Tasuta ühistransport

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • Eks selline väga huvitav majanduslik eksperiment väärib oma foorumi pealkirja. Mina tõlgendan pealkirjade vähesust meedias nii, et läheb hästi, ehk siis et kapatsiteedi puudust liikluses pole esinenud. Edgar Edgariks (mul illutsioone pole), aga siin võib olla juhtumas midagi väga huvitavat Eestis. Et kõik need inimesed, kes ei ole raporteerinud oma elukoha õigesti peavad seda ka tegema ongi ka väga positiivne ja õiglane. Noh, ma ei taha teha ennatlikke järeldusi, vaid ootan teistelt kommentaare, kellel on juba kogemusi tasuta ühistranspordiga. Kas flip või flop? Eks rahaline mõju linnale ilmub alles aegamööda. Sama käib bensujaamade müügi, ja seega ka keskkonna- ja väliskaubandusmõju, kohta.
  • Siin keskkonnas me võiksime asju nimetada ikkagi nende pärisnimedega.
    Tegemist ei ole tasuta ühistranspordiga, vaid tegu on ühistranspordi subsideerimisega teiste valdkondade arvelt. Seda siis teenuse pakkuja vaates. Samuti ei ole ta tasuta ka sõitjatele, sest remember: riik (antud juhul siis KOV) ei saa anda sulle midagi, mida ta sinult enne ära võtnud ei ole.
    Teema pealkiri võiks olla ühistranspordi subsideerimine. Muidu tuleb mõni nooajakirjanik ja teeb mingi copy paste siit ja nii see tasuta ühistransa termin muudkui kinnistub.
    Muus osas saab see aga olema täitsa pull jah. 12M pannakse sisse, aga tulumaksu hakkab rohkem laekuma. Ma plaksutan etsi geeniusele juhul, kui see lisaraha saab olema 12M või rohkem. Perfect solution ilma makse tõstmata ja meeletult mõnusa PRi saatel tehtud.


  • "Tallinna ühtse piletisüsteemi ühistranspordiliine on täna teenindamas rekordiliselt 315 bussi, sealhulgas neli koolibussi.
    Alates tänasest lisati nõudluse kasvust tulenevalt ühistranspordiliinidele kokku 25 ühissõidukit, sealhulgas 20 bussi, kolm tolli ja kaks trammi."

    http://www.tallinnapostimees.ee/1095056/tallinna-bussiliine-teenindab-rekordarv-soidukeid/

    =>Esialgselt siis kapatsiteedikasvu oli vaja.
  • puhkjapojad1
    Subsideerimine jah, aga oletagem, et mõni korteriühistu otsustaks, et iga liftisõidu eest tuleb maksta 10 senti. Äkki see oleks õiglasem, äkki see säästaks lifti, aga see oleks ikka õudne olukord kui midagi ühiselt korraldada ei saaks. Saan aru, et eestlased mäletavad kommunisi, aga vahel on mindud liiga kaugele vastupidises suunas.

    Hea küll, tasuta ühistransport pole mainstream Euroopas ehk ta ei "peaks" töötama. Aga JUHUL KUI töötab, siis õnnitlen Edgari väga palju au eest, kuna seda ta saab, ja mitte ainult Eestist.
  • Kuna ise olen ka Eestis alati parempoolseid valinud, siis küsin: millised projektid on nad läbi viinud, kus on Rail Baltica, kus on Saaemaa Sild, kus on Haldusreform, kus on LNG-terminal, kus on IPOd. Loodetavasti tekib nüüd konkurents selle ümber, kes on ka ÜHISKONDLIK tegija, ja kes ei ole. Tasuta ühistransport on väga huvitav ettevõtmine, ja isegi kui õnnestumise tõenäosus oleks alla 50% leian ma, et proovimine on õige.
  • Ma ei viitsi hetkel allikat otsida, aga arvan et mäletan õigesti kui väidan et enne subsideeriti ühistransporti umbes 60% ulatuses, nüüd siis 100%. Ehk siis tegelikult muutus ei ole nii drastiline, muidugi annaks veel rohkem säästa kui kogu see piletite, mupo jms kammaijaa ka ära kaotada, aga noh algus on tehtud.
  • Mina ütleks, et tegemist loomulikult puhtalt poliitikaga.
    puhkjapojad- le võiks öelda, et terminid tasuta arstiabi ja tasuta haridus jne on ju niisamuti kellegi poolt kinni plekitud.
    Täpselt samuti võime ju vaadelda ka parempoolsete tulumaksu alandamisi (ja käibemaksu tõstmisi)jne.
    Kõik need ju on tehtud kellegi arvelt ja ühtedele meeldib see ja teistele teine.
    Edgar on kavalalt mänginud ja osa puuduolevast rahast hakkab talle laekuma lisanduvate maksumaksjate (kes ennast linna registreerivad) arvelt, loomulikult siin mõnede valdade tulubaasid kahanevad (kuid see linnavalitsejat ei häiri).
    Nii nagu praegu riiki valitsev ringkond mängib maksudega, teeb seda ka linnavalitsus oma pädevuse piires. Ei ole Edgari pooldaja (ja seetõttu ei kavatse ka hakata), kuid minule tasuta transport meeldib- muidugi see jant nende ühiskaartide ja validaatoritega oleks võinud ära jääda ja oleks veelgi rohkem saanud rahaliselt panustada muudel otstarvetel, kuid mida sa teed, kui Ansip ja Edgar vaenujalal ja püüavad üksteist mutta tampida.
  • stefan
    puhkjapojad1
    Subsideerimine jah, aga oletagem, et mõni korteriühistu otsustaks, et iga liftisõidu eest tuleb maksta 10 senti. Äkki see oleks õiglasem, äkki see säästaks lifti, aga see oleks ikka õudne olukord kui midagi ühiselt korraldada ei saaks. Saan aru, et eestlased mäletavad kommunisi, aga vahel on mindud liiga kaugele vastupidises suunas.

    Hea küll, tasuta ühistransport pole mainstream Euroopas ehk ta ei "peaks" töötama. Aga JUHUL KUI töötab, siis õnnitlen Edgari väga palju au eest, kuna seda ta saab, ja mitte ainult Eestist.


    Kui ma nüüd väga ei eksi, siis "liftimaks" on paljudel ühistutel ilusti arvel olemas ja esimese-teise korruse elanikelt seda ei võeta.

    Mingil määral oleks ikkagi aus, et iga teenuse kasutajad selle eest ka maksaksid. Suure osa mittekasutajate jaoks pole probleemiks praegu hind vaid see, et nad ühissõidukiga mõistliku ajaga soovitud sihtpunkti ei saa. Seega 100% dotatsioon on ühistranspordivabade piirkondade subsiidium ühistranspordiga hästi teenindatud piirkondade elanikele.

    Nende inimeste vaatepunktist küsiks: kas tipptundide liikluskoormus väheneb nii palju, et säästetud aja väärtus oleks suurem kui täiendav subsiidium?
  • Kui sellel valitoolvribraatoril või mis ta oli oleks ka alumine ots ja ma saaks sinna põlvega ühe paugu panna, siis ma võibolla sõidaks viimases hädas selle liikuva jälitusmaaniaga, aga muidu ilus tants ets.
  • Tallinna ennast sisse kirjutada ei ole ju probleem, aga kasu ei ole sellest samuti mitte. Selle kahe korra jaoks aastas mis ma trammi kasutan võib vabalt pileti osta.

    Tulumaks - kohalik omavalitsus saab tulumaksu 12% sellest mis inimene maksab, ülejäänu võtab riik ära. Selleks, et katta 12M kulu peaks ümberregistreerijate tulumaks kokku olema 12/0,12=100M. Keskmise palga 12 kEUR aastas korral on tulumaks 1714EUR. Järelikult, selleks et katta 12M kulu peaks ümberregistreerujaid olema 58377 inimest.

    No way. Lihtsalt hea võimalus varakult kampaaniat alustada ja kinnistada valijat. Majanduslik mõte puudub, poliitiliselt on muidugi hea käik. Aga ega edgar peale poliitika muud ei oskagi.
  • Huvitav saab ka olema vaadata mis juhtub kesklinna "parkimismajaäris". Loodetavasti ilmub sealgi hinnasurve.
  • Talina linnaviletsus tõstis ühistranspordi odavaima pileti hinda 80 sendi pealt 110 sendi peale. Samas oli nende sõnum, et hindu ei tõsteta. Mina loen välja, et need kes "tasuta" sõita ei saa, maksavad läbi selle hinnatõusu kinni tallinnlaste "tausta" sõidu. Vähemalt osaliselt.
  • stul

    Tulumaks - kohalik omavalitsus saab tulumaksu 12% sellest mis inimene maksab, ülejäänu võtab riik ära.


    Et nüüd keegi valesti aru ei saaks, siis tulumaks on 20% millest 12% läheb omavalitsusele ja 8% läheb riigile.

    Ehk siis "laekub maksumaksja elukohajärgsele kohaliku omavalitsuse üksusele 11,57% residendist füüsilise isiku maksustatavast tulust"
  • Tin
    stul

    Tulumaks - kohalik omavalitsus saab tulumaksu 12% sellest mis inimene maksab, ülejäänu võtab riik ära.


    Et nüüd keegi valesti aru ei saaks, siis tulumaks on 20% millest 12% läheb omavalitsusele ja 8% läheb riigile.

    Ehk siis "laekub maksumaksja elukohajärgsele kohaliku omavalitsuse üksusele 11,57% residendist füüsilise isiku maksustatavast tulust"


    Millal nad selle juba 20 % peale viisid, minu teada on ikka 21 % nagu vanastigi. Alles 2015.a. pidi 20 % tulema...
  • Ok, ma ei mõelnud jagunemise protsendi osas. See tähendab, et 58 tuhande asemel 12 tuhat ümberregistreerijat. Kõlab paremini, aga ikkagi võimatu number.
  • stul
    Ok, ma ei mõelnud jagunemise protsendi osas. See tähendab, et 58 tuhande asemel 12 tuhat ümberregistreerijat. Kõlab paremini, aga ikkagi võimatu number.


    Vaatame aasta esimesed kuud ära, ega see nii võimatu polegi- ainuüksi siin viimases otsas on tulnud 2000 inimest juurde ja arvestades et Tallinna elanike sissetulekud üle keskmise, siis see nummer veelgi väiksem.
  • Mina isiklikult ei usu, et "tasuta" ühistransport väga muud liikluskoormust vähendaks ja survet parkimishindadele vms. avaldaks. Need kes sõitsid autoga ei teinud seda ilmselt sellepärast, et ühistransport on kallis (autoga tööl käimine on kindlasti kallim) vaid mugavusest, ja ma arvan, et nad ei hakka enda harjumusi muutma. Ühistranspordi rajad muidugi võivad siin pilti natukene muuta, sest kesklinnas liigub ühistransport nüüd vist tõesti kiiremini kui muu fossiilsetel kütustel põhinev liiklus.

    Samas arvan ma, et need kes varem käisid põhiliselt jala (sh. mina ise) on nüüd rohkem altid ühistransporti kasutama, sest kui 500 meetrit on vaja minna aga "tasuta" buss ette sõidab siis miks mitte peale hüpata.
  • Oksab keegi öelda kas näiteks Soomes/Rootsis/Norras ka selline jaht käib "jänestele"?
    Eestlane on muidugi NSV ajal õppinud korralikult varastama (loe:riisuma) ja kui kontroll kaoks siis varastataks ilmselt ka bussijuhilt iste ja rool.
  • ttrust
    Talina linnaviletsus tõstis ühistranspordi odavaima pileti hinda 80 sendi pealt 110 sendi peale. Samas oli nende sõnum, et hindu ei tõsteta. Mina loen välja, et need kes "tasuta" sõita ei saa, maksavad läbi selle hinnatõusu kinni tallinnlaste "tausta" sõidu. Vähemalt osaliselt.

    Palun ole hea ja täpsusta, mis pilet see on, mis varem 80 eurosenti maksis ja nüüd 110 senti maksab?
  • mull
    Mina isiklikult ei usu, et "tasuta" ühistransport väga muud liikluskoormust vähendaks ja survet parkimishindadele vms. avaldaks. Need kes sõitsid autoga ei teinud seda ilmselt sellepärast, et ühistransport on kallis (autoga tööl käimine on kindlasti kallim) vaid mugavusest, ja ma arvan, et nad ei hakka enda harjumusi muutma. Ühistranspordi rajad muidugi võivad siin pilti natukene muuta, sest kesklinnas liigub ühistransport nüüd vist tõesti kiiremini kui muu fossiilsetel kütustel põhinev liiklus.

    Ma sain eile lapsel autoga Nõmmel järel käia, sest busse oli lihtsalt vähemaks võetud. Nii et tasuta küll, aga kasu pole suurt midagi.
  • stul
    Tallinna ennast sisse kirjutada ei ole ju probleem, aga kasu ei ole sellest samuti mitte. Selle kahe korra jaoks aastas mis ma trammi kasutan võib vabalt pileti osta.

    Tulumaks - kohalik omavalitsus saab tulumaksu 12% sellest mis inimene maksab, ülejäänu võtab riik ära. Selleks, et katta 12M kulu peaks ümberregistreerijate tulumaks kokku olema 12/0,12=100M. Keskmise palga 12 kEUR aastas korral on tulumaks 1714EUR. Järelikult, selleks et katta 12M kulu peaks ümberregistreerujaid olema 58377 inimest.

    No way. Lihtsalt hea võimalus varakult kampaaniat alustada ja kinnistada valijat. Majanduslik mõte puudub, poliitiliselt on muidugi hea käik. Aga ega edgar peale poliitika muud ei oskagi.


    Kas see kulu 12 M on see kulu, mis nüüd tuli lisaks või see on kogu tasuta ühistranspordi kulu?
    Sest enne oli ühistransport linnakassale samuti kulu ca 6 M iga kuu.
  • Velikij
    ttrust
    Talina linnaviletsus tõstis ühistranspordi odavaima pileti hinda 80 sendi pealt 110 sendi peale. Samas oli nende sõnum, et hindu ei tõsteta. Mina loen välja, et need kes "tasuta" sõita ei saa, maksavad läbi selle hinnatõusu kinni tallinnlaste "tausta" sõidu. Vähemalt osaliselt.

    Palun ole hea ja täpsusta, mis pilet see on, mis varem 80 eurosenti maksis ja nüüd 110 senti maksab?

    Paberpilet maksis 80 senti. Nüüd on odavaim 110 senti. Alla selle hinda pole, v.a. soodustusega sõitjatele. Varasemal ajal maksis paberpilet mingi 65 senti.
  • ttrust
    Varasemal ajal maksis paberpilet mingi 65 senti.


    5 kopikat ikka.
  • juured
    Oksab keegi öelda kas näiteks Soomes/Rootsis/Norras ka selline jaht käib "jänestele"?
    Eestlane on muidugi NSV ajal õppinud korralikult varastama (loe:riisuma) ja kui kontroll kaoks siis varastataks ilmselt ka bussijuhilt iste ja rool.


    Londonis ma olen näinud "kõik puhuvad" tüüpi reide. Kõige tavalisem koht oli (kui ma veel sealkandis elasin) Waterloo Easti ja Waterloo jaama vaheline jalakäijate sild enne jaamast väljumist, aga ka mujal. Kuna siin tuleb ka transpordisüsteemist väljumiseks aparaadile oma piletit näidata, siis kontrolliti pigem, et kas pilet pole sooduspilet. Selle silla sissepääsu juures oli samal ajal paar erariides politseinikku, kes püüdsid tagasijooksjaid.

    Samuti kontrolliti rongides sõidu ajal. Korra juhtusin nägema, kuidas samas vagunis ühte lapsepiletiga musta vagunist kahe politseinikuga välja sikutati (see tahtis vist tooli kaasa haarata), rong seisis senikaua. Nagu ma nende jutust aru sain, siis läks ta lisaks trahvile veel võimuesindajale vastuhakkamise eest kinni ka.

    Nii et üsna julm, aga õiglane.
  • nier
    Vaatame aasta esimesed kuud ära, ega see nii võimatu polegi- ainuüksi siin viimases otsas on tulnud 2000 inimest juurde ja arvestades et Tallinna elanike sissetulekud üle keskmise, siis see nummer veelgi väiksem.

    Ma arvutasin 1000 eur keskmise palgaga => kolmandas kvartalis oli 994. Aga ülemise otsa palgasaajatele on ka tasuta transpordi suhteline väärtus väiksem. Rahaliselt meelitab see ikka alumise otsa palgasaajaid.

    Pealegi ma ei näe, miks peaks see number palju tõusma sellelt 2000-lt. Kellel on vaja sõita on seda vaja juba jaanuaris.
  • allan223

    Kas see kulu 12 M on see kulu, mis nüüd tuli lisaks või see on kogu tasuta ühistranspordi kulu?
    Sest enne oli ühistransport linnakassale samuti kulu ca 6 M iga kuu.

    Minu arusaamist mööda on see mis jääb saamata. Toivo Jürgenson (esimene viide kui guugeldada) väidab 14,3 mio. Tegelikkust ei saa keegi kunagi teada. Igatahes andis see tallinna linnatranspordi as-le supervõimaluse trollid vanarauaks viia ning diislimeeste lobist mõnu tunda, sest linnatransport peab leidma kokkuhoiu võimalused ning rohelised, haisvad ja lagunenud bussid on kindlasti odavamad kui trollid või trammid.


  • raulir
    juured
    Oksab keegi öelda kas näiteks Soomes/Rootsis/Norras ka selline jaht käib "jänestele"?
    Eestlane on muidugi NSV ajal õppinud korralikult varastama (loe:riisuma) ja kui kontroll kaoks siis varastataks ilmselt ka bussijuhilt iste ja rool.


    Londonis ma olen näinud "kõik puhuvad" tüüpi reide. Kõige tavalisem koht oli (kui ma veel sealkandis elasin) Waterloo Easti ja Waterloo jaama vaheline jalakäijate sild enne jaamast väljumist, aga ka mujal. Kuna siin tuleb ka transpordisüsteemist väljumiseks aparaadile oma piletit näidata, siis kontrolliti pigem, et kas pilet pole sooduspilet. Selle silla sissepääsu juures oli samal ajal paar erariides politseinikku, kes püüdsid tagasijooksjaid.

    Samuti kontrolliti rongides sõidu ajal. Korra juhtusin nägema, kuidas samas vagunis ühte lapsepiletiga musta vagunist kahe politseinikuga välja sikutati (see tahtis vist tooli kaasa haarata), rong seisis senikaua. Nagu ma nende jutust aru sain, siis läks ta lisaks trahvile veel võimuesindajale vastuhakkamise eest kinni ka.

    Nii et üsna julm, aga õiglane.


    See ei ole veel midagi, sa ei tea mis ma ükskord välismaal nägin.
  • See on enneolematu pask, millise kvaliteediga Ühisteenused pakub linnale piletisüsteemi. Sisuliselt on tegu ebaseadusliku süsteemiga, mida poliitilistel põhjustel on käiku lastud. Ehk siis tegu on multifunktsionaalse hoonega, mis ei vasta mitte mingis osas ehitusseaduses sätestatud nõuetele. Loodan, et siit tuleb kriminaalasi ja mõned vennad pannakse reaalselt vangi.

    Andmekaitse alustas Tallinna piletisüsteemi suhtes järelevalvet
    Andmekaitse inspektsioon alustas järelevalvemenetluse Tallinna ühiskaardi andmekogu turvalisuse väljaselgitamiseks, ühtlasi ei nõustu inspektsioon andmekogu kooskõlastama enne, kui transpordiamet on kõrvaldanud kõik ebakõlad.

    AKI ei jäänud rahule Tallinna transpordiameti esitatud selgitustega andmekogu kohta, sest nende hinnangul on süsteemis ikka veel läbimõtlemata osi. «Piletisüsteem on jätkuvalt ebaseaduslik, andsime transpordiametile uue vastamistähtaja 21. jaanuariks, sest nad polnud meile väga palju olulisi momente ära seletanud,» ütles AKI avalike suhete nõunik Stiina Liivrand.
  • Pileti e-infrastruktuuri ehitab ja pakub teenusena linnale Ühendatud Piletid AS (www.unitedtickets.ee). Kindlasti oleks infra pakkuja saanud paremini lahendust arendada, uudiseid kommunikeerida, hallata käivitusfaasi pudelikaelu. Eks sellest õpitakse ja töö kitsaskohtade kõrvaldamiseks käib ligi 24/7. Suures pildis ei hindaks ma lahendust fenomenaalseks väetiseks, kitsaskohad on enamasti käivitusfaasile iseloomulikud hõõrdumised vanade harjumuste, info liikumise jmt osas. Fataalsetest probleemidest süsteemi põhifunksioonides - et keegi ei saaks sõita, linn ei saa sõidu eest raha vmt ma kuulnud ei ole. Episoodilisi probleeme olen näinud toetavate funktsioonidega a la sõiduõiguse kontroll ("jäneste püük"), sõiduõiguste kuvamine kasutajatele loetaval kujul, etc. 5-palli skaalal ma hindaks senist tulemust 4, võibolla 4- 'ga, kuna 'core service' töötab aga olulistes toetavates teenustes on episoodilisi auke.

    AKI küsimused on olulised ja tõsised, AKI roll eestis ongi selline järelvalve. Kõik nende tõstatud teemad ei ole täna aktuaalsed. Nt laialdane ligipääs jooksvatele isikusteatud andmetele on akuutne, isikustatud andmete säilitamine pikaajaliselt ei muutu aga teravaks sisuliseks probleemiks lähiajal. Sellest lähtuvalt ma arvan ongi AKI teemat menetlenud leebelt aega andes, selmet serveritel stepsel seinast tõmmata.

    Disclaimer - oman positsiooni Ühendatud Piletid AS's. Detailset ülevaadet arenduse-käivituse käigust ei oma, samuti AKI tõstatud küsimusi, seonduvat dialoogi olen näinud ainult avalikust meediast.

    Ühisteenused ei ole selle teemaga seotud.
  • Kui nüüd emotsioonid maha võtta, siis minul on Tallinna uuele ühistranspordisüsteemile kaks väga tõsist etteheidet. Jah, need ei muuda teenuse kasutamist võimatuks, aga teevad selle väga ebamugavaks.

    1) veebileht pilet.ee on üles ehitatud nii kasutajavaenulikult, kui seda vähegi annab teha (näiteks ühiskaardile raha laadimise koht on ikka erilise hoolega ära peidetud). Abi saamiseks tuleb helistada aga tasulisel numbril 11800, kõige hullem selle juures on aga asjaolu, et helistada ju võid, ega teisel pool keegi vastu ikka ei võta. Ainult raha võetakse ootel olemise eest. Kes vastutab infoliini 11800 toimimise eest, ma ei tea, aga kes iganes, võiks arvestada et uue süsteemi käivitumise ajal suureneb koormus hüppeliselt ja selle peale tulnuks enne mõelda.

    2) paljureklaamitud ühiskaarti sisaldava rahakoti viibutamine validaatori ees toob kaasa ainult veateate, et on seal palju kaarte. Kui validaator ei suuda teiste seast ära tunda ühiskaarti ja laseb end segada teistest, siis on tegu ikka väga viletsa tehnilise lahendusega. Jah, ma saan rahakotist ühiskaardi eraldi välja võtta ja pärast tagasi panna, aga ärge siis rääkige mingist kasutusmugavusest.

    Ühesõnaga - ma ei süüdista Tallinna linna, vaid soovitan Ühendatud Piletitel sügavalt peeglisse vaadata. Ka Tallinna linnal tasuks sinnapoole vaadata ja väikest leppetrahvi küsida. Võib ka suurt, sest ilmselgelt on tegu läbimõtlemata süsteemiga.
  • tannus,

    Viis, kuidas hanke võidu nimel peeti võitlust viimase veretilgani ning see ka reaalselt kätte saadi esmase võitja käest vihjaks nagu soovile säilitada oma kompetents antud valdkonnas. Samuti müüdi hankevõidu vaidlustamine sama klausliga "pikaajaline kogemus e-pileti teenusega". Kui see muundus mingiks muuks juriidiliseks kehandiks, siis kandub üle ka kompetentsi säilimise eeldus. Ühinenud Piletid müüb oma ajalugu ja teenuse haldamise kompetentsi. See, et AKI nüüd jõuliselt juurutatud süsteemi osas menetlus alustab, isegi jättes kõrvale AKI pikaajalistele nõudmistele vastamata jätmist, tekitab juba küsimuse kas tegu pole mitte diletantidega. Samuti on see minu mälus esimene selline juhtum ning ma arvestan siin AKI ülima tolerantsusega ning nende reaalse võimetusega kiiresti ja (väga) jõuliselt sekkuda. Siit ka kriitika kui ehituskõlbmatu hoone ekspluatatsiooni laskmine.

    Me eeldame, et core töötab, aga isegi leidude puhul peavad nad jääma majasisseks, kui nad massiivselt välja ei paista. Eeldusi professionaalse oskusteabe olemasolust ei võimalda mõelda ka fakt, kus pilet.ee sisemise funktsionaalsusega suudetakse näha rohkem kui turvareeglid ette näevad, kuigi ei tehtud ei välist rünnakut, ega ka pahatahtlikku katset, vaid kasutati ära sisemist äriloogikat. Ja siis teatakse järgmisel päeval pidulikult "saime teada, kõrvaldasime tunniga". Kui juba selline käpik on sees, siis miks peab AKI eeldama, et kolmanda osapoole juurdepääs oleks oluliselt piiratum.

    Keegi on tõsiselt jätnud selgitamata mida ja kuidas üks või teine turvalisuse pool on lahendatud ja see venitamine jätab mulje, et nad isegi ei vaevunud seda läbi mõtlema / teostama ennetavalt. Aga see viitaks kui piiratud core business kapasiteedile.
  • Tundub, et endiselt on Eesti meedias päris vait tasuta ühistranspordi kohta. Se viidab sellele, et toimumas on üks suur "success". See omakorda tekitab esialgu suurt Eesti traumat, nimelt: Edgaril oli õigus. AGA AGA seejärel võib sealt tulla midagi positiivset kui eestlased erinevatelt erakondadelt ühinevad ja mõistavad, et igaühel on oma panus teha oma riigile. Usaldamatus väheneb, ehk tekib positiivne spiraal ühiskonnas. Eesti tõuseb.

    Happy Days Are Here Again! Aeg hakata ehitama tulevikku.
  • Edgaril võib olla õigus, aga neil, kes selle asja tehniliselt lahendasid... ?
  • Edgaril oligi õigus. Tallinn on detsembrist praeguseni juurde saanud 5000 uut "liitumist". Taavi Aas väitis, et iga 1000 inimest on linnale tulusid 1M eur. Seega kokku siis 5M euri hetke seisuga. Seega siis on lisa subsidi vajadus mitte 12m vaid ainult 7m. Suht nothing.
    Etsi strateegia on võimule jääda, selle saavutamiseks valitud taktika on lihtsalt veatu. Linna raha eest lõpmatu kogus positiivset PR ja tema valijad ruigavad mõnust.
    Koju tuli kiri lasteaiast, et mida soovite näha lasteaia mänguplatsil. Sügiseks on kõikidel lasteaedadel uued mänguväljakud, oh kus neid saab avada. Põhimõtteliselt võib Tallinna seisukohalt KOVi tulemuse lukku panna. Ilma field experiencita broilerid teistest kondadest mängivad ikka 2 liigat alloool.
  • Velikij - ütlesin ülaoleva tagasiside (ostu UX, CS liini koormus, mitmest kaartist õige leidmine) tegijatele edasi. Aja jooksul tehakse paremaks.

    Winger - lugesin su kirjutatud mitu korda aga ei oska sellest konstruktiivseid järeldusi teha. Mul illusiooni - et netis on rohkelt väärt materiali ja vähe soga - ei ole. Eks endal on ka vaja vahel ette tulnud vajadust frustratsiooni ventileerida. Võib olla ka et mul pole nii palju infi selle asja kohta kui sul ja ma sellepärast ei saa aru. Kui tahad oma tagasisidet selgemalt vormistada siis minu kontakte tead ja pane 1:1 kiri teele.

    Selguse mõttes täpsustan
    Uus tehniline pileti lahendus ja tasuta transport pole üheselt seotud, hoolimata samaaegasest lanseerimisest. Tehnilise lahenduse hankes tellija tasuta sõiduõigust ei määratlenud ja selle 'announce' linnapea poolt tabas teostajat töö keskel arvatavasti sama ootamatult kui transpordiametit, LHV foorumit jt. Tänaseks suudab süsteem hallata tasulisi ja tasuta sõitjaid nii nagu tellija linnatransporti korraldada suvatseb.

    Hanke võitja üle protsessiti jah kõvasti. Tellija esitas selle käigus loomingulisi nägemusi hanke tingimustest - kuulutades alguses võitjaks kõige soliidsema hinnaga pakkuja - erinevaid põhjusi võin oletada. Ka edasistes vaidluse faasides oli seal tantsu ja tralli kõvasti. Lõpuks kuulutati võitjaks kõige madalama hinna pakkunud ÜP (kui ma ei eksi siis kõrgema-madalama pakkumise käärid olid ~2x, 4.5 vs 9Meek). Kui tegu poleks ÜP core vertical'ga siis ilmselt seda vaidlust poleks kaasa tehtud. Täna on planeeritud eelarve ja ajakava raames ka lahendus käivitatud, just tänu valdkonna kompetentsi omamise ja kõva töö. Väidan, et teiste (kallimate) pakkumiste korral oleksid olnud pikad viivitused koos eelarve mitmekordistumisega lähes vältimatud.
  • tannus, ei soovi rohkem kui sa oled kirjutanud, see on isegi piisav. Ma üllatusin, et sul on käsi sees. See paneb revideerima seisukohta ÜP kohta. See, et LV loominguliselt asja tasuta lasi teha võib tõesti praeguste "üllatuste" üks kõige toredam tulemus olla.

    AKI käik ja TLV ametnike väljaütlemised kulmineerusid siis eelmiste teadmistega nagu kirja panin. Esimene pakkuja pakkus 100MEEK 5.a. fiks. leping + ehk €7mln ringis ja koostöö oleks olnud türklastega.

    Kui Savka saab oma papi tasuta ÜT jaoks registreeritud Tallinnlaste näol täis, siis ta on selle matši võitnud. Ise küsimus on kaua see on jätkusuutlik, sest keegi peab ka infra kinni plekkima - löökaugud, uued trollid, alajaamad jms.

    Puhk, kas sa oled hoolekogu liige? Meile pole sellist asja veel laekunud. Või see on kesklinnavalitsuse soov hoolida ja saata selleks kiri? Tore oleks teada.
  • raulir
    Kalurid ummistasid Tallinna piletisüsteemi

    Ehk siis 4,5 miljoni sisse ei mahu isegi eraldi server(id)?

    See on selle kõrval täiesti vähetähtis probleem. Ei ole asi serveris - keegi üle- või alavirutaliseeris.
    Relax, raulir.
  • Täna nägin Mupopatrulli kesklinnas bussipileteid kontrollimas. Kas pole natuke imelik arvestades, et müügipunktides olid ühiskaarte otsa saanud...
  • winger

    See on selle kõrval täiesti vähetähtis probleem. Ei ole asi serveris - keegi üle- või alavirutaliseeris.


    Mis vahet seal on, kui nii triviaalsel kombel õnnestub teenus külili lasta? Säherduse papi eest võiks ju hankida automaatika või kodustatud ahvi, kes vajaduse korral serveriinstantse juurde tekitab ning loadbalanceri sabast sikutab.

    Või olen ma millestki valesti aru saanud?
  • Ma nüüd ei saa aru tõesti enam. Kas see süsteem, et umbes paarisajast bussist jõuaks piiks üle võrgu õigesse kohta, on tõesti nii keeruline, et maksab 4,5M?
    Ja mida tähendab, et selline väike käkk ei jookse, sest oli kuskil teises serveris? Mingi suvalise CDN provideri jaoks oleks selline asi next to nothing.
  • Kui tingimused pole vahepeal muutunud, siis summa on fiks. hind 5 aasta peale koos arenduse ja järelhooldusega. Mis tähenda, et kõik tehnilised riskid ja kõikumised tuleb 5 aastat ette näha ja õigesti hinnastada. Ja kannab neid võitnud vähempakkuja.
  • Kui sedavõrd labasel põhjusel teenus külili käib, siis on põhjuseks lihtne ebakompetentsus, ei midagi enamat.
    Olgu need hinnad siis millised iganes. Meenutab pisut seda juhtumit, kus Helmes oma lollust kippus PostgreSQL-i kaela ajama.
  • Minu teada kalastuse ostu ülekoormus ei ole siiani lahendatud - st 1.12.2013 kalastuslubade uuesti avanemisel on teenused uuesti külili ja ma ei hinda seda kõrgelt.

    [3.12.2012 16:12:48] Toivo: http://majandus.delfi.ee/news/uudised/kalurid-ummistasid-tallinna-piletisusteemi.d?id=65352324 piinlik
    [3.12.2012 17:44:14 | Edited 17:44:18] xxx: on
    [3.12.2012 17:45:25] xxx: neil oli tallinncardi ja kalastuse tähtaeg. ma ei tea täpset põhjust, kuid kalastusel tulevad kõik massiliselt lubasid ostma kui müük algab, täna algas
    [3.12.2012 17:47:33] Toivo: iga aasta tullakse lube ostma esimesel päeval - see on first come first served pohimottel ja lubade arv on tahtjatest väiksem. samasugne üllatus nagu valimiste süsteemi crash helmesel, teada on et peak load on konkreetsel päeval...
    [4.12.2012 10:04:59] xxx: 10x koormus tuli kalastusega
    [4.12.2012 10:05:12] xxx: 21 korda käis maas :(
    [4.12.2012 10:17:52] Toivo: amatöörid

    PP1 - busse (vmt sõidukeid) on alustuseks 600 ja 4.5M sisaldab kõike - sw, hw (oli vist 5a lease), paigaldust bussides, köögivalamut...
  • Võib olla neil on seal keegi, kes TEAB. Mäletan, ühest töökohast, kus meil oli ka DBA kes täpselt TEADIS kuidas asjad käima peavad. Ja teenused kukkusid koormuse all maha. Õnneks see DBA lahkus ja meile tuli uus DBA, kes ei teadnud, kuidas asjad peavad käima. Ja tegi süsteemi ringi. Ja teenused ei kukkunud enam koormuse peale kokku. Ja isegi ei roomanud vaid töötasid kiiresti. Mõnikord on abx kui inimesed ei tea väga raudkinlalt kuidas "peab"
  • Dago Antonov, kõige pädevam persoon (tasuta) ühistranspordi teemal sõna võtma, kirjutas asjaliku ülevaate teema sisuliste küsimuste osas.

    Dago Antov: kas tasuta ühistransport vähendab autode kasutamist?
  • "Veidi hiljem toimunud rahvaküsitluse (mida küll saab adekvaatseks küsitluseks pidada vaid suure reservatsiooniga) tulemusena kiitis arvamuse avaldajate enamus (75 protsenti) selle idee heaks, ja iseenesest pole selles ju mingit üllatust."
    Nõrk. Autor võiks ausaks jääda ja otse välja öelda, et see polnud rahvaküsitlus, kuna see punnitamine eiras igasuguseid rahvaküsitluse norme.
  • Tallinna eksperiment on jõudnud ka New Yorgi veebiväljaandesse Capital New York.

    "Kui sa tahad luua täiuslikku ühistranspordi süsteemi, siis peab see olema tasuta ning inimestelt tuleb võtta raha autoga sõitmise eest, sest vaja on stiimulit, et panna neid ühissõidukeid kasutama,» ütles New Yorgi linnapea Michael Bloomberg mullu septembris.

    http://pealinn.tallinn.ee/?pid=164&nid=10606&lang=5

    Samas tunnistavad nii Bloomberg kui Briti leht Independent, et NYC või Londoni suguses suurlinnas oleks tasuta ühistransporti ellu viia ülimalt keeruline ja kulukas ettevõtmine, mis ilmselt jääbki ´unistuse faasi .

    Kuid üks mis kindel, Tallinna eksperimenti jälgitakse tähelepanelikult ja selle õnnestumine või nurjumine mõjutab kindlasti samalaadsete projektide elluviimist suuremas mastaabis mujal maailmas.
  • Meedias võiks tõusta torm, kuidas ametlikud tallinnlased maksavad keskerakondlikkus Tallinnas tasuta sõitmise eest TRAHVI.

Teemade nimekirja