Tarbijad kaugenesid autotootjate müügiesindustest

Erko Rebane

5.07.2010 10:18

Võrreldes aastataguse ajaga, mil autotootjad mitme aastakümne kõige mustemaid päevasid nägid, näitas USA automüük juunis kasvu. Murettekitav oli seevastu maikuu põhjal registreeritud langus, seades teises pooles oodatud taastumise paljude meelest suurema kahtluse alla.

Autodata andmetel liikus suuremate autotootjate müügiesindustest juunis välja mullusest 14% enam sõidukeid, kuid maikuuga võrreldes tuli tõdeda 11%list vähenemist. Annualiseeritud baasil kahanes automüük juunis 11,08 miljonini, osutudes madalaimaks alates veebruarist. Sektori veterananalüütiku Jesse Topraku jaoks valmistasid möödunud kuu müüginumbrid pettumuse, kuna juunit loetakse tüüpiliselt heaks kuuks. Languse taga on tema sõnul finantsturgude volatiilsusest ja makromajanduse ebakindlusest tingitud närvilisus tarbijakäitumises.

General Motorsil õnnestus eelmisel kuul ületada aastatagust müüginumbrit 11%, ent rendifirmade ja suurema autopargiga asutuste tagasihoidlikum nõudlus tiris numbri maikuu tasemelt 12,5% madalamale, mis ühtlasi tähendas allajäämist analüütikute -8% kuni -10%lisele ootusele. Äriklientide segmendi nõrkus oli oodatud, arvestades aktiivsest autoparkide uuendamist aasta esimeses pooles.

Ford teatas oma aastaseks müügikasvuks 15,4%, ent tõdes 13%list langust võrreldes maiga. Analüütikud lootsid mulluste numbrite baasil näha pisut suuremat hüpet, olles oma prognoosi seadnud 17%le. Sellele vaatamata osutus tulemus piisavaks, et aidata Fordil säilitada turul teist positsiooni Toyota ees, kelle müük kasvas 2009.a juuni baasil kõigest 7% ja vähenes 14% eelneva kuu tasemelt.

Chrysleri neli brändi tagasid autotootjale 35%lise hüppe aastastes müüginumbrites, ent sarnaselt oma konkurentidele tingis tarbijate ontlikum käitumine 12%lise vähenemise maikuu tulemustega võrreldes. Chrysleril õnnestus vähemalt aastast prognoosi kahe protsendipunktiga ületada, kuid Edmunds.com analüütiku Jessica Caldwelli sõnul pakkus viimasele olulist toetust jätkuvalt suur äriklientide osakaal kogumüügist. Milline on aga tegelik tõde, see jääb paraku välja selgitamata, sest neid detaile pole börsiväline ettevõte kohustatud avalikustama.

Hyundai oli autotootjatest üks vähestest, kes registreeris kasvu mitte ainult aasta vaid ka kuu baasil. Tänu selliste mudelite nagu Genesis ja Sonata populaarsusele on Lõuna-Korea autotootja järjepidevalt röövimas kohalikelt firmadelt turuosa, tehes seda ka juunis, mil USA turule müüdi 51205 sõidukit ehk 4,4% võrra enam võrreldes maiga.

Kui aasta alguses prognoosisid mõned analüütikud USA autoturu tänavuseks kogumüügiks kuni 12,5 miljonit sõidukit ehk 2009. aastal registreeritud näitajast 1,9 miljoni võrra enam, siis tegevjuhtide sõnul hakkavad kõrgemad numbrid käeulatusest juba välja jääma.

Lisaks paljudele teistele suurematele nimedele jäi juuni numbreid kommenteerides teise poolaasta nägemuses varasemast oluliselt ettevaatlikumaks ka Hyundai juhtkond. Viimase sõnul ei näe nad tagasikäiku senises taastumises, kuid pikemaajalist müüginumbrite kõikumist oodatakse küll. Hyundai Põhja-Ameerika üksuse juhi John Krafciki sõnul hinnatakse nüüd maailma teiseks suurima autoturu tänavuseks kogumüügiks 11,3 miljonit sõidukit, jäädes madalamaks näiteks Toyota prognoositud 11,5 miljonist.

Suvi on üldjuhul autotootjate jaoks aasta üks magusamaid aegasid, tingimusel muidugi kui majandus ja tarbija koostööd teevad. Mitmete makroindikaatorite viimase aja taashalvenemine on seda suhet paraku uuesti jahutama hakanud, mistõttu kipuvad inimesed suuremaid ostusid edasi lükkama kuniks keskkond on kindlam või pakkumised piisavalt heaks muutuvad. Tavaliselt on autotootjad valmis nõudlust üksteise võidu soodustustega stimuleerima, ent sel korral võib suvi jääda vaiksemaks perioodiks ka seetõttu, et autode valmistajad opereerivad keskmisest madalamate varude juures ning hinnaalandusi siis väga meelsasti ei tehta.

        Allikas: Bloomberg




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse