Xiaomi läheb IPOga läänt vallutama

Karl Tiit

28.06.2018 10:22

Allikas: Xiaomi

Suurte tehnoloogiahiidude kõrval, nagu Apple, Samsung ja Huawei, tõstab pead suuruselt neljas nutitelefonide tootja Xiaomi. Vähem kui aastakümne jooksul on Xiaomi väga rasketes konkurentsitingimustes laienenud 74 riiki, hoiab esikoha positsiooni Indias ning firma telefonid on viie enimmüüdu seas lausa 15 riigis. Plahvatusliku kasvu ning tugeva Aasia turupositsiooniga Xiaomi kaasab Hongkongi börsil raha, et oma haaret veelgi laiendada.

Xiaomi asutati 2010. aastal ning toodab lisaks nutiseadmetele veel sülearvuteid, nutiruutereid, AI(Artificial Intelligence) kõlareid ning paljusid muid nutikodu seadmeid. Xiaomi tooted muudab eriliseks see, et kõik seadmed on omavahel ühendatud Internet of Things (IoT) läbi, mis lubab seadmetel omavahel juhtmevabalt suhelda ja muuta koduse elu mugavamaks. Ühilduvus pakub olemasolevatele klientidele veelgi tugevama stiimuli eelistada järgmise seadme ostul just Xiaomi toodangut, lisaks lubab IoT firmal koguda andmeid kasutajate harjumuste kohta ning pakkuda klientidele personaliseeritud pakkumisi.

70% ettevõtte käibest tuleb nutitelefonide müügist. Kui seni oli Xiaomi kanda kinnitanud peamiselt koduturul, siis aastate lõikes on Hiina osatähtsus käibenumbrites aina vähenenud (2015. aastal moodustas Hiina 94% kogukäibest, 2017. aastal oli see osakaal 72%), mis viitab, et firma on aina enam liikumas globaalsetele turgudele.

IDC raporti kohaselt on kasv nutitelefonide müügis kiirenemas: 2017. aastal müüdi globaalselt kokku 641,3 miljonit nutitelefoni ja ootuste kohaselt kasvab see number järgmise viie aasta jooksul 856,6 miljoni telefonini. Seega, kui viimase kolme aasta jooksul on nutitelefonide müük kasvanud keskmiselt 0,8% aastas, siis järgneva viie aasta keskmiseks kasvuks prognoositakse 2,8% ning seejuures nähakse kõige suuremat kasvupotentsiaali just Xiaomi koduturul ja arengumaades.

Ligi viiendik firma käibest tuleb IoT segmendist, kus toodetakse erinevaid nutikodu seadmed, nagu näiteks vee- ja õhupuhasteid, robottolmuimejaid, turvaseadmeid, aga ka aktiivsusmonitore, isebalansseerivaid rollereid jpm. Kõik seadmed on omavahel integreeritud Mi Home rakenduse kaudu ning Xiaomi on ühendatud seadmete arvu poolest maailmas turuliider. Kogu segment on sensori- ja protsessoritehnoloogia plahvatusliku arengu toel pakkunud väga kiiret kasvu (globaalne IoT turg on viimase kolme aasta jooksul näidanud keskmiselt 26% kasvu aastas) ning IoT seadmete turule toomine ongi olnud Xiaomi viimase aasta kiire kasvu taga.

Kuigi seni sõltuvad käibenumbrid suures osas riistvara ja seadmete müügist, lubab firma, et seadmete müügist genereeritud ärikasumi marginaal ei ületa kunagi 5 protsenti ja kõige tähtsamaks ärisegmendiks saavad internetiteenused (praegu vaid 9% käibest). Kuna IoT seadmed on omavahel ühendatud, saab Xiaomi läbi oma platvormi väga lihtsasti pakkuda kasutajatele erinevaid tasulisi veebirakendusi ja meelelahutust (mänge, teleseriaale, filme jne) ning teenida reklaamitulu. Sellise ärimudeli rakendamisel on kõige olulisem, et firma koguks võimalikult suure kasutajabaasi, kellele pakkuda lisateenuseid, mis õigustab seadmete madala marginaaliga müümist.

2016. aastal koges ettevõte tarneraskusi ja organisatsioonisiseseid probleeme, mis omakorda halvendasid finantsnäitajaid, aga järgmisel aastal toimunud restruktureerimine ning IoT ja nutikodu seadmete turule toomine tõstis firma käivet lausa 67,5%. Sellegipoolest on puhaskasum pärsitud erinevatest juhtivtöötajatele väljastatud konverteeritavatest aktsiaoptsioonidest ning muudest aktsiapõhistest kompensatsioonidest tulenevatest kuludest: 2016. aastal oli puhaskasum 491 miljonit jüaani (kohandatud puhaskasum 1,895 miljardit jüaani) ja 2017. aastal genereeris firma 43,899 miljardit jüaani puhaskahjumit (kohandatud puhaskasum 5,361 miljardit jüaani).

Allikas: Xiaomi

Xiaomi soovib kaasata $6,1 miljardit ja ühe aktsia hind jääb esmasel pakkumisel 17 kuni 22 Hongkongi dollari vahele (2,17 kuni 2,68 USA dollarit). Määratud hinnavahemikus oleks ettevõtte turukapitalisatsiooniks $54 kuni $70 miljardit, mis on 30% madalam kui eelnevalt eeldatud 100 miljardit USA dollarit (üheks põhjuseks võib olla kaubanduspingete tõttu kannatada saanud investorite riskiisu). IPOst kaasatud kapitali plaanib firma investeerida kolmes võrdses osas tootearendusse (30%), IoT süsteemide laiendamisesse ja tugevdamisesse (30%), globaalsetele turgudele sisenemiseks (30%) ning ülejäänud 10% investeeritakse käibekapitali ning kasutatakse üldiste kulude katteks.

Hongkongi börsil noteeritakse aktsiad eeldatavasti 9. juulil ning siis saab väärtpaberiga kaubelda ka LHV Traderi vahendusel.

Karl Tiit
LHV Varahalduse praktikant

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.