Peenjoogivabrik Nudist - Investeerimine - Foorum - LHV finantsportaal

LHV finantsportaal

Foorum Investeerimine

Peenjoogivabrik Nudist

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • Nudistil ka aeg lõpuks oma teema saada.

    Peenjoogivabrik Nudist on Eestis tegutsev veinimaja, mis keskendub eelkõige puu- ja juurviljadest madala suhkrusisaldusega kvaliteetveinide tootmisele. Nudisti bränd on suunatud traditsioonide kõigutamisele, võimalikult naturaalse ja töötlemata tooraine kasutamisele ning nn peediks peetud puu- ja juurviljaveinidele uue tähenduse andmine. Lisaks veinidele eksperimenteeritakse ka teiste tooteseeriatega nagu õlu, siider ja glögi, kuid põhifookus on läbi aastate püsinud veinitootmisel.





    Nudist alustas tegevust 2016. aastal. 2017. aastal kaasati Fundwise-i vahendusel kapitali 750 000 euro suuruse pre-money väärtuse pealt ja 2019. aastal kaasati kapitali Funderbeamis 2 750 000 euro suuruse pre-money väärtuse pealt. Ettevõtte osakud on Funderbeamis kaubeldavad.
    Funderbeami kampaania seisuga oli portfelli edukaim toode vahuvein Rabarbra Eesti vahuveiniturul top 3 toode ja kogu tooteportfelli turuosa oli 4,5%. Kogu ettevõtte käive on arenenud järgmiselt:
    201615 000N/A
    2017171 000+ 1 140%
    2018619 000+ 362%
    2019860 000+39%
    20201 200 000+40%
    2021 eesmärk1 680 000 - 2 160 000+40-80%

    See tähendab, et Nudist kasvatas koroona-aastal käivet 40% võrra ajal, mil HORECA sektor oli täielikus koomas. Seejuures kasvati nii jõudsalt sisuliselt ilma kahjumit teenimata (1,7% EBITDA, -0,5% kahjum). Samal ajal on jõudsalt arendatud tooteportfelli. Seda on tehtud edukalt, nt eelmisel sügisel läks müüki väga hea vastuvõtu saanud valgesõstra vahuvein Berry White.

    Perioodil 2019-2020 on olnud Nudisti fookus turuosa kasvatamisel Soome turul. Selle tulemusel ollakse tänaseks olukorras, kus ALKO monopoli netipoes ollakse sees viie tootega, kusjuures neist Rabarbra on tänaseks müügis enam kui sajas poes. Teised Nudisti tooted on seni saadaval mõnes üksikus ALKO poes. Soome strateegia tulemusel kasvas müük Soomes 2020. aastal kolmekordseks.

    Lisaks sellele tegutseb Nudist ka Taani turul. 2020 aprillis teatati, et pärast Nudisti edu Helsingis asuvas Mikkelleri baaris otsustati Nudisti tooted võtta müüki kõikidesse Mikkelleri baaridesse ja poodidesse Taanis. Mikkeller on õlle väiketootjate maailmas tõsine tegija, kelle 2018 käive oli 33 miljonit eurot (hilisemaid numbreid hetkel ei leidnud).
    2020. aastal avati ka uus tootmishoone koos baariga Tallinnas Telliskivi kvartalis. Arvestades sektorit ja suunitlust on see place to be ja vaadates näiteks La Muu jäätisekohviku mõju majandustulemustele, siis koroona tingimustes veel realiseerimata potentsiaal (sh nii müügis kui ka toodete tutvustamisel).

    2021. aasta plaanides on 40-80% käibekasv ja ettevõtte tegevuse professionaalsuse kasvatamine (protsesside viimine ühtsele tarkvarale, müügitiimi professionaalsuse tõstmine, raporteerimise parandamine), samuti tootearendus, kulude kontroll (sh investeerimine pudeldamisseadmetesse) ja ettevõtte keskkonnamõju vähendamine.

    Riskid.

    Ilmselt suurimaks riskiks on, et eksporttegevus kokkuvõttes ei realiseeru märkimisväärses mahus ja Nudist jääb Eestis tegutsevaks ca 1-2 miljoni eurose käibega väiketootjaks. Sellisel juhul ei suudeta suure tõenäosusega teenida enam kui 100-200 tuhat eurot aastas kasumit ja on oht, et võtmetöötajatel viskab üle. Samuti on muud tavalised väike-ettevõtetega seotud riskid, samuti alkoholisektori riskid, konkurentsiriskid jmt.

    Tooraineriski hindan ma päris madalaks – rabarber ja ka nt valgesõstar ei ole toorained, millest võiks lähiajal puudus tekkida. Vastupidi, soovi korral on ilmselt võimalik toodangut kasvatada ka kümnekordseks ilma toorainega seotud probleemide otsa sattumata.

    Potentsiaal.

    Nudist on kasvanud kiirelt ja ka rasketel aegadel. Mulle väga meeldib nende finantsdistsipliin – võrreldes 2018. aasta lõpuga on tiimi suurus kasvanud kuuelt töötajalt kaheksale; kaasatud investeeringuid ei ole valimatult laiali loobitud ja opereeritakse/kasvatakse kasumi piiri peal. 2021. aasta osas on indikeeritud, et eelarvestatud on selliselt, et +40% kasvu korral opereeritakse nullkasumiga. Samas on koroonaepideemia möödumisel ilmselt HORECA toel pigem võimalik kasvutempot kasvatada.

    Nudisti eelis on tema arenev tooteportfell. Samal ajal tegutsetakse minu hinnangul palju perspektiivikamas sektoris, kui seda on käsitööõlled – nimelt kui pruulikodasid on rohkem, kui kokku jõuab lugeda, siis uue põlvkonna, huvitavaid ja heade toodetega veinimaju annab otsida. See annab tõenäoliselt parema võimaluse hinnastada. Samuti on Nudisti tooted eristusvõimelised, mis annab talle tugeva konkurentsieelise suvalise Cava ees.

    Kui vaadata konkreetselt Soome turgu, siis vahuveini kategoorias on toimunud selge liikumine kõrgema kvaliteediga toodete peale. Nagu kirjeldati Nudisti Funderbeami kampaanias, siis „in Finland there’s a clear trend towards higher quality and higher priced products. The consumption, of below €10 sparkling wines, has fallen from 66% of total wine consumption in 2016 to 38% in 2019 (comparing first-quarter sales in ALKO monopoly). The €10-14.99 range has grown from 23% in 2016 to 50% in 2019. These numbers are a clear indication to us that consumers are starting to value quality over quantity. That said, it is also significant that volumes drop 10 times when comparing €15-€20 segment to €10-€15 segment. Based on market data we are pricing our sparkling wines slightly below €15/bottle in ALKO“.

    Graafiliselt ülevaade Soome turust:


    Seega tegutsetakse Soome turul turusegmendis, mis annab ruumi korralikult kasvada. Kui Eesti vahuveini turumaht 2018 oli 20 miljonit eurot, siis Soome turu maht oli 90 miljonit eurot.

    Valuatsioon.

    Nudisti valuatsioon Funderbeamis on täna ca 2,9 miljonit eurot, olles 10% madalamal 2019. aasta post-money valuatsioonist. Minu hinnangul on tegemist ühe kõige alahinnatuma emitendiga Funderbeamis.

    TootjaPrice to salesKasv
    Nudist2,4+40% yoy
    Tanker Brewery3,21+3% yoy
    Punch Drinks5,72+100% yoy (madalalt baasilt)
    Medvedgrad Brewery2,73+3% yoy
    Nudist (2021 sales +40%)1,72+40%
    Nudist (2021 sales +80%)1,33+80% yoy

    Laiemas maailmas on Damodarani andmebaasi järgi alkoholitootjate keskmine EV/Sales 5,86.

    Kokkuvõttes seega tundub Nudist mulle tugeva tooteportfelliga, kiire kasvuga ja väga soodsa hinnatasemega tootja. Minu jaoks strong buy ja olen ka juurde ostnud sel aastal. Samas kellel vastupidiseid mõtteid, siis hea meelega kuulan ka neid. Kaupleb Funderbeami platvormil, kampaania nähtav siit: https://www.funderbeam.com/syndicate/nudist

    PS! Kes proovinud ei ole, siis soovitan minna mekkima - tõesti on head tooted.

    Tegemist ei ole investeerimisnõuga ja igaüks teeb enda otsused ise.
  • Päris kenasti on käivet kasvatatatud ja toode on aus. Mulle endale meeldib neid väikseid pudeleid tarbida paar korda nädalas. Arusaamatu on mulle, aga see, et mujale ei suudeta müüa
  • 2019 kampaanias öeldi, et lähtutakse sihtturgude arendamise Eestis kasvumudelist ja tahetakse uuel turul ennast korralikult sisse süüa enne, kui järgmine ette võetakse. See tundub mulle selles plaanis mõistlik, et müüa 20sse riiki kokku nt 400k eest aastas on sama hästi kui mitte midagi (viitab pigem sellele, et müüakse väikseid koguseid mingitesse specialty poodidesse). Mida tegelikult on vaja näha, on uutel turgudel läbimurret massidesse. Soomes annab lootust - nagu öeldud siis nüüd kuus toodet ALKOs müügil. Kui 2020 juulis teatati, et Rabarbra on 70s füüsilises poes Soomes, siis aastalõpu seisuga juba enam kui sajas - trend on hea.
  • Trend is not your friend.



    Mis aga samuti üsna selge trend - alkovaba veini ja õlle turuosakaal on tõusmas. Nudisti tootevalikus on alkovabad tooted esindatud, see on väga hea märk. Rootsis juuakse veini rohkem kui Soomes, tasub seal ka õnne proovida.
  • Soome osas kirjutavad Nudistid ise kampaania all niimoodi: The Finnish sparkling wine market is about two times larger in volume, and four times larger in sales revenue compared to Estonia. Total 6.6M litres of sparkling wine was sold in 2018, including 1.45M litres in HoReCa and 5.15M litres in ALKO (Alko 2019). Sparkling wine sales have steadily grown in volume over the past 3 years whilst many alcohol categories have been in decline. Among declining categories is still (not sparkling) fruit wines, but the whole “Other wines” category including still fruit wines, wine drinks and other products produced under fermentation (excl. beers, ciders and grape wines) grew 15% YOY in 2018 (Alko 2019).
  • "kindsigo"
    Trend is not your friend.



    Mis aga samuti üsna selge trend - alkovaba veini ja õlle turuosakaal on tõusmas. Nudisti tootevalikus on alkovabad tooted esindatud, see on väga hea märk. Rootsis juuakse veini rohkem kui Soomes, tasub seal ka õnne proovida.


    Trendi osas veel. Internetiuurimus näitab, et veini tarbimine absoluutnumbrina on viimased kümmekond aastat püsinud stabiilsena, kuid veini osakaal alkoholi kogutarbimises on vähenenud. Samal ajal on Nudisti peamise toodangu moodustava vahuveini müük kasvanud päris heas tempos:

    Perioodil 2002-2020 tõusis vahuveini tootmine maailmas 57%.

    Forbesi artikkel omakorda põhineb sellel analüüsil. Noppeid sellest analüüsist:
    1. Perioodil 2002-2020 on vahuveini osakaal veini tootmisel kasvanud 5% pealt 7% peale ehk 40% võrra. Veini tarbimisel on osakaal kasvanud 5% pealt 8% peale.
    2. Viimased 20 aastat on ca 70-80% maailma vahuveinist toodetud Euroopa Liidus.
    3. Maailma suurim vahuveini tarbija on Saksamaa, kellele järgnevad Prantsusmaa, USA ja Venemaa. Nagu ka siin mainitud, siis rahvaarvu kohta väga suur tarbimine on ka Rootsis, kus tarbimine on 2008 ja 2018 vahel enam kui kahekordistunud.
    4. Maailma veiniekspordi mahust moodustab vahuvein 9%. Väärtuse järgi moodustab vahuvein veiniekspordist aga lausa 20%, kasvades alates 2009. aastast tempoga 8% aastas.
  • Vahepeal tulnud Nudisti Q1 tulemused. Kvartalikäive +24% YoY, mis on kõva tulemus, võttes arvesse, et võrdluskvartal oli suuresti pre-covid. Kuupõhiselt kõikumist rohkem: jaanuaris -18%, veebruaris +36% ja märtsis +50%. Tundub, et momentum kasvab aga selliste käivete juures ei tasu ilmselt kuupõhisest muutusest liiga palju välja lugeda.

    Mis on palju olulisem - koostöö välispartneritega on hoogsasti käima läinud. Hartwall Ab sai Soomes Nudisti eksklusiivseks distribuutoriks, mis annab Nudistile head võimalused ALKO poodides, Horecas ja jaekaubanduses kasvada. Selline koostöö võib olla topelthuvitav investorile, kuna Hartwall võiks kunagi olla potentsiaalselt huvitatud Nudisti omandamisest.

    Muud arengud:
    1. Uued töötajad müügipositsioonidel (Horeca sales manager, retail sales representative).
    2. Kohalolek jaekaubanduses on kahekordistunud ja oodatakse mai kuni august sealt +50% kasvu.
    3. Uued tooted - valmiskokteilid. Pole veel proovinud aga tegemist kasvava trendiga.

    Kokkuvõttes on koroonapiirangute tingimustes hästi hakkama saadud, tehtud seda, mida peab (sihikut seatud, müügivõrgustikku arendatud ja uusi tooteid välja töötatud) ja isegi müüki kasvatatud. Võrdluseks Nudisti +24% kasvuga esimeses kvartalis oli nt Punchi käive -36% (kuigi oodatakse tugevad Q2-te) ja Tankeri käive +4,5%.

Teemade nimekirja

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon