LHV finantsportaal

Foorum Investeerimine

SpaceX

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • ymeramees
    https://www.instagram.com/p/BZnVfWxgdLe/

    Nagu Vändrast saelaudu.


    Tegin uue teema, et Tesla teemat Elon Muski kosmose vallutamise plaanidega ei risustataks. Need on siiski 2 erinevat ettevõtet.

    SpaceX IPO tuleb kindlasti. Usun et hiljemalt 2020. aastal. Musk väljub Teslast, tekib hunnik vaba raha ja see jaotatakse ära Boring Company ja SpaceX vahel ning tehakse viimasega IPO.
  • Siin siis täispikkvideo Muski esinemisest täna lõppevalt rahvusvaheliselt astronautika kongressilt IAC2017 Austraalias:

    https://www.youtube.com/watch?v=tdUX3ypDVwI&t=0s

    Marsile minek pole ainult ühemehe unistus. Ka Lockheed Martin plaanib seda teha, kuigi esimeses lähenduses mitte kohe maanduda vaid orbiidil tiksuda mingi aastakese ja siis tagasi tulla. Ja seda mitte ainult oma rahadega vaid pigem NASA jt koostööpartnerite rahade ja teadlastega koostöös.

    https://www.youtube.com/watch?v=-s5pK-VAteY

    https://www.youtube.com/watch?v=lLzIZnOEI6k

    Samalt konverentsilt Lockheed Martini täispikk esinemine:

    https://players.brightcove.net/5483960636001/B1l6owAlYZ_default/index.html?videoId=5592519786001

    Loogiline oleks, et ei SpaceX ega keegi teine üksinda ei ponnistaks ja meeletut raha sinnna alla magama ei paneks, vaid see olekski mitme firma ja NASA koostöö. Praegu tundub küll pigem, et eraettevõtteid, mis orbiidile minna tahavad, tekib juurde ja koostöö asemel toimub konkurents klientide tellimuste pärast. Kui low-earth orbit lennud on kasumlikud, siis Marsile lendamine pole seda mitte. Esialgu tuleb luua toimiv ja ohutu transpordisüsteem, seejärel arendada välja eluks kõlbulik inimasula kas Marsi pinnal või selle sees, alles siis saab lennupileteid müüma hakata, hotellitubasid rentida jne. See on investorite jaoks ikka vastuvõetamatult pikk ajahorisont eraettevõtte jaoks, isegi kui selline rahahulk leiduks, et see investeering ära teha ja Marsil mingi küla valmis ehitada.

    Elon Muski osalus Teslas on hetkel väärt ca 10 miljardit. Selle müügist ei piisaks, SpaceX peaks LEO transporditeenuse abil kõvasti raha juurde teenima ja eks nad seda teevadki. SpaceX kommertslendude turuosa kasvab kiirelt ja on järgmiseks aastaks juba üle 60%. Eks see ymeramehe postitatud Vändra saelaua link ongi üks täiendav võimalus raha teenida. Isegi kui sellega inimesi kiirelt teisele poole maakera lennutada on liiga ohtlik, siis võib-olla leidub mingi ülimalt ajakriitiline kaup, mida on vaja ülikiiresti kaugele liigutada.

    SpaceX IPO abil saaks suhteliselt kiirelt tõsta puuduolevaid miljardeid juurde. Vaadates kui edukas on Musk aasta aasta järel kahjumit tootva Tesla jaoks raha tõstmisega, siis pole kahtlustki, et ta teeb sedasama ka SpaceX puhul ja investoritest tal puudu ei tule. Praegu peaks Muskil veel enamusosalus olema SpaceX-s, Teslas on see vaid ca 20%.

  • LEO lastide turuosa on siiski umbes kolmandik, kui Rahvusvahelise Kosmosejaama teenindamine ja USA sõjavägi välja jätta (mis ilmselt ei ole poliitilistel põhjustel kasvavad turuosad). Põhimõtteliselt ongi kogu see segment neil juba käes, Iridium vist ühe sutsaka ostis veel venelaste käest, kuna SpaceX on graafikust kõvasti maas. Kommertsturu põhiosa moodustavad ikka geostatsionaarsed satelliidid, mille boostereid nad küll regulaarselt tagasi saavad, aga nende taaslennutamist pole veel proovitud.

    SpaceX tõenäoliselt ei ole jätkusuutlik ettevõtmine ka siis, kui nad saavad 100% hetke turust endale, sest vabaturul olevaid starte on aastas mingi 40-50tk, hind on laias laastus 100 miljonit tk. Hiinlased ja venelased ei hakka kunagi SpaceX-iga lendama, samuti on Euroopas ikkagi teatud surve taga, et Arianespace'i tööga kindlustada. Nende lootus on, et turg kasvab hüppeliselt, näiteks paberil on mitu plaani sidevõrgustikest, mis on umbes nagu Iridium või Orbcomm, aga koosnevad kümnete asemel sadadest satelliitidest.
  • Jah, SpaceX plaanib Internet of Things jaoks omaenda sidevõrgustiku välja ehitada satelliitide baasil ja selle teenuseid siis pakkuma hakata. Isesõitvad transpordivahendid oleks kohe üks ala, kus seda vaja oleks, et auto ja pilves asuva andmelao vahel kiire andmeside igal hetkel tagatud oleks.

    Teine teema on kosmoseturism. Virgin Galactic asutati juba aastal 2004. Kuigi võib öelda, et asjad pole läinud kaugeltki nii hästi kui nad võib-olla lootsid, siis seda kindlasti mitte sellepärast et poleks reisihimulisi, kes tahaks kosmoses ringi paarutada. Rikkaid reisijaid oleks kindlasti palju (muide, ka vähemalt ühel eestlasel on juba ammu kosmosesse pilet bukitiud) ja aja jooksul tooks see ka pileti hinna allapoole, kasvatades nõudlust.

    SpaceX jätkusuutlikkuse kohta võib öelda seda, et selle firma edu võib olla täpselt samasugune nagu Teslal - kui ekstsentrilisel CEO-l lastakse rapsida nii nagu jumal juhatab, võib see asi lörri minna ja kõik trumbid kaovad lõpuks käest, kui tõeline konkurents uksest sisse astub. Musk on ehitanud korduvkasutatava raketi 1. astme boosteri ja teinud sellega ajalugu, tuues ühtlasi ka kosmosetranspordi hinnad kordades allapoole. Ta on kahtlemata suuteline ehitama ka "odava" raketi kosmoseturistide jaoks ja maanduma ka Kuul koos inimestega. Marsi vallutamine on aga hullumeelsus, mida üksi teha. Tohutu investeering, mille tagasisaamine on väga küsitav. Raketi ehk suudab valmis teha, aga kes rajab Marsile linnad ja ökosüsteemi ja kuidas see ennast ära peaks tasuma? Samamoodi võiks teha plaani asustada Antarktika, viia sinna inimesed elama. Aga see ei tasuks ennast ära. Praegu seal ongi püsiasustus ja väike moodulmajadega külake, aga ainult teadlaste jaoks ja kasumit teenima see ei hakkaks.
  • Marsile sõitmine iseenesest ei ole asjade suures plaanis teabmis kallis, kallis on sõiduki välja töötamine ja ehitamine ;) Näiteks R7, mille derivaadiks on tänapäevane Sojuz, oli algselt üldse mõeldud mandritevaheliseks ballistiliseks raketiks - Koroljov lihtsalt sokutas kosmoseprogrammi sinna vaikselt juurde. Mis muidugi tõi kaasa selle, et oma algseks eesmärgiks see väga hästi ei kõlvanud, aga noh sel hetkel kui see välja tuli polnud enam vahet.

    SpaceX üritab umbes sama trikki, teha sõidukit mis sobiks nii raha teenimiseks kui ka Marsil käimiseks. Üks ei välista teist, aga noh nagu ma juba ütlesin - 150 tonnine kandevõime tähendab umbes seda, et tänases tempos aastajagu sidesatelliite saab üles lennutada kahe-kolme stardiga. Pigem osta satelliitide tootjate aktsiaid kokku, sest kui SpaceX-il läheb hästi, siis läheb neil veel paremini.
  • Araabia Ühendemiraadid hakkavad Marsi kolooniat ehitama...Maal.

    http://mediaoffice.ae/en/media-center/news/26/9/2017/mars.aspx

    Ühtlasi tahavad ka nemad Marsile lennata. Juba juulis 2020. Esialgu saadavad sinna küll mingi satelliidi.

    http://www.emiratesmarsmission.ae/
  • Nagu kellavärk, järjekordne edukas start ja I-astme maandumine.
  • Nonii. Sondeeritakse pinda juba vaikselt.

    https://www.cnbc.com/2017/10/12/morgan-stanley-sees-spacex-value-growing-to-more-than-50-billion.html

    SpaceX has denied that it is preparing an initial public offering, but Morgan Stanley says the prospect should not be counted out. Upcoming projects will require significant amounts of money. "It seems reasonable to us to consider whether the company could look to access capital in the public markets," the analysts said.
  • http://spacenews.com/musk-offers-more-technical-details-on-bfr-system/

    The discussion focused primarily on the technical aspects of the BFR system. Musk did not address any financial questions, including the cost of developing the vehicle and how the company will finance it. “I think we’ve figured out how to pay for it,” Musk said in that speech, but didn’t discuss specifics beyond retiring the company’s existing Falcon and Dragon vehicles so that those resources can be applied to BFR.

    Oleks tahtnud küll kuulda mõtteid teemal, kuidas ta selle kinni maksab. Tesla osaluse müük, SpaceX IPO, kommertslennud, joint venture kellegagi jms. Ilmselgelt liiga vara sellisteks teemadeks.

Teemade nimekirja