Meist kõigist saavad poemüüjad - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Meist kõigist saavad poemüüjad

Mari-Liis Kukk

10.03.2016 08:51

Datalogic

Ehkki internetikaubanduse mahud on viimasel aastakümnel tormiliselt kasvanud ning Amazon seisab turukapitalisatsiooni poolest USA ettevõtete pingereas kõrgemal kui ükski klas­­si­ka­­lise jae­müügiga tegelev ettevõte, ei ole ka müüride ja mördi taha peituvad tavapoed (brick and mor­tars) jäänud käed rüpes seisma. Huvitaval kombel hakati pihta kõige uuen­dusvaenuliku­ma­test äridest ehk supermarketitest, mille ärikontseptsioon pole juba aasta­kümneid pea gram­mi­gi muu­tunud. Täna sammuvad aga just need ärid jaemüügi ajaloo ühe suuri­ma näomuutuse ees­lii­nil, olles tavapärased mehitatud kassad üha enam välja vahetanud ise­­teeninduskassade vas­tu.

Eesti esimesed iseteeninduskassad pandi püsti 2009. aasta veebruaris Keila Rõõmu Kauba­majas. Sellest ajahetkest peale on iseteeninduskassade kasutuselevõtt kulgenud omajagu kiirelt ning tänaseks on Eestis vaid üksikud toidupoeketid (Co-market, Grossi Toidu­kaubad), kus ise­teeninduskassad ei ole tavamüüja kõrval võrdväärselt esindatud. Lisaks toidupoodidele on auto­ma­ti­seeritud kassalahendused tunginud ka ehituspoodi Bauhaus, Rocca al Mares asuvasse kiir­toi­duketti McDonald´s ning mitmesse mainekasse supermarketisse. Laiem edasi­levik jätkub tõe­näo­liselt nii kaubanduskeskustes kui kioski-laadsetes müügipunktides.

Kodumaine Selver võttis SelveEkspressi kasutusele 2011. aastal. Enne Selverit olid ise­teenin­dus­­­­kassad kasutusel nii Konsumis kui Prismas. Suurkettidest liitus võrgustikuga viima­se­na Ri­mi. Viimane põhjendas oma käiku sellega, et tegemist on väga kiirelt areneva valdkonnaga, kus uusi lahendusi tuleb pidevalt juurde ning iga tehtud investeering võib õige pea olla vanane­nud. 2015. aastal läks ka see poekett üle kõige tavapärasemale iseteeninduslahendusele, kaasa­ma­ta ühtki varemkasutatust uudsemat lahendust.

Joonis 1. SelveEkspressi Joya-süsteem ja Prisma iseteeninduskassa.

Allikas: Selveri ja Prisma koduleheküljed.

Veel kaks aastat tagasi oli kogu maailma automaatkassade arv endiselt tagasi­hoidlikud 210 000. Tä­­­­na­seks on automatiseeritud kassade lähiaastate oodatav turukasv mul­jet­­avaldav 13-16% aastas. Viimane peaks tagama varasema automaatkassade arvu vähe­masti kahe­kor­dis­tu­mi­­se aastaks 2020. Tänast kasvu kannustab oluline paradigmavahetus jae­müügi- ja kaup­le­mis­­kesk­konnas: eeskätt tarbijate soo­vi­­matus seista tavamüüjatega sõlmu­vas pikas inim­järje­korras. Niisamuti võimendab seda jae­müügikettide suutmatus leida värbamiseks pii­­sa­­vas hul­gas mada­la­­palgalist odavtööjõudu.

Iseteeninduskassad on tekitanud vastakaid tundeid nii klientide kui jaemüügikettide endi seas. Pal­juski kardetakse, et iseteeninduskassad võtavad inimestelt ära töö­­kohti ning muudavad meid üks­­teisest veel võõramaks, eemaldades ka lihtsast poes­käigust suhtluselemendi. Samal ajal tu­leb arvestada, et jaemüügiettevõtetel on tööjõu osas hoopis teine vaatenurk. Kõige tava­li­se­ma­­te toidupoodide jaoks valmistab pakutavate pal­ga­­tasemete juures raskusi sobiva tööjõu leid­mi­­ne ning, isegi kui nad talveperioodiks leitakse, siis suveks võtavad nad end jälle vabaks ning siir­­­du­vad ettekandja töö peale, kus joot­raha abil on või­malik suuremaid summasid teenida. Ma­­si­­nad seevastu püsivad truult omal kohal, ei vaja vahe­tus­tega tööd ning on pikas perspek­tii­vis sood­samad, kui inimtööjõule panustamine.

Näiteks tuleb arvestada asjaoluga, et inflatsioon, elatustaseme tõus ning riigi arenguga kaas­ne­vad väärtushinnangud sunnivad seadusandjaid järjepidevalt tõstma alampalka, millel on kan­nus­­­­tav mõju kõigi madalapalgaliste sissetulekutele. Samal ajal püsivad aga ise­teenin­dus­kas­sa­de hin­nad suhteliselt samal tasemel ning võivad tehnoloogia arenedes tasapisi alla­poo­legi lii­ku­­­da, vähen­dades seega ka tasakaalupunkti, alates millest masinatele panustamine muu­­tub inim­­­töö­jõust soodsamaks. Eestis on täna automaatkassade tasuvus­punktiks piir, kus enam­­­vähem 20% müügist toimub läbi iseteeninduse. Kuna suurtes arenenud riikides on va­­­hed müüjate pal­ga­­kulude ja terminalide hinna vahel veelgi väiksemad, on seal ka ta­su­­­­vus­­­pii­rid madalamal.

Iseteeninduskassade soetamine on kaupmehe jaoks riistvara poolelt suures osas ühekordne väl­­­ja­­­­­minek ning üks sularahaga arveldamise võimaluseta terminal maksab keskeltläbi 30-35 tuhat USA dollarit. Märksa suuremad kulutused kaasnevad tarkvara arenduse ja hooldusega. Seega ei ole tegemist mingil juhul odava lahendusega ning tänases kontekstis ei saa vähemalt Ees­tis ise­­­teeninduskassasid seni jaemüügiettevõtete jaoks rahapuudeks pidada. Pigem on tege­mist  hügieeni­faktoriga - kliendid ootavad automaatkassade olemasolu ning jae­müü­jad on sun­­ni­tud nendele ootustele vastama.

Nende kõrval, kes pelgavad iseteeninduskassadega asjaajamist või hoiduvad sellest põhi­mõt­te­liselt, on üsna arvukalt ka neid, kes eelistavad iseteeninduskassasid kiiremini liikuvate järje­kordade, suurema privaatsustunde ning kas või vähesema piinliku suhtlemisvajaduse tõttu. Nii klien­tide eelistuste, tööjõupuuduse süvenemise kui majandusliku otstarbekuse tule­musel on aga selge, et iseteeninduskassad on tulnud, et jääda, ning meie peame üha enam har­ju­ma mõt­tega, et poodi minnes ajame kõik oma toimetused läbi masinate.

Sellest muutusest on oluliselt võitmas Itaalia päritolu väikeettevõte Datalogic S.p.A. Data­logicu tugevus peitub peaasjalikult tema turupositsioonis jaemüügiseadmete segmendis, mis an­­nab ligi pool ettevõtte müügituludest ning on viimase kahe aasta peale kasvanud enam kui ko­gu ettevõte kokku (2015. aastal +12,8%, 2014. aastal +32,9%). Ettevõtte võit kujuneb kahte pidi: esiteks pakub Datalogic terviklikku iseteeninduslahendust Joya, mis on kasutusel nii Sel­­ve­ris kui Konsumis, ent vähem oluline pole ka see, et  Datalogicu point-of-sale skannerid on kasutusel ka paljudes kolmandate osapoolte installeeritud süsteemides, mida kasutavad nt Ri­mi, Maxima ja Prisma. Eestis pole jaemüügiketti, mis ei kasutaks iseteeninduses Data­logi­cu süsteeme. Kui ka kest on Wincor Nixdorf või Fujitsu vmt, siis sees on kasutusel Da­ta­­­logicu skanner. All­olevalt graafikult nähtub, et Datalogicu aktsiahind on viimase kol­me aas­ta­ga kasvanud +145,02%, kusjuures viimase aastaga on kasv olnud +51,53%, samas kui Mi­la­no börsiindeks on kukkunud ligi 20%.

Joonis 2. Datalogic S.p.A ja Milano börsiindeksi indekseeritud kolmeaastane hinnaliikumine.

Allikas: Bloomberg.

Datalogicu kaugema kasvukohana nähakse uut tüüpi skannerit - Jade Portal, millega on võimalik ise­teenin­dus­kassad muuta veel sammukese võrra kiiremaks ja efektiivsemaks. Jade’i puhul jääb kliendi tööks tooted lindile asetada ning mitmeid erinevaid tehno­loogiaid kasutav ma­sin suu­dab iseseisvalt kõik tooted fikseerida ja arve koostada. Seega jääb klien­­dil üle vaid ostude eest tasuda ning tooted kaasa haarata. Täna on kasutusel 60 Jade´i  27-s poes ning kol­mes lao­­hoones. Huvi Jade Portali kasutamise vastu on tekki­nud ka tagaruumi tege­vus­tel (nt toodete tagas­ta­misel), kus seadeldis suudab fikseerida kõik te­mast läbi liikuvad too­ted. Jade on hea näide sellest, et iseteeninduskassade tehnoloogia ei ole mingil juhul oma aren­gu­tee lõpp­järgus. Lisaks tavakassade asendamisele iseteenin­dusega võib mõne aja pärast olla põh­just asendada ka vanemad iseteeninduslahendused uute­ga. Tehnoloogia jätku­val arenemisel võib ühel päeval aga kujuneda klassikalisest jaemüügi­ärist niivõrd mugav ostu­kesk­kond, et kon­ku­reerimine inter­neti­­kaubanduse mugavuse ja efek­tiiv­su­sega ei tundugi enam seda­­võrd utoo­­piline.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.


Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon