Autoturu veduriks ettevõtted ja riigiasutused - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Autoturu veduriks ettevõtted ja riigiasutused

Erko Rebane

04.06.2010 11:05

Vaatamata sellele, et USA majandus näitas esimeses kvartalis oodatust väiksemat kasvu, aktsiaturgudel valati verd ning autotootjad soodustusi vähendasid, paranes maikuu sõidukite müük Ühendriikides seitsmendat kuud järjest.

Kuised automüüginumbrid, mida vaadatakse ühe olulise indikaatorina riigi majandusliku taastumise mõõtmisel,  said mais olulist tuge nii kuu viimasel esmaspäeval tähistatud mälestuspäevast kui ka rendifirmade ning teiste autopargiga organisatsioonide tugevamast nõudlusest (sh erinevad valitsuse agentuurid). Kogu tööstuse müük kasvas aastatagusega võrreldes 19% ning aprilli baasil 12% 1.1 miljoni masinani.

Võrreldes mullusega, mil General Motors pankrotikaitse alla oli suundumas ja Chryslerit juba restruktureeriti, suutis Ford eelmisel kuul kasvatada oma müüki 22% (analüütikute ootuseks oli 16%). Tegemist oli järjekorras juba kuuenda kuuga, kui autotootja müügitulemus paranes üle 20%, kasvatades 19. kuud järjest ühtlasi ka oma turuosa. Kui ettevõtte jaemüük kerkis perioodi jooksul 19%, kosus müük kommertsklientidele koguni 32%. 

Kui Ühendriikides on autotootjatel standardiks omada 60 päeva pikkust pakkumisvõimet, opereeris Ford esimeses kvartalis alanenud varude tõttu 48-päevase tagavaraga, mistõttu otsustati tõsta teise kvartali tootmismahtu 15 000 võrra 640 000 veoki ja sõidukini (+42% YoY).

General Motorsi müük paranes aastaga 17% (ootus 5,9%), aidates kergitada USA suurima autotootja turuosa 2,8 protsendipunkti 20,3%ni. Müük rendifirmadele ja suuremat sorti autoparkide haldajatele tõusis tervelt 38%. Ajal, mil USA majandus raskemaid päevi nägi, hoidsid sellised asutused kasutuses olevatest sõidukitest pikemat aega kinni, ent taastuv kindlus tuleviku suhtes on muutnud neid altimaks masinapargi värskendamisel. Üldjuhul autotootjad rendifirmade nõudluse üle väga ei rõõmusta, kuna antud segmendi müük võib vähendada jaehinda ja firma imidžit. General Motors prognoosib käesoleval aastal selleks osakaaluks kogumüügist 25%, Ford vastavalt 30%. 

Nii Fordi kui General Motorsit suutis oma müüginumbritega trumbata Chrysler, kes müüs 33% rohkem masinaid võrreldes mullusega ning ca 10% enam võrreldes aprilliga, ületades 100 000 piiri esimest korda viimase 14 kuu jooksul. Chrysler ei nõustu kommeteerima kuivõrd suure panuse andis nende puhul müük autopargiga asutustele, kuid asjaga kursis olevate inimeste sõnul on sellele kaardile viimastel kuudel mängitud.

Chrysleriga võrdväärset tempot suutsid hoida veel Hyundai Motor ja Subaru, kelle numbrid paranesid aastatagusega võrreldes vastavalt 33% ja 35%. Teistest kesisemaks jäi kasv Toyotal (+7%), kuna viimase võrdlusbaas polnud nõnda soodne nagu mitmetel konkurentidel. Arvukate tagasikutsumiste tõttu mainekahju all kannatav Aasia autotootja kavatseb lähiajal välja tulla kampaaniaga, mille raames üritatakse võita tagasi usaldust turvalisuse tagamiseks tehtavate investeeringute näol. Ühtlasi jätkatakse juunis senist liisingukampaaniat, et hoida üleval klientide huvi Toyota masinate vastu. 

Sooduspakkumised jäid mais kogu tööstuses aprilliga võrreldes pisut tagasihoidlikumaks ning ligi 340 dollari võrra madalamaks võrreldes eelmise aasta maiga. Auto kohta tehtud keskmine soodustus ulatus 2603 dollarini. TrueCar.com asepresidendi Jesse Topraki sõnul kujunesid stiimulid varasematest aastatest väiksemaks, kuna tootmismahtude tugevad kärped on jätnud edasimüüjate platsid hõredaks ning antud tingimustes ei soovita väga hindasid alandada.          

Kokkuvõttes kujunes maikuu autode müük USA turul oodatust paremaks, kasvades jõudsalt nii aastataguse kui ka möödunud kuuga võrreldes. Olulise panuse andsid rendifirmad ja teised kommertskliendid, kes julgevad tänu paranenud äriväljavaadetele taas oma autoparki regulaarselt uuendada. Seevastu püsis muutumatuna müük eraisikutele, kelle nõudlust piirab jätkuvalt keeruline tarbimiskrediidi kättesaadavus ning kõrge ebakindlus tööjõuturu tuleviku osas.    

   Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon