Liitium

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • Sellest saab peagi kaks aastat, kui Morgan Stanley ennustas liitiumile ja liitiumitootjatele ülepakkumise tõttu langust, mis ka tuli. Suurim tootja Albemarle sai eelmisel aastal pihutäie downgrade, tooraine odavnes. Suvel tehti arvatavasti põhjad ning nüüd on jällegi hinnad kerkimas. Esmalt teatas Albemarle detsembris, et prognoosib seniarvatust paremat nõudluse/pakkumise suhet ja märgatavat paranemist lähiaastatel. Teiseks stardipauguks sai hiljutine Hiina otsus jätkata elektriautode toetustega ja /või ka sümpaatia Tesla eduga.
    Kui liitium ja selle tootjad huvi pakuvad ( aga ilma nendeta Tesla’sid teha ei saa), siis üsna palju head materjali on lisatud failis lk. 57 alates. Liitium saab sel kümnendil oluliseks strateegilseks materjaliks, mille üle kontrolli saavutamiseks võitlused juba käivad.
    https://investors.albemarle.com/static-files/47253ade-0e4b-4eec-aeb3-a9d6893f3a6c
    Olgu märgitud, et oman.
  • Tehakse suurt reklaami, mille kohaselt transpordi tulevik saab olema vesinikupõhiste kütuseelementide päralt: tankimine toimub vähem kui minutiga, ökoloogiliselt väga puhas kütus (põletamise jääksaadus on puhas vesi), varud ei ole millegagi piiratud. Nende elementide tehnoloogias olevat mõni aeg tagasi toimunud läbimurre ja esirinnas on seal firma nimega Ballard Power Systems (Nasdaq: BLDP). Selle aktsia hind tõuseb viimasel ajal nagu rakett vastavalt sellele, kuidas kütuseelemendid (ja ka reklaam) levivad. Tegemist ei ole mingi hüpoteetilise tulevikulubadusega, vaid kütuseelemendid tõesti juba levivadki (sõiduautod, veoautod, laevad, rongid) – aga suur läbimurre olevat alles ees.
    Guru Jimmy Mengel soovitab osta BLDP-d hinnaga kuni 10,50 USD, aga lubab seda piirhinda tõsta, kui saabub uusi häid uudiseid. (Tellige tema väljaanne „The Crow’s Nest”, tõlkes siis „Mastikorv”, millest purjelaevade meremehed vaatasid „horisondi taha”.)
    Liitiumile jäävat pigem perifeersed kasutusalad (mobiiltelefonid, sülearvutid jne), kuna liitiumi varud on piiratud; sellepärast olevat ka „Tesla” üks tupiktee.
    Mengel ei soovita siiski kohe oma maja maha müüa BLDP ostmiseks, vaid osta seda mingi kogus ja siis hinna langemiste puhul juurde osta ning nii ikka mõned aastad.
    (Ise ei oma.)
  • Kas liitiumi akude puhul läbimurdeid kindlasti enam ei toimu, mis selle vesiniku elemendi läbimurde ära nullib? Läbimurdeid võib ju teha, aga lõpuks otsustab ikkagi hind selle, milline tehnoloogia massidesse jõuab. Lisaks veel see ka, et nii vesinikku kui elektrit tuleb kuidagi toota. Ma ei viitsi arvutama hakata, palju see vesinik täna maksab, millega 100 km läbi sõita saab. Mõned vesinikutanklad on maailmas isegi rajatud, aga ka siin peab arvutama, mis maksab elektritankla ehitamine versus vesinikutankla ehitamine. Täna on elektriautol ikka suts kergem massidesse jõuda kui vesinikuautol ja ma ei näe lähitulevikus, et see trend pöörduks. Aga miks mitte kasutada tulevikus vesinikulaevu ja vesinikulennukeid.

    P.S. Liitiumi varud ei ole piiratud, aga need on suures osas Hiina ettevõtete kontrolli all.
  • Ballardi suur tulemine kestab 20 aastat. LHV-s on peaaegu kõik juba olnud, sealhulgas BLDP rallid aastal 2000.
    beast
    Täna tõesti Fuel Cellid rallivad, Ballardi reitingut tõsteti Credit Suisse Bostoni poolt. Ballard oli veel eelmisel reedel alla 100 USD, täna 120 USD kandis.

    https://fp.lhv.ee/forum/invest/115949?postId=2159440
  • Akude alternatiiviks on superkondensaatorid. Nende eeliseks on hetkeline laadimine (kui juhtmed põlema ei lähe) ja piiramatu laadimis-tühjenemis tsüklite arv. Kondensaator ei vanane. Aga nii akude, vesiniku kui kondensaatorite jaoks on vaja laadimisjaamu ja kõigepealt toota millestki elektrit.
    Tegelikult on minituumareaktorid militaristidel juba reaalselt olemas. Nii väiksed, et sobilikud sõiduatole paigaldamiseks. Küsimus on ainult hinnas. Aga alles hiljuti maksis mobiiltelefon mitu keskmist aastapalka ja seda pidi kohvriga kaasas kandma.
  • mutionu
    Akude alternatiiviks on superkondensaatorid.


    Kahjuks tasuline, aga jah. Superkondensaatorid on põnev teema.

  • Keemik räägib saates "Kukkuv Õun" liitiumist ja akudest.
    http://media.kuku.ee/kukkuvoun/kukkuvoun20191020.mp3
    Mõned faktid sealt:
    Liitiumi varud ammenduvad prognoositavalt 2050. aastaks.
    Liitiumile pole täna taaskasutamise tehnoloogiat välja mõeldud.
  • Kummalised väited. Liitiumi varud nagu ka naftavarud on known unknown. Ehk siis, iga uue maardla leidmisega varud kasvavad, aga me ei tea ette, millal ja kui suur maardla leitakse. Naftavarude ammendumisest on aastakümneid räägitud, reaalsus on midagi muud. Liitiumit saab teoorias isegi mereveest eraldada, kuigi see on liiga kallis.

    Akude taaskasutamise probleemidega tegeldakse laborites juba aastaid ja ei saa öelda, et keegi pole probleemi suutnud lahendada. Probleem on lihtsalt selles, et see on energiamahukas, odavam on uus liitium osta kaevandusest. Lisaks liitiumi taaskasutusele tegeldakse ka aku enda taastamisega. Ka selline tehnoloogia on täna kallim uue aku tootmisest. Üks link näiteks siin. Kõik jääb raha ja tasuvuse taha. Kui ei tasu ära, siis ei tegelda sellega. Kui hakkab ära tasuma, siis hakatakse ka rohkem tegelema.

Teemade nimekirja