Bilibili – Hiina noorte lemmik veebileht

Kirke Ruuven

25.03.2019 9:51

ir.bilibili.com

Bilibili ei ole läänemaailmale kuigi tuntud, kuid Hiina noorte seas on see ülimalt populaarne. Tegemist on online kogukonnaga, kus kasutajad loovad ja jagavad üksteisega kvaliteetset sisu. Lehte, mis meenutab mõnes mõttes Youtube’i, on investeerinud nii Alibaba kui ka Tencent.

Bilibili jõudis börsile 2018. aasta märtsis. Tegutsenud on firma tegelikult juba aastast 2009, olles algselt anime, koomiksite ning mängude subkultuurist inspireeritud sisuloome kogukond. Aastatega on see jõudsalt kasvanud ning saanud üheks suureks online meelelahutusplatvormiks, mis pakub meelelahutust väga paljudes erinevates žanrites ning teeb seda mitmete formaatide, sh videote, otseülekannete ja mobiilimängude kujul.

Bilibili.com esileht (2019)

Allikas: bilibili.com

Bilibili lehte külastatakse keskmiselt ligi 450 miljonit korda päevas. Similarwebi kohaselt on bilibili kõige enam külastatud animatsiooni ja koomiksite veebileht maailmas. Kõikidest Hiina veebilehtedest on bilibili.com külastatavuse poolest 15. kohal, globaalselt aga 84. kohal.  Vaadates geograafilist pilti, siis bilibili 5 peamist piirkonda on Hiina, Taiwan, USA, Jaapan ja Hongkong, mis moodustavad lehe liiklusest vastavalt 81,23%, 4,80%, 3,49%, 3,38% ja  2,15%.

Bilibili enda sõnul on neil suur ja ambitsioonikas kasutajaskond, mis on valmis investeerima kõrgkvaliteetsesse meelelahutuskogemusse. Enamus bilibili kasutajatest on sündinud  vahemikus 1990-2009 ehk teisisõnu esindavad  bilibili kasutajad Z generatsiooni. Nad on tehnoloogiateadlikud noored, kes nõuavad võimalusi eneseväljenduseks ning suhtluseks.

Üks peamine põhjus, miks noored bilibili eelistavad, on selle sisu kvaliteet. Teine põhjus peitub bilibili kõige erilisemas funktsioonis, milleks on danmu ja mis eesti keelde tõlgituna tähendab tulva. Need on kommentaarid, mida kasutajad kirjutavad video vaatamise ajal, ja need jooksevad ekraanil paremalt vasakule, moodustades nn kommentaaride tulva. Danmu tüüpi kommentaarid tekitavad tunde kogukonnast, kuid võivad osutuda ka väga tülikaks. Näiteks Sherlocki vaatamise ajal tiirleb mööda ekraani ligi 8000 kommentaari, mis katavad seriaali täielikult ära.

Kommentaaride tulv

Allikas: bilibili.com

Kui kõikidel inimestel on võimalik bilibili videosid vaadata, siis selleks, et sinna ise videosid lisada ja danmu kommentaare kirjutada, peavad kasutajad läbima 100 küsimusega küsimustiku anime seriaalide, koomiksite ja mängude kohta. Küsimustiku eduka sooritamise korral saavad nad ametlikeks kasutajateks. Viimaste arv kasvas 2018. aasta neljandas kvartalis +44%, jõudes 45 miljonini. Bilibili igakuised aktiivsed kasutajad suurenesid samal ajal 92,8 miljonini ehk kerkisid aastaga +29%. Maksvate kasutajate arv kasvas aga +298% 4,4 miljoni kasutajani.

Bilibili 2018. aasta käive oli kokku 4,1 miljardit jüaani (600,5 miljoni dollarit), mis oli sellele eelnenud aasta sama perioodiga võrreldes +67% suurem. Mobiilimängud nagu Fate/Grand Order olid bilibili peamiseks tuluallikaks, moodustades kvartaalsest käibest ligi 71%. Otseülekanded ja VAS ehk value added services genereersid ettevõtte käibest 14%, online-reklaamid 11% ja alles jäänud 3% tuli bilibili muudest äridest nagu selle e-kaubanduse platvormist. Bilibili kavatseb mobiilimängude osakaalu järgmise paari aasta jooksul 50%ni viia, et mängudest vähem sõltuda.

Bilibili käibeallikad ja nende osakaalud käibest (2018)

Allikas: Bilibili 2018. a 4. kvartali aruanne

Ettevõtte kasutajate arv ning käive on küll tugeval tõusutrendil, kuid samamoodi on ka ettevõtte kulud. Bilibili tegevuskulud suurenesid 2018. aastal 2017. aastaga võrreldes +105% ja jõudsid 1,6 miljardi jüaani ehk 230,4 miljoni dollarini. Kusjuures müügi- ja turunduskulud suurenesid aastaga +152%. Kulude kasv viis ettevõtte korrigeeritud puhaskahjumi -25,3 miljonilt jüaanilt -152 miljonile jüaanile (-22 miljonile dollarile).

Kahjumlikkusele vaatamata näevad nii Alibaba kui ka Tencent bilibilis võimalust. Paljud analüütikud usuvad, et Bilibili kasvav ja põhiliselt Z-generatsiooni noortest koosnev kasutajaskond on üks peamisi põhjuseid, miks suurettevõtted sellesse investeerida on otsustanud. Tencent käis mullu oktoobris välja 318 miljonit dollarit, et saada bilibilis 12%lise osaluse omanikuks. Hiina e-kaubandushiiu, Alibaba platvorm Taobao ostis käesoleva aasta veebruaris bilibilis 8%lise osaluse.

Tencentile annab bilibili võimaluse olla Z-generatsioonil lähemal, sest näiteks Tencenti rakenduse, WeChati populaarsus on noorte seas vähenemas. Alibabale avab see tehing uusi interaktiivseid võimalusi, kuidas ühendada enda kasutajaid sisuloojate ning nende kaupadega. Alibaba asepresidendi Jiang Fani sõnul vallandab firmade koostöö bilibili kaubandusliku potentsiaali ning teeb noorte hiinlaste loomingulisuse maailmale nähtavaks.

Peab tõdema, et kui Hiina saab tulevikus maailma kõige suuremaks meelelahutuse turuks, siis bilibili on sellega kaasnevate võimaluste püüdmiseks väga heale kohale positsioneeritud. On aga kindel, et seda, milliseks Alibaba, Tencenti ning bilibili koostöö kujuneb, saab olema põnev jälgida.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.

Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.

Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse