema Muski hyperloop 3x valmis ehitatud olema, mitte laevatatav ja mina räägin lihtsast süvendamisest või tõkete ehitamisest. Need tõkked peaksid seal kullast olema.


    Erinevalt Muski hyperloobist tegemist on reaalse inseneertehnilise objektiga. Fantaasiad ja PR sellega ei tööta.

    Kuidas sa kujutad ette tõkked mis antud juhul aitaks?

    PS: 2015 lõppes kanali suur rekonstrueerimine ja dubleeriva kanali ehitus ca 50km. Võib olla praegune intsident motiveerib rohkem investeerida.
  • "luarvik"
    Kas ja kuidas selle jama pealt teenida annaks? Tundub huvitav.

    Ma ise olen mõelnud sama asja. Tekkis üks teooria peas.
    Kuna laevad hilinevad ja kui lõpuks kohale saabuvad, siis on juba sadamad umbes jnejne.

    Selle tõttu hilineb lettidele mõeldud igasugu hooaja kaup, ning palju tuleb müüa maha ulmeallahindlustega või jätta lattu ootama oma uut aega. See võiks äkki kaasa tuua selle, et laopinnad täituvad seisva kaubaga. Millised börsifirmad pakuvad laondusteenuseid ja võidavad kauba ladustamise eest? DSV löi pähe ühe firmana. DHL?
    Kas arvate, et mu teoorial oleks jumet ja mis muud börsifirmad veel tegutsevad antud valdkonnas?
  • Äkki 3d printerite uus laine tulemas, nendega võidbjuba mida iganes hooajaks toota, toolikese või grillvardad. Siin ehitajad juba räägivad, et puiduga ka tuuga, hakkan isegi juba suveks põrandalaudu ette tellima, ennem, kui defitsiit kohal. Raitwoodi letikad on juba päris koledad.
  • Ise kirun ennast pikkade juhtmete pärast. Metallitööstuse liidrite aktsiad tegid alles üleeile võimast lendu @ Alcoa ja AlcerolMittal. Ei tea, kas enam ongi mõtet rongile hüpata.
  • Teile ei tundu, et varsti võib selle siin hüperinflatsiooni teemaga liita? Kui iga mööblitükk ja massin järsku 30% rohkem maksab, siis see ju ongi 'raha väärtuse langus'?
  • "lauriy"
    Teile ei tundu, et varsti võib selle siin hüperinflatsiooni teemaga liita? Kui iga mööblitükk ja massin järsku 30% rohkem maksab, siis see ju ongi 'raha väärtuse langus'?

    mis valemiga ta 30% rohkem maksab? Tooraine on 1 osa tootest, tihti suht väike osa, lisaks on päris suur ruum hulgi ja jaekattel jne. Tänapäeval osta netist kust tahad, ei ole nii, et keegi keerab 30% otsa ja pead ostma.
  • kuna laev on liivas kinni, on vaja ca 60+ vedava laeva jõudu, et liiva seest lahti tõmmata, sest raske laev jooksis liiva sisse kiirusega 15 sõlme
    lähematel päevadel on veel suur tõusu-mõõna amplituud, siis väheneb, seega šansid lahtitõmbamiseks vähenevad
    kerkib ka küsimus, kui palju laev deformeerub raske koorma all tõusu-mõõna ajal – et laev ei murduks, olks vaja koormat kergendada
    18 tonnii on kõige suutema helikopteri (MI26) kandevõime, üks konteiner kaalub 22,7 tonni, laev on nii kõrge, et teisaldatavat kraanat (sobiliku tõstevõimega) ülemiste konteinerite tõstmise jaoks raske leida.

    allikas: https://www.youtube.com/watch?v=5iyn2q6s1Sk
  • Laev on osaliselt juba lahti ja deklareeritakse, et kanal osaliselt vaba.
  • "taksidermist"
    kuna laev on liivas kinni, on vaja ca 60+ vedava laeva jõudu, et liiva seest lahti tõmmata, sest raske laev jooksis liiva sisse kiirusega 15 sõlme
    lähematel päevadel on veel suur tõusu-mõõna amplituud, siis väheneb, seega šansid lahtitõmbamiseks vähenevad
    kerkib ka küsimus, kui palju laev deformeerub raske koorma all tõusu-mõõna ajal – et laev ei murduks, olks vaja koormat kergendada
    18 tonnii on kõige suutema helikopteri (MI26) kandevõime, üks konteiner kaalub 22,7 tonni, laev on nii kõrge, et teisaldatavat kraanat (sobiliku tõstevõimega) ülemiste konteinerite tõstmise jaoks raske leida.

    allikas: https://www.youtube.com/watch?v=5iyn2q6s1Sk




    Allikakriitilisuse osas annaks ikka midagi vast endaga ette võtta?
  • Nina on endiselt liivas kinni. Taguotsa said kaldast lahti ja nüüd saab laev omaenda mootoritega tõmbamist aidata, aga kui liikuma ei saa, siis on endiselt pekkis ja algab lasti mahalaadimine. Kas sel ajal kõrvalt teised laevad läbi mahuvad, vara spekuleerida.
  • "kindsigo"
    Nina on endiselt liivas kinni. Taguotsa said kaldast lahti ja nüüd saab laev omaenda mootoritega tõmbamist aidata, aga kui liikuma ei saa, siis on endiselt pekkis ja algab lasti mahalaadimine. Kas sel ajal kõrvalt teised laevad läbi mahuvad, vara spekuleerida.


    Jumalauta, kasuta internetti, ei pea spekuleerima!!!1!!!
  • Suez Canal Authority: Aims for ships to resume crossing canal on Monday (Mar 29th); may take one week to fully clear canal corridor.



  • Isegi kui teoorias mahuks sealt laev läbi, siis me ei tea, kas neid _lubatakse_ sealt läbi. Aim or not to aim.
  • See teooria on väärt proovimist. Neli-viis laeva sinna üksteise otsa ära uputada, vat siis.

Threads list

Cookies

LHV website uses cookies to provide you with the best user experience. By clicking "I accept", you consent to the use of all cookies. Read more about the principles of using cookies.

pirukas_icon