Quibi – järgmise põlvkonna Netflix

Erko Rebane

11.10.2019 10:00

Allikas: Quibi

Võiks arvata, et seriaali või filmi vaatamine on tegevus, mida võiks mõnusalt koduseinal suurelt ekraanilt ning süvenenult nautida, siis ühistranspordis või ootesaalides avanev vaatepilt ütleb midagi muud – järjest rohkem tarbitakse videosisu jooksu pealt. Võib-olla pole voogedastuses äripotentsiaal enam nii paeluv mitte teleriekraanil, kuhu lisaks Netflixile trügivad veel Apple, Disney, WarnerMedia ning paljud teised, vaid hoopis mobiilsetel seadmetel ja lühemas videoformaadis? Vähemalt nõnda arvab Quibi.

Quibi, mis tuleneb sõnapaarist „QUIck BItes“, on video voogedastuse teenus, mis alustab tegevust 6. aprillil 2020. aastal ning hakkab reklaame sisaldades maksma 4,99 dollarit kuus või 7,99 dollarit ilma kommertsteadanneteta.  Tehnoloogiaplatvormi asutajaks on endine Disney tegevjuht ning DreamWorks Animationi kaasasutanud ning seda kuni 2016. aastani juhtinud Jeffrey Katzenberg. Juhi positsiooni täidab eBay ja Hewlett-Packardi endine tegevjuht Meg Whitman.

Erinevaks muudab Quibi teistest turul olevatest teenustest seik, et see saab olema suunatud ainult mobiilsetele seadmetele ning sestap on ka platvormile toodetud sisu teistsugune: tavapärane 2- või 2,5-tunnine lugu jagatakse väiksemateks 7-10-minutilisteks peatükkideks.

Kuigi Quibi lansseerimiseni pole tegelikult enam kuigi palju aega jäänud, puudub endiselt täpne ülevaade sisust ning formaadist, mida õigupoolest aprillist pakkuma hakatakse. Niipalju on siiski teada, et oma panust on meelitatud andma üksjagu Hollywoodi kuulsusi.

Näiteks kirjutab sinna õuduslugusid Steven Spielberg, kes nõudis muuhulgas, et vaadata saab tema programmi vaid pimedal ajal. Selleks arendati spetsiaalne kell, mis tuvastab telefoni asukoha järgi ajavööndi ning hakkab päikese loojumiseni ja saate ilmumiseni aega maha lugema. Hommikuks kustub see uuesti ära. Filmitootjad saavad kaasahaaravuseks ära kasutada ka telefonihelinat: põnevik „The Stranger“ räägib taksojuhist, kelle elu satub sotsiopaati peale võttes ohtu ning kui vaatajale seriaal rakenduses meeldib, siis saab ta teateid uute osade ilmumisest samasuguse judisemapaneva helinaga, mis kõlab siis, kui peategelase Clare’i telefonile sotsiopaadi sõnumid laekuvad.

Tuntumatest nimedest on käed löödud muuhulgas veel režissööride Guillermo del Toro, Sam Raimi ja Antoine Fuquaga, näitlejate Anna Kendricki, Tyra Banksi, Sophie Turneri,  Liam Hemsworthi, Jennifer Lopezi ja Kevin Hartiga. Stsenaariumiga filmidele/seriaalidele, dokumentaalidele, tõsielu-showdele lisaks hakatakse pakkuma ka uudiseid. Selle eest kannavad hoolt BBC, NBC ja CBC News ning ESPN, kes toodavad spetsiaalselt Quibile igapäevast programmi, kajastades alla 10minutilistes episoodides nii rahvusvahelisi uudiseid kui ka spordisündmuste kõrghetki.  CBS kavatseb valmistada iganädalaselt „60 minutit“ saate stiilis uurimusloo, mida esitatakse kuueminutiliste episoodidena.

Välja reklaamitud projektide nimekiri kasvab iga päevaga, mille valmistamise maksumus küündib kohati kuni 100 000 dollarini ühe minuti eest, olles võrreldav kõige kallimate seriaalidega. Kvaliteetset originaalsisu finantseerib Quibi üle miljardi dollari suuruse eelarvega, olles kapitali selleks kaasanud nii strateegilistelt investoritelt kui ka Hollywoodi stuudiotelt eesotsas Disney, 21st Century Foxi, NBCUniversali, Sony Pictures Entertainmenti, Lionsgate’i, MGMi ja paljude teistega.

Suured stuudiod ja tootjad on kaasa tulnud mitte ainult investorite, vaid ka sisu loojatena, mida motiveeritakse tavapäratu litsentsilepinguga. Kui üldiselt soovivad voogedastusplatvormid osalust projektis, mis võimaldab neil jääda kogu kasumi omanikuks või seatakse selle omanikele levitamise piirangud, siis Quibi soovib saada show näitamise eksklusiivset õigust kaheks aastaks. Pärast seda võib tootja projekti panna teise vormi ning seda kas ise levitada või müüa järgmisele platvormile. Quibile jääb õigus jätkata programmi näitamist oma kanalis ka pärast seda, kui eksklusiivne õigus lõppeb.

Jeffrey Katzenberg ja Meg Whitman on võtnud Quibiga ette kahtlemata aukartustäratava tüki, mida hammustada, panustades suurel hulgal investorite raha veendumusse, et tarbija on huvitatud lisanduvate voogedastusplatvormide ning kuhjuva sotsiaalmeedia sisu kõrvalt tarbima ka nende videosid.

Katzenberg tõmbab paralleeli muusikamaailmaga – olgugi et kuus või seitse aastat tagasi oli muusika tasuta kättesaadav, on praegu ikkagi 187 miljonit inimest nõus maksma 10 dollarit kuus kas Apple’i või Spotify teenuse eest. Tegemist pole teistmoodi muusikaga, vaid selle taga on mugavus: playlistide koostamise võimalus, soovitused jms. Quibi puhul võib sarnasus esile kerkida just uudiste puhul – kuigi neid leidub piisavalt, siis on kas kättesaadavus raske või pole tase nõnda kõrge nagu ollakse harjutud nägema televisiooni pikemas formaadis. Teisisõnu üritatakse lühikese videoformaadi pakkujate seas luua premium segmenti nii nagu HBO suutis üheksakümnendatel tasuta telekanalite kõrvale luua tasulise reklaamidest vaba filmikanali.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse