ELMO Rent (ELMO) - Investment topic - Forum - LHV financial portal

LHV financial portal

Forum Investment topic

ELMO Rent (ELMO)

Log in or create an account to leave a comment



  • ELMO Rent AS (reg. a 12994939) on 2013. aastal asutatud, Eesti päritoluga, keskkonnasõbralik sõidujagamise formaadis autorendi ja autorendiga seotud lisateenuste- ning tehnoloogiate (sõidukipargi IT-opereerimissüsteem, autokontroller, kaugjuhitav sõiduk) pakkumise, arendamise ja turuletoomise ettevõte.

    Ettevõte alustas äsja aktsiate avalikku noteerimist Tallinn First North alternatiivturule ja soovib pakkuda kuni 120 000 aktsiat, optsioonivõimalusega täiendavalt emiteerida kuni 80 000 aktsiat. Hind ühe aktsia kohta 5 EUR (emissiooni maht kokku kuni 1 000 000 EUR). Prospekt on leitav ettevõtte kodulehelt.

    Ettevõttel on üle 80 VW e-up, Škoda Citogo, Renault Zoe, Nissan Leaf, Toyota Yaris, Toyota Prius ja Toyota Corolla Hatchback mudeli ning rendipunktid Tallinnas ja Tartus.

    Kaasatava rahaga plaanitakse finantseerida kolme tegevust järgmistes osakaaludes:
    1. Autopargi suurendamiseks, et ei tekiks defitsiiti ja saaks selle baasil valideerida olemasolevaid ja uusi teenuseid, plaanime kasutada 40% ulatuses kaasatud vahendeid.
    2. Eeltööd välisturgudele sisenemiseks, sh turgudega tutvumiseks ning strateegiate koostamiseks plaanime kasutada 10% ulatuses kaasatud vahendeid.
    3. Kaugjuhitavate autode tehnoloogia lõpuni arendamiseks töövalmis tooteks plaanime kasutada 50% kaasatud vahendeid.


    Ettevõte ei kavatse lähiaastatel dividende maksta.

    Ettevõtte konsolideeritud bilanss:




    Ettevõtte konsolideeritud kasumiaruanne:




    Ettevõtte majandustulemuste prognoosid:




    Lähtuvalt avaldatud börsiteatest, on olulised kuupäevad järgmised:
    • 04. juuni 2021 Algab pakkumisperiood
    • 14. juuni 2021 Pakkumisperioodi lõpp
    • 15. juuni või sellele lähedane kuupäev ELMO Rent avaldab pakkumise tulemused
    • 17. juuni 2021 või sellele lähedane kuupäev Uute aktsiate ülekandmine investoritele ja aktsiate eest tasumine
    • 01. juuli 2021 või sellele lähedane kuupäev Kauplemise algus Nasdaq Tallinn First Northil
  • Kaugjuhitavate autode tehnoloogia ei kõla küll nii uhkelt kui isesõitvate autode tehnoloogia, aga kas seda on ikkagi võimalik põlve otsas valmis arendada? Mida nad selles vallas juba teinud on ja kas see on vähegi tõsine jutt? Millal lubab EV seadusandlus kaugjuhitava autoga tänaval liigelda?

    3. Kaugjuhitavate autode tehnoloogia lõpuni arendamiseks töövalmis tooteks plaanime kasutada 50% kaasatud vahendeid.
  • Aktsiate arv, hinnaga 5 eur tükist, mida pakutakse olemasolevast pakist või emiteeritakse lisaks, on kuni 120000 või kuni 200000. Aga palju aktsiaid on sellel ettevõttel enne esmast pakkumist kokku?
  • 2 asja on täiesti kindlad:
    1) pakkumishind on liiga kallis
    2) esimese päeva sulgemishind on üle 10 eur
  • "ttrust"
    Aktsiate arv, hinnaga 5 eur tükist, mida pakutakse olemasolevast pakist või emiteeritakse lisaks, on kuni 120000 või kuni 200000. Aga palju aktsiaid on sellel ettevõttel enne esmast pakkumist kokku?


    2 000 000 aktsiat on olemas ja emiteeritakse juurde kuni 200 000, ehk ca 10%:

  • Tänan Momentum, kerides prospekti teksti libises see info silme alt märkamatult mööda. :)

    Samas, kas poleks ilus prospektis avalikustada ka need suurosanikest isikud, kes peidavad end äriühingute nimede taha?
  • Kui prospekti edasi lugeda, siis on nende ettevõtete taga olevad isikud ilusti välja toodud.
  • Soovitaksin värvata kaugjuhte, kes vajutavad pidurit ja gaasi sama jalaga, vabastades piduri vajutamiseks gaasi :-)

    Muidu uhke. Ilmselt komplikatsioonid tekivad turvaküsimustes. Kasutuskõlblik kaugjuhtimine avalikel teedel peab olema mingil määral täiendatud isejuhtimisega - side kadumisel peab auto ohutult ennast peatama ja ilmselt ka üleüldse keelduma täitmast käsku, mis võib tahtlikult kahjustada inimesi või vara. Samuti peab see olema väga ülevõtmiskindel, et mõni Põhja-Korea häkker või isislane ei läheks laulupeorongkäigule GTAd mängima.

    "Kurika5"
    Tundub, et midagi on nad juba teinud ka: https://elmorent.ee/vaata-ja-imesta-auto-soidab-tallinnas-ringi-ilma-juhita/


  • "113366"
    Kaugjuhitavate autode tehnoloogia ei kõla küll nii uhkelt kui isesõitvate autode tehnoloogia, aga kas seda on ikkagi võimalik põlve otsas valmis arendada? Mida nad selles vallas juba teinud on ja kas see on vähegi tõsine jutt? Millal lubab EV seadusandlus kaugjuhitava autoga tänaval liigelda?

    3. Kaugjuhitavate autode tehnoloogia lõpuni arendamiseks töövalmis tooteks plaanime kasutada 50% kaasatud vahendeid.


    Jagan otse allikast täpsemat informatsiooni. ELMO Rendi kaugjuhitava auto tehnoloogia arendus on toimunud aastast 2019. Samast aastat oleme ka kogu sõidukipargil kasutamas vaid oma arendatud autokontrollerit- põhiline vidin autojagamisteenuse osutamiseks, konkurendid nt kasutavad Ruptela, EcoFleet jt kontrollereid.
    Avatud kontroller on andnud võimaluse tundma õppida erinevad elektriautomudeleid, kuid ka saada väärtuslike testkilomeetreid autoga toimuva kui ka sideühenduste kohta.
    Tänaseks suudame autot distantsilt juhtida (selgitav video siin https://www.youtube.com/watch?v=aSaXvg_zMI8), küll vajavad osad funktsioonid veel arendamist, hetkel prioriteet sidelahenduse "delay" minimeerimine.
    Sügisel alustame Paldiski ja Tallinna teedel testimisi.

    Juriidiliselt poolelt: MKM enda komisjon on teostanud Liiklusseadusele analüüsi ja järeldanud, et autod peab olema juht, kuid ei ole täpsustatud kus juht peab olema. Selle mõisliku ja avatusele suunatud tõlgenduse valguses on teedele lubatud ka kaugjuhtimise teel juhitavad autod, tingimusel et jälgitakse kõiki liikluseeskirju ning tehnoloogia vastab Transpordiameti poolsetele tingimustele.
    Otseloomulikult ei loo me illusioone, et kõik uksed on avatud ning protsess möödub takistusteta, kuid meie lahendus on isesõitvast autost kiiremini skaleeritav ning soodsam.
  • "113366"
    Soovitaksin värvata kaugjuhte, kes vajutavad pidurit ja gaasi sama jalaga, vabastades piduri vajutamiseks gaasi :-)

    Muidu uhke. Ilmselt komplikatsioonid tekivad turvaküsimustes. Kasutuskõlblik kaugjuhtimine avalikel teedel peab olema mingil määral täiendatud isejuhtimisega - side kadumisel peab auto ohutult ennast peatama ja ilmselt ka üleüldse keelduma täitmast käsku, mis võib tahtlikult kahjustada inimesi või vara. Samuti peab see olema väga ülevõtmiskindel, et mõni Põhja-Korea häkker või isislane ei läheks laulupeorongkäigule GTAd mängima.

    "Kurika5"
    Tundub, et midagi on nad juba teinud ka: https://elmorent.ee/vaata-ja-imesta-auto-soidab-tallinnas-ringi-ilma-juhita/




    Uue tehnoloogia arendamine ei ole kunagi lihtne:). Küberturvalisust silmaspidades ei erine meie sidelahendus kuidagi a) mobiilsidest (meie ühendus toimub üle 4G) ning b) tänapäeva auto on niikuinii juba "pilvega" ühenduses (ehk häkkimise tõenäosus on sama).
    Oleme ELMO Rendis veendumusel, et siit tulebki välja meie üks konkurentsieeliseid: me oleme arendamas ise tehnoloogiat, mida saame oma enda teenuse igapäevaselt ja skaleerimisel kasutada. Ehk kui oleksime vaid tehnoloogia arendaja, siis peaksime autojagajat veenma oma tehnoloogia turvalisuses, toimimises jne või kui oleksime vaid autojagaja, siis peaksime hindama kõikvõimalike teadmata riske, kindlustama seljataguseid hetkedeks kui kallis investeering kellegi tehnoloogiasse ei õigusta. Kui kõik toimub praeguses arengufaasis ühes "meeskonnas", siis toimub kiirem tehnoloogia arendamine kui ka kiirem teenusesse toomine.
  • "Enn"
    b) tänapäeva auto on niikuinii juba "pilvega" ühenduses (ehk häkkimise tõenäosus on sama).

    Ma ei tea, milliseid "tänapäeva autosid" silmas peetakse aga tugev enamus tänapäeva autosid ei luba pilvest auto liikumist mõjutavaid käsklusi. Kahtlemata võib mõnel juhul olla tegu kehva implementatsiooniga ja leke toimuda aga jutt, nagu need lahendused oleksid häkkimise seisukohalt võrdse riskiastmega lahendusega, kus pilveühendus on loodud justnimelt liikumise juhtimiseks, on lihtsalt eluvõõras.
    Mis puudutab LS tõlgendamist, siis robotliikurite jaoks on seal eraldi säte:
    683) robotliikuri juhtimine on robotliikuri liikumiskiiruse või -suuna muutmine füüsilise isiku poolt vahetult või kaugjuhtimise teel elektrooniliste, manuaalsete või muude juhtimisseadmete abil. Robotliikuri juhtimiseks loetakse ka robotliikurile liikumisteekonna või sihtkoha määramist ja sellega seonduvate liikumis- ja peatumiskäskude andmist ajaks, millal robotliikur osaleb liikluses osaliselt või täielikult juhi kontrollita, kuid üksnes ulatuses, milles robotliikur tegutseb nende käskude kohaselt;


    PS. Eesti seadusloome jaburus: mitu erinevat redaktsiooni on kehtinud alates 01.01.2020 kuni tänaseni? Õige vastus: 6. Juba järgmisest nädalast saame seitsmenda (mis kehtib aasta lõpuni, mil hakkab kehtima 8.). Tegemist on meie kõigi elusid puudutava seadusega ja nagu teame "seaduse mittetundmine ei vabasta seaduse täitmisest".
  • Tundub ikka väga kallis aga vaatates praegust investeerimisoskamatust, siis ilmselt märgitakse täis.
    2017 aastal osteti riigilt 277 000€
    2021 aastal hinnatakse väärtuseks 5 x 2 000 000 = 10 000 000€, mis teeb siis 36x
    Tuleks vaadata mis siis selle ajaga tehtud, et õigustada sellist hinda - autosid ostetud, appi arendatud, oma vidin.
    Max märkimise puhul kaasatakse 1 000 000€, 2020 kogu bilanss praegu on 1 479 000€, mis koosneb ainult kohustustest. Midagi endal pole aga maksma pead.

    Ei näe väärtust ja turul liiga palju tegijaid juba.
  • NB!

    Täna kell 11:00 (50 min pärast), toimub Facebookis ELMO Rent tutvustusüritus: PRESSIKONVERENTS: ELMO RENT AS LÄHEB BÖRSILE


    1 hr
    Event by ELMO RENT 2.0
    Online with Facebook Live
    Today at 11 AM UTC+03 – 12 PM UTC+03
    Price: Free
    Public · Anyone on or off Facebook

    Vastavalt Nasdaq Tallinn börsiteatele on alustatud menetlust ELMO Rent AS-i aktsiate kauplemisele võtmiseks alternatiivturule First North. ELMO Rent on avaldanud ka aktsiate esmase avaliku pakkumise tutvustuse:
    https://elmorent.ee/wp-content/uploads/2021/06/ELMO-Rent-IPO-tutvustus.pdf

    Kutsume teid jälgima avaliku pakkumise tutvustust, kus ELMO Rent AS-i asutaja ja promootor Enn Laansoo, Jr., tegevjuht Julia Nekrassova ja sõltumatu nõukogu liige Taavi Laur annavad ülevaate ELMO Rendi visioonist, finantsprognoosidest ning IPO tulust finantseeritavatest tegevustest
  • Ei tea kuidas TLN autode saadavusega on, aga Tartus saab tihti määravaks autode vähesus ja kättesaadavus. Eile hilisõhtul pulli pärast vaatasin. Kogu linnapeale oli saadaval 7 masinat, pooled Raadil. Elan suht ühe jaama lähedal, 95% ajast on tühjus.
    Süsteem iseenest töötab. Toimingud toimivad kiirelt. Autod on uued.
    Vat õiglane väärtus on omaette teema. Usun, et märgitakse täis 1.07 võib liikumine mõlemas suunas tulla.
  • Sõidan nendega üpris regulaarselt. Nädalalõputi on reeglina kõik autod kasutuses. Kui päevast väljasõitu tahta teha, maksab hommikul vara kohe auto võtta või juba eelneval õhtul sobiv masin oma parklasse tuua ja 24h rendiperioodiga arvestada.

    Tartus ongi masinaid ehk umbes kümne kandis. Danielsi nimetatud probleem tundub olevat üks neist, mida kaugjuhitav auto parandada saaks: kui kõik autod pargitakse mingil põhjusel Raadile, saab üks kaugjuht neid vaikselt ilma ise edasi-tagasi transporteerumata jagamispunktide vahel jälle laiali jaotada.

    Elmot saab kasutada ka ilma äpita ja vaid telefoninumbriga - asjaolu, mille poolest Elmo erineb Bolt Drive'ist ja Citybee'st. Auto saab pool tundi enne esimest avamist tasuta "broneerida", kui olen õigesti aru saanud. Lisaks langeb kilomeetrihind alates laenutuse 101. sõidukilomeetrist kolmandiku võrra - taas midagi, mida konkurendid seni teinud pole. Hübriididega on selline hinnastus asjakohaseim, elektrikatega on pikema sõidu vahele tõenäoliselt laadimist vaja. Klienditeenindus telefonitsi on alati kiire ja asjalik olnud.

    Sagedasti pakutakse Elmo FBs lühemaks või pikemaks perioodiks promokoode, et kasutajaid meelitada.
  • "lindprii"
    Tundub ikka väga kallis aga vaatates praegust investeerimisoskamatust, siis ilmselt märgitakse täis.
    2017 aastal osteti riigilt 277 000€
    2021 aastal hinnatakse väärtuseks 5 x 2 000 000 = 10 000 000€, mis teeb siis 36x
    Tuleks vaadata mis siis selle ajaga tehtud, et õigustada sellist hinda - autosid ostetud, appi arendatud, oma vidin.
    Max märkimise puhul kaasatakse 1 000 000€, 2020 kogu bilanss praegu on 1 479 000€, mis koosneb ainult kohustustest. Midagi endal pole aga maksma pead.

    Ei näe väärtust ja turul liiga palju tegijaid juba.


    Siin saan otse allikast kommenteerida turul olevaid tegijate mahtu: sõidukijagamine on kordades suurema turupotentsiaaliga kui nt taksosektoris toimunud. Kui pealinnas tegutseb täna meiega koos 3 suuremat autojagajat, kokku ca 700 autot+kaherattalised, siis see on potentsiaali silmas pidades piisk meres. Võrdluseks saan tuua, et ainuüksi viimasel 2'l aastal on meie poole pöördunud, et Eesti turule sisenemist kaaluda, 3 suurt rahvusvahelist agregaatorit (platvorm, mis pakub kliendile ühest kohast kõik transpordi vajadused). Seda arvestades hakkavad peatselt ka autojagamise sektoris teised asjad rolli mängima- meie panustame oma hardware tehnoloogiale.
    Rõhutan üle, et kodumaa on meile heaks kasvulavaks ning ainuüksi naaber linnas on nii elanike, maksujõudu rohkem kui ka autojagamise trend rohkem hoogustanud. IPO rahastust kasutame otseselt ka välisturgudele sisenemise eeltööks.
  • "Daniels"
    Ei tea kuidas TLN autode saadavusega on, aga Tartus saab tihti määravaks autode vähesus ja kättesaadavus. Eile hilisõhtul pulli pärast vaatasin. Kogu linnapeale oli saadaval 7 masinat, pooled Raadil. Elan suht ühe jaama lähedal, 95% ajast on tühjus.
    Süsteem iseenest töötab. Toimingud toimivad kiirelt. Autod on uued.
    Vat õiglane väärtus on omaette teema. Usun, et märgitakse täis 1.07 võib liikumine mõlemas suunas tulla.


    ELMO Rendil on täna nõudlus suurem kui pakkumine. Meie üheks nõrkuseks on meie tugevus- panustamine keskkonnasõbralikele sõidukitele mille capex kõrgem, kuid ka tarned keerulisemad. Keskkonnasääst on meie ettevõtte DNA–s esimesest päevast ja sellest me ei loobu. Ärilises vaates tagab see ka konkurentsieelised ja pikaajalise kasvu. IPO rahastust kasutame ka vähemalt 50 uue elektrilise sõiduki hankimiseks- tellimused teostatud, esimesed sõidukid juba ka pealinnas.
  • "jpedro"
    Sõidan nendega üpris regulaarselt. Nädalalõputi on reeglina kõik autod kasutuses. Kui päevast väljasõitu tahta teha, maksab hommikul vara kohe auto võtta või juba eelneval õhtul sobiv masin oma parklasse tuua ja 24h rendiperioodiga arvestada.

    Tartus ongi masinaid ehk umbes kümne kandis. Danielsi nimetatud probleem tundub olevat üks neist, mida kaugjuhitav auto parandada saaks: kui kõik autod pargitakse mingil põhjusel Raadile, saab üks kaugjuht neid vaikselt ilma ise edasi-tagasi transporteerumata jagamispunktide vahel jälle laiali jaotada.

    Elmot saab kasutada ka ilma äpita ja vaid telefoninumbriga - asjaolu, mille poolest Elmo erineb Bolt Drive'ist ja Citybee'st. Auto saab pool tundi enne esimest avamist tasuta "broneerida", kui olen õigesti aru saanud. Lisaks langeb kilomeetrihind alates laenutuse 101. sõidukilomeetrist kolmandiku võrra - taas midagi, mida konkurendid seni teinud pole. Hübriididega on selline hinnastus asjakohaseim, elektrikatega on pikema sõidu vahele tõenäoliselt laadimist vaja. Klienditeenindus telefonitsi on alati kiire ja asjalik olnud.

    Sagedasti pakutakse Elmo FBs lühemaks või pikemaks perioodiks promokoode, et kasutajaid meelitada.


    Tänud heade sõnade eest.
    Julgustaksin siinkohal investoreid ja kliente reaalselt astuma mõistlikemaid keskkonnasuunitlusega samme ehk meie vahe konkurentidega on elektriautod, mida leidub meie ühel konkurendil ca 5%, teine vaid kirjutab nendest. Kindlasti ühel päeval suureneb konkurentidel ka elektriautode osakaal, selleks ajaks oleme me juba järgmise sammu juures:).
    Vahe on ka selles, et meie ärimudel tegutseb jagamispunktide alusel versus iga tänava nurgal- igati nõus, et auto kättesaadavus on kliendivaatest mugav ja prioriteet, kuid selle juures esineb juba konflikte mitte-klientide ning linnaesindajatega. Meie kaugjuhtiv auto ärimudel just toetab jagamispunktide loogikat.
  • Ennule ega ma ei kritiseerigi. Lihtsalt hetkel on see probleem.
    Iseenest mulle teenus meeldib. Vaadates mujale maailma, kus auto omamine tehakse järjest ebamugavamaks. Paistavad ühisautod olema tulevik (Londionis vist oli iga auto kohta 3 parimiskohta, suulinnas on see arvestav kogus m2) Teenus meeldib ja olgem ausad korra sai isegi lihtsalt auto proovimise pärast e-208GT võetud. Edu!
  • Enn, kuidas toimub elektriauto liigutamine kliendi juurde, kui need enamus aega istuvad juhtme otsas?
  • "Daniels"
    Ennule ega ma ei kritiseerigi. Lihtsalt hetkel on see probleem.
    Iseenest mulle teenus meeldib. Vaadates mujale maailma, kus auto omamine tehakse järjest ebamugavamaks. Paistavad ühisautod olema tulevik (Londionis vist oli iga auto kohta 3 parimiskohta, suulinnas on see arvestav kogus m2) Teenus meeldib ja olgem ausad korra sai isegi lihtsalt auto proovimise pärast e-208GT võetud. Edu!


    Ei võtnud kriitikana:):). Sinu väärt näited mujal maailmas toimuva kohta on selge trend, et meie äris tasuta lõunaid ei ole. Ole valmis, peatselt ka preemium elektrikad (natuke reklaami ka:))
  • "Jaak"
    Enn, kuidas toimub elektriauto liigutamine kliendi juurde, kui need enamus aega istuvad juhtme otsas?


    Tänapäeva elektriautod sõidavad ühe laadimisega 200-500km. kui ka meil õnnestub igapäevaselt nt 200km/päevas autojagajate vahel täis sõita, siis teeb see ligi 6000km/kuus/auto. kui keskmiselt sõidab klient 25km ühe korraga, siis ideaalis teenindaksime ära 8 klienti päevas. ainuüksi nende numbrite keskmise ületamine on äge väljakutse ehk täna ei ole meie äris enam elektriauto akumahutavus probleemiks. Küll vajab veel kõikide osapoolte vahel auto-laadija-ilm nõrkused lahendamist.
    Täna laeme autosid peamiselt öösel ning paljudes jagamispunktised on ka laadijad, kuhu meie klient on harjunud, pärast sessiooni, vajadusel auto laadima jätma.
    Lähitulevikus pakun, et tulevad ka uut tüüpi laadijad massidesse, nt autoaluse laadimisega. See realiseerimine liigub otseselt laadimistaristu arendajate laua peale- meie saame mõjutada seda protsessi läbi suurimaks laadimistarbijaks olemise.
  • Enn, elektrivarustus (korter)majades on tegelikult elektriautode suurema kasutuse potentsiaali mõttes korralik pidur. Päris elus on mitmeid näiteid, kus 30-50 korteriga korterelamus 1-2 inimest sooviks elektriautodele laadimiskohti, aga (kiir)laadijad tähendaks seda, et tuleks kogu kortermaja liitumine suuremale peakaitsmele ümber vahetada ja see maksab päris palju. Need, kellel elektriautot ei ole (ja pole ka plaanis soetada), hääletavad selle ettepaneku sel juhul arusaadavalt maha ja ongi nokk kinni-saba lahti olukord.

    Uute majade puhul on parkimismajades või ka õueparklas võrdlemisi lihtne kohe alguses laadimiskohtadega arvestada ja algusest peale vajaliku võimsusega elektrikilbid projekteerida (lisakulu kaob tõusval turul korteri hinna sisse ära), aga niimoodi ainult uutele majadele lootma jäädes, on see üleminek ajaliselt pikk ja vaevaline.

    Samamoodi on ka avalike laadimisjaamadega. Mõned aastad tagasi tundus, et 2 laadijat kusagil kaubanduskeskuse parklas on rohkem kui küll, sest reeglina ei kasutanud neid keegi. Nüüd tundub juba, et kaks on vähe ja elektriautoga sõitja peab arvestama riskiga, et laadimisajale lisandub veel ooteaeg laadimisjärjekorras või siis tuleb edasi sõita ja otsida lähimat vaba laadijat.
  • "Draax"
    Enn, elektrivarustus (korter)majades on tegelikult elektriautode suurema kasutuse potentsiaali mõttes korralik pidur. Päris elus on mitmeid näiteid, kus 30-50 korteriga korterelamus 1-2 inimest sooviks elektriautodele laadimiskohti, aga (kiir)laadijad tähendaks seda, et tuleks kogu kortermaja liitumine suuremale peakaitsmele ümber vahetada ja see maksab päris palju. Need, kellel elektriautot ei ole (ja pole ka plaanis soetada), hääletavad selle ettepaneku sel juhul arusaadavalt maha ja ongi nokk kinni-saba lahti olukord.

    Uute majade puhul on parkimismajades või ka õueparklas võrdlemisi lihtne kohe alguses laadimiskohtadega arvestada ja algusest peale vajaliku võimsusega elektrikilbid projekteerida (lisakulu kaob tõusval turul korteri hinna sisse ära), aga niimoodi ainult uutele majadele lootma jäädes, on see üleminek ajaliselt pikk ja vaevaline.

    Samamoodi on ka avalike laadimisjaamadega. Mõned aastad tagasi tundus, et 2 laadijat kusagil kaubanduskeskuse parklas on rohkem kui küll, sest reeglina ei kasutanud neid keegi. Nüüd tundub juba, et kaks on vähe ja elektriautoga sõitja peab arvestama riskiga, et laadimisajale lisandub veel ooteaeg laadimisjärjekorras või siis tuleb edasi sõita ja otsida lähimat vaba laadijat.


    Nõustun sinuga kui vastaksin isikliku autoomanikuna. Küll soovitaksin kaaluda läbi kortermajas eraldi laadija alternatiivina tavalist 220V pistikut ja sealt laadimist (väiksem capex, lihtsam pistikuid laiali vedada, vaba võimsus kindlasti olemas)- põhjendan: eelduslikult sinu auto seisab vähemalt kella 20st 7ni (piltlik näide, kus seisab nt 7-11h kodu ukse ees), kuna autoga on kaasas selle laadija, siis peaksid 220V'st saama selle aja jooksul nt 100km (see võib olla vähemalt sinu 2 päeva läbisõit) sõiduraadiust. Küll palun ärme lasku siin tehnilistesse ja erinevate juhtumite aruteludesse, vaid julgustaksin reaalse vajaduse vastu ka 220V+auto laadija kasutamist kaaluma (kindlasti see laadijate müüjatele ei meeldi:)).
    Mis aga puutub ELMO Renti, siis sinu kirjeldatud kortermaja mure meid otseselt ei puuduta, vaid pigem kirjeldad sihtgruppi, keda peaksime meelitama isiklikust autost loobuma ja meie teenust kasutama:). Avalike laadijate oma puudutab kindlasti, selle juures on meie mahu ja plaanide kõrval vaja motiveeritud partnerit, kelleks täna on Eestis Enefit Volt.

    Hoiaksin siin teemas fookust meie börsiplaanidel ning kindlasti kui soovid täpsemalt kortermajade laadimise soovitusi küsida, olen meelsasti valmis seda jagama (enn@elmorent.ee) :)
  • Kas praegustel omanikel on ka mingi "lock up period"?
    Saan aru, et läbi IPO praegused omanikud ei müü ühtegi aktsiat vaid emiteeritakse kõik uued?

    Tänud!
  • Uuriks laienemise kohta. Rohkem autosi, kaugjuhtimine. Lugesin kuskilt, et ka 2 rattalised - särtsurollerid? Kas ka uued jaamad? Lainemine mõnda uude linna allaa Pärnu, Rakvere? Ühesõnaga kus tuleb kasv?
  • Kuidas põhivarade kulumit arvestatakse ja kaua autod reaalselt kestavad?
  • Elektritakso paistab leafe müüvat kuskil neljandal-viiendal aastal miski 200tkm+ juures, kus neil on veel ca 80% jaksust allesjäänud ja hinnaga ca 1/5 võrreldes uue autoga.
  • Mina ei leia riigihangetest Eesti Energia autopargi halduse hanget. Kuna hetkel väidetavalt moodustab see Elmo käibest ca 50%, siis palun rohkem informatsiooni antud hanke kohta: mis tingimustel on hankeleping sõlmitud ja kaua kestab.
  • Kas IPOst saadavast rahast läheb mingi osa ka Pakri Kivi nimeliste OÜ-de laenude maksmiseks? Need nimelt EstateGurust võetud ja üsna halva maksekäitumisega laenukesed.
  • Turg võib olla tõesti kiirelt kasvav, keskkonnateemad jätkuvalt kuumad ning kaugjuhtimine võib mõneks ajaks anda mingi lisaboonuse (kuigi hakkab ilmselt varem v hiljem konkureerima isejuhtimisega, kus märksa suurematel tegijatel on eelis ja isejuhtimine skaleerub ilmselt odavamalt kui kaugjuhtimine), aga...
    Lisaks väga kõrgele valuatsioonile (2020 kasumiaruande järgi P/S 18, eeldades 200k pakkumise täismärkimist) tekitab väikeinvestori seisukohast küsimusi ka prospekti punkt "Tehingud seotud isikutega".
    Kui ma sealt õigesti aru saan, siis on enamus autopargist (+kontori üürileping) renditud läbi ühe isiku (>50% aktsiate omaniku, ehk seni ainuotsustaja) teiste firmade, kus ta saab lisaks liisingmaksetele täpsustamata "riskitasu".
    Kas see on mingi Tallink-Infortari sarnane puukfirmade skeem?
  • "lindprii"
    Tundub ikka väga kallis aga vaatates praegust investeerimisoskamatust, siis ilmselt märgitakse täis.
    2017 aastal osteti riigilt 277 000€
    2021 aastal hinnatakse väärtuseks 5 x 2 000 000 = 10 000 000€, mis teeb siis 36x
    Tuleks vaadata mis siis selle ajaga tehtud, et õigustada sellist hinda - autosid ostetud, appi arendatud, oma vidin.
    Max märkimise puhul kaasatakse 1 000 000€, 2020 kogu bilanss praegu on 1 479 000€, mis koosneb ainult kohustustest. Midagi endal pole aga maksma pead.

    Ei näe väärtust ja turul liiga palju tegijaid juba.


    Jäi ennist see kommentaar kahe silma vahele. Täpsustan kohustuste päritolu, need on suures osas osanike ees. 31.12.21 seisuga 1 334 719eur ulatuses. Tänaseks hetkeks on osanikega seotud ettevõtted seda veelgi suurendanud, mis võiks olla selge indikatsioon osanike kõrgest motivatsioonist ja seotud riski kandumisest otseselt tänastele osanikele.
  • "Ingmar.k"
    Kas praegustel omanikel on ka mingi "lock up period"?
    Saan aru, et läbi IPO praegused omanikud ei müü ühtegi aktsiat vaid emiteeritakse kõik uued?

    Tänud!


    Nasdaq ei eelda omanike lock up perioodi (see pigem kohane Funderbeamile), küll kaasneb insaideriga seotud reeglid. IPOga osanikud loobuvad vähemalt 6% oma aktsiatest. Kõik tänased omanikud omavad pikaaegset plaani ja motivatsiooni, küll võib eeldada, et ka tänastel osanikel tekib soovi oma aktsiaid börsil müüa, kui ka juurde osta. ELMO Rent valis nimelt Nasdaq'i, mis tagaks kõikidele aktsiaomanikele selle likviidsuse.
  • "Daniels"
    Uuriks laienemise kohta. Rohkem autosi, kaugjuhtimine. Lugesin kuskilt, et ka 2 rattalised - särtsurollerid? Kas ka uued jaamad? Lainemine mõnda uude linna allaa Pärnu, Rakvere? Ühesõnaga kus tuleb kasv?


    Tänud Daniel, ägedad küsimused;). Esimesed elektrilised kaherattalised on juba pealinna teedel, vt https://fb.watch/5UlkMTXYiX/
    Uusi jagamispunkte (rendipunkte) lisandub pidevalt (ainuüksi eelmisel aastal lisandus 12 punkti). Lisandumise peamine eestvedaja on täiendavad sõidukid ja meie suutlikus nõudlusele järgi jõuda- oleme juba täiendavad sõidukid tellinud, mida IPO rahastusega ka osaliselt katame.
    Eestis näeme hooajalist kasvu Pärnusse, arvestav kasv tuleb iga uue välisturuga. Esimene välisturg realiseerub hiljemalt 2022 kevad, mis on ka sõidukijagamise kõrgehooaja algus.

  • "martinhold"
    Kuidas põhivarade kulumit arvestatakse ja kaua autod reaalselt kestavad?


    arvestame kulumiks 16,67%/a ehk amort 6a peale. Meie eelmises autopargis olid osad elektriautod aastast 2013 (ehk siis ligi 7a, aga sobisid väga hästi just teenuse ja tehnoloogia arendamise faasis), mis selgelt juba automudelina amortiseerunud. Teisalt saime sellega väärt kogemuse elektriauto vastupidavuse kohta. Tänase autopargi keskmine vanus ligi 1a.
    Oleme arvestanud, et igal automudelil on oma järelturg (nt turul uute elektriautode järgi hetkel suur nõudlus ja see kasvab, mis toob kaasa veel suurema järelturu nõudluse ja pressiks meid pärast lühikest kasutusaega kõrgeima hinnaga edasi müüma), kuid samas ka uute elektriautode tarneviibimised. Meie üks eesmärkidest on sõidukipargi müügist maksimaalse tulu saamine, mille jaoks omandasime väärtusliku kogemust oma eelmise sõidukipargi müümisega ning tänaseks on meil vajalik kompetents+võimekus meeskonnas ka esindatud.
  • "tomv07"
    Mina ei leia riigihangetest Eesti Energia autopargi halduse hanget. Kuna hetkel väidetavalt moodustab see Elmo käibest ca 50%, siis palun rohkem informatsiooni antud hanke kohta: mis tingimustel on hankeleping sõlmitud ja kaua kestab.


    Leping nr KV-TRA-1/1928, allkirjastatud 22.01.20, kehtib kuni 22.01.22 ja EE'l on õigus leping 1a võrra pikendada (ehk siis kuni 22.01.23).
    Täpsustan, et meie IPO tutvustuses on toodud Eesti Energia tulu osakaal 2020 aastal ja see erines 30-50% sõltuvalt kuu kogu käibest. Sügisel saabusid meie eelmise aasta viimased uued sõidukid ja sealt sai uuesti hoo sisse ka käibekasv, seega siis EE osakaal vähenes veelgi.
  • "tomm_a"
    Kas IPOst saadavast rahast läheb mingi osa ka Pakri Kivi nimeliste OÜ-de laenude maksmiseks? Need nimelt EstateGurust võetud ja üsna halva maksekäitumisega laenukesed.


    Ei, kogu IPO tulu jääb ELMO Renti tutvustuses kirjeldatud tegevuste finantseerimiseks.
    Kommenteerin osanikuna ja juhatuse liikmena ka Pakri Teadus- ja Tööstuspargi kontserni EstateGuru laene: laenude tähtajad said täis eelmise aasta kevad-suvi perioodil, millele oli planeeritud ka refinantseerimine (eeltöö käis ja olime graafikus). C19 ja kaasnenud eriolukorrast tingituna katkestati pankade poolt ka kõik refinantseerimise läbirääkimised. Koostöös EstateGuruga laenud pikendati 12 kuu võrra.
    Samal hetkel arusaadavalt tabas C19 ka Pakri tootmiskliente, nende rahavooge ning otsustasime oma kliente "toetada" läbi selle, et ka nende makseviivituste juures hoidsime neil "uksed" lahti ja aitasime uusi tellimusi leida- see otsus õigustas ennast, kõik meie tootmiskliendid on täna elus ning eelmisel aastal kasvas meie tootmisklientide arv 15% võrra 38ni.
    Samal ajal otsustasime jätkata, küll pikendasime ajagraafikut, ka enda suletud elektri jaotusvõrgu ehitamisega (vt https://pakri.ee/pakris-algas-eesti-uhe-esimese-elektri-suletud-jaotusvorgu-ehitus/), mis tänaseks on jõudnud lõpusirgele ja loonud eeldused täiendava 10MW päikesepargi arendamiseks- see on andnud konkurentsieelise peatsel taastuvenergiatoetuse vähempakkumisel.
    Raske on olnud, riski on suurendatud, mis ennast õigustanud ning soovin siin kindlasti tänada kõiki partnereid, investoreid mõistlikkuse ja koostöö eest.
    Pangad avasid läbirääkimiste uksed selle aasta veebruaris ning tänaseks on olemas indikatsioonid kõikide laenude refinantseerimisteks ja tegutseme nende vormistamisega.
    Eeldan et vastav info ja arengud on ka EstateGuru vahendusel investoritele viimase aasta jooksul edastatud.
  • Pakkumise tutvustuses öeldakse mitu korda, et "Keskkonnasääst on meie ettevõtte DNA-s". Elektriautode keskkonnasäästlikkus on samas väga mitme tahuga teema. Elektrit toodame me ju siiani peamiselt fossiilkütustest. Potentsiaali muutusteks muidugi on, aga juba ei taha paljud kohalikud omavalitsused tuulikuid ja päikeseparke nö oma õue peale. Omaette suur teema on elektriautode ja eriti nende akude utiliseerimine, mis on siiani väga suure ökoloogilise jalajäljega ettevõtmine. Selles kontekstis ei kõla "Vahetasime aasta-kaks tagasi masinapargi välja" eriti keskkonnasäästlikult.
  • Kui vana masinapark just otse prügimäele/pressi alla ei läinud, siis globaalselt mõeldes sõidab keegi ju õnnelikult nendesamade kasutatud autodega edasi, suure tõenäosusega asendades oma vana sisepõlemismootoriga auto?
  • "janwil"
    Pakkumise tutvustuses öeldakse mitu korda, et "Keskkonnasääst on meie ettevõtte DNA-s". Elektriautode keskkonnasäästlikkus on samas väga mitme tahuga teema. Elektrit toodame me ju siiani peamiselt fossiilkütustest. Potentsiaali muutusteks muidugi on, aga juba ei taha paljud kohalikud omavalitsused tuulikuid ja päikeseparke nö oma õue peale. Omaette suur teema on elektriautode ja eriti nende akude utiliseerimine, mis on siiani väga suure ökoloogilise jalajäljega ettevõtmine. Selles kontekstis ei kõla "Vahetasime aasta-kaks tagasi masinapargi välja" eriti keskkonnasäästlikult.


    Keskkonnasääst teemana on lai ja selleks ka jääb. Elektritootmine: ELMO Rendiga samas grupis toodetakse ka taastuvenergiat (nt https://pakri.ee/pakri-toostuspargil-sai-valmis-kahe-jalgpallivaljaku-suurune-paikesepark/), seega on loodetavasti meie tervikpilt keskmisest veelgi keskkonnasäästlikum.
    ELMO Rendi või seotud grupi ärisuunad tõesti täna kasutatud elektriautode akudele täiendavat rakendust ei paku, küll on kohane märkida, et meiega seotud elektrivõrgus on valmisolek ka kasutatud e-autode akusid elektrisalvestamiseks kasutada.
    Tutvustuses toodud "Vahetasime aasta-kaks tagasi masinapargi välja" tähendab seda, et vahetasime 5,4a keskmise vanusega autopargi uue vastu. Seda küll, et edaspidi me ei saa eelduslikult lasta oma autopargi keskmist vanust nii kõrgeks, kuid tegelikult ju teeb otsuseid klient/nõudlus- kui klient on valmis eelistama 5,4a vanust autot uue vastu, siis sellist Elmo kogukonna me vaid sooviks:)
  • "113366"
    Kui vana masinapark just otse prügimäele/pressi alla ei läinud, siis globaalselt mõeldes sõidab keegi ju õnnelikult nendesamade kasutatud autodega edasi, suure tõenäosusega asendades oma vana sisepõlemismootoriga auto?


    õige loogika. Sellele eelnevalt (konkreetselt meie teenust puudutavalt) on ligi 10x (üldine reegel, praktikas keeruline iga juhtumi juures realiseerida) vähem ka autosid tänavale toodud, sest jagamise tulemusel ei pea nii palju isiklike autosid soetama. IPO tutvustuses oleme toonud välja ka graafik nr 1, mis näitab et me oleme suutnud oma kogu autopargi efektiivsuse viia juba üle 36% ajast, mis tähendab et kogu autopark on 36% kogu ajast (nt päevast 9,6h) jagatud. Eraisik kasutab oma autot/ressurssi 4% ajast, meie üle 36%.-
  • 2020 on Muud äritulud kasvanud, aga mis tulusid see rida täpsemalt kajastab?
  • "martinhold"
    2020 on Muud äritulud kasvanud, aga mis tulusid see rida täpsemalt kajastab?


    Autosse ununenud rahakotid ja istmete vahelt leitud kopikad.
  • "kaase"
    https://www.delfi.ee/artikkel/93641457/fotod-tallinna-sudalinnas-sai-autolt-loogi-teismeline-rattur


    Täna juhtus 23 liiklusõnnetust, kahes osaline sõiduato KIA.
    Kassanäe, mul ka juhuslikul KIA, seega saadan kohe naisele ja sõpradele messi, et seee on ikka üts ütlemata hää massina küll, keegi julgeb sellega isegi sooja toitu kullerdada;)

    Teemasse.
    ELMO Rent on kihvt värk ja minu hinnangul erineb selgelt omasugustest kes sektoris raha põletavad. Äriliselt on asjas loogika ning raha kaasatakse mitte elus püsimiseks, vaid laienemiseks.
    Tuumikmeeskonna tugevust tean isiklikust kogemusest.
  • Uurisin Transpordiametist, kuidas Elmo Rendil kaugjuhtimise sertifitseerimine tänavasõiduks läheb. Sain vastuseks: "peale mõne telefonikõne pole rohkem kontakti Elmo Rendiga olnud". Kuidas kommenteerid @Enn?
  • Tänasest saab märkida ELMO Rent AS aktsiaid. Pakutavate aktsiate arv on 120 000 kuni 200 000. Ühe aktsia märkimishind on 5 eurot. Märkimise teenustasu on 3 eurot korralduse kohta.

    LHV kliendid saavad märkimises osaleda kas kliendikontorites või internetipangas jaotuses "Raha kasvatamine" -> "Väärtpaberite märkimine". Märkimine on avatud 4. juunist kuni 14. juuni 2021. a kuni kella 16:00-ni. Tehingu väärtuspäev on 17. juuni 2021. a. Eeldatav esimene kauplemispäev on 1. juuli 2021. a. Tutvu enne märkimist kindlasti avaliku pakkumise teatega.
  • “Juba sel sügisel saavad esimesed linnakodanikud tänavatestide käigus tellida endale elektrilise jagatava auto paari klikiga ukse ette,“

    Millise max kiirusega need kaugjuhitavad autod võivad sõita, kui rooli taga juhti pole?
    Kui kaugjuhitav auto satub avariisse aga juhti pole autos, siis kelle ja kohaskohas politsei puhuma paneb? Kogu menetlus taandub siis vist videopildi analüüsile, sest üht õnnetuse osapoolt ei olnud kohal ega saa tunnistusi anda. Ilmastikuoludele vastava sõidukiiruse valik saab olema väljakutse, kui pole seda tavapärast toolitunnetust autos.


    Muidu väga põnev teema, aga juhita autod võtavad selle sektori tulevikus üle ja on võimatu nendega konkureerida.

Threads list

Cookies

LHV website uses cookies to provide you with the best user experience. By clicking "I accept", you consent to the use of all cookies. Read more about the principles of using cookies.

pirukas_icon