Fuel Cells

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • Kuna Fuel Cells tehnoloogia on üsna huvitav ja ilmselt ka perspektiivikas, lõin selle kohta uue teema. Natuke on Fuel Cellides juttu ka ühes eelmistest foorumitest - Kliki siin.

    Üks päris huvitav 4. juulil ilmunud artikkel stockhouse.com's - Kliki siin.

    Kuidas võiks kõlada Fuel Cell's eesti keeles? Kas ja kuna suudab see tehnoloogia astuda praegustele kütustele kandadele?
  • Fuel cell võiks eesti keeles olla kütuseelement või kütusebatarei, aga vesinikubatarei (hydrogen cell)kõlab paremini. Kui keegi mäletab nõukogude aega, siis transistorraadio batareidele oli peale kirjutatud element 217 või midagi seesugust.

    üldiselt on cell reaktsiooni nõu. Vool muideks tekib keemilise reaktsiooni käigus. Autodel kasutavad akud on ka iseenesest kütteelemendid. Kuna nende mahtuvus on hetkel nii väike, siis kasutatakse akusid praegu vaid autode käivitamiseks. Mootori mittetöötamisel on võimalik ka lühikest aega muid autofunktsioone akudelt energiaga(elektriga) varustada.
  • 'Vesinikubatarei' on natuke liiga kitsendav, kuna lisaks vesinikule kasutatakse ka orgaanilisi vedelikke. Just vesiniku kasutamine nendes on keskkonnaaktivistidel pinnuks silmas, kuna vesiniku tootmine, hoiustamine ja transportimine on seotud suutusjärgus samasuguste keskkonnakahjustustega nagu vedelkütuste põletaminegi. Just seetõttu uuritaksegi tõsiselt metanooli ja naftasaaduste kasutamist fuel cellides.

    Graafik, kas oled kindel, et cell on antud kontekstis reaktsiooninõu? Kas 'cell' ei või olla ka rakk? Rakk, mille ülesanne on teisendada vedelkütus elektrienergiaks ja veeks?

    Energiarakk, elektrirakk. Esialgu tundub natuke tobe, kuid ei assotsieeru millegi valega (loodetavasti)?

    'Kütusebatarei' häirib seetõttu, et sõna 'kütus' viitab sellele, et midagi põletatakse sooja saamiseks. Lisaks fuel cellides kasutatavatele kütustele on ju olemas veel niisugused kütused nagu puud, kivisüsi, turvas jne.



  • Tõlkeprobleemi peaks suunama vastava ala spetsialistidele, kes ilmselt antud probleemiga juba tegelenud on. Kuid Energiarakk tundub üsna loogiline.

    P.S. Kui keegi leiab veel huvitavaid teemakäsitlusi Fuel Cell'ide kohta võiks selle foorumi alla lisada.
  • USA California osariik on vastu võtnud seaduse, mille järgi peab 2003 aastast olema 10% seal müüdavatest liiklusvahenditest zero-emission ehk heitgaasivabad. Ei imestaks, kui sellised seadusi USA piires rohkemgi tulema hakkab.

    Zero-emission klassi kuuluvad tavalised suurte akudega elektriautod, mida vaja tundide viisi laadida ning energiarakkudega (fuel cells) varustatud autod. Esimesed jäävad teisele kasutusmugavuselt raudselt alla. Niisiis võitjaks saab olema Ballard (BLDP), kes on juhtiv autode energiarakkude tootja.
  • Pärast eilset (02.08) tõsislt langust Fuel Cell sektoris, on täna aktsiad üsna erisuunaliselt liikunud. Kõige suurema potentsiaaliga paitsab minu jaoks Ballard (NASDAQ: BLDP), mis ilmselt fuel cell tüüpi automootorite gorilla-kandidaat (täna ka üks vähestest tõusjatest). Texaco mainis, et Fuel cell kütustele üleminek poleks tanklate poolt suur probleem ja seega veel üks roheline (sic!) tuli . Esimesed mudelid autotööstuses peaks tulema 2004. Samuti töötab BLDP välja ka kaasaskantavaid energiat tootvaid seadmeid.

    Teine ettevõte millel kindlasti tasuks silma peal hoida on FCEL. Paljud väiksemad ilmselt jäävadki prototüüpidega maadlemise juurde.

    to GorillaG: kardan, et 2003 veel energiarakkudega autosid ei müüda, kuid kindlasti on see seadus BLDP veskile.

    Huvitav ja perspektiivikas sektor igatahes.
  • 5. augusti Economist'is artikkel tuleviku energeetikast, muu hulgas kolmest erinevast Fuel Cell tehnoloogiast.

    1. augustist välja pandud BLDP poolaastaaruanne:
    http://www.ballard.com/news_release.asp

    Eestikeelsest terminoloogiast: tehnoloogiliselt annaks olemust edasi vesinikupatarei - termini puuduseks asjaolu, et patareide all oleme seni mõistnud elektrienergia allikaid, mis täiendavat kütust ei tarvita, tavaliselt annavad nad elektrit kas ainult oma sisemise keemilise energia arvelt(mittelaetavad) või saadud elektri vastu (laetavad).
    Sel kombel arutades jõuab kütusepatarei'ni.
    Võimalik, et tehnoloogiliselt uue asja jaoks leitakse uus termin, mis ei kujuta endast liitsõna.
  • Kas kellelgi on mõni Fuel Cell fänn-tuttav USA-s? Las selgitab väljendit teisisõnu. Võib-olla saab selgitusest eesti keelsele vastele abi.
  • to beast: ütled et paljud väiksemad jäävadki prototüüpidega maadlemise juurde. Kuidas suurematega, näiteks UTX või PLUG on, neil on ju töötavad koduelektrijaamad valmis ja peaksid 2002 jaemüüki jõudma.
    Kui keegi tahab materjali leida otsiga suvalisest otsingumootorist märksõna "proton exchange membran" alt.
  • Olen mõnes eestis avaldatud teaduslikus artiklis fuel cell-i tõlkena näinud sõnu "KÜTUSE ELEMENT". Kuidas suhtute sellesse?
  • to yaak: Pidasin silmas, et paljud väiksemad Fuel Cell tehnoloogiaga tegelevad firmad on liialt riskantsed. Ja UTX-i puhul on tegemist tunduvalt laiema ettevõttega ja Fuel Cellidega tegeleb vaid väike osa. PLUG tundub suhteliselt kindlana.
  • Ballard on toimetanud kliendile oma esimese 250kW statsionaarse fuel cell elektrijaama
    http://biz.yahoo.com/bw/000905/ballard_po.html

    Statsionaarsed jaamad on siiani olnud Plugi ala. PLUGil on aga viimasel ajal olnud suuri raskusi. Nad on oma toodete lanseerimisgraafikutest kõvasti maas. Segaseks on muutunud suhted nende peamise kliendi GE-ga. PR osakond paneb suhetes investoritega kõvasti mööda. Pealik vahetati välja. Kogu selle tulemusena on PLUG kukkunud aprilli algusega võrreldes umbes 50%.

    Mina ei julgeks praeguses seisus PLUGi peale panna punast krossigi. Küll aga tundub BLDP hea valik olevat.
  • keegi soovitas siin ükskord osta FCEL aktsiaid, eks ma ostsin siis Westmehe Marketplayeri mängus. Alates vÕistluse algusest on see aktsia tÕusnud 84%
  • Jah, FCEL hind on kerkinud eriti vahvalt pärast 23.08 avaldatud teadet 1:2 splittimise kohta 06.09 seisuga.
    30.08 avaldati järjekordne kvartaliaruanne

    http://news.stockmaster.com/display_news.asp?mode=news&doc_id=BW20000830BW2225&ticker=FCEL&UPT=8441

    , kus muu hulgas juttu sellest, et FCEL demonstreeris 250 kW seadet. Seega võimalik järeldada, et Ballard selles asjas väheke kaugemale jõudnud on.
  • Selles kontekstis t4hendab cell osakest, elementi, rakku... korrektne on kytuseelement, aga samas kqlab kohmakalt.
  • Eile oli mingis Eesti telekanalis saade tuleviku autodest, kus muuhulgas demonstreeriti BLDP-s väljatöötatud Fuel Cell mootori katsemudelit A-seeria MB-l. Maks kiirus 130 km/h, see on vist vähe, et bensumootoritega võistelda.
    Auto kütust - vesinikku olla võimalik ballooni asemel hoida mingis tahkes grafiidises materjalis ja 55 l (bensu)paagiga võib sõiduauto läbida 2000 km.
  • Sander küsib tuuleenergia foorumis väga õieti, mis on asja mõte, kui Fuel Cell energiaallikaga auto kasutab ikkagi orgaanilist kütust. Asja iva võiks olla energiaallika kasuteguris, biokütuse kasutamise lihtsuses ning saaste puudumises.
    Mäletan keskkoolist, et sisepõlemismootori kasutegur oli 30 kandis, diislil veidi kõrgem. Loogiline, et protsessori abil juhitud ja muul kombel arendatud mootorid saavutavad enamat, kuid tõenäoliselt ikka tublisti alla 50(parandatagu, kui eksin). Milline on FC kasutegur? Pole eriti reklaamitud, ei tea. Aga kui 55l kütusega läbitakse 2000 km, siis tuleb see sisepõlemismootorist tublisti kõrgem. Teisisõnu, võtmeks energia hind kilomeetri kohta ja kogu ajami maksumus. Pealegi on mootorikütus tänaseni piisavalt odav, kuna piiritust kasutatakse selleks väga vähe, kuigi asi keeruline ei ole.
    Hind peab ostja panema valima 130 km/h arendava FC auto, kõige eelduseks aga vastava valiku võimalus.
  • Tundub et parem nimi on vist energiapatarei ehk ENP.
    ENP on eesti keeles lihtne hääldada ja tuletab energiapatareid tähtede kaudu meelde ka.
  • Pole paha, aga "patarei" nagu eeldaks iseenesest, et energiaga tegemist.
  • Ellpool mainitud FC mootoriga MB autol on energiaseade, milles on üle 200 kütuse elemendi (Fuel Cells), mis kokku moodustabki energia patarei.
  • 09:36 ET Hot Group : Seeing continuation of momentum in the fuel cell/alternative energy group. Participating in the move are FCEL +14 1/4, CPST +5 1/4, BLDP +4 3/4, ACPW +3 1/8, PLUG +2 5/8, HPOW +2 1/8.

  • Äkki paneb turg selle nime paika. Tootenimi või tootjafirma nimi võib anda üldnime ka kogu kaupadegrupile. Ehk küsime varsti naabrimehe käest: "Mitme kilovatine ballard su Ferraril on?"
  • Täna tõesti Fuel Cellid rallivad, Ballardi reitingut tõsteti Credit Suisse Bostoni poolt. Ballard oli veel eelmisel reedel alla 100 USD, täna 120 USD kandis.
  • Kasumit saab teenida ainult perfektse ajastamisega. Kui eile kõik teised fuelcellid (FCEL,EFCX,HPOW) rallisid, siis PLUG lõpetas day low peal 41 3/8. Ja täna hakkas äkki liikuma. 43 > 60 > 53 No news whatsoever, maybe 14.09. analyst meeting.

  • Neti vahendusel:
    1. kütusepatarei
    2. toiteallikas
    Exceli ruudustikust (cells) võib tuletada:
    1. kütteruut
    Isiklikult arvan, et õige nimi oleks kütteelement.

    Jälgi kütteelemendil sõitva auto - EV1 - käekäiku!
  • Jätkuks teemal "fuel cell eesti keeles".

    Järgneb väljavõte ühest 99. aasta Postimehe artiklist, mille kirjutas keegi keemik Villu Salmre:
    "Millegipärast on hakatud seda seadeldist nimetama
    "põlemisakuks". Minu arvates on väljend ekslik. Esiteks pole fuel cell aku ja teiseks ei põle seal midagi. Viide põlemisele võiks jällegi viia ekslikule järeldusele seadeldise ohtlikkusest. Sõna aku tuleneb ingliskeelsest sõnast accumulator, mis tähendab kogujat. Mittelaaditavaid elektrielemente nimetatakse eesti keeles patareideks. Fuel cell'i ei saa laadida elektriga, see kasutab kütusena tavaliselt vesinikku. Sõna fuel cell tähendab kütuseelementi või -patareid."

    Kütuseelemendiks on asja nimetanud ka mõned teised Eesti teadlased.
  • Tänase punase päeva taustal torkas silma FCEL, milline lõpetas ca +7% kandis. Kui vaadata viimast kolme kuud, siis on FCEL teinud +170 % BLDP +20 % vastu(sellest põhiosa muide viimase kuu ajaga). Kas keegi on märganud säärasele tagajärjele sobivat põhjust?
  • Olen jälginud fuel cell'e mõnda aega ja erinevalt suurematest tehnoloogia-aktsiatest ei liigu nad tõesti turuga käsikäes. Ja selle threadi alustamise hetkel maksis FCEL tõesti ca. 30 USD (täna 103).

    Millega seletada sektori edu? Minu nägemuse järgi sektoris peituva potentsiaaliga ja mingil määral ka kõrgetest energiahindadest, mis sunnivad otsima alternatiivseid tehnoloogiaid.
  • Beast, mõtlesin ikka FCEL vs BLDP, muu on loogiline.
  • Sry, pitsat - nagu netiks kombeks, lugesin diagonaalis :)

    Aga FCEL suurem edu ehk põhjustatud selles, et firma toodab rohkem fuel cell'e hoonete kütmiseks ja see viimasel ajal aktuaalsem ja ka reaalsemalt müüdav. Ja lisaks rohkem positiivseid uudiseid.

    HPOW on üks hiljutistest IPO-dest fuel cell vallas. IPO tase oli 16, ning esimesel päeval (09.08) tõusis aktsia tasemeni 27, päeva lõpuks oli tase 18. Kuigi aktsia käis ka 12 USD lähedal ära, kaubeldakse praegu 30 USD läheduses ja üsnagi volatiilselt. HPOW töötab välja ja müüb mitmeid kaasaskantavaid ja paikseid fuel cell tooteid.
  • Siin on üks tore link http://www.h2fc.com/defaultIE4.html
  • Mida arvata Honda suhtumisest, et nad soovivad tulevikus kindlasti ise selle vidina valmis ehitada? Kas keegi teab rohkem sellest, et kui kaitstud on BLDP ja FCEL selle vastu, et igaüks sellised masinad ehitab? (jah - Jurmala lingi all on palju huvitavat ka patentidest aga ei tahaks nii sügavuti asjale lähenda - äkki on keegi seda juba teinud ..)
  • olenemata sellest et tegu on nafta alternatiiviga on FCEL aktsia vabalangusesse sattunud, mida võiks arvata praegusest hinnast 76 Usd, kui hiljuti oli hind 110 USD klas langeb seoses yldise pessimismiga turul või on kõvasti ylehinnatud, mida spetsialistid arvavad sellest???? kas julgeb osta või mida teeks keegi teine, kui ka huvi pole spekulatiivne vaid kuni poole aasta perspektiiv, loomulikult on oluline mis yldsielt toimub aga siiski:::::::
  • Kuskil siin ühe teise teema all väljendasin oma muret FCEL ülehinnatuse pärast. 6mo - down - AVOID!!!
  • FCEL oli 12.10 ainuke langeja minu fuel cell portfellis. Vaatamata eilsele laus-kukkumisele oli portfell +5,16%. Mitte väga hull ju.

    Fuel cellid siiski väga volatiilsed ja veel-mitte-rahategemise tõttu ka riskantsed. Kuigi FCEL minu arvates paremate hulka ei kuulu.

  • Olen vahel mõelnud, äkki FCEL puhul müüb nimi paremini kui teistel.
  • beast, räägi lahti, miks sulle FCEL ei meeldi?
  • SPETS, Kas ja kust FCEL põrgatab ja kuhuni?
  • to GorillaG: Sorry, märkasin Su küsimust alles nüüd.

    FCELi tehnoloogia ja nende edukus ei tundunud mulle niivõrd atraktiivsed, lisaks veel śuhteliselt kõrge aktsiahind. Kuid viimased uudised koostööst näiteks Daimler-Chrysleriga (DCX) ja Eneroniga (ENE) on hea märk. Kuid minu lemmik endiselt Ballard ja teine H-Power (HPOW).

    Lisan veel ühe lihtsustatud pildi kuidas toimub energiatootmine Fuel Cellide puhul.

  • tehnilise tarkuse järgi põrge alles 40 USD pealt tulema 200DMA, kuid enne seda võibolla 50USD juures midagi toimub::
  • täna oli delfi.ee´s uudis uue tehnikasaavutuse kohta: auto, läbib 200 km 5,6 eek eest!!!
    ja pidavat maksma 10 000$
  • to kristjan: vist on juttu veidi teistest dollaritest - cdn13000$.
    tegelikult on asi imelik, olen neile mõned kirjad saatnud tehniliste küsimustega, vastama küll keegi ei kipu.
    no ja fuel cellidega pole ka justkui tegu
  • Esimene edukas kütuseelemente jõuallikaks kasutav konstruktsioon oli ameeriklaste kuuauto.
    Sest ajast on mitmeid elektriautosid püütud luua. On ka püütud luua vesinikku kütusena kasutavat sisepõlemismootorit ja samuti edukalt.

    Asja tuum on aga muus: vesiniku on väga raske ohutult säilitada- tüüpiline katsetamine tulistamisega mahuti pihta on pannud plahvatama enamuse vesinikumahuteist. Krüogeenmahutid vedela vesiniku jaoks on sõiduautole rasked.

    Üldisemalt võttes on kogu maailmas probleem, milline energiakandja on tulevikus parim. Keegi pole siiani suutnud arvesse võtta seda, et kõik Maal kasutada olev energia on minevikus või olevikus Päikeselt pärit.

    Tulles tagasi vesiniku juurde ei ole vahet kas saasteemisioon on hajutatud, nagu täna, või koondatud elektrijaamadesse.

    Ja veel:keemisat on teada et oksüdeerumine ehk ühinemine hapnikuga võib toimuda tormiliselt-leegiga põlemisena või aeglaselt nagu kütuseelemendis ehk KE-s.
  • Just vesiniku ohtlikkuse tõttu käib päris tõsine tegevus selles suunas, et kasutada KE-des vähemohtlikke orgaanilisi vedelikke nagu bensiin ja metanool.
  • Niisiis ikkagi orgaanilised vedelikud mida kavatsetakse kasutada uutmoodi. Mida seepeale arvavad kõik sisepõlemismootoreid tootvate firmade aktsiomärid? KE piisava edu ja laia leviku puhul nende aktsiad peaks kukkuma, kui toodangul turgu ei ole.

Teemade nimekirja