Nike'i edumaa Adidase ees kasvab

Vallo Lees

1.10.2014 9:39

Shutterstock

Nike’i ja Adidase ehk kahe maailma suurima spordirõivaste ja –varustuse tootja omavaheline duell, eriti mitmetel suurüritustel, on spordisündmuste kõrval omaette vaatamisväärsus. Käesoleval aastal oli mõõdupuuks jalgpalli MM, millesse Adidas investeeris kõvasti ning mistõttu viimast ka antud ürituse raames  „võitjaks“ loetakse. Kuigi Adidas võis olla suvel palju nähtavam kui Nike, siis finantsraportite arvestuses on üha kindlamalt oma edu suurendamas just Nike.

Möödunud nädala neljapäeval avaldas Nike (NKE) oma 2015 majandusaasta esimese kvartali (juuni-august) majandustulemused. Ettevõtte müügitulud kasvasid aastatagusega võrreldes 15%, ulatudes $8 miljardini. Nike’i puhaskasum tõusis 23%, küündides kolme kuuga $962 miljonini ning aktsiapõhine kasum kerkis 27% $1,09 peale tänu 3% vähenenud aktsiate arvule. Ettevõtte müügitulud näitasid kahekohalist kasvu kõikides suuremates regioonides: +25% Lääne-Euroopas, +10% arenevatel turgudel, +20% Hiinas ning +12% koduturul Põhja-Ameerikas. Ühtlasi suudeti tõsta ärikasumi marginaali 14,9 protsendi pealt 15,4% peale.

Juhtkonna sõnul näitavad tulemused ilmekalt, et Nike on strateegiliselt õigel teel ning esimese kvartali tulemused olid alles algus. Hoolimata sellest, et ettevõttel on seljataga 34 aasta pikkune ajalugu avaliku ettevõttena, defineeris tegevjuht Mark Parker Nike’i kui kasvuettevõtet. Investorid näisid temaga nõustuvat, kui septembris ajaloolise tipu saavutanud aktsiahind tõusis reedel uutesse kõrgustesse.

Areeni teises nurgas on aga Adidas (ADS), kelle majandustulemusi samasuguse optimismiga kommenteerida ei saa. Ettevõtte esimese poolaasta raportitest selgub, et müügitulusid on suudetud kasvatada kõigest 2%, kusjuures süü peitub eelkõige euro tugevusel, sest valuutakõikumisi arvestamata oleksid müügitulud näidanud 10%-list edasiminekut. Regioonide statistikast samuti midagi rõõmustavat vastu ei vaata. Ilma vaalutakõikumisteta kasvas käive Lääne-Euroopas 6%, arenevatel Euroopa turgudel 21%, Hiinas 8%. Adidase puhaskasum tegi esimesel poolaastal 16%-lise vähikäigu.

Allikas: Morgan Stanley

Eriti halva uudisena tuli USA müügi 10%-line langus, kus süüdistati peamiselt golfiüksuse nõrka tulemust (müük langes TaylorMade-adidas Golf üksuses 30%), mis veel 2012. aasta lõpus oli Adidase üks säravamaid pärle. Adidase kehvad majandustulemused USAs on päädinud sellega, et augusti lõpu seisuga kaotas ettevõte maailma suurimal spordikaupade turul Nike’i järel oma hõbemedali positsiooni viimasel ajal kiiret kasvu näidanud Under Armourile (UA).

Allikas: Morgan Stanley

Tõsi, Adidase müügitulud tegid 25% suuruse hüppe Ladina-Ameerika riikides, mis ilmselt oli seotud suuresti jalgpalli MMiga, kuid grupi müügitulude numbrile see nii suurt mõju ei avalda, kuna moodustades 11% ettevõtte kogutuludest, on tegu ettevõtte väikseima regiooniga. Ühtlasi avaldas Adidas, et jalgpalli MMi turustuskulud kujunesid oodatust suuremaks, mis tähendab, et müügitulude kasvuga ei pruugi sugugi kaasneda kõrgemat kasumlikkust. Ühtlasi andis Adidas kasumihoiatuse öeldes, et ettevõtte strateegilise plaani „Route 2015“ finantseesmärgid on nüüd käeulatusest kaugele jäänud, mistõttu on meedias hakatud spekuleerima, kas pikaaegne tegevjuht Herbert Hainer vahetatakse välja.

Tegelikult teatas ka Nike 23% suurematest turunduskuludest, mis seostusid jalgpalli MMiga, kuid nagu näha, siis ettevõtte kasumlikkust suudeti ikkagi kasvatada. Lisaks on muljetavaldav Nike’i suuruse ettevõtte puhul kasv USA turul. SportsOneSource’i andmetest selgub, et USA 10 enimmüüdud spordijalanõude mudelitest kõikide puhul on valmistajaks Nike. Tänu uutele mudelitele on keskmine müügihind tõusnud käesoleval aastal 3,3%, mis on viinud meeste keskmise spordijalanõude paari hinna USAs $72,15 peale võrreldes $63,17-ga 2010. aastal.

Allolevalt on toodud ka Nike’i ja Adidase turuosad, puhaskasum ning müügitulude jaotus. Arvestades viimaseid tulemusi, siis Nike on suurendanud oma edumaad Põhja-Ameerikas ning läinud mööda Adidasest Lääne-Euroopa turul. Antud arengud on kindlasti ohumärgiks Adidasele, sest näitab, et konkurentsisituatsioon suurimatel turgudel on ettevõtte jaoks palju tihedamaks muutunud.

Allikas: Thomson Reuters

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse