Standard & Poor’s 500 indeksi ettevõtetest on ligikaudu kolmveerand oma majandustulemused teatavaks teinud ning on igati tervitatav, et firmade käibed on analüütikute ootusi ületanud. Samas on 25% nendest ettevõtetest teatanud madalamatest marginaalidest.
Ettevõtete tõusvad kasumid ning analüütikute ootusi ületanud müügitulunumbrid on aktsiaturud viinud kahe aasta kõrgeimale tasemele. Samas on aga mitmed kasumi- ja käibeprognoose löönud ettevõtted pärast ootusi ületanud tulemusi, pidanud vaatama oma aktsiakursi langust ja põhjuseks on just langevad marginaalid. Süüdlaseks on siinkohal samuti kõrgtasemetel kauplevad toorainehinnad nagu näiteks puuvill, vask ja mais. Need on ettevõtete marginaale koomale tõmmanud rohkem kui analüütikud on oodanud ning seetõttu ollakse mures järgnevate kvartalite kasumite üle. Procter & Gamble (PG), Ford Motor (F) ja Kraft Foods (KF) on vaid ühed näited ettevõtetest, kelle marginaalid neljandas kvartalis jäid väiksemaks kui kolmandas kvartalis. Kõik need firmad näitasid oodatust paremaid kasumeid ja müügitulusid, kuid aktsiad kauplesid pärast tulemuste avaldamist miinuspoolel.
Standard & Poor’s andmetel oli ettevõtete kasumimarginaal neljandas kvartalis 8.69%, mis on väiksem kui 8.95% kolmandas kvartalis. Citigroupi makroanalüütiku Erin Browne’i sõnul oli viimase kvartali näol investorite jaoks tegu äratusega, sest tema arvates on marginaalide vähenemine hoogu kogumas ning teeb turuosalistele järjest rohkem muret. Browne arvates on oodata marginaalide vähenemist terve 2011. aasta jooksul. Kuigi osad kulud on võimalik edasi lükata tarbijatele, ei saa paljud ettevõtted hindade tõstmist endale lubada. Majanduse taastumine on alles hoogu kogumas, tööpuudus on kõrge ning tarbijad jälgivad oma kulusid endiselt üsna hoolikalt. Järgnevalt on toodud ka graafik, kus on näha S&P 500 ettevõtete ärikasumi marginaalide langus.
Allikas: Wall Street Journal
Arvatakse, et analüütikud ei võta madalaimaid marginaale arvesse ja teevad seega liiga optimistlike prognoose. Morgan Stanley USA aktsiaturgude strateeg Adam Parker ütles, et konsensuse kasumite prognoos käesolevaks aastaks näitab, et analüütikute arvates jätkavad marginaalid tõusmist. Seega juhul kui tõusvad toorainehinnad hakkavad ettevõtete kasumimarginaale allapoole tooma, on pettumuseks ruumi küllaga. Parker kirjutas hiljutises kirjas klientidele, et ettevõtted, kes ei täida neid kõrgeid ootusi võivad turu poolt karistatud saada.
Kraft Foods teatas neljapäeval, et neljanda kvartali müügitulud kasvasid 30%. Kuid kõrgemad kulutused lihale, pakkematerjalile ning teistele toorainetele vähendasid puhaskasumit $500 miljoni võrra. Ettevõtte neljanda kvartali puhaskasumiks kujunes $540 miljonit. Pärast tulemuste avalikustamist langes aktsia hind 2%. Procter & Gamble ütles, et kõrged toorainehinnad vähendasid marginaale ning kõrgemad kulutused kärbivad aastast kasumit $1 miljardi võrra. Alates tulemuste teatavakstegemisest 27. jaanuaril on aktsia langenud 2.1%, S&P 500 on samal ajal tõusnud 2.5%. Fordi aktsiad on alates neljanda kvartali tulemuste avalikustamist 28. jaanuaril 13% miinuses, sest tõusvad terase- ja naftahinnad vähendasid ettevõtte puhaskasumit.
Brown Brothers Harriman strateeg Charles Blood ütles, et ettevõtted angu Procter & Gamble ja Ford, kes väga suurel määral sõltuvad toorainehindadest, kannatavad tõusvate hindade tõttu kõige rohkem. Kasu peaksid aga lõikama energia ja toorainete ettevõtted. Citigroupi analüütik Browne soovitab osta energia- ja põllumajandusettevõtete aktsiaid. Näiteks kuulub tema soosikute hulka Exxon Mobil (XOM), Peabody Energy (BTU) ja Monsanto (MON). Browne’i sõnul tasub vältida või isegi panustada esmatarbekaupade ja tarbekaupade valmistajate vastu, sest viimased peavad hinnatõusu absorbeerima ehk ei saa oma sisendihindade tõusu tarbijate kraesse lükata, sest Browne’i sõnul on tarbija veel liiga nõrk. Tema nii-öelda mustas nimekirjas on General Mills (GIS), Kimberly-Clark (KMB) ja Kraft (KFT). Goodyear Tire & Rubber teatas, et sai neljandas kvartalis kahjumit, kuid aktsia hüppas tulemustejärgselt siiski 14% kõrgemale. Ettevõte ütles, et tõstab tootmismahtusid ning on valmis toorainehindade 25-30%-liseks tõusuks. Goodyeari tegevjuhi sõnul tõusevad niigi kõrged toorainehinnad veelgi. Goodyear müüs neljandas kvartalis Põhja-Ameerikas sama arvu rehve kui eelmisel aastal samal ajal, kuid käive kasvas 17%, sest tarbijad jätkasid kallimate rehvide ostmist.
Just väiksemad marginaalid ongi saamas käesoleva tulemustehooaja tõrvatilgaks meepotis, sest lõpuks ometi on ettevõtted osalt tänu kõrgemale nõudlusele hakanud raporteerima oodatust parematest müügituludest. Nimelt kärpisid mitmed USA ettevõtted majanduslanguse ajal agressiivselt kulusid, mistõttu teeniti kasumit isegi siis, kui nõrga majandusolukorra tõttu käibed langesid. Investorid olid aga mures, et kulude kärpimisel on oma piir ning tegu on kõigest lühiajalise lahendiga. Pikaajalise ja jätkusuutliku kasvu allikana nähtigi müügitulude kasvu. Brown Brothers Harrimani andmetel on 71% tulemused avaldanud S&P 500 ettevõtetest sellel tulemustehooajal ületanud käibeootusi. Ajalooliselt on see number olnud 60% juures. Müügitulud on neljandas kvartalis keskmiselt kasvanud 9.8%, mis ületab märkimisväärselt 3.8% suurust ootust.
Bank of America Merill Lynch USA aktsiaturgude strateeg Priya Hariani ütleb, et see näitab nõudluse tugevnemist ning tegu on hea märgiga, mis tõestab, et tõusvate kasumite taga on midagi enamat kui kulude koomamale tõmbamine. Vähenevate marginaalide pärast ta muret ei tunne, öeldes, et tegu on kõigest käputäie ettevõtetega, kes pääsevad esilehekülgedele. Hariani sõnul on praegused marginaalid jätkusuutlikud. Tema arvates marginaalide kasvutempo aeglustub, kuid see ei tähenda, et võib oodata märkimisväärset marginaalide kokkutõmbumist.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet