Maailma esimene nutilaev jõuab peagi merele

Erko Rebane

11.09.2014 9:09

Shutterstock

Royal Caribbean Cruises on lõpuks leidnud sobiva kursi ning pakkunud oma aktsionäridele viimase aasta jooksul nautimisväärset sõitu. Konkurentsitihedas kruiisitööstuses on neil varuks täiendav trump – nutilaev (smartship).

Kriisijärgsed aastad pole kruiisilaevade omanikele möödunud kuigi kergelt, kuid pärast Costa Concordia uppumist ning erinevaid viiruspuhangute juhtumeid näib keskkond taas normaliseeruvat. Ühe kinnitusena teenis globaalse kruiisitööstuse teiseks suurim firma Royal Caribbean Cruises juunis lõppenud kvartalis 1,98 miljardi dollari suuruse käibe pealt 0,66 dollarit kasumit aktsia kohta. Mullusega võrreldes 5,2% kasvanud müügitulu ühtis analüütikute ootustega, kuid tänu paremale kasumlikkusele löödi konsensuse prognoosi 0,13 dollariga.

Allikas: Bloomberg (prognoosiks analüütikute konsensus)

Lisaks jooksva majandusaasta aktsiakasumi prognoosi tõstmisele 3,25-3,45 dollari pealt 3,40-3,50 dollarile, avaldas juhtkond plaani kahekordistada 2017.aastaks tänavune aktsiakasum ning tõsta investeeritud kapitali tootlikkus (ROIC) kahekohalise protsendini. Ambitsioonikate eesmärkide realiseerimiseks on vaja midagi, millega tõmmata konkurentidelt tähelepanu endale ning panna kliendid pardal rohkem raha kulutama.

Allikas: Bloomberg (prognoosiks analüütikute konsensus)

Selles suunas aitab liikuda ligi miljard dollarit maksma läinud Quantum of the Seas, mis teeb oma esimese reisi novembris ning suundub seejärel tuleva aasta alguses kliente teenindama Hiina turule. Ainulaadseks muudavad laeva erinevad tehnilised lahendused, mis ühest küljest lihtsustavad reisikogemust, teisest küljest pakuvad uudset ja põnevat meelelahutust.

Öeldakse küll, et tõeliselt puhkad alles siis, kui telefoni  välja lülitad, kuid kõne- ja andmeside võimalust vähendades tunneks domineeriv osa reisifirmade klientidest täna tõenäoliselt pigem suuremat rahulolematust, kui et oleksid selle eest tänulikud. Sestap murrab Quantum of the Seas teed suurema digitaalse sõltuvuse suunas, pakkudes pardal esiteks juba interneti ribalaiust rohkem kui kõik maailma kruiisilaevad kokku, tänu millele võib probleemideta striimida filme, suhelda kodustega, teha postitusi sotsiaalmeediasse või mängida Xbox Live mänge ükskõik millises maailmaotsas sa parasjagu ka ei seilaks.

Kruiisil osalejad saavad käe ümber võru, mida ettevõte nimetab WOWbandiks. Sellega avaneb kajuti uks, saab pardal maksta kaupade ja teenuste eest, navigeerida ja palju muud. Kõik vajalikud dokumendid on eelnevalt võrule laetud, tänu millele lihtsustub ka sadamates maale minek. Reisijate käsutuses on kaks rakendust: Cruise Planner ja Royal IQ. Nende abil saab reserveerida kohtasid laeva 18 restoranis, anda teada oma menüü eelistustest, organiseerida spa külastusi, broneerida kohtasid etendustele, valida maismaa ekskursioone jne.

Tehnoloogiline samm on astutud ka meelelahutuses – element, millega võib kokku põrgata juba baarileti taga, kus rakenduse kaudu edastatud soovi alusel segavad kokteile Kuka valmistatud bioonilised käed. Mängulisem roll on usaldatud robotitele, kes suuri ekraane keerutades erinevaid kujundeid moodustavad, samal ajal mõnda maalilist stseeni näidates. Ekraanide abil  üritatakse luua täiesti uudset visuaalset naudingut alates peasaalist kuni akendeta kajutiteni välja. Viimastes toimivad 80-tollised LED ekraanid virtuaalse rõduna, kust avaneb vaade täpselt sellisele keskkonnale, kus laev parasjagu viibib.

Tehnoloogia abil on laev muudetud ka keskkonnasõbralikumaks, vähendades energia tarbimist läbi mootori disaini ja erinevate energiat säästvate lahenduste (hõõgpirnide asemel LED või helendav valgustus, liikumisandurite kasutamine).

Quantum of the Seas ei jää Royal Caribbeani ainsaks nutilaevaks, sest juba tuleval aastal hakkab Suurbritannia turgu teenindama sarnase kontseptsiooniga Anthem of the Seas. Paljusid nendest uutest lahendustest installeeritakse aegamööda ka vanematele laevadele ennekõike selleks, et konkurentsis esile tõusta.

Royal Caribbean on tänu kulude kärpimistele ja rahvusvahelistele turgudele suuremat rõhku asetades suutnud aktsionäridele head meelt valmistada.  Aga arvestades seda, et globaalses kruiisitööstuses plaanitakse järgnevatel aastatel üsna usinalt uusi laevasid ehitada ning mahtusid kasvatada, on aktsiakasumi kahekordistamiseks turuosa võitmine hädavajalik. Siiani on laevakruiise klišeelikult seostatud eelkõige vanema generatsiooniga, kuid uute nutilaevade suurim potentsiaal avaneb eelkõige võimaluses laiendada sihtturgu, meelitades puhkama ka nooremat põlvkonda.

Royal Caribbean Cruises aktsiahind

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse