Google on Hiinas põlu all

Vallo Lees

2.07.2010 12:12

Teatavasti peatas internetigigant Google oma otsingumootori tegevuse Hiinas selle aasta märtsis ja hakkas kasutajaid ümber suunama oma Hongkongi leheküljele, põhjuseks Google’i põhimõte mitte tsenseerida oma otsingutulemusi. Seepeale ähvardas Hiina valitsus jätta pikendamata Google’i tegevuslitsentsi.

Nüüd on ettevõte väljas uue plaaniga, et taas käivitada Hiina otsingumootor, kuid samas jätta klientidele alles ümbersuunamise võimalus. Google on alates 2006. aastast tsenseerinud oma Hiina lehekülje otsingutulemusi sealsete võimude nõudmisel. Märtsist alates aga on tsenseerimise asemel hakatud Hiina kasutajaid ümber suunama oma Hongkongi lehele, mille kaudu kuvatakse otsing ilma igasuguste piiranguteta. Kuid nüüd on maailma suurim interneti otsimisteenuse pakkuja öelnud, et Hiina valitsus andis mõista, et selline lähenemine on vastuvõetamatu ning juhul kui ümbersuunamist ei lõpetada, peatatakse Google tegevus.

Vastusammuna on otsingupakkuja lubanud automaatse ümbersuunamise lõpetada, aga jätab siiski klientidele alles võimaluse ise pääseda Google Hongkongi lehele. Nimelt näevad google.cn külastajad teadet: „Oleme kolinud lehele: google.com.hk“. Seejärel tuleb vajutada teate peale ning inimene suunataksegi tsenseerimata lehele. Samas on kaheldav, kas selline lahendus Hiina võimudele meeltmööda on, sest valitsus vaatab halvasti igasugustele kohalikele internetilehtedele, mis viivad otse sellistele saitidele, mida nad kontrollida ei saa. Ametnikud on internetti karmimalt kontrollima hakanud 2009. aastast, muuhulgas on Hiina keelanud Facebook’i, Twitteri ja YouTube’i teenused. Siinkohal tuleks märkida, et Google’i pealeht google.com on Hiinas vabalt kättesaadav.

Kuigi otsingumootori tegevus on pärsitud, siis teised Google’i teenused nagu näiteks kaardid, tõlkimine ja muusika allalaadimine on hiinlaste jaoks piiranguteta kättesaadavad. Samas võib ka selles valdkonnas takistusi ette tulla. Nimelt eelmisel kuul võttis valitsus vastu uued regulatsioonid Hiina online kaartide pakkumise kohta ning hetkel ei ole veel selge, kas Google’i pingutused selle litsentsi saamiseks vilja kannavad. Neljapäeval kirjutas kohalik leht, et ettevõte ei ole esimeste seas, kellele soovitakse litsentsi anda. Ettevaatlikuks teeb ka veel see, et ettevõtte läbisaamine Hiina võimudega ei ole juba pikemat aega kõige parem. Aasta alguses langes internetiteenuste pakkuja küberrünnaku ohvriks, mille käigus Hiina häkkerid varastasid arvutikoode ning jälgisid Hiina inimõiguste aktivistide Google’i e-posti kontosid. Eile tuli teade, et Hiina otsingumootori lisavidin Google Suggest, mis soovitab otsingusõnu ja –fraase, on osaliselt blokeeritud.

Pakutud lahenduse tõttu ähvardab Google’i otsingumootori kasutamine muutuda kasutaja jaoks keerulisemaks ja ebamugavamaks, mistõttu võib see kaotada populaarsust. Kuna ettevõte ei ole Hiina võimude soosingus, annab see jätkuvalt head trumbid kätte Google’i konkurentidele. Analysys International kohaselt oli Google’i turuosa Hiinas 2009 aasta neljandas kvartalis 35,6%, käesoleva aasta esimeseks kvartaliks oli vastav näitaja langenud 30,9%-ni. Hiina suurima otsingumootori ja Google’i tõsiseima rivaali Baidu kasutajaskond tõusis 2010. aasta esimeses kvartalis 5,6 protsendipunkti võrra võrreldes eelmise kvartaliga. Seega on viimaste andmete kohaselt Baidu käes 64% Hiina otsinguturust. Yahoo, Bing’i ja teiste, vähemtähtsate otsingumootorite turuosa langes 6,0% pealt 5,1%-ni. Oletades, et Google tõesti peabki lõpuks Hiinast lahkuma tekib väiksematel võimalus võidelda kolmandiku turu pärast. Samas aga on tõenäoline, et enamus kasutajaid lähevad üle aastaid Hiina turul olnud Baidu (BIDU) otsingumootorile, sest hiinlased on sellega juba tuttavad. Morgan Stanley analüütikud usuvad, et Google’i väljumisel suudaks Baidu endale haarata umbes 85% turust. Arvatavasti saaks sellisel juhul Bing’ist suuruselt teine turuosaline.

Siiski on vara veel Google’it maha kanda, sest omades kolmandikku turust, ei tahaks ettevõte sellest arvatavasti kergekäeliselt loobuda. Hiina kujutab endast väga suurt potentsiaali, sest seal on maailma kõige suurem internetikasutajate arv. Reutersi andmetel oli 2009. aasta lõpuks kasvanud internetikasutajate arv 384 miljoni inimeseni ehk +28,9% võrreldes eelmise aastaga. Seega tundub maailma suurimast turust, mis endiselt jätkab jõudsalt laienemist, loobumine Google’i jaoks halb samm. Hetkel on maailma suurima internetiotsingu pakkuja Hiina äri osatähtsus ettevõte kogutulemusest väga väike. Analüütikute arvates võib Google käive sellel aastal Hiinas olla $300-$350 miljonit, moodustades kõigest ca 1,5% eelmise aasta müügitulust, kuid Hiinast lõplik väljumine võtaks ära Hiina jõudsa tõusupotentsiaali, mis investoritele ei ole sugugi meeltmööda.

Graafikult on näha, et alates aasta algusest, mil võis näha esimesi märke, et Google võib Hiinast lahkuda, on GOOG’i aktsia hind langenud. Aktsia on tulnud $590 juurest alla ca $450 tasemele ehk kaotanud hinnas ligi neljandiku. Baidu on samal ajal tõusnud $40 pealt $70 peale, sest analüütikud usuvad, et Hiina suur ja kasvav turg võimaldab internetiteenuste pakkujatel veelgi parandada oma käibe- ja kasuminumbreid. Positiivselt on kindlasti mõjunud ka Google’i võimalik lahkumine sealselt turult. Morgan Stanley analüütikud usuvad, et GOOG aktsiahinda on juba sisse arvatud maailma suurima otsinguteenuse pakkuja kadumine Hiina turult ning nende konservatiivse prognoosi kohaselt on GOOG’i hinnasihiks ca $506 ning optimistliku stsenaariumi korral $665 ehk vastavalt ca +15% ja ca +51% võrreldes hetke turuhinnaga. Juhul kui Google’l õnnestub Hiinas edasi tegutseda peaks aktsia sellest ka tuge saama.

Tulevikku vaadates on Hiinal tohutu potentsiaal ning Google’i jaoks on kriitiline jätkata sealsel turul ning suurendada oma kasutajaskonda. Hoolimata sellest, et ettevõtte põhimõtted on vastuolus Hiina võimude nõudmistega, leitakse loodetavasti kompromiss. Kuigi tegevuslitsentsi uuendamise tähtaeg oli kolmapäeval, pole praeguseks Google võimudelt ühtegi kinnitust saanud.

Google'i (GOOG) ühe aasta aktsiagraafik:

Baidu.com (BIDU) ühe aasta aktsiagraafik:

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse