Slack korraldab ebatavalise IPO

Kirke Ruuven

14.06.2019 10:00

Slack.com

Kiiret kasvu nautinud Slacki sõnumirakenduse looja Slack Technologies on võtnud suuna börsile, kuid tavapärase IPO asemel teeb ettevõte seda otsenoteeringuga. Firma IPO toimub kõigi eelduste kohaselt 20. juunil.

Slackiga sarnased ükssarvikud nagu Lyft, Uber Technologies ning Pinterest on kõik börsile läinud traditsioonilise IPOga. Viimane tehakse investeerimispanga abil, kes pakub aktsiat investoritele kindlas hinnavahemikus ning sõltuvalt nõudlusest kujuneb aktsia hind. Otsenoteeringu puhul kujuneb aktsia hind börsi soovitusest ning turuosaliste ostu- ja müügiorderite vahel parima hinna leidmisel.

Rootsi muusikateenuse pakkuja Spotify on üks hiljutisemaid otsenoteeringuga avalikuks läinud firmasid. Kuid kuna Spotify ei ole pärast börsile minekut väga edukas olnud, on Slacki otsus tõstatanud palju küsimusi selle kohta, milliseks firma aktsia hind siis ikkagi kujuneb. Tegemist on ka ettevõttega, mis ei ole siiani kasumlik ning mille tulud kasvavad üha aeglasemas tempos. Kui 2018. aasta 31. jaanuariga lõppenud fiskaalaastal kasvasid firma tulud veidi üle 100%, siis tänavu jaanuaris lõppenud majandusaastal kasvas käive 82% 400,6 miljoni dollarini ning peaks ettevõtte prognoosi kohaselt jääma 2020. fiskaalaastal 590-600 miljoni dollari vahemikku (47-50%). Äritegevuse kahjumiks oodatakse jooksval aastal 182-192 miljonit dollarit, millest hinnanguliselt 34 miljonit on seotud aktsiate noteerimisega.

Slack on öelnud, et muudab enda hindu regulaarsete intervallide kaupa. Tegemist on freemium-ärimudelile üles ehitatud sõnumirakendusega, mille puhul on tasuta kuni 10 tuhat sõnumit. Standardpaketis tuleb juurde mitmeid hüvesid ning see maksab hetkel ühe kasutaja kohta 6,25 dollarit kuus. Olemas on ka Plus pakett ning see maksab aastase lepingu puhul 11,75 dollarit kasutaja kohta kuus.

Slacki kasutavad sellised tuntud firmad nagu Airbnb, Samsung, eBay ja Pinterest. Rakendusel oli 2019. aasta jaanuari seisuga rohkem kui 10 miljonit aktiivset igapäevast kasutajat, sealhulgas 600 tuhat organisatsiooni. 10 miljoni igapäevase kasutaja seas on ainult 88 tuhat maksvat klenti.

Slacki igapäevaste kasutajate ning maksvate klientide arv

Allikas: Statista.com

2019. aasta jaanuarikuu viimasel nädalal veetsid tasuta ja tasulist Slacki kasutavad inimesed sõnumirakenduses kokku 50 miljonit tundi, saates üksteisele ligi üks miljard sõnumit. Ühe tööpäeva kohta olid kasutajad Slacki keskmiselt 9 tundi sisse logitud, millest aktiivselt veedetud aeg oli kokku ligikaudu 90 minutit. Maikuu jooksul on Slacki rakendust alla tõmmatud 972 316 korda, kuid see on 6,7% vähem kui aprillis.

Peab ka välja tooma, et suur osa Slacki käibest sõltub olulisel määral ülimalt väiksest kliendigrupist. Maksvatest klientidest vaid 0,7% ehk 575 klienti genereerivad Slacki tuludest 40%. Need on väga suured ettevõtted, mis maksavad Slackile üle 100 tuhande dollari aastas.

Seega kõik ülejäänud 9,9 miljonit kasutajat saadavad Slackis sõnumeid täiesti tasuta. Ettevõte usub, et enda teenuse tasuta pakkumine aitab tulevastel maksvatel klientidel siiski Slacki väärtust mõista ning paneb neid enda tutvusringkondades Slacki nime levitama.

Kuna Slack konkureerib maailma suurimate firmade nagu Facebooki ja Microsoftiga, on firmal vaja, et inimesed selle nime levitaksid. Slackil on keeruline, sest mõlemad suurfirmad on võtnud eesmärgiks saada produktiivsuse tööriistade turu liidriks: Microsoft arendab Teamsi ja Facebook Workplace’i. Slacki on enamus juhtudest kõige lihtsam kasutada, kuid Teams on jällegi natuke praktilisem, sest tuleb Office 365 tellimusega kaasa. Facebook Workplace on seevastu kolmest rakendusest kõige odavam.

Ajakiri Sifted kirjutab, et Slacki puhul tuleb tähele panna seda, et see justkui kustutab töö ning mängu vahelised piirid ära. Põhjuseks on erinevad GIFid ja emoticonid, millest saadud dopamiinilaksust jäävad kasutajad tihti sõltuvusse. See aga hajutab töötajate tähelepanu ja võib neile ka tekitada ärevust.

Allikas: Slack.com

Samas on sõltuvusse sattunud kliendid aitanud kaasa Slacki kasvule – see on kõige kiiremini kasvav tarkvarateenus (SaaS - software as a service) interneti ajaloos. Crunchbase’i kohaselt on see saanud rahastust juba üle 1,4 miljardi dollari investoritelt nagu General Atlantic, SoftBank Vision Fund ning T.Rowe Price Associates. Erainvesteeringute järgi jääb Slacki hinnanguline väärtus vahemikku 15-17 miljardit dollarit. Slack kavatseb minna New Yorgi börsile, hakates kauplema sümboli all „WORK“.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse