Investorite poolt armastatud ettevõte, millel pole müügitulugi

Raido Tõnisson

8.07.2020 13:08

iStockphoto

Kuigi investeerimisõpikud ütlevad, et aktsia ostmisele tuleks mõelda alles siis, kui ettevõtte fundamentaalnäitajad – eelkõige müügitulu ja kasum – on kasvavas trendis, on juuni alguses börsile tulnud elektriveokite tootja Nikola aktsia hinna tõus ja numbrid aruandes täielikult vastuolus. Mis on Nikola juures nii erilist, et põhjustab sedasorti anomaalia?

Nikola Corporation on 2014. aastal asutatud Ühendriikides Arizonas asuv elektriveoautode projekteerimis- ja tootmisettevõte, kus ta viib läbi ka valdkonnaga seotud teadus- ja arendustegevusi. Ettevõtte tootevalikusse kuuluvad praegu kolm erinevat täielikult elektrilist ja vesinikkütuseelemendiga varustatud veoautot Nikola One, Nikola Two ja Nikola Tre. Nendest kahte esimest saab praegu eeltellida ainult Põhja-Ameerikas ning kolmandat ka Euroopas.

Lisaks veoautodele tahab ettevõte turule tuua ka samadel jõuallikatel põhineva pikap-stiilis auto Nikola Badgeri, mis näiteks konkurendi Tesla Cybertruckile on kõvaks konkurendiks eelkõige tänu oma mitmekesisemast jõuallikast tulenevale pikemale maksimaalsele sõiduulatusele ühe laadimiskorraga. Sellega seoses plaanib Nikola luua ka ülemaailmse vesinikkütuse tanklate võrgustiku, mis võimaldaks autodel sõita ka pikemaid vahemaid.

Juuni lõpus teatas Nikola, et uue Badgeri saavad esimesena eeltellida vaid need, kes ostavad 5 tuhat dollarit maksva eelõiguse. Ehkki ka Tesla puhul sai eeltellimusi autodele esitada juba enne nende tootmisega alustamist, oli Teslal vähemalt valmis prototüüp, mida klientidele näidata. Nikola puhul on rahaline nõue seda hämmastavam, et masin on alles kavandamisjärgus, millel puudub prototüüp ja selge tootmisplaan. Nikola asutaja Trevor Milton meelitab aga potentsiaalseid kliente sellega, et õigused müüakse välja kiiresti ja et Badger saab olema kõvaks konkurendiks 43 aastat USA turul enimmüüdud Ford F-150 pikapile, mis kusjuures lähiaastatel saab samuti elektrilise versiooni. Praegune Badgeri eeldatav hinnavahemik on Miltoni kohaselt lai, alates 60 tuhandest kuni 90 tuhande dollarini.

Ehkki Nikola on oma turukapitalisatsiooniga jõudnud juba Fordiga samale tasemele, langesid ettevõtte tulud käesoleva aasta I kvartalis 58 tuhande dollarini võrreldes eelmise aasta I kvartali 124 tuhande dollari suuruse müügituluga. Brutokasum langes 62 tuhandelt dollarilt 15 tuhande dollarini ning puhaskasum 30 tuhandelt dollarilt 33 tuhande dollarini.

Selge on see, et Nikola investoreid need numbrid praegu ei huvita ja vaatavad ajas pigem kaks kuni kolm aastat ette, kui ettevõte plaanib realiseerida oma eeltellimused ligi 14 tuhandele veoautole, mis tooksid potentsiaalseks müügituluks enam kui 10 miljardit dollarit. Seega sõltuvad investorite otsused enamasti hinnangutest, mitte ajaloolisest müügitulust ega kasumist, kuna seda lihtsalt ei ole. Investorite optimismi ettevõtte suhtes iseloomustab ka aktsia hinna üle 100% tõus alates börsile tulekust. Võib arvata, et suur osa tõusust on tihedalt seotud Tesla aktsia ralliga, mille ostuhetke maha maganud investorid võivad uut samasugust võimalust otsida Nikola aktsiast.

Hoolimata sellest, et praegu katavad Nikola Corporationit vaid kaks analüütikut, on hinnangud erinevad. Wall Streeti analüütikute aktsia 79 dollarilise sihthinnaga ostusoovituse ja 45 dollarilise sihthinnaga hoidmissoovituse keskmine on praegu 62 dollarit, mis on 35,74% kõrgem kui Nikola 40,23 dollariline sulgemishind 7. juulil.


Allikas: Yahoo.Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.