EasyJet lõikab konkurentide probleemidest kasu

Erko Rebane

7.10.2014 11:30

Shutterstock

Eelneval paaril aastal investorite silmarõõmuks olnud easyJet langes kevadel kiiresti ebasoosingusse, kui turuosalised hakkasid kõhklema eduloo jätkumises, võttes arvesse sektoris kasvavat pakkumiste mahtu ning traditsiooniliste lennufirmade huvi tõsta esile madalama kulubaasiga tütarfirmade teenuseid. Hiljaaegu selgus, et suveperiood ei kujunenudki easyJeti jaoks nõnda turbulentseks nagu kardeti.

Kui easyJet teatas juuli teises pooles, et septembris lõppeva majandusaasta maksueelne kasum jääb 545-570 miljoni naela vahemikku, said paljude kartused Euroopa taevalaotuses tihenevast konkurentsist järjekordse kinnituse. Ehkki prognoosi keskpunkti järgi oleks easyJeti maksueelne kasum kasvanud sümpaatsed 17%, oleks see olnud oluliselt aeglasem tempo kui aasta varem saavutatud 51% ning samuti jäänud alla ka analüütikute ootustele, kes lootsid näha 572 miljoni naelsterlingi suurust tulemust.

Kahe kuu möödudes selgus, et easyJetil on õnnestunud lennata kardetust soodsamate tuulte saatel, mida aitasid saavutada nii ettevõtte strateegilised otsused kui ka kasulikumad väliskeskkonna mõjud. Ametlikud majandusaasta tulemused kantakse ette küll alles 18. novembril, kuid ettevõtte juhtkond kergitas veidi loori ning ütles, et tõenäoliselt jääb maksueelne kasum varasemast prognoosist siiski veidi kõrgemaks 575-580 miljoni naela vahemikku. Tänu rekordilisele kasumile ning suurendatud dividendimakse osakaalule (varasema 33% asemel 40% kasumist) võivad aktsionärid rõõmustada ka firma ajaloo suurima regulaarse dividendi üle, mis Credit Suisse’i hinnangul annab 1420 penni maksva aktsiahinna põhjal dividendimääraks 3,2%.

Allikas: easyJet ja Bloomberg (*EasyJeti juhtkonna prognoosi keskpunkt, **analüütikute konsensus)

Easyjet on oma strateegias hakanud suunama tähelapanu turuosa võitmisele ärireisijate seas, mis mängis hiljuti väga edukalt kaardid kätte Prantsusmaal, kus Air France’i pilootide kahenädalane streik septembris tühistas rohkem kui pooled antud firma lendudest ning juhtis osa 150 tuhandest reisijast easyJeti pardale.  Viimase sõnul teenisid nad tänu Air France’i streigile täiendavalt 5 miljonit naela ning see oli üks kasumiprognoosi tõstmise põhjustest.

Tegelikult näitas easyJet end terve majandusaasta teise poole jooksul lennuliinide manageerimises arvatust paremas valguses. Suureks hirmufaktoriks on olnud lendude ülepakkumise risk, mille tagajärjel kipub tekkima piletihindade surve ja lisaks kahanema ka lennukikohtade täituvus, kuid isegi oma lennukipargi 6% mahu kasvu juures suutis easyJet parandada istme kohta teenitud müügitulu perioodil aprill-september 2%, mida ühest küljest aitab selgitada lennukite parem täituvus ja orienteerumine rohkem ärireisijatele, kes on vähem hinnatundlikumad ning kulutavad täiendavatele võimalustele (näiteks koha valiku või pileti muutmise õigus).  Müügitulu kasv istme kohta on võrreldes varasemate aastatega tänavu küll aeglustunud, kuid pole siiski muutunud negatiivseks nagu pessimistlikumad stsenaariumid ette nägid.

Allikas: easyJet

Teine oluline katalüsaator majandustulemuste paranemises on nafta hind, mis tänu viimaste kuude tugevale langusele muudab kütusearve väiksemaks. Kui veel juulis arvestas juhtkond, et perioodi aprill-september kütusekulu mõjutab tulemusi negatiivselt 5 miljoni naela ulatuses võrreldes mullu sama ajaga, siis tegelikult kütusekulu hoopis langes teisel poolaastal 2 miljoni naela võrra.

Vaadates alanud 2014/2015. majandusaastasse, siis juhtkonna täpsemast nägemusest kuuleme novembri keskpaigas aga mitmed asjaolud lubavad jääda optimistlikuks. Kütuse hinnariski maandamine aitab vähendada majandusaasta kütusearvet tõenäoliselt ligi 50 miljoni naela võrra (78% 2014/2015 majandusaasta kütusekogusest on juba fikseeritud, mis jätab ruumi täiendavat kasu lõigata, kui lennukikütuse hind peaks veelgi odavnema), kuigi osa sellest kasutegurist sööb ära valuuta oodatav ebasoodne liikumine 20 miljoni naela ulatuses.  Lisaks on teada, et ettevõte on suutnud müüa ära üle veerandi piletitest reisidele, mis leiavad aset selle aasta oktoobrist kuni märtsini, veidi rohkem kui mullu samal ajal.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse