Kas kruiisiettevõtetel on lootust kriisist välja tulemiseks?

Raido Tõnisson

7.05.2020 12:22

iStockphoto

Koroonaviiruse pandeemia tagajärjel on vaid mõned tööstusharud langenud turismiga võrdväärselt. Tehnoloogiline progress, mis on muutnud reisimise lihtsamaks ja taskukohasemaks, ei oma praegu mingisugust väärtust ja on justkui ajalugu. Ehkki ülevaadet kogu turismisektori kaotustest on keeruline anda, kuna kahjud suurenevad iga päevaga, mil laevad ja lennukid seisavad, prognoosib üks suuremaid ülemaailmseid reisiettevõtteid esindav kaubandus- ja turisminõukogu World Travel and Tourism Council pandeemia pikemaajalise jätkumise korral kogu maailmas 75 miljoni töökoha kaotust ja 2,1 triljoni dollari suuruse tulu saamata jäämist.

Kuigi enamjaolt on aktsiad märtsikuu šokist tublisti taastunud, arvestades S&P 500 indeksi 15% vahet veebruarikuu tipu ja praeguse hinna juures, on paljude investorite küsimuseks kindlasti, kas ja millal saavutavad turismiettevõtted oma tiputaseme. Selleks, et küsimusele vastata, olen välja toonud kolm suuremat USA kruiisiettevõtet ja vaadelnud nende viimase aja plaane keerulisest olukorrast väljatulemiseks.

Royal Caribbean Cruises

Nagu ka kõik teised kruiisiettevõtted, on ka Royal Caribbean (RCL) pidanud on laevad seisma jätma kuni 30. juunini 2020, mis tähendab, et vähemalt selle ajani on ettevõte tuludeta. Tavapärane reisijate liiklus ei taastu tõenäoliselt aga enne 2021. aastat. Tulenevalt tuleviku negatiivsetest väljavaadetest lükkas Royal Caribbean edasi ka oma 5. mail avalikustama pidanud  I kvartali tulemused 13. maini 2020. Ettevõte esimese kvartali kahjumiks aktsia kohta oodatakse 0,39 dollarit (aasta tagasi teeniti kasumit 1,31 dollarit aktsia kohta) ja müügitulu võis jääda 2,0 miljardile dollarile (mullu samal ajal 2,44 mld USD).

Royal Caribbean sisenes koroonakriisi mõnevõrra paremas situatsioonis kui konkurendid Carnival Corporation ja Norwegian Cruise Line  tänu oma kõrgemale omakapitali tootlusele. Kuigi praeguses situatsioonis sellest palju abi ei ole, on ettevõte saatnud oma paljud töötajad sundpuhkusele ja kärpinud muid kulusid. Edasi tasutakse laevade ülalpidamiskulusid 2,2 miljardi dollari suuruse võetud laenu abil, olles aga ise täielikult ilma tuludeta.

Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu RCL viimase viie aasta tootlusega siin.

Carnival Corporation

Carnival Corporation (CCL) on maailma suurim kruiisioperaator, mille kümnel erineval kruiisibrändil on kokku üle saja laeva. Kolmest vaadeldavast aktsiast on CCL esikohal ka suurima keskmise kauplemismahu poolest. Ettevõtte aktsia on oma jaanuarikuu tipust tulnud alla 72,5%.

Nädala alguses teatas Carnival Corporation, et plaanib osaliselt kruiisidega alustada alates 1. augustist Põhja-Ameerika piirkonnas. Ettevõtte kaheksa laeva hakkaksid opereerima oma Miami, Florida ja Texase kodusadamatest ning ülejäänud laevad püsiksid dokis kuni 31. augustini. Siiski rõhutas ettevõte, et see on vaid esialgne plaan, mis sõltub paljudest teguritest, sealhulgas läbirääkimistest valitsusametnikega. Investorile võiks olla see justkui väikene valguskiir ettevõtte uuesti ellu ärkamises. Varajane kruiisiliinide avamine on aga äärmiselt suure riskiga, mille iga tagasilöök võib viia ettevõtte pankrotini.

Koroonaviiruse mõjud andsid tunda juba ettevõtte 29. veebruaril lõppenud I kvartalis, kui CCL näitas prognoositud 0,28 dollari asemel 0,22 dollari suurust kasumit aktsia kohta. Arvestades järeleandmatut ebakindlust, ei ole ettevõte hetkel oma tulude prognoose II kvartaliks esitanud. Sellegipoolest ootab ta 30. novembril 2020 aastal lõppevaks majandusaastaks olulist kahjumit ja käibelangust.  CCL tegevjuht Arnold Donald on aga ettevõtte ellujäämises 2020. aastal kindel, otsides erinevaid võimalusi rahastuse saamiseks lisaks juba võetud 6 miljardi suurusele laenule.


Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu CCL viimase viie aasta tootlusega siin.

Norwegian Cruise Line

Suuruselt kolmanda kruiisiettevõtte Norwegian Cruise Line’i (NCLH) aktsia on samuti mõne kuuga kaotanud oma väärtusest u 80%, kuna COVID-19 pandeemia tõttu on äritegevus peatatud. Pärast tugevat aasta esimest kahte kuud on mõnede meetmete hulgas, mida ettevõte on pandeemia mõju leevendamiseks kasutusele võtnud, turunduskulude vähendamine, lühendatud töönädala rakendamine, palkade kärpimine, sissemaksete peatamine töötajate pensionifondi ja kapitalikulude vähendamine 515 miljoni dollari võrra. Ehkki analüütikud ootavad ettevõtte eeldatavaks kahjumiks aktsia kohta käesolevaks kvartaliks  −0,31 dollarit, loobus NCLH esimese kvartali ja kogu majandusaasta tulemuste hinnangutest.


Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu NCLH viimase viie aasta tootlusega siin.

Kuigi on ebatõenäoline, et turismisektori aktsiad jõuavad lähikvartalitel tagasi tippu, püsib siiski lootus, et tavaolukorra taastumisega hakkavad ka aktsiad tõusma. Õhku jääb aga küsimus, kas ja kui kiiresti suudavad ettevõtted kohaneda puhangujärgsete tervisestandarditega, mis tõenäoliselt karmistuvad oluliselt ning kui suurt mõju hakkab see avaldama ettevõtete tulemustele. Ehkki reisiettevõtetel on enne täielikku tegevuse käimasaamist veel pikk tee minna, näivad investorid olevat praegu siiski veidi optimislikumad kui nad olid märtsis pandeemia hoogustudes ja valitsuste piirangute rakendudes.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.

Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.

Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse