Piimatoodete suurtootja uusi turge vallutamas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Piimatoodete suurtootja uusi turge vallutamas

Kirke Ruuven

16.08.2017 10:56

ft.com

Isaac Carasso avas Barcelonas 1919. aastal oma poja, Danieli nime järgi pisikese jogurtiäri. Sellega juhatas ta sisse jogurti kui varem eksootilist kuvandit kandva toote rahvusvahelise arenguloo. Daniel võttis pereäri 1939. aastal üle ning hakkas Danone’st tasapisi ülemailmset korporatsiooni kujundama. Kogu oma pika ajaloo jooksul on Danone olnud missioonil toidu kaudu viia tervis nii paljude inimesteni kui võimalik. Käesolev aasta märgib Danone teekonnal aga uut etappi – oktoobris rakenduva 12,5 miljardi dollari suuruse Whitewave Foods omandamistehinguga siseneb Danone täiesti uuele turule ning satub seal koheselt väga kõrgele positisioonile.

Joonis 1. Whitewave’i bränd Alpro

Allikas: Business Insider

Whitewave Foods on USA ettevõte, mis juhib USA pakendatud loodusliku ja taimse toidu turgu. Euroopas on Whitewave’i bränd Alpro müüdavaim taimse toidu tootesari. Whitewave’i tooteportfellist leiab ka sellised nimed nagu Horizon Organic ja Silk, mis kuuluvad mahepõllumajanduslike toiduainete ning piima alternatiivide ehk praegusel ajal väga kiiresti kasvavate tootekategooriate koosseisu. Whitewave’le laekus 2016. aastal müügist 3,6 mld dollarit, mis näitas +9% kasvu. USA turul olid Whitewave’i portfellis suurima müügikasvuga taimsed tervisepulbrid (90%), jogurtid (60%) ning külmutatud magustoidud (48%). Alpro segmendis kasvasid tulud 9% (konstantse EUR/USD kursi juures 13%). Tulude suurenemist juhtisid taimsete jookide, jogurtite ning teiste tervislike toiduainete tugevalt kasvanud müük, kaasa arvatud hiljutised innovatsioonid toodetes.

Danone on aga 43,4mld eurot väärt Prantsusmaa ettevõte, mida saab iseloomustada märksõnadega innovaatiline, kaasaegne, vastutustundlik ning turuliider. Danone tuntuimad brändid on Activia, Danonino ning Evian. Ettevõte tegutseb 6. kohal globaalse pakendatud toiduainete ning jookide turul. Viimase suuruseks on 1,78 trln eurot ning antud turgu juhtivate korporatsioonide hulka kuuluvad näiteks Nestle ja Pepsico. Tasub aga märkida, et nii Danone kui ka ettevõtte konkurentide müügitulud on viimastel aastatel üsna samal tasemel püsinud. Stagnatsiooni põhjustab see, et ettevõtted tegutsevad valdavalt arenenud riikides, kus toiduturul väga kiiret kasvu ei toimu.

Allikas: Ettevõtete majandusaasta aruanded

Suurkorporatsioonide kaks peamist kasvuvõimalust on liikuda arenevatele turgudele (nt Hiinasse ja Brasiiliasse) või võtta üle teisi ettevõtteid. Enne Whitewave’i ostmist olid Danone suurimad tehingud 2010. aastal Venemaa juhtiva piimatootja Unimilk ning 3 aastat hiljem USA beebitoidu liidri Happy Family soetamine. DanoneWave’i tekkimine on Danone jaoks aga mitmes mõttes kasulik. See parandab oluliselt ettevõtte võimekust täita klientide mitmekülgseid eelistusi ning kahekordistab Danone’i USA turuosa suurust. Kuna Danone finantseeris Whitewave’i ostu täielikult võõrkapitaliga, siis ohu märgiks võib olla võla ja EBITDA suhte tõusmine üle 5. Kapitali kaasati kokku 10,7 miljardit dollarit nii USA kui Euroopa võlakirjaturgudelt.

Joonis 2. Danone müügitulude jaotuse muutus pärast Whitewave ostmist.

*Aasia ja Vaikse ookeani piirkond / Ladina-Ameerika / Lähis-Ida / Aafrika (Allikas: Danone.com)

2007. aastast kuni 2016. aastani keskendus Danone neljale tootekategooriale: piimatoodetele (49% tuludest), pudeliveele (21%), beebitoidule (23%) ning meditsiinilisele toidule (7%). Käesolevaks aastaks on ettevõte jõudnud eesotsa nii globaalsel pudelivee turul kui ka USAs jogurtite müügis. Alates 2017. aastast hakkab Danone raporteerima enda tulemusi kolmes divisjonis, milleks on piimatooted ja taimne toit, pudeliveed ning nn spetsiaaltoit (specialized nutrition). Danone pikaajaliseks eesmärgiks on muuta inimeste toitumisharjumused tervislikuks. Seda illustreerib hästi ettevõtte populaarseim toode Ameerika Ühendriikides ehk jogurt Oikos Triple Zero, mis ei sisalda kunstlike magusaineid, rasva ega suhkrut.

Innovatsioon on toiduainetööstuses vajalik, sest inimeste elukeskkond on pidevas muutuses. Aastaks 2050 prognoositakse maailma rahvaarvu tõusmist 9 miljardini. Euromonitori uuringutest selgub, et lähitulevikus kaasneb rahvaarvu tõusu ning inimeste suurema teadlikusega toitumise suhtes mitmekordne valgu nõudluse kasv – nõutakse 500% rohkem mune ning 58% rohkem piimatooteid. Et hoida maailma jätkusuutlikuna, peavad toiduainete tootjad üha rohkem loomakasvatusele alternatiive otsima. Näiteks USAs tarbivad piimafarmid 12% veevarudest. Kuna Whitewave tooteportfellis on valdavalt taimsed toiduained, siis Danone on võrreldes konkurentidega tulevikus aset leidvateks muutusteks paremini valmistunud.

Siiani on Danone aktsiahind läbi teinud mitmeid kukkumisi ning tõuse, kuid esmasest aksiate pakkumisest alates on hind kasvanud 525%. 1997. aastal hakkas ettevõte keskenduma rohkem globaalsele väljavaatele, 2006. aastal muutus missioon „viia toidu kaudu tervis võimalikult paljude inimesteni“ ametlikuks ning järgneval aastal müüs Danone kogu oma küpsiste ja helveste divisjoni Kraft Foodsile. Samal aastal ostis ettevõte endale Numico, millega lisandusid toodete hulka beebitoit ning meditsiiniline toit. Majanduskriis aastatel 2008-2009 tekitas ettevõttele raskusi, aga peale seda on Danone keskendunud marginaalide tugevdamisele ning rahvusvahelisele laienemisele. Hinda on üles viinud veel mitmed ülevõtmised ning uus tegevjuht 2014. aastal. 2017. aasta on aga Danone juhtkonna väitel ettevõte jaoks täiesti uue etapi algus. Danone's näeb väärtust ka Corvex Management, kes on väidetavalt hiljuti omandanud 400mln USD osaluse (link uudisele).

Joonis 3. Danone aktsiahinna liikumine 2003-2017

Allikas: Bloomberg

Kirke Ruuven, LHV Varahalduse praktikant

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon