Li-Cycle hakkab liitiumakut uuesti rahaks pöörama - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Li-Cycle hakkab liitiumakut uuesti rahaks pöörama

Erko Rebane

27.02.2023 14:05

Autor. Kumpan Electric

Põhja-Ameerikas üheks juhtivaks liitiumakude käitlejaks pürgiv Li-Cycle on oma esimeste väiksemate tehastega pannud püsti äri vundamendi, kust saadava toormaterjaliga hakatakse nö toitma käesoleva aasta lõpus käivituvat liitiumi eraldamise suurtehast.

Ettevõtte müügitulu jääb veel küllalti pisikeseks, olles oktoobris lõppenud neljandas kvartalis 3,5 miljonit dollarit. Seegi oli väiksem aasta varem samal perioodil teenitud 4,1 miljonist dollarist, olgugi et vahepeal lisandus kahele olemasolevale spoke’ile (akutootjate lähedale rajatud väiksemad tehased, kus toimub tootmisprotsessi jääkide kogumine ja purustamine) juurde veel kaks tehast (Arizona ja Alabama). Black mass’i (liitiumaku või selle tootmisjääkide purustamisel tekkiv mass) toodetigi neljandas kvartalis 1640 tonni ehk 70% enam võrreldes kolmandaga ja üle kahe korra enam aastatagusega võrreldes, kuid tulusid vähendasid metallide (koobalt ja nikkel) hindade langused.

Kogu 2022. fiskaalaasta peale toodeti 4023 tonni black mass’i, millega müügitulu kasvas 2021.a 7,3 miljonilt dollarilt 13,4 miljonile. Kui eelmise aasta alguses prognoositi 2022. a black masse’i toodanguks 6500–7500 tonni, siis pärast kolmandat kvartalit vähendati ootus 3500–3800 tonnini, kuna Arizona tehases peatati uuenduste tegemiseks mõnda aega töö. Seega aasta peale suutsid nad toota veidi rohkem musta massi, kui eelnevalt allapoole revideeritud plaanis ette nägid.

Nagu öeldud, sõltub ettevõtte tulu lisaks massi kogusele ka metallide hindadest. Lepingutest ja IFRS raporteerimisest tulenevalt kajastatakse tulu kauba tarnel, kuid kliendi nõuet tuleb aruandlusperioodidel seniks õiglaste hindade alusel pidevalt korrigeerida, mistõttu jääb Li-Cycle’ile kauba üleandmiseni 9-12 kuu hinnarisk.

Kui esimeses ja teises kvartalis oli metallide kallinemise tõttu vastavalt 1,7 ja 4 mln dollari suurune positiivne efekt, siis kolmandas kvartalis –7,3 mln ja neljandas negatiivne korrigeerimine –0,5 mln. Põhjus peitus koobalti hinna edasises alanemises: kui Q3 langes 87,6 tuhandelt dollarilt tonni kohta 55,11 tuhandele dollarile, siis neljandas alanes pisut veel 53,4 tuhandele dollarile.  Samuti on odavnenud nikkel: Q3 langes tonni hind 32,4 tuhandelt 22,0 tuhandele dollarile ja neljandas 21,7 tuhandele dollarile.

Nagu kolmanda kvartali kokkuvõttes sai juba välja toodud, siis praegu müüvad nad black mass’i, kus lepingute järgi ostjad maksavad vaid nikli ja koobalti eest, sest kolmandatel osapooltel puudub liitiumi rafineerimise võimekus. See tähendab, et kuigi laias laastus u 50% Li-Cycle’i toodetud black mass’ist moodustab liitium, siis selle puudub praegu veel väärtus. Kuna ostjatel puudub liitiumi rafineerimise võimekus, siis black mass’is muudetakse liitium lihtsalt räbuks või põletatakse ära. Teisisõnu läheb dollarites mõõdetuna 70% black mass’i väärtusest liitiumi näol kaotsi.

Seepärast Li-Cycle asutatigi ja seepärast ongi nende Rochesteri suurtehase (hub) valmimine 2023. aasta lõpus kriitiline osa ettevõtte ärimudelist, kuna neil endal tekib võimekus hakata spoke’idega toodetud black mass’ist eraldama kõiki metalle, sh liitiumi. Siis saavad nad hakata lõpuks ka liitiumi monetiseerima. Rochesteri tehas oleks ühtlasi Põhja-Ameerika esimene hüdrometallurgiline akumaterjalide käitlemise tehas, millega loodetakse turul saavutada esimese saabuja eelist.

Ehk teisisõnu ei oma praegune äritulem (black masse’i müümine) suurt tähtsust, sest esiteks ei ole see kõige kasulikum materjali kasutamine ja teiseks hakkab äri palju tulusam ökonoomika alles siis tööle, kui sellest massist hakatakse Rochesteri hub’is liitiumkarbonaati eraldama. Sellest tehasest peaks aastas hakkama lõpuks tulema u 8000 tonni liitiumkarbonaati. Kui lähtuda 2022. a 31.dets hinnast ehk u 72,5K USD tonn, siis oleks müügitulu potentsiaal 580 mln aastas, millele lisanduvad ka nikli ja koobalti tulud.

Kui vaadata Li-Cycle’i mullu käideldud materjalide päritolu, siis allolevalt jooniselt näeb, et eelmisel aastal suurenes eeskätt vajadus ümber käidelda energiasalvesteid, kuid jätkuvalt moodustab lõviosa elektriautode tagasi kutsutud akude käitlemine.

Allikas: Li-Cycle

Kui 2021. majandusaasta neljandas kvartalis teeniti –11,7 mln EBITDA kahjumit, siis mullu neljandas kvartalis suurenes see –32,6 miljonile, mille taga olid eeskätt 11 miljoni dollari võrra suuremad palga- ja kompensatsioonikulud, kuna laiendatakse äritegevust ja 8,5 miljoni dollari võrra suurenesid ka hoonetega ja varude allahindlusega seotud kulud.

Aasta lõpetati seisuga, kus bilansis oli vaba raha 578 mln, mida mullu Glencore ja LG suurendasid oma investeeringutega kokku 250 miljoni dollari võrra. Neljandas kvartalis oli kapitalikulutus 60 mln, mis eeskätt seotud Rochester tehase rajamisega.

Käesoleval aastal läheb suurem osa kapitalikulutusest USAs Rochester tehase rajamisele (selle kogukuluks hinnatakse 486 mln USD +/-15%, millest oktoobri lõpu seisuga oli 155 mln kulutatud), kuid paralleelselt rajatakse kahte spoke’i ka Euroopas. Üks neist Norras ja teine Saksamaal. Kui praegused USA neli spoke’i suudavad protsessida kokku 51 000 tonni jagu materjali, siis Saksamaa tehas lisab juurde 30 000 tonni ja Norra 10 000 tonni. Juhtkond otsustas hiljuti, et Euroopa ankur-spoke saab Norra asemel olema ikkagi Saksamaal, sest seal on läheduses teised auto- ja akutootjad, see oleks Euroopa keskne ligipääsetavuse mõttes ja lisaks on olemas ka varustatus taastuvenergiaga. Saksamaa spoke’i üks liin peaks tööd alustama 2023. a teises pooles ja teine liin üsna pea pärast seda.

Kvartali jooksul jõuti üleilmse partnerlusleppeni Vietnami akutootja VinESiga ja sõlmiti mitme aasta pikkused koostöölepped mitme üleilmselt juhtivate elektriautode ja akutootjatega, kelle akusid ja tootmise jääke hakatakse käitlema Põhja-Ameerikas ja Euroopas. Konkreetseid nimesid siiski ei nimetatud.

Aga Saksamaa spoke’i võimekuse suurendamine on eeskätt seotud just nende uute koostöödega. See, et sinna teine liin lisatakse, näitab, et käitlemisvõimekus peaks lepingutega olema kaetud. Norra spoke’i lõplik valmimine nihkub seetõttu 2024. aastasse.

Kokkuvõttes jätkab Li-Cycle ootuspärast teekond punkti, kus nad on lõpuks suutelised mustast massist liitiumi eraldama ja sellega suurt väärtust akude käitlemise tsüklis avama. Kuna Rochesteri hub peaks alustama järk-järgulist käivitumist alles 2023. a lõpus, siis seniks aktsia tõenäoliselt kuigi palju tähelepanu ilmselt ei saa.

Teatud punktis seega võib täiendavat kapitali vaja minna. Neljanda kvartali konverentsikõnes ütles juhtkond, et nad on finantseeringu osas teinud läbirääkimistes olulise arengu edasi ja tõenäoliselt võidakse saladusekatet kergitada täna 27. veebruaril, mil on koos valitsuseliikmetega lubatud rääkida suurest uudisest.

Li-Cycle kuulub LHV pensionifondide Roheline ja Roheline Pluss portfellidesse.

Li-Cycle'i aktsia hind USA börsil dollarites. Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.

LHV pensionifonde valitseb AS LHV Varahaldus. Fondide osakute väärtused võivad nii kasvada kui kahaneda ja fondide eelmiste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluste kohta. Fondi investeeritud rahasumma väärtuse säilimine ei ole garanteeritud. Tutvu LHV pensionifondide prospekti ja põhiteabe dokumentidega lhv.ee ja pea nõu asjatundjaga.





Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon