Adyen – järgmine kuum tehnoloogia IPO Euroopast

Erko Rebane

4.06.2018 10:19

Pixabay

Tehnoloogiaettevõtete areenil on Ühendriikide ja Aasia kõrval viimasel ajal hakanud end jõulisemalt kehtestama ka Euroopa. Aprillis pälvis börsidebüüdiga tähelepanu Spotify, loetud nädalad tagasi ostis PayPal 2,2 miljardi dollari eest Rootsi finantstehnoloogiafirma iZettle’i ning juuni keskel suunatakse pilgud Amsterdami börsile,  kus oma aktsiad soovib noteerida kiire kasvuga ja kasumlik maksete vahendaja Adyen.

2006.a asutatud Hollandi ettevõte Adyen on lühikese ajaga tõusnud maailmas juhtivate maksevahendajate sekka, teenindades üle 5000 kliendi seas juba palju nimekaid ettevõtteid nagu näiteks Airbnb,  Uber, Netflix, Facebook, Spotify, Etsy, Vodafone, L’Oreal, booking.com. Alles jaanuaris otsustas eBay hüljata pikaaegse koostööpartneri PayPali ning hakkab edaspidi oma peamise maksete vahendajana kasutama Adyeni (väidetavalt on viimane lubanud selle eest eBayle 5% ettevõttest).

Senise edu kirjutavad nad oma maksete platvormi arvele, mis asendab ühe integreeritud toote näol mitmeid lülisid traditsioonilisest makseahelast (andmesidekanal, riskide juhtimine, töötlus, acquiring). Seeläbi on Adyenil selgem ülevaade maksete liikumisest, mis võimaldab omakorda pakkuda kaupmeestele madalamate administratiivkulude juures läbipaistvamaid lahendusi.

Näiteks on firma suutnud silma paista just keerulisemates situatsioonides, kus kaupmees peab käsitlema mitmeid maksevorme, kombineerima makseid kaupluses ja veebis ning lisaks saama hakkama erinevate valuutadega. Tsentraliseeritud maksete platvorm lihtsustab kaupmeeste jaoks laienemist olemasolevatel turgudel, sisenemist uutele turgudele ja kanalitesse ning parandab ühtlasi kogemust nii kaupmehe kui ka tarbija jaoks.  Tänu sellele, et 2017. aastal saadi Euroopa pangalitsents, ei pea Adyen enam sõltuma välistest panganduspartneritest ning saab makseid kiiremini vahendada.

Adyeni eesmärgiks on ehitada üles täiendavaid funktsionaalsusi, leida uusi koostööpartnereid ning tugevdada sidemeid olemasolevatega. Arvestades seda, et Nilson hindab globaalse kaardimaksete turu suuruseks 23 triljonit dollarit ning Adyen vahendas mullu kokku 3,7 miljardit makset koguväärtuses 108,3 miljardit dollarit (aastane kasv vastavalt 60% ja 66%), näevad nad ennast alles pika teekonna alguses.

Allikas: Adyen

Käesoleval aastal plaanib ettevõte kasvatada käivet 40% ning keskpikas perspektiivis vähemalt 25% aastas. Kui suur osa praegusel ajal börsile suunduvatest tehnoloogiasektori ettevõtetest müüvad lootust jõuda kunagi kasumisse, siis Ayden teenib nii kasumit kui ka positiivset vaba rahavoogu. 2017.a 99,4 miljoni dollarini ulatunud korrigeeritud kulumieelse ärikasumi (EBITDA) puhul prognoositakse isegi kiiremat kasvu arvestades seda, et mullu 45,5%ni küündinud EBITDA marginaal võiks pikemas plaanis jõuda üle 55%.

Adyeni esmaemissiooni täpsemad detailid peaksid selguma 5. juunil avaldatavas prospektis, ent tänaseks on juba teada, et IPO käigus müüvad olemasolevad aktsionärid prognoositavalt 6-9 miljardi eurose valuatsiooni juures ligikaudu 15% ettevõttest ning et pakkumine suunatakse vaid institutsionaalsetele investoritele, mis tähendab seda, et jaeinvestorid saavad soovi korral tükikest alles järelturult.  Ettevõtte suurinvestoriks on Londonis ja San Franciscos baseeruv riskikapitalifond Index Ventures ning osanike seast leiab veel Singapuri valitsusele kuuluva investeerimisfondi Temasek, investeerimisfirma General Atlanticu ja mitmeid mõjukaid Silicon Valley juhte esindava Iconiq Capital fondi.  Kuna huvi ettevõtte vastu on suur, peaks IPO protsess kulgema tavapärasest kiiremini ning aktsiate börsile jõudmist oodatakse kõige hiljem 15. juunil.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse