GoPro ei ole nõus veel alla andma

Kirke Ruuven

12.10.2017 11:32

GoPro

Alates 2009. aastast, kui USA ettevõte GoPro (GPRO) oma esimese HD Hero kaamera turule tõi, on see müünud rohkem kui 25 miljonit kaamerat üle maailma. Ettevõte on börsil olnud 2014. aastast, kus aktsia hind kerkis esimese nelja kuuga $24-lt $98-le, aga mis on nüüdeks mitmete tagasilöökide saatel $10 juurde kukkunud. Hiljuti avalikustatud Google Clips kaamera tekitab investorites veelgi enam pessimismi. GoPro comeback’i katalüsaatoriteks võivad aga osutuda Hero6 ning Fusion kaamerad, mis paistavad silma just oma kvaliteedi poolest.

GoPro alustas tegevust 2002. aastal, kui selle praegune tegevjuht Nick Woodman tajus ekstreemspordi filmimises probleemkohta. Tema lemmikspordiala, surfamist oli võimalik näiteks ainult kas kaldalt või skuutrilt filmida. Surfari tõeline kogemus oli aga täiesti midagi teistsugust, kui see kaugelt paistis. Enne GoPro’d oli Nick aga alustanud ning samas ka põhja viinud kaks ettevõtet. Tema kolmas projekt algas 26-aastaselt vanemate juurde tagasi kolimise ning „normaalsest elust“ väljumisega. Mees andis endale neli aastat, et arendada välja edukas randme külge kinnitatav kaamera. Ta lukustas end sõna otseses mõttes tuppa ning töötas 18-20 tundi päevas. Kuna ta oli oma eelmiste ettevõtetega põhjas ära käinud, oli ta rohkem kui kunagi varem õnnestumisele pühendunud.

Nick Woodman – mees kaamerate taga

Allikas: Fortune.com

Tänu Woodmani pingutustele on GoPro’st saanud tugev, maailma ühe parima kasutajakogemuse ning kvaliteetseima tootevalikuga bränd, mille turuväärtus on 1,5 miljardit dollarit. Tõsi, ettevõtte tuntuse üle nuriseda ei saa, aga mis puudutab aktsiahinda, siis see on juba aastaid investoritele peavalu tekitanud. Hind liikus väga kiiresti kõrgustesse, tekitades mulli, mis kahjuks sama kiiresti ka lõhkes. Esimene suurem hinnalangus oli juba 2014. aasta oktoobris, kui GoPro kaamerat süüdistati Michael Schumacheri suusaõnnetuse intensiivistamisel.

GoPro aktsia hind perioodil juuni 2014-oktoober 2017

Allikas: Bloomberg

Hero 4 kaamerate turuletulek 2014. aasta septembris pani aktsiahinna taas kerkima. Nick Woodmani sõnul oli see „parim toote lansseerimine ettevõtte ajaloo jooksul“. Ka GoPro kiipide tarnija Ambarella (AMBA) lõikas antud tootest kasu ning selle tulud kasvasid 2014. aasta viimases kvartalis oodatust rohkem ehk +43%. Samal ajal moodustasid kõikidest aktsiatest laenatud aktsiad 16,7%, mis näitas kui veendunult spekulandid aktsiahinna langust ootasid. Lisaks sellele hoiatasid analüütikud ettevõtte tohutu ülehinnatuse eest viidates ettevaatavale hinna ja kasumi suhtele, mis oli sellel ajal 68.

2015. aastal GoPro uut lipulaeva turule ei toonud. Küll avalikustati Hero Session 4, mille hinnastatus oli aga täiesti vale. Hero 4 varasematest versioonidest 50% väiksem ning 40% kergem kaamera, millel ei olnud LCD puuteekraani ega 4K video lindistamise võimekust, läks müüki samas hinnaklassis. GoPro’l tuli toote hind poole väiksemaks lõigata ning see vähendas 2015. aasta viimases kvartalis YoY tulusid -31,1%.

Väljavõte GoPro 2015. aasta viimase kvartali tulemuste slaididest

Allikas: Investor.gopro.com

Kuna GoPro tulemused on tugevas positiivses seoses kaamerate müügiga, on ettevõtte üheks riski hajutamise viisiks siiani olnud pakkuda lisaks kaameratele ka droone. GoPro esimene droon, Karma jõudis Hero5-ga pärast mitmeid viivitusi riiulitele 2016. aasta oktoobriks. Kahjuks läks aga nii, et GoPro pidi pärast kahte nädalat kõik Karma 2500 eksemplari tagasi kutsuma. Põhjuseks oli see, et mõned üksikud nimetatud 800-dollarilised seadmed ütlesid õhus olles üles ning kukkusid alla. Antud teema leidis kajastust ka mitmete kasutajate Youtube’i videotes.

Nii kaamerate tagasikutsumine kui ka hilinenud Hero5 raskendas GoPro olukorda ning ettevõte oli 2016. aasta lõpuks $419 miljoniga kahjumis. Pärast droonidega juhtunut alustati kasumlikkuse taaselustamiseks ettevõtte restruktureerimist. Woodman pidas oluliseks fookuse kitsendamist, sulgedes 2016. aasta novembris meelelahutusdivisjoni ning vallandades 15% ettevõttes töötanud inimestest. Nimetatud lüke peaks vähendama GoPro 2017. aasta äritegevuse kulusid $650 miljoni võrra ning viima ettevõtte taas kasumisse. Karma droonid tulid aga pärast veelgi suuremate summade investeerimist uuesti müüki 2017. aasta veebruaris.

Käesoleva aasta septembri lõpus avalikustas GoPro aga oma uhiuue Hero 6 Black kaamera. Kuigi antud toode Hero5-st välimuse poolest ei erine, on sellel kaks korda parem video töötlemisvõimsus, seega palju stabiilsem pildikvaliteet ning videomaterjali saab ülimalt kiiresti nutitelefonidesse saata. Lisaks on lähikuudel ilmumas müüki ka kahe läätsega GoPro Fusion, millega saab 360-kraadiseid videoid ning pilte teha.

Kuna Fusion ei ole ainuke mitmeläätseline kaamera turul (lisaks sellele tuli Google äsja oma tehisintellektil põhineva Clips’iga välja ning konkurents nutitelefonide näol on järjest suurenemas), on paljud inimesed GoPro tuleviku suhtes skeptilised. CES 2017 elektroonikamessil küsiti Nick Woodmanilt isiklikult, kumba ta peab GoPro’le suuremaks ohuks, kas nutitelefone või äppe. Ta vastas, et need ei ole kindlasti otsesed konkurendid, vaid pigem on see just hea, kui teised ettevõtted loovad tooteid, mis paneb potentsiaalseid kliente loovalt mõtlema ning tekitab neis tahet enda kunstilist poolt väljendada. Nick väitis ka seda, et see pole probleem, kui GoPro tooted on muutumas nutitelefonide aksessuaarideks.

GoPro Quik äpp

Allikas: GoPro.com

GoPro liigubki selles suunas, et videomaterjal laeb sekunditega otse kaamerast nutiseadmesse ning Quik äpp  teeb klipi automaatselt valmis. Tundub, et Nick Woodman on GoPro turnaround’is kindel, eriti veel nüüd, kui ettevõttel on kitsendatud fookus ning väiksemad kulud. Kahtlema paneb aga fakt, et ettevõte on teinud ajalooliselt väga palju operatiivseid vigu, mis on aktsia hinnale laastavalt mõjunud.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse