General Motors on tagasiteel börsile

Erko Rebane

18.06.2010 20:07

Olles eelmise aasta suvel viibinud pankrotikaitse all ning läbinud maksumaksjate raha abil restruktureerimise, sihib General Motors taas börsiettevõtte staatust, mis võib kõige optimistlikuma stsenaariumi kohaselt koita juba käesoleva aasta neljandas kvartalis.

Kui vahetult enne pankrotikaitse alla minekut ulatus ettevõtte kvartalikahjum 6 miljardi dollarini, koguvõlg 46 miljardi dollarini, intressikulud 1,2 miljardi dollarini kvartalis ja globaalne töötajate arv 243 000-ni, siis tänu restruktureerimisele, efektiivsuse parandamisele ning autoturu taastumisele on General Motors jõudnud viimaste aastate parimasse vormi. Märtsis lõppenud kvartaliga teeniti juba 0,9 mld USD kasumit, ettevõtte koguvõlga ja intressikulu on vähendatud üle kolme korra ning paranenud mudelivalik ja kvaliteet on kasvatanud müüki 40% sel aastal. 

                     Allikas: Bloomberg

Mõte, et General Motorsisse 50 miljardit dollarit pannud USA maksumaksja (61%line osalus) võib lähiajal oma investeeringuga kasumisse jõuda, tundus veel pool aastat tagasi ebausutavana, ent pärast eelmisel nädalal meediasse imbunud uudiseid IPO plaanidest, tõotab päev kätte jõuda oodatust varem.

Väidetavalt on USA valitsus valinud emissiooni läbiviijateks Morgan Stanley ning JPMorgani, kelle ülesandeks saab usu taastamine ettevõtte suhtes, mille eelmised aktsionärid pidid leppima tühjade pihkude ja kreeditorid vaid osalise kompensatsiooniga. IPO mahuks prognoositakse 10-20 miljardit dollarit, mis osutuks suurimaks alates Visa $19.7 miljardilisest IPO-st 2008.a märtsis. Selgus puudub aga hetkel selles, kes ja kui suurt osa praegustest aktsionäridest müüma hakkab, sest lisaks USA valitsusele kuuluvad omanikeringi veel kohalik ametiühing (18%), Kanada valitsus (12%) ja endised kreeditorid (10%).

Kui praeguse seisuga on USA valitsuse investeeringu suurus GM-s 42 miljardit dollarit, peaks turg IPO ettevõtte väärtuseks hindama ca $69 mld, et maksumaksjad nullkasumiga väljuda saaksid. JPMorgan on ekstrapoleerinud General Motorsi turukapitalisatsiooni potentsiaalseks vahemikuks 70-90 miljardit dollarit. Võttes keskmiseks 80 mld USD, teeniks USA valitsus oma investeeringu pealt üsna sümpaatse $6,8 miljardilise kasumi.

See, kui edukaks IPO tegelikult kujuneb, sõltub lisaks ameeriklaste taastunud patriootlikkusest veel mitmetest muudest teguritest, millest sugugi vähetähtis ei ole  turgude antud hetke meelestatus, sest süvenenud ebakindlus on juba praeguseks külmutanud paljude ettevõtete esmaemissiooniplaanid. Täpsemalt on Bloombergi andmete järgi Euroopa võlakriisi leviku hirmu ja USA oodatust aeglasema tööjõuturu taastumise tõttu maist alates IPO mõtted kalevi alla peitnud 32 ettevõtet üle terve maailma. Üle kümne miljardi dollari suurune tehing paneb praeguses turusituatsioonis kahtlemata mõtlema, kui hästi suudetakse säärast pakkumist absorbeerida.

Kuigi aasta on GM-l alanud edukalt, kahtlevad paljud autoturu tegelikus taastumises, sest tarbijaid meelitatakse jätkuvalt esindustesse soodustustega ning nagu maikuu automüügi statistika näitas, tuli peamine kasv rendifirmade ning teiste autopargiga organisatsioonide (sh erinevad valitsuse agentuurid) tugevamast nõudlusest. Kui tavaliselt hoiavad autotootjad antud osakaalu kogumüügist kusagil 25% lähedal, siis mais oli see General Motorsi puhul koguni 38%. Üldjuhul autotootjad rendifirmade nõudluse üle väga ei rõõmusta, kuna antud segmendi müük võib vähendada jaehinda ja firma imidžit.

Kokkuvõttes peaks IPO olema kasulik nii General Motorsi olemasolevatele aktsionäridele, kes saavad oma raha tagasi ja teenivad selle pealt vahest isegi kasumit, kui ka ettevõttele endale, kes vähendab riigi sõnaõigust igapäeva operatsioonides. Õilsaid eesmärke varjutab aga peamise ohuna liigne kiirustamine, sest praeguses majanduslikus olukorras on selgelt liiga vara öelda, et metsast ollakse lõplikult väljas, mistõttu ei pruugi preemia olla nii hea kui see oleks veidi kaugemas tulevikus, mil tõestatud oleks tarbimiskeskkonna kindlus ning ette näidata veelgi parem mudelivalik ja bilanss.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse