Eva Veinberg: Nagu pärmi peal - Arvamusplats - Uudised - LHV finantsportaal

Eva Veinberg: Nagu pärmi peal

Eva Veinberg

23.04.2015 11:44

Grant Thornton

Vana hea investeerimissoovitus ütleb, et raha tasub paigutada sektoritesse, mille toodangut läheb inimestel vaja nii headel kui halbadel aegadel. Üks selline sektor on toidu- ja joogitöös­tus, mida ootab ees kindel kasv.

Riigipiirid ja pikad vahemaad toidu- ja joogitööstuse ettevõtteid ei piira – vähe­malt neid, kes soovivad kasvada. Sellised ettevõtted tahavad käivet ja kasumit teenida igal pool, kus turule sisenemise riskid on vähegi juhitavad. Kuid taevas nende ettevõtete kohal pole päris pilvitu, sest rinda tuleb pista geopoliitilise ebakindlusega, logistiliste piirangutega kiiresti riknevate kaupade laialiveol ning erinevate riikide kõikvõimalike nõudmis­tega toiduohutusele. Ja muidugi tuleb pidada väsimatut ja pidevat võitlust koha eest poeriiulitel.

Eesti toidutööstusele on geopoliitiline ebakindlus kahjuks vägagi tuttav teema – olgu siis seoses impordikeeluga Euroo­pa Liidust pärit toiduainetele, mille Vene­maa kehtestas mullu augustis, või siis veidi varasema keeluga importida meilt pärit sealihatooteid. Toiduainetööstuse (sh joogitööstuse) ekspordi osatähtsus Eesti toodangu müügis on umbes 40%, seega mõjutab välisnõudluse muutumine toiduainetööstuse arengut oluliselt. Kõige kõvemini sai augustikeelu tagajärjel pih­ta Eesti piimatööstus, mis annab suurima mahu meie toiduainetööstuse toodan­gust. Nüüd otsitaksegi uusi turge nii riik­likul kui ka ettevõtete tasandil. Ajapikku tekib neid kindlasti, sest toidu- ja joogi­sektori kasvu veab maailmas kiirelt muu­tuv demograafiline olukord.

Rohkem rahvast, rohkem näljaseid suid

Prognoosid väidavad, et 2050. aastaks on meid maamunal ligi 10 miljardit (2015. aasta jaanuari alguses oli rahvastiku arv 7,28 miljardit). Küllap pole üllatav, et suurim rahvastiku juurdekasv toimub Aasias ja Aafrikas. Seejuures peab Hiina, hetkel suurima rahvaarvuga riik maail­mas (1,39 miljardit inimest), mõne aja pärast loovutama esikoha Indiale, kus praegu elab 1,27 miljardit inimest.

Rahvaarvult maailmas hetkel seits­mendal kohal platseeruv 181 miljoni ela­nikuga Nigeeria edestab aga umbes kolmekümne aasta pärast USA-d (prae­gu 324 miljonit elanikku) ning Musta Mandri vaesest paigast saab vähemalt rahvaarvu poolest maailmas eesrindlane: elanike arvult jõutakse 30 aasta pärast viiendaks riigiks.

Nagu vaestes riikides ikka, läheb ka Ni­geerias lõviosa inimeste sissetulekust toi­dule: praegu kulutab keskmine nigeerla­ne söögile-joogile koguni 73% oma teenistusest ning sealne turg kasvab kii­resti koos keskklassi kosumisega. Nigeer­laste tarbimisharjumused on aga muutu­mas – nii näiteks soovivad nad osta pakendatud toitu, ja kuna kodumaine toi­dutööstus pole kuigi arenenud, sõltub nende toidulaud suures osas ekspordist Aasiast, Euroopa Liidust ja Lõuna-Aafri­ka Vabariigist.

300 miljonit keskklassi hiinlast

Keskklassi osakaal kasvab paljudes arengumaades, sealhulgas Hiinas. Seal on üle 300 miljoni keskklassi esindaja, kes, muide, pelgavad kohaliku toidu- ja joogitööstuse kehva kvaliteediga toodan­gut ja on meelsasti valmis kulutama kvaliteedimärki kandvatele välismaistele brändidele.

Kuna Hiina teeb massiivseid investee­ringuid infrastruktuuri, saab kogu riigis peagi kasutada head õhu-, raudtee- ja veetransporti. See avab välismaalastele varem ligipääsmatuks jäänud Hiina kesk- ja lääneosa.

Indias oodatakse keskklassi kasvamist 50 miljonilt 583 miljonini. Sealsest ela­nikkonnast on rohkem kui pooled alla 30-aastased, kes kõik ootavad toidu- ja joogikaupadelt kõrget kvaliteeti ja mit­mekesist valikut, pöörates seejuures tä­helepanu ka orgaanilistele toodetele. Toi­duainete eksportimisel Indiasse saavad suurimad takistused suure tõenäosusega olema erinevad regulatsioonid riigi erine­vates piirkondades.

Kuid rahvaarvu suurenemine ei ole omane vaid arengumaadele. Näiteks Suurbritannias oodatakse rahvaarvu kas­vu 2037. aastaks 73 miljonile (praeguselt 63 miljonilt). Seevastu Jaapan, Venemaa ja Saksamaa peavad leppima rahvastiku rohkem kui kümneprotsendilise kahane­misega. Kõik need demograafilised prot­sessid mõjutavad nii tooteid, mida toidu-ja joogisektori ettevõtted arendavad ja müüvad, kui ka turge, mida nad tuleviku­le mõeldes püüdma asuvad.

Tehnoloogia jõud

Lisaks kasvavale rahvaarvule on veel üks tegur, mis mõjutab toidu- ja joogisektorit – tehnoloogia. Tehnoloogia, internet ja sotsiaalmeedia muudavad tarbijate käitumist ning suured jaeketid arvesta­vad sellega. See omakorda seab surve alla toidu- ja joogitootjad – neilt tahetakse odavamaid hindu, kiiremaid tarneaegu ja võimekust sünkroniseerida oma prog­noosid, hankeprotseduurid ja nende täitmisvõimekus klientide soovidega.

Eva Veinberg
Partner ja vandeaudiitor OÜ Grant Thornton Rimess

 

Kommentaar
Taavi Rõivase esimese valitsuse väliskaubandus- ja ettevõtlusminister Anne Sulling

Eesti toidutööstus on tuge­vate traditsioonidega ning igati konkurentsivõimeline. Nagu on näidanud Eesti piimatoodetele uue turu leidmise protsess, hinna­takse meie toodete kvali­teeti kõrgelt ka väga nõudli­kel turgudel, nagu seda on näiteks Jaapan. Meie part­ner, kes tegutseb üle maail­ma enam kui 65 turul, on tundnud huvi ka teiste Eesti toidusektorite vastu, seega pean võimalikuks, et lisaks piimale võiks Aasias läbi lüüa ka meie liha ja kala, miks mitte ka marjad ja muud loodustooted.

Trendid toidu- ja joogitööstuses

  • Nõudlus muutub kohalikust globaalseks.
  • Kasvav rahvaarv ja keskklass toidavad nõudlust.
  • Fookus on proteiini sisaldavatel toiduainetel.
  • Tehnoloogia ja internet muudavad tarbijate käitumist ja sunnivad tootjaid sellega kaasa minema.
  • Neljandik globaalse haardega toidu- ja joogitootjatest ootavad sel aastal ekspordi kasvu.
  • Euroopa Liidus ootab tänavu ekspordi kasvu koguni 45% toidu- ja joogitootjatest.

Huvitavaid fakte

  • Singapur impordib üle 90% toiduainetest teistest Aasia riikidest.
  • Nigeeria on Guinessi toodangu jaoks maailma suurim turg.
  • Arvatakse, et aastaks 2050 tarbivad arengu-maade elanikud 72% maailma toidutoodangust.

 

Artikkel ilmus ajakirjas Investeeri 1/2015




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon