Kaubandus kui kriisist võitja

Raido Tõnisson

22.04.2020 12:01

iStockphoto

Koroonaviiruse puhang ei ole tõsiselt mõjutanud mitte ainult rahva tervist ja inimeste heaolu, vaid ka käitumisharjumusi ja igapäevaseid rutiine, raputades seeläbi kogu maailma majandust. Majanduslik tagasilöök põhjustab kannatusi paljudes sektorites, kuid on pannud osade jaoks ratta ka kiiremini käima. Ei ole üllatus, et üheks suurimateks võitjateks pandeemiast on e-kaubandusega tegelevad ettevõtted.

USA valitsuse andmetel moodustas veebimüük 2019. aasta IV kvartalis 11,4% jaekaubanduse kogukuludest ning võib 2020. aasta prognoosi kohaselt koroonaviiruse mõju tõttu tõusta 12%-ni, peegeldades selgeid muutusi tarbijate tarbimisharjumuste osas. Inimesed eelistavad üha rohkem oste teha veebi vahendusel, et vältida avalikke kohti, kasutades selleks peamiselt selliste kaubamärkide teenuseid nagu Amazon ja Alibaba. On täheldatud, et inimesed, kes on internetist pühade ajal ostelnud, kordavad sama ostmismustrit ka pühadejärgselt. See näitab, et tarbijad võivad uuesti sama ostuprotsessi juurde naasta ja jätkata seda ka pärast koroonaviiruse pandeemiat. Suurenenud on nõudlus ka Walmarti toidu- ja esmatarbekaupade järele.

Amazon

Amazoni aktsia 26% tõus alates aasta alguses näitab jätkuvat investorite positiivset meelsust ettevõtte suhtes. Samal ajal kui paljud teised ettevõtted on koondanud suures mahus töötajaid, teatas Amazon märtsi keskpaigas, et palkab 100 tuhat töötajat koroonaviirusest tingitud töömahu kasvu tõttu ning suurendas tööjõudu veidi hiljem veel 75 tuhande võrra. Amazon on ka nende väheste ettevõtete hulgas, kelle kasumiootused käesolevaks aastaks on oluliselt tõusnud ja üks kolmekümnest S&P 500 aktsiast, mille hind lõpetas 2020. aasta esimese kvartali plusspoolel.


Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu AMZN viimase viie aasta tootlusega siin.

Alibaba

Kuigi aasta algusega võrreldes on aktsia veel 3,5% jagu maas, on see alates märtsi põhjast tõusnud 16,6%, jäädes kasvukiirusega  aga rohkem kui poole võrra alla Amazoni aktsia tõusule (+38,8%).

Alibaba teatas sel nädalal, et investeerib järgmise kolme aasta jooksul oma pilveinfrastruktuuri 28 miljardit dollarit, et täita erakordselt suurt äritarkvara nõudlust. Ettevõtte avalduse kohaselt kulub raha peamiselt pooljuhtide ja operatsioonisüsteemide arendamiseks ning oma andmekeskuse infrastruktuuri väljaehitamiseks. Alibaba pilveteenused on ettevõtte üks kiiremini kasvavaid segmente, mille viimase kvartali tulud hüppasid koguni 62%.

Uurimisfirma Canalys andmetel oli neljandas kvartalis Alibaba pilveteenuste turuosa Hiinas 46,4%. Tencent Cloud ja Baidu Cloud, mille järele on nõudlus samuti suurenenud, omasid vastavalt 18% ja 8,8% turust.


Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu BABA viimase viie aasta tootlusega siin.

Walmart

Tööjõupuudusega seisab silmitsi ka Walmart. Nimelt teatas ettevõte eelmisel nädalal, et palkab oma kauplustesse ja jaotuskeskustesse lisaks varem palgatud 200 tuhandele veel 50 tuhat ajutist töötajat, et rahuldada koroonaviiruse puhangu ajal suurenenud nõudlust toidukaupade ja esmatarbekaupade järele.

Ettevõtte edu sel aastal peegeldub ka aktsiahinnas, mis on jaanuari algusega tõusnud 9,2%. Viimastel aastatel on Walmart teinud suuri investeeringuid ka e-kaubandusse, ostes 2016. aastal Jet.com platvormi koos väikese hulga teiste USA-s asuvate e-kaubandusega tegelevate ettevõtetega. Samuti sai ettevõte indu laiendada jõudsamalt ka veebipõhist toidumüüki pärast seda, kui Amazon oli sama asjaga juba 2017. aastal ette jõudnud. Walmarti ja Amazoni erinevuseks on vaid see, et kui Amazoni tulusid ja kasumlikkust aitab toetada pilveteenuste äri, siis Walmart on siiani pidanud leppima kahjumliku e-kaubanduse segmendiga. Näiteks 2019. aastal teeniti segmendi 22 miljardi dollari käibe pealt miljon dollarit kahjumit.


Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu WMT viimase viie aasta tootlusega siin.

L&G Ecommerce Logistics UCITS ETF (ETLH.DE)

Fond jälgib Solactive eCommerce Logistics indeksit, mis koondab endas e-kaubandusega tegelevate logistikateenuste pakkujate ja tehnoloogiaettevõtete aktsiaid ja pakub indeksile sarnast tootlust. Kolm suurima osakaaluga ettevõtet fondis on Vipshop, JD.com ja Li & Fung, millele järgnevad Alibaba ja Amazon. Fondi kulukuse määr on 0,49%.

Pikaajalise investeerimisplaaniga investoritele on e-kaubandusega tegelevad ettevõtted valdkond, mida võiks kaaluda. Kuid nagu ikka, on igal investeeringul omad riskid, millega tuleks kindlasti arvestada. E-kaubandust ohustavad peamiselt tarneahelaga seotud probleemid - toodete puudus ja potentsiaalselt vähenev tarbijate nõudlus võivad e-kaubanduse kasvu oluliselt mõjutada juhul, kui majandus peaks sattuma suuremasse langusesse. Vähendamaks üksikaktsia tasandil eksisteerivaid riske, nagu näiteks Amazoni puhul kasvav konkurents, on Eesti jaeinvestoril võimalik investeerida ka ETF-i, mis koondab endas kõiki suuremaid e-kaubandusega tegelevaid ettevõtteid.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.

Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.

Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse