Tööstusrobotid vallutavad tehaseid

Kristiina Kirtsi

20.02.2015 8:48

Shutterstock

Kuigi hetkel veel suhteliselt tagasihoidlikult, on ettevõtted üle maailma hakanud tootmises aina rohkem tööstusroboteid kasutama. Robotid, mis ühelt poolt aitavad vähendada tootmiskulusid, võimaldavad teisalt parandada tootmise efektiivsust. Maailma juhtivaks ja samas ka tööstusrobotite sektori innovatsiooni eestvedajaks on Jaapani ettevõte Fanuc.

1956. aastal asutatud Jaapani ettevõte Fanuc on maailma suurim tööstusrobotite tootja, mida lisaks perekonnasisesele juhtimisele iseloomustab veel ka tehnoloogiline innovatsioon. Fujitsust välja koorunud Fanuci seadmeid kasutatakse muuhulgas nii Apple’i, Samsungi kui ka Xiaomi nutitelefonide tootmisel. Tööstusrobotite tootja suurimaks turuks on Aasia, kus tuleb 60% ettevõtte majandusaasta käibest (sealhulgas on suurimaks üksikturuks Jaapan, kus tuleb 23% käibest). Aasia (täpsemalt Hiina) vedas viimases kvartalis ka Fanuci müügi kasvu ning seda koguni 145% kasvutempoga võrreldes aastatagusega. Globaalsel tööstusrobotite turul 18% turuosa hoidva Fanuci suurimateks konkurentideks on Saksamaa ettevõte KUKA (14% turuosa), Šveitsi ettevõte ABB (turuosa 17%) ning Jaapani ettevõte Yaskawa Electric (turuosa 17%).

Fanuci iseloomustab ülim efektiivsus – ettevõte on suutnud vaid 5 500 töötajaga saavutada 40% ärikasumi marginaali, kasvatada käibe 450 miljardi jeenini (3,3 miljardit eurot) ning genereerida aastas umbes 800 miljonit eurot vaba rahavoogu. Samal ajal kui umbes 8000 töötajaga Saksamaa konkurent KUKA majandusaasta käive on 2,5-korda väiksem, ärikasumi marginaal vaid 6,8%, puhaskasum peaaegu kakskümmend korda ning vaba rahavoog aastas umbes 8,5-korda väiksem kui Jaapani konkurendil.

2013. aastal kasvas globaalne tööstusrobotite müük 12% võrreldes aastatagusega ehk rekordilise 178 000 peale. Võrdlusena, perioodil 2008-2013 kasvas tööstusrobotite müük keskmiselt 9,5% aastas. Kuigi suurem osa tellimustest tuleb autotööstusest, aitasid 2013. aastal müüki kasvatada veel ka keemia, elektroonika- ning toiduainetööstus. Riikide lõikes sai 2013. aastal esmakordselt suurimaks robotite tellijaks Hiina, moodustades 20% kogu tellimustest.

Tööstusrobotite müügi peamiseks kasvumootoriks on nii ettevõtete soov alandada tootmiskulusid kui ka suurendada tootlikkust, toodete kvaliteeti ning parandada töötajate ohutust. Kui hetkel on tööstusrobotite turu peamisteks klientideks arenenud riikide autotööstus (vt allolev joonis), siis tulevikus peaks üha rohkem kliente hakkama tulema ka muudest tööstussektoritest ning arenevatelt turgudelt. Riikide lõikes on tööstusroboteid hetkel kasutuses kõige rohkem Jaapanis, järgnevad Saksamaa, USA, Suurbritannia, Tai ning Hiina.

Allikas: KUKA AG

Kui viimased kaks majandusaastat on Fanuci käive, ärikasumi marginaal ning puhaskasum vähenenud, siis 2015. aasta märtsis lõppeva majandusaasta esimese kolme kvartali jooksul on toimunud paranemine ning seda tänu turu olukorra paranemisele. Fanuci käive kasvas viimase kolme kvartali jooksul 61% võrreldes aastatagusega ehk 526 miljardi jeenini, ärikasumi marginaal paranes 540 baaspunkti võrra ehk 40,3% peale ning puhaskasum kasvas 94%, ulatudes 150 miljardi jeenini (vt allolev joonis).

Allikas: ettevõtte majandusaasta aruanne

2015. aasta märtsis lõppeval majandusaastal ootab Fanuc käibe 53% kasvu võrreldes aastatagusega ehk 688 miljardi jeenini, ärikasumi marginaalilt kasvu 38,9% peale ning puhaskasumilt 67% kasvu ehk 185,1 miljardit jeeni.

Aastas teenib Jaapani tööstusrobotite tootja 100 miljardit jeeni (umbes miljard dollarit) vaba rahavoogu. Tänu sellele, et aktsionäridele tagastatakse kapitali väga tagasihoidlikult, on vaba raha ettevõtte bilansis kasvanud 1,1 triljoni jeenini (9,2 miljardit USA dollarit). Ettevõtte bilansi tugevust peegeldab veel ka see, et omakapital moodustab varadest 87%.

Väidetavalt põhineb ülemaailmselt rohkem kui 330 000 robotit müünud Fanuci edu pühendumises – ettevõtte asutaja, praeguseks pensionile siirdunud, Seiuemon Inaba, kõrvaldas töötajate robotitele pühendamise eesmärgil igasuguse välise müra (sh nii suhtluse aktsionäridega kui ka viis Fanuci peakontori 1980. aastate lõpus Tokiost eemale, Fuji mäe jalamile). Inaba järeltulija, kelleks on tema poeg, on väidetavalt liberaalsem nii ettevõtte juhtimisel kui ka aktsionäridega suhtlemisel. Kuigi ettevõte ei korralda endiselt kohtumisi aktsionäride või analüütikutega, avaldatakse kodulehel üha kiiremini ja kvaliteetsemaid finantsaruandeid.

Tulenevalt nii kõrgest kasumlikkusest kui ka miljardites dollarites vabast rahast bilansis jäi Fanuci aktsia hiljuti silma ka Third Point hedge fund juhile Daniel Loeb. Loeb soetas osaluse Jaapani ettevõttes eesmärgiga panna ettevõte aktsionäridele, läbi aktsiate tagasiostu, rohkem kapitali tagastama. Kuigi väidetavalt ei ole Loebil väga suurt võimalust oma eesmärki saavutada, sest Fanuc on tuntud väga kidakeelse aktsionäridega suhtlemise poolest, reageeris Jaapani ettevõtte aktsia Third Pointi osaluse ostule 6% ralliga.

Kuid Daniel Loeb ei ole ainuke välisinvestor, kellele Fanuc silma on jäänud, sest ettevõtte aktsionäridest umbes pool on pärit väljastpoolt Jaapanit. Jaapani aktsiate atraktiivsust (hiljuti tõusis Nikkei indeks viimase 15-aasta kõrgemale tasemele) on suurendanud nii kasumite kasvu toetav jeeni nõrgenemine kui ka ettevõtete üha suurem keskendumine omakapitali tootlusele.

Nikkei 225 aktsiast koosnevas indeksis on Fanucil rõivaste jaemüüja Fast Retailing (9,2% osakaal) järel suuruselt teine osakaal (5%). Fanuci aktsia dividendimäär on 1,25%, mis jääb alla Nikkei indeksi keskmisele, milleks on 1,37% (2014. aasta lõpu seisuga). Märkusena, viimasel kahel majandusaastal on ettevõte dividendideks makstavat summat vähendanud.

Fanuci aktsia kaupleb 24,2-korda 2016. aasta kasumit, 3,06-korda raamatupidamisväärtust ning 15,87-kordsel EV/EBITDA suhtarvul. Ettevõtte aktsia on viimase 12-kuu jooksul kallinenud 36%. Aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse