Turgude tõustes tuleks jälgida lennufirmasid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Turgude tõustes tuleks jälgida lennufirmasid

Kristjan Kaar

05.07.2010 15:43

Lennundussektor on majandustsükli muutudes näidanud head kasvu, kuid viimastel kuudel on tõusupotentsiaali tugevalt piiranud mured seoses majanduskasvuga. Tulevatel nädalatel avaldatakse aga hulganisti statistikat, mis võib pakkuda soodsaid lühiajalisi investeerimisvõimalusi.

Aastapäevad tagasi tehti LHV Maailma Pro all pikemalt juttu lennufirmadest ning nende kasvupotentsiaalidest muutuvas majanduskeskkonnas. Sissejuhatuseks kõlasid tookord järgmised laused: „...Lennundussektor on üks raskemaid kohti üldse, kus äri teha. Isegi headel aegadel kõiguvad kasumimarginaalid alla 2-3% ning halvematel aegadel on kahjumi teenimine täiesti loomulik.“

Möödunud aastal pidas öeldu ka paika – International Air Transportation Association (IATA) andmete kohaselt teenisid maailma lennufirmad 2009. aastal kokku $9.4 miljardit kahjumit. 2010. aasta väljavaated on aga märksa optimistlikumad – käesoleva aasta kahjumiks näeb agentuur $2.8 miljardit, kuigi ettevõtete tulud peaksid näitama 9%list y-o-y kasvu. Kahtlemata jättis maailmamajanduse aeglustumine 2009. aastal oma märgi ka lennupiletite nõudlusele ning eriti langes esimese klassi piletite müük, mis mõjutas läbimüüki. Kuna 2H’10 maailmamajanduse suund on endiselt küsimärk ning kütuse hinnaprognoosid varieeruvad, siis on lennufirmad soodsas keskkonnas vähendamas riske. Tipphooajal (ehk suveperioodil) on USA lennufirmad suutnud tänu paranevale nõudlusele lisada lennupiletite hinnale ca 50 dollarit pileti kohta - sellist taktikat on viimastel kuudel kasutanud suur osa USA lennufirmadest.

Avaldatud lennutranspordi raportite taustal on nii-öelda hinnalisa igati õigustatud ning põhjust on prognoosida, et nõudlus jätkab kasvu ka lähitulevikus. YTD baasil on pardale astunud reisijate arv küll langenud 0.5%, kuid müüdud istekohtade arv tervest istekohtade arvust on tõusnud 1.3%, reisija pealt teenitud tulud paranenud 7.3% ning lennupiletite hind ühe miili kohta 5.9% kallinenud. Nende andmete põhjal saab järeldada, et kuigi nõudlus on viimastel kuudel kasvanud, siis lennufirmad on istekohtade arvu oluliselt vähendanud. Paremal olevalt graafikult saab näha Standard & Poor’si analüütikute nägemust USA kümne suurima lennufirma suhtes. 

Claymore/NYSE Arca Airline börsil kaubeldav fond (ETF, sümboliga FAA) on viimase aastaga tõusnud ca 70%, kuigi viimase kolme kuu jooksul on see langenud 13%. Morgan Stanley analüütikute sõnul on hinnalanguse tinginud suuresti investorite üldine sentimendi halvenemine, mis kõrgete beetadega aktsiaid paratamatult negatiivselt mõjutab. Fundamentaalselt ei ole ettevõtetega aga midagi hullu juhtunud ning kasvu nähakse järgmiste katalüsaatorite toel:

Esiteks, juunikuu PRASM (Passenger Revenue per Available Seat Mile) peaks investorite kindlustunde tsüklilises sektoris taastama. Nagu eelpool mainitud, siis müügisurve ei põhine analüütikute sõnul mitte kasumiootustel, vaid pigem majanduskasvuga seonduvatel küsimustel. Seetõttu peakski juuni PRASM tooma selgust, kas ootused on õigustatud või mitte.

Teiseks, konsensuse prognooside kohaselt aeglustub lennufirmade tulude kasv käesoleva aasta kolmandas kvartalis (y-o-y baasil vaadatuna), kuid Morgan Stanley nägemus on hoopis positiivsem. Analüütikutel on tänavu ettevõtetel suuremad võimalused (A) hinnakujunduseks – erinevate lisatasude tõstmine suveperioodil tähendab keskmise piletihinna tõusu ühe reisija kohta. (B) Q3’10 konsensuse prognoosi hinnatakse liialt madalaks – kui võtta arvesse tulude sesoonseid muutusi ja Morgan Stanley poolt oodatud PRASM numbreid, siis ettevõtete Q3’10 tulud peaksid ületama Q2’10 tulusid.

Morgan Stanley ja Deutsche Bank katavad mõlemad lennundussektorit ning üheks atraktiivsemaks ettevõtteks peetakse Delta Air Lines’i (DAL), mille hinnasihid on $20 (MS) ja $17 (DB). DAL on kütusehinna suhtes konkurentidega võrreldes madala korrelatsiooniga, mistõttu on ka riskid seoses potentsiaalse toornafta hinnatõusuga väiksemad. Vaatamata viimase aasta hinnatõusule on analüütikute sõnul sektor endiselt atraktiivne, kuigi lennufirmade aktsiatesse investeerides tuleks kindlasti arvestada kõrge riskiga.

Delta Air Lines avaldab 2Q’10 majandustulemused 20. juulil.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon