Liitium - Investeerimine - Foorum - LHV finantsportaal

LHV finantsportaal

Foorum Investeerimine

Liitium

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • Sellest saab peagi kaks aastat, kui Morgan Stanley ennustas liitiumile ja liitiumitootjatele ülepakkumise tõttu langust, mis ka tuli. Suurim tootja Albemarle sai eelmisel aastal pihutäie downgrade, tooraine odavnes. Suvel tehti arvatavasti põhjad ning nüüd on jällegi hinnad kerkimas. Esmalt teatas Albemarle detsembris, et prognoosib seniarvatust paremat nõudluse/pakkumise suhet ja märgatavat paranemist lähiaastatel. Teiseks stardipauguks sai hiljutine Hiina otsus jätkata elektriautode toetustega ja /või ka sümpaatia Tesla eduga.
    Kui liitium ja selle tootjad huvi pakuvad ( aga ilma nendeta Tesla’sid teha ei saa), siis üsna palju head materjali on lisatud failis lk. 57 alates. Liitium saab sel kümnendil oluliseks strateegilseks materjaliks, mille üle kontrolli saavutamiseks võitlused juba käivad.
    https://investors.albemarle.com/static-files/47253ade-0e4b-4eec-aeb3-a9d6893f3a6c
    Olgu märgitud, et oman.
  • Tehakse suurt reklaami, mille kohaselt transpordi tulevik saab olema vesinikupõhiste kütuseelementide päralt: tankimine toimub vähem kui minutiga, ökoloogiliselt väga puhas kütus (põletamise jääksaadus on puhas vesi), varud ei ole millegagi piiratud. Nende elementide tehnoloogias olevat mõni aeg tagasi toimunud läbimurre ja esirinnas on seal firma nimega Ballard Power Systems (Nasdaq: BLDP). Selle aktsia hind tõuseb viimasel ajal nagu rakett vastavalt sellele, kuidas kütuseelemendid (ja ka reklaam) levivad. Tegemist ei ole mingi hüpoteetilise tulevikulubadusega, vaid kütuseelemendid tõesti juba levivadki (sõiduautod, veoautod, laevad, rongid) – aga suur läbimurre olevat alles ees.
    Guru Jimmy Mengel soovitab osta BLDP-d hinnaga kuni 10,50 USD, aga lubab seda piirhinda tõsta, kui saabub uusi häid uudiseid. (Tellige tema väljaanne „The Crow’s Nest”, tõlkes siis „Mastikorv”, millest purjelaevade meremehed vaatasid „horisondi taha”.)
    Liitiumile jäävat pigem perifeersed kasutusalad (mobiiltelefonid, sülearvutid jne), kuna liitiumi varud on piiratud; sellepärast olevat ka „Tesla” üks tupiktee.
    Mengel ei soovita siiski kohe oma maja maha müüa BLDP ostmiseks, vaid osta seda mingi kogus ja siis hinna langemiste puhul juurde osta ning nii ikka mõned aastad.
    (Ise ei oma.)
  • Kas liitiumi akude puhul läbimurdeid kindlasti enam ei toimu, mis selle vesiniku elemendi läbimurde ära nullib? Läbimurdeid võib ju teha, aga lõpuks otsustab ikkagi hind selle, milline tehnoloogia massidesse jõuab. Lisaks veel see ka, et nii vesinikku kui elektrit tuleb kuidagi toota. Ma ei viitsi arvutama hakata, palju see vesinik täna maksab, millega 100 km läbi sõita saab. Mõned vesinikutanklad on maailmas isegi rajatud, aga ka siin peab arvutama, mis maksab elektritankla ehitamine versus vesinikutankla ehitamine. Täna on elektriautol ikka suts kergem massidesse jõuda kui vesinikuautol ja ma ei näe lähitulevikus, et see trend pöörduks. Aga miks mitte kasutada tulevikus vesinikulaevu ja vesinikulennukeid.

    P.S. Liitiumi varud ei ole piiratud, aga need on suures osas Hiina ettevõtete kontrolli all.
  • Ballardi suur tulemine kestab 20 aastat. LHV-s on peaaegu kõik juba olnud, sealhulgas BLDP rallid aastal 2000.
    beast
    Täna tõesti Fuel Cellid rallivad, Ballardi reitingut tõsteti Credit Suisse Bostoni poolt. Ballard oli veel eelmisel reedel alla 100 USD, täna 120 USD kandis.

    https://fp.lhv.ee/forum/invest/115949?postId=2159440
  • Akude alternatiiviks on superkondensaatorid. Nende eeliseks on hetkeline laadimine (kui juhtmed põlema ei lähe) ja piiramatu laadimis-tühjenemis tsüklite arv. Kondensaator ei vanane. Aga nii akude, vesiniku kui kondensaatorite jaoks on vaja laadimisjaamu ja kõigepealt toota millestki elektrit.
    Tegelikult on minituumareaktorid militaristidel juba reaalselt olemas. Nii väiksed, et sobilikud sõiduatole paigaldamiseks. Küsimus on ainult hinnas. Aga alles hiljuti maksis mobiiltelefon mitu keskmist aastapalka ja seda pidi kohvriga kaasas kandma.
  • mutionu
    Akude alternatiiviks on superkondensaatorid.


    Kahjuks tasuline, aga jah. Superkondensaatorid on põnev teema.

  • Keemik räägib saates "Kukkuv Õun" liitiumist ja akudest.
    http://media.kuku.ee/kukkuvoun/kukkuvoun20191020.mp3
    Mõned faktid sealt:
    Liitiumi varud ammenduvad prognoositavalt 2050. aastaks.
    Liitiumile pole täna taaskasutamise tehnoloogiat välja mõeldud.
  • Kummalised väited. Liitiumi varud nagu ka naftavarud on known unknown. Ehk siis, iga uue maardla leidmisega varud kasvavad, aga me ei tea ette, millal ja kui suur maardla leitakse. Naftavarude ammendumisest on aastakümneid räägitud, reaalsus on midagi muud. Liitiumit saab teoorias isegi mereveest eraldada, kuigi see on liiga kallis.

    Akude taaskasutamise probleemidega tegeldakse laborites juba aastaid ja ei saa öelda, et keegi pole probleemi suutnud lahendada. Probleem on lihtsalt selles, et see on energiamahukas, odavam on uus liitium osta kaevandusest. Lisaks liitiumi taaskasutusele tegeldakse ka aku enda taastamisega. Ka selline tehnoloogia on täna kallim uue aku tootmisest. Üks link näiteks siin. Kõik jääb raha ja tasuvuse taha. Kui ei tasu ära, siis ei tegelda sellega. Kui hakkab ära tasuma, siis hakatakse ka rohkem tegelema.
  • Nüüd jõuab TSLA sümpaatia ka liitiumitootjateni. ALB ja SQM täna +7%.
  • Kaks viimast teksti liitiumi kohta, mis osaliselt kattuvad, kuid ka täiendavad teineteist. Jutt käib ikka nõudluse/pakkumise vahekorrast ning tootmisvõimsustest. Muidugi tuleb arvesse võtta, et tekstid Global X lehelt, mis oma fondide, sealhulgas LIT müügiga tegeleb.
    https://www.globalxetfs.com/joe-lowry-aka-mr-lithium-on-the-state-of-the-lithium-industry/
    https://www.globalxetfs.com/lithium-explained/
  • ymeramees
    Turust ja reaktsioonidest. LTHM samasuguses ahelas nagu ALB.
    LTHM hoiatas 7. jaanuari õhtul, nii Q4 kui järgmise aasta osas. Aktsia maksis enne hoiatust $8.67.
    Järgmisel päeval sai aktsia üle 10% sisse, õhtul lõpetas $7.69.
    Nädala aja pärast maksis aktsia rohkem kui enne hoiatust.
    Eile sulgumishind juba $11.86.
    Nüüd andis umbkaudu sama teemaga numbrid, aktsia järelturul $10.34.

    ymeramees
    Analüütikult on arusaamatu, miks aktsiahind nii kõrgel on. Mulle on arusaamatu, miks analüütik seda donwgrade ei teinud suvalisel ajal mõõdunud nädalate jooksul.



    Tõstsin paar viimast liitiumi kommentaari siia ringi.
    Liitiumitootjatega ongi keeruline, tootjad, mis peaks kasvama, kuid madalseisus ja nüüd on veel kord välja öeldud, et sel aastal kasum ei kasva. Pikaajaline väljavaade võiks aga hea olla, kui neid endid uskuda. Pika horisondiga investorile sobiv aeg sisenemiseks, sel aastal võiks madalamaid hindasid näha, kui täna. Pärast kiiret tõusu leidub nii kasumivõtjaid kui lühikeseks müüjaid. Samas võib meelsus iga kell teslaks pöörata.
  • https://www.reuters.com/article/us-albemarle-tianqi-lithium/albemarle-expresses-interest-in-tianqis-stake-in-greenbushes-lithium-mine-idUSKBN22J2AV
    Albemarle on üsna osavalt kabetanud ostmiste/ülevõtmistega ning võib arvata, et teevad ära. Kui nad selle leiukoha üle kontrolliks vajaliku osaluse saavad, siis tugevdavad oma liidripositsiooni tublisti.
    Austraalia kõlab hästi, sest Lõuna - Ameerika kaevanduspiirkonnad ebastabiilsetes ( sh keskkond ning normid) ja rahututes riikides, eelkõige Tshiili Atacama't mõtlen.
  • Sarv
    Keemik räägib saates "Kukkuv Õun" liitiumist ja akudest.
    http://media.kuku.ee/kukkuvoun/kukkuvoun20191020.mp3
    Mõned faktid sealt:
    Liitiumi varud ammenduvad prognoositavalt 2050. aastaks.
    Liitiumile pole täna taaskasutamise tehnoloogiat välja mõeldud.


    Arvestades praegu teada olevaid liitiumi varusid, pidi see mingi väga vana prognoos olema või eeldati elektriautode tootmise ülitormilist kasvu.

    Teise lause kohta: VW ehitab Saksamaale akude ümbertöötlemise piloottehast. Hetkel pole ümbertöötlemine kasumlik, aga kui kui vanad akud keskkonda koormama hakkavad,siis tõenäoliselt kasutavad valitsused sigade lendama panemise nippi ning vaata imet..

    Vesinik: Tootmine pole soodne ning taastuvenergiast tootes jääb kogu tsükli (tootmine -> meh. energia) kasutegur 25%..30% kanti, aga ta võib sobida el.energia salvestamiseks juhul, kui taastuvenergiat jääb üle, näiteks tuuliste ilmadega. Eelduseks oleks seadmete piisavalt suur tootmismaht, mis ühiku hinna alla tooks. Kui on ettevõtteid, kes toodavad või plaanivad tootma hakata vesiniku baasil energiasalvesteid, neil võiks võib-olla silma peal hoida.

    Superkonded: Energiatihedus (Wh/kg) 25x viletsam, kui Li-Ion akudel ning see on püsinud viimasel ajal stabiilsena. Isetühjenemine 2..3 suurusjärku kiirem, kui akudel (vajaks andmelehe põhjal täpsustamist, põhineb kogemusel, et ööpäeva jooksul tühjenevad tublisti). Pikaealisemad kui akud, aga mitte igavesed. Pigem elektrolüütkondedega sama suurusjärku.
  • Nikkel. Panen selle nikli jutu ka siia, akumaterjalidest siin vist kribatakse. The Times tegi loo niklist hiljuti.

    Group representing indigenous communities in Russia sent a letter to Elon Musk. “We are respectfully requesting that you DO NOT BUY nickel, copper and other products from the Russian mining company Nornickel,” they told the billionaire boss of the electric carmaker. Citing the huge diesel spill from a Nornickel plant that turned Siberian rivers crimson this summer, they alleged that the world’s leading high-grade nickel producer was “a global leader in environmental pollution” and urged Tesla to rule out buying from the miner until it cleaned up its act.
    The letter came in response to a striking plea that Musk had made to mining companies weeks earlier. “Wherever you are in the world, please mine more nickel,” he said. “Tesla will give you a giant contract for a long period of time if you mine nickel efficiently and in an environmentally sensitive way.”
    While concerns over child labour and corruption in mining cobalt are well-documented, Musk’s comments have focused attention on the less-scrutinised market for nickel. The metal is every bit as critical for batteries, it helps to provide higher energy density and to improve storage capacity. Today, batteries account for only about 7% or 150k t/pa of global nickel demand, says Wood Mackenzie; most nickel is still used to make stainless steel. However, the energy and mining consultancy expects battery demand to increase to 650k tonnes by 2030, helping to drive total nickel demand to 3.2 million tonnes a year, from 2.3 million tonnes at present. Co. says the market is in fact oversupplied now and does not “see a particular squeeze on the availability of materials” to meet growing demand. However, “if you then start to want to look at the ESG [ethical, social and governance] issues around your nickel, then that might start to pose you problems”.



    Selgub, et 'rohelist' ja samas high-grade aku-niklit polegi kelleltki väga osta....

    One of the biggest producers of battery-suitable nickel is the Chinese-owned Ramu project in Papua New Guinea. Ramu was in the news last year over a pipeline leak that caused a huge spill of toxic slurry into a bay, but even its normal operations are controversial. Nickel is different to that in Russia and turning it into a product suitable for batteries requires a process called high-pressure acid leaching, which generates on average 1.5 tonnes of waste for every tonne of ore you process. 😮
    In Ramu, that waste is disposed of deep at sea, a process opposed by environmental groups, which claim that it remains toxic. But there is no easy alternative.
    Much of the forecast growth in nickel production is expected to come from projects in Indonesia, already the world’s biggest producer, that will use the same process, which critics fear will harm coral and aquatic life. According to Anton Berlin, vice president of sales at Nornickel, if these Indonesian leaching projects don’t proceed, “there is a risk of a shortage of nickel for the battery industry”, because prices at present are too low to encourage the building of new mines elsewhere. Berlin said that the Tesla chief’s comments were “a bit naive, or provocative. If you expect the production to be extremely cost-efficient and at the same time you want it to be sustainable and environmentally friendly, those are 2 opposites. There’s always a cost in environmental protection, in social responsibility. It doesn’t come for free.” Nornickel could increase its production of battery-grade nickel in Russia substantially, but doing so would depend on securing long-term contracts with customers and is facing a $2 billion fine over the diesel spill now.
    Kõik on nii roheline ja inimsõbralik, mürgitatud veekogud, lapsed Kongo koobastes jne.
  • Pilt ka kuidas nikkel eraldatakse, 'HPAL' keskel on autoklaav või mitu.

  • Muski jutt sellest, kuidas nad hakkavad liitiumit tootma, tõi ALB tublisti allapoole, minu jaoks tekkis ostukoht.
    https://finance.yahoo.com/news/teslas-nevada-lithium-plan-faces-205321236.html

Teemade nimekirja

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon