M-kaubandus on kärmelt kasvamas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

M-kaubandus on kärmelt kasvamas

Kirke Ruuven

07.03.2019 09:54

Pixabay

Elame maailmas, kus tarbijad tahavad kõike kiirelt ja kohe, ühe lihtsa nupuvajutusega. See paneb inimesi igapäevaselt üha rohkem just nutitelefone kasutama ning kaubandusettevõtted teavad seda. Jaefirmadel, kes oskavad mobiilse kaubanduse trendi õigesti ära kasutada, on teiste ees selge eelis.

Internet World Statsi kohaselt oli 2018. aasta juunis üle maailma kokku 4,2 miljardit internetikasutajat. Statista toob aga välja, et novembrikuu seisuga toimus 48,2% tervest internetiliiklusest mobiilsetes seadmetes. Kusjuures piirkonniti oli esikohal Hiina, kus 61,09% kõikidest internetikülastustest tehti nutitelefonide kaudu, teisel kohal oli Aafrika (57,42%), siis Põhja-Ameerika (38,67%), Euroopa (37,08%), Austraalia ja Okeaania (34,9%) ning lõpuks Lõuna-Ameerika (31,43%).

M-kaubanduse ehk mobiilse kaubanduse populaarsus on pidevalt kasvanud, eelkõige tänu laiale online tootevalikule, kuhu kuuluvad nii toidukaubad, mänguasjad, raamatud, riided, filmid ja palju muud. Kui 2017. aastal oli jaemüük nutitelefonide kaudu kokku 1,4 triljonit dollarit, siis eMarketer ootab selle kasvamist 2021. aastaks 3,6 triljonile dollarile. Kasvu on oodata ka mobiilse kaubanduse osakaalule tervest e-kaubandusest.

Mobiilne jaemüük üle maailma 2016-2021 (triljonit dollarit)

 

Allikas: eMarketer (2018.a jaanuar)

USAs oli 2017. aasta jaemüük nutitelefonide kaudu 156,3 miljardit dollarit, moodustades sealsetest digitaalsetest kulutustest 34,5%. Statista järgi jõuavad samad näitajad 2019. aasta lõpuks vastavalt 267,5 miljardi dollari ja 44,7%ni. 2021. aastal peaks m-kaubandus tervest USA internetikaubandusest 54% moodustama.

Vaatamata optimistlikele väljavaadetele ning prognoosidele, on mobiilsetes seadmetes ostlejate konversioonimäär (conversion rate) USAs siiski väiksem, kui teistel digitaalsetel platvormidel. Konversioonimäär väljendab seda, kui palju kõikidest veebipoe külastajatest sooritas ostu. Monetate e-kaubanduse 2018. aasta teise kvartali raport näitas, et arvuti, nutitelefoni ja tahvelarvuti konversioonimäärad olid antud perioodil vastavalt 3,91%, 1,61% ja 3,28%.

Mobiilsed šoppajad jätavad võrreldes tavaarvuti kasutajatega rohkem oste sooritamata peamiselt tänu ostuprotsessi keerukusele. Üks comScore’i 2018. aasta teise kvartali uuring leidis, et 19,3% mobiilse veebipoe külastajatest märkis veebipoe keeruka navigeerimise peamiseks põhjuseks, miks nad enda ostukorvi hülgasid. See on üks potentsiaalne koht, mida ettevõtted saavad paremaks teha, et enda müügitulemusi parandada.

Kuigi konversioonimäärad on väiksed, sooritavad USA digitaalsed ostlejad enda mobiilsed ostud suurema tõenäosusega mobiilsete rakenduste kui veebilehtede kaudu. Amazonil (AMZN) on kõige populaarsem mobiilne šoppamisrakendus ja seda nii kasutajate arvu kui ulatuse poolest. 2018. aasta oktoobrikuu seisuga kasutas 75,8% USA nutitelefonide kasutajatest just Amazoni rakendust ja 40,5% Walmarti (WMT) oma, millele järgnesid ebay (EBAY) 34,3%ga ning Target (TRGT) 25,3%ga.

Protsent kõikidest USA nutitelefonide kasutajatest, kes nimetatud rakendusi 2018. aasta oktoobris kasutasid

Allikas: Statista.com

M-kaubanduse kõige suurem turg on aga vaieldamatult Hiinas. Kui riigi  rahvaarv on 1,42 miljardit, siis internetikasutajaid on seal ligi 800 miljonit. See tähendab, et natuke üle poole kõikidest hiinlastest kasutab täna internetti. Seejuures aga 98% sealsetest internetikasutajatest külastab internetti just oma nutitelefoni kaudu.

Nagu sai juba välja toodud, oli globaalne jaemüük mobiiltelefonide kaudu 2017. aastal 1,3 triljonit dollarit. Hiina mobiiline käive moodustas sellest 67,1%, ulatudes 909,3 miljardi dollarini. 2021. aastaks jõuab eMarketeri kohaselt Hiina jaemüük nutitelefonide kaudu 2,6 triljoni dollarini. USA ja Hiina kõrval on teised suurte mobiilsete kulutustega riigid ka Jaapan, Lõuna-Korea ning Suurbritannia.

Kui uurida, millist püha Hiinas kõige rohkem tähistatakse, siis selgub, et see ei ole mitte Hiina uus aasta, vaid hoopis 11. novembri vallalistele suunatud ostupüha (Single’s day), millest võtab osa sadu miljoneid inimesi üle terve maailma (tehinguid tehti mullu 230st riigist). See on kõige suurem online’is toimuv ostupäev, ületades nii musta reedet kui ka küberesmaspäeva.

Eelmise aasta vallaliste päeva käigus müüs Alibaba (BABA) oma erinevate digitaalsete platvormide kaudu 30,8 miljardi dollari väärtuses kaupa. Hullumeelne on aga see, et esimene miljard dollarit käivet saadi kätte juba 1 minuti ja 25 sekundi möödudes. Tund aega hiljem ületas müüdud kaupade summa 10 miljardi dollari piiri. 2017. aastal genereeris Alibaba 25,3 miljardit dollarit käivet, kusjuures 90% kõikidest ostudest tehti nutitelefonide kaudu.

Hiina ei ole mitte ainult kõige suurem turg mobiilsetele rakendustele, vaid ka kõige parem koht, kus neid testida. Samalaadne võimalus on ka muidugi teistel arenevatel riikidel, kui nad tehnoloogia uusi laineid täielikult ära kasutavad. Näiteks Hiina brändide edukus on inspireerinud ka paljusid India nutitelefonide turul tegutsevaid ettevõtjaid looma firmasid, et konkureerida nii Xiaomi kui ka Apple’i ja Samsungiga.

Tuleb tõdeda, et maailm on silmnähtavalt kiiresti arenemas ning inimeste elu liigub sellega  üha enam mobiiltelefonidesse. Mobiilne šoppamine on üks huvitav tuleviku trend ja seda eriti just Hiinas, kus ligikaudu pool rahvastikust pole veel internetti kasutama asunudki. Samas ei saa unustada ära ka USAd, Jaapanit ning mitmeid teisi riike, mille m-kaubanduse populaarsus jätkab samuti jõudsat kasvutendentsi.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon