CNOOC - rahvusvahelisele areenile pürgiv naftagigant - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

CNOOC - rahvusvahelisele areenile pürgiv naftagigant

Mikk Taras

03.09.2010 11:16

Eelmisel nädalal tehti Hiinas järjekordne rekord. Autojuhid pidid Pekingisse suunduvas liiklusummikus ootama üheksa päeva. Kuigi peamiselt tõi see esile  puudujäägid Hiina infrastruktuuris, siis kajastab 100 kilomeetri pikkune ummik ilmekalt ka energiavajaduste kiiret kasvu Hiinas.

Rekordilise ummiku Pekingi äärelinnas põhjustasid veoautod, mis vedasid kivisütt Hiina sisemaal asuvatest tehastest Pekingi lähedal asuvasse sadamasse, kus see transporditakse Lõuna-Hiina tööstusparkidesse. See oli ka põhjus, miks tee oli umbes ainult läänest itta sõites.

Rahvusvahelise Energiaagentuuri hinnangul sai Hiinast eelmisel aastal maailma suurim energiatarbija, saades 70%’i oma energiavajadusest kivisöest. Paraku on kivisütt väga raske transportida sisemaalt rannikuäärsetesse tööstuslinnadesse, kus seda enim vaja läheb. Veoautodest odavam ja parem viis kivisöe transportimiseks on raudtee, mida kasutatakse juba täisvõimsusel.

Hetkel on peamine alternatiiv kivisöele nafta. Kuigi nafta tarbimises ei ole ameeriklastele vastast, leiavad mitmed energiasektori analüütikud, et USA nõudlus nafta järele on tipu saavutanud (või kasvab edaspidi väga aeglases tempos). Samal ajal tarbivad energiamahukad tööstusharud ja kasvav autode arv Hiinas üha rohkem kütust. Kui Hiina on ajaloos pikalt naftat rohkem eksportinud, siis 90ndatel trend muutus. Hiinast sai esimest korda nafta netoimportija (kodumaine nõudlus ületas pakkumist). Viimastel kümnenditel on Hiina nõudlus rahvusvahelistelt turgudelt saadava kütuse järele pidaval hoogustunud, mis on üks põhjus energiasaaduste globaalse hinnatõusu taga.

Ühe võimaliku variandina aeglustub edaspidi Hiina nõudluse kasv kütuse järele, kuna Hiina tööstustoodangu kasv peaks pidurduma. Viimasel ajal ilmub meedias palju näiteid sellest, kuidas tehastes töötavad hiinlased nõuavad kõrgemat palka ja paremaid töötingimusi, mis võib lõpuks viia Hiinast palju tööstussektori töökohti odavamatesse riikidesse. Seni on aga suur osa energiavajaduste kasvust tulnud just tööstussektorist.

Samas võib rikkuse ja tarbimise suurenemine tõsta hiinlaste igapäevast energiavajadust. Kui palju majapidamiste energiavajadused suurenevad, sõltub suuresti, kas hiinlased valivad pigem vähem energiat kulutava Euroopa elustiili või minnakse USA teed pidi, mis on tuntud suurte kodude ja autode poolest.

Kindlasti on Hiina kasvaval energiavajadusel otsene mõju ka rahvusvahelistele energiahindadele. Näiteks prognoosib mitmeid mainekaid analüüsimajasid nõustav Wood Mackenzie, et sajast dollarist madalamast nafta hinnast saab juba lähiaastatel ajalugu, kuna nõudlus Aasias jätkab kiiret kasvu:

Investoritele võib pakkuda Hiina kasvav energiavajadus mitmeid huvitavaid võimalusi, kuid investeeringu ajastamisel tuleb kindlasti arvestada hetkel makromajanduses valitsevaid riske. Viimasel ajal räägivad analüütikud üha rohkem võimalikust topeltpõhjast maailmamajanduses, mis oleks ekspordist sõltuvale Hiina majandusele kindlasti suur tagasilöök. Samas leidub jätkuvalt ka julgemaid, kes soovitavad hetkel globaalsetel börsidel valitsevat pessimismi kasutada aktsiate soetamiseks.

USA börsidel leidub mitmeid põnevaid Hiina naftaettevõtteid, mille seast Morgan Stanley analüütikutele meeldib enim CNOOC (CEO), Hiina ja ühtlasi Aasia suurim offshore naftapuurija. Kuna CNOOC ei tegele nafta rafineerimisega, siis ei sõltu ettevõte ka Hiina valitsuse poolt kehtestatud hinnapiirangutest kütusele. See on võimaldanud näidata CNOOCil konkurentidest kiiremat kasumikasvu. Samuti tähendab see, et CNOOCi  kasum sõltub rohkem rahvusvahelisest nafta hinnast.

Deutsche Banki hinnangul jääb CNOOCi aktsia hinna ja rahvusvahelise nafta hinna vaheline determinatsioonikordaja 0,92 juurde. Kordaja näitab, et 92% CNOOCi aktsia hinna muutusest saab kirjeldada nafta hinna muutusega. CNOOCi peamiste konkurentide keskmine determinatsioonikordaja on märgatavalt madalam 0.55. Nagu eelnevalt mainitud võib CNOOCi kõrge kordaja taga olla rafineerimistegevuse puudumine. Lisaks on CNOOCi nafta- ja gaasireservide osakaal esimese kasuks suhtega 63-27, mis on sektoris üsna kõrge.

Praeguse hinnataseme juures kaupleb CNOOC sarnase valuatsiooni juures konkurendi PetroChinaga (PTR), kuigi selle aasta kasumil peaks olema märgatavalt vähem kukkumisruumi, kuna Hiina valitsuse võimalikud kütusehinna piirangud CNOOCi tegevust ei mõjuta. CNOOCi hinna ja ettevaatava kasumi suhtarv jääb 10x juurde.

Pärast eelmisel nädalal raporteeritud 1H2010 110% yoy kasumikasvu kinnitas Morgan Stanley CNOOCi aktsiale overweight soovitust, oodates aktsia hinnale praeguse taseme juures baasstenaariumi korral 15% tõusu ja optimistliku stsenaariumi korral 59%list rallit.

Ka Deutsche Banki analüütikud leiavad, et investorid, kes omavad nafta hinna suhtes positiivset nägemust, võiksid CNOOCi aktsia enda portfelli lisada. Tänase hinnataseme juures nähakse CNOOCi aktsias 15% tõusuruumi järgneva 12. kuu jooksul.  Lisaks kasvavale nafta hinnale pakub CNOOC investoritele kvaliteetset kasvu, hoides kulusid kontrolli all. Ettevõtte juhtkonnal on samuti optimistlik plaan lisada CNOOC järgmise viie aastaga eliiti kuuluvate suurte rahvusvaheliste naftakompaniide nimekirja. Pikaajalistele investoritele, kes ei karda topeltpõhja maailmamajanduses, võib CNOOC pakkuda kindlasti huvitavat investeerimisvõimalust nafta suhtes positiivse nägemuse võtmiseks.

Mikk Taras

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon