LHV finantsportaal

Foorum Investeerimine

Ampler Bikes elektrijalgrattad

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • Transport liigub järjest jõulisemalt elektrile üle ja näha on ka kasvu Eesti investorite huvis selle valdkonna vastu, näiteks ka Skeletoni vastu Harju Elektri teemas. Samad tendentsid on toimumas ka jalgrataste seas, elektrirattad on kõige müüdavam elektriline transpordivahend, 2016 aastal müüdi ligi 35 miljonit e-ratast kokku $15,7 miljardi eest ja huvitavaid arenguid on oodata ka edaspidi. Tegu on linnapiirkonnas ühe kiireima ja energiaefektiivseima transpordivahendiga, millega saab ka näiteks higiseks saamata tööle jõuda ja sõltuvalt elektritootmise viisidest võib ka üks energiaefektiivsemaid transpordivahendeid olla.

    Eestis on ka valdkonnas mitmeid tootjaid, kaugemale jõudnute seas on Stigo, mis toodab Hiinas ja Ampler Bikes, mis paneb rattaid kokku Tallinnas. Viimase osalus on kaubeldav Funderbeami järelturul ja see võib äkki oma (viimaste tehingute järgi) umbes €3,7 - 4 miljoni mcapi juures pakkuda teatud huvi kasvu otsivale ja kõrgema riskitaluvusega investorile. Seetõttu võiks Ampleril ka olla oma teema LHV foorumis, üks huvipakkuvamaid kiire kasvuga väike-ettevõtteid, mis on ka järelturul kaubeldav ja laiemale investorite ringile ligipääsetav.

    Senised tulemused: Ampler tegi 2015 alla €20k käivet, 2016. aastal €314k, lõppenud aastal 1,08m (eesmärk oli küll €1,4m) ja alanud aastal on eesmärk enda müügimahtu kolmekordistada. Eesmärk ei tohiks olla liiga kõrge, kuna eelmise aasta põhilisel müügihooajal oli Ampleri e-rataste ooteaeg vähese käibekapitali ja sellest tuleneva laovarude nappuse tõttu ligi kolm kuud. Nende toode peab päris äge olema, et Lääne-Euroopa kliendid olid nõus 100% ettemakset tegema üle €2000 maksva ratta puhul ja 3 kuud ootama väikse tundmatu Ida-Euroopa ettevõtte toodet... Ise Ampleri omanikuna võin julgelt öelda, et ongi väga äge ratas.



    Väljavaade käesolevaks aastaks: Käesolevaks aastaks on ooteaeg langenud kolmelt kuult kolmele nädalale, veebruari lõpus tulevad välja uued täiustatud mudelid, käibekapitali puudus enam kasvu pidurdamas ei ole ja mais avatakse ka Berliinis uus flagship pood (algne eesmärk oli küll veebruaris avada) ja hoolduskeskus, mis kõik aitavad selle aasta müüki tõsta oodatavalt €3-3,5 miljoni kanti. Ettevõte keskendubki hetkel saksakeelsetele turgudele, Eesti osa käibest on langenud alla 10%. Sügis ja talv on rataste müügis tüüpiline hooaja väline aeg, osalt seetõttu on tokeni hind ka alanenud peale viimase rahastusvooru järgset hüpet. Eelmisel aastal palgati ka uus müügijuht, kelle abiga suudeti oktoobri müügikampaaniaga teha täiesti offseason ajal €166k käivet, mis annab hea aluse oodata, et kevad-suvisel müügihooajal suudetakse seniseid numbreid ka oluliselt ületada. Veebruari lõpus on juba esimene suurem rattalaat Saksamaal, kuhu Ampler ka minemas on ja peale seda võib hakata ootama müügi kasvu. Tüüpiliselt märtsis hakkab käive olulisemalt kasvama ja aprill-juuni on parim müügiperiood, hooaja ja hooajavälise aja käibed võivad kordades erineda. Viimastel kuudel on teadlikumad huvilised ka ostu edasi lükanud, et uut mudelit saada.

    Aruandlus: Ettevõte paneb igakuiselt Funderbeami üles ka ülevaateid, mis on seal investori staatust omavatele inimestele nähtavad. Hetkel küll neil igakuine jooksev raamatupidamine veel nii heal tasemel pole, juppide ostud kantakse kohe kuludesse, mitte laovarudesse või teel olevatesse laovarudesse. Jooksev kasumiaruanne näeb seetõttu reaalsusest kehvem välja. Eks veidi moonutatud pilt finantsseisust lisab mõnevõrra lisariske investoreile, aga on alust loota, et see seis paraneb lähikuudel. Varase faasi ettevõttel ei saagi päris kõiki aspekte kohe algusest oodata päris börsiettevõtete tasemel, Ampleri jaoks pole see seni prioriteetides piisavalt kõrgel olnud. Nad on keskendunud pikemale perspektiivile ja lühiajaliselt investorite huvidele vastu tulek pole nii tähtis neile olnud. Aga pildi saab igakuiselt ette küll, kindlasti palju parema pildi kui HAE kaudu Skeletoni väärtuse kasvule panustades.

    Riskid: Varase faasi ettevõtetega kaasneb päris lugematul määral riske, mida vast ei ole mõtet siin loetlema hakata. Lisaks mainitud puudujääkidele jooksvas raamatupidamises on ka järelturu käibed väikesed, €5-10 000 kandis kuus, kuna free float on ainult 410 000 tokenit. Teisisõnu sisenemine-väljumine võib olla aeganõudev protsess. Võimalik, et mingi hetk listitakse ka Fundwise'i kaudu tõstetud investorite osalus, siis võiks likviidsus natuke paraneda.

    Seni on Ampler pakkunud esimeses rahastusvoorus osalenud investoreile ligi 300% tootlust kahe ja poole aastaga (premoney oli €750k ja tõsteti veidi üle 90k) ja ka viimase vooru investorid on üle kümne protsendi üleval 8-9 kuuga. Praeguse suhteliselt väikse ettevõtte väärtuse juures võib korraliku täideviimise ja korraliku kevadise müügihooaja puhul olla optimistlik küll Ampleri väljavaadete suhtes. Ettevõte on seni nii prognoose ületanud esimesel paaril aastal, eelmine aasta jäädi mõnevõrra alla, aga seni on igati ägedalt toimetatud. Viimastel aastatel üle 200% aastakasvu näidanud ettevõtte puhul võib selline 1-1,3x prognoositavat käesoleva aasta käivet hinnatase kasvuinvestoreile huvi pakkuda.

    Lahtiütelus: Oman
  • Vahepeal on veidi uudiseid olnud:

    Uued rattamudelid tulid välja ja said päris palju kajastust välismaal: https://www.theverge.com/2018/2/21/17035238/ampler-e-bike-curt-stout-stellar-price-date

    Rattaid tutvustati 21. veebruaril ja käidi ka Essenis rattamessil, veebruari käive tuli u €155k, millest 47 ratast müüdi ehk üle €100k käivet tuli viimase 7 päevaga. Eks turg ootas ka uusi rattaid, aga tegu on ka väikse vihjega, milliseid numbreid võiks müügihooajal näidata ja et aasta eesmärgid väga ebarealistlikud ei olegi. Ootan huviga nende märtsi ja ülejäänud kevade müüginumbreid, veebruar oli sisuliselt veel offseason.

    Nüüd on e-hääletamisel (Saksamaa?) parim e-ratas ja Ampleri Curt mudel on hetkel teisel kohal: http://cyclingworld.de/e-bike-award-2018/ Nüüd oleks vaja, et eestlased kasutaksid enda supervõimet, online hääletamist ja aitaks Ampleril taas see võistlus kinni panna. Saksamaal on see korralik müügiargument küll. Ma pole küll päris objektiivne siinkohal, aga Ampleri ratas näeb oluliselt etem välja kui praegu esikohal oleva Diavelo (neil fb's 306k laiki) ratas.
  • Kuidas neid müüginumbreid kümnetes loetakse? See on massiivselt buumiv sektor, graafik on selline: https://twitter.com/asymco/status/973951579949862915. E-rataste kogumüük euroopas väidetavalt 2M tk. Otsustati kapitali ja tootmis/müügikogemuse puudumisel pigem väikest butiiki pidada?
  • Amplerit ja Diavelot disaini osas võrrelda ei ole eriti võimalik. Ühel nimelt on see olemas ja teisel ei ole teps mitte - ning see võrdlus ei ole paraku Ampleri kasuks.
  • hex
    Kuidas neid müüginumbreid kümnetes loetakse? See on massiivselt buumiv sektor, graafik on selline: https://twitter.com/asymco/status/973951579949862915. E-rataste kogumüük euroopas väidetavalt 2M tk. Otsustati kapitali ja tootmis/müügikogemuse puudumisel pigem väikest butiiki pidada?


    Sõltub mis ühikuid mis kontekstis vaadata. Nädalas "kõigest kümneid" ehk +€100k nädalaga müüa võib kindlasti "elu näinud foorumlase" kohta väike näitaja olla, aga reaalsuses neljandal tegevusaastal sellist nädalakäivet näidata ei pruugi samas nii kehv äkki ka olla. Neljandal tegevusaastal ja üleüldse jõuda +€100k nädalakäibeni nii lumme kusta tulemus pigem ei ole. Delfi kommentaatori stiilis nalju võib iga üks teha. Minu piiratud kogemuse pealt on Ampleril pikalt kõige parem enda eesmärkide saavutamise võime nii varases staadiumis ettevõtete kohta ja nende eesmärgid nii väiksed ei ole olnud ja ei ole tuleviku kohta ka. Sai esimeses postis Ampleri numbreid välja toodud ja senine +200% aastakasv ei ole turule küll alla jäänud, hoopis vastupidi.

    Tegu ei ole mitmekümne miljonise mcapiga ettevõttega, vaid hetkel €5m kandis oleva turuväärtusega ettevõttega. Võrreldes näiteks Lavelle'iga: https://www.seedrs.com/lavelle-bikes või Boltiga https://www.seedrs.com/bolt mis mõlemad on pre-revenue, siis ei ütleks, et Ampler enda tulemustega ülehinnatud oleks. Äkki kogenud foorumlased siiski ei pahanda, et OEG1T tüüpi ülevõtukandidaatide kõrval räägiks siin foorumis ka mõnest varasemas staadiumis perspektiivikast kaubeldavast kohalikust ettevõttest.
  • E-bikes could be the next big thing: "And maybe that is the way to think of them: not as high-class bicycles for riders who want to sweat less, but as low-cost, low-maintenance vehicles for people who drive 3 miles to work alone. Think of an e-bike as a replacement for a car, not a manually powered bike, and suddenly it seems cheap. It seems easy. It seems green. Parking is a piece of cake. And unlike a car, it never gets stuck in traffic."


    https://slate.com/business/2018/02/ubers-plan-to-rent-electric-bikes-is-good-for-uber-traffic-and-you.html: "In the U.S., bike share is still largely considered a novelty confined to universities and downtown tourist circuits, though systems in New York, Washington D.C., and Chicago have made a dent in local travel patterns. But that’s nothing compared to what has been unleashed in China by dockless bike share, the model being exported and copied worldwide by companies like Jump. The latest data suggests that the advent of dockless bikes has caused the bicycle’s share of transportation mileage in Chinese cities to leap from 5.5 percent to 11.6 percent. In Shenzhen, 500,000 dockless bikes have cut car travel by 10 percent."


    Elektrirattad on ideaalsed kergema kauba veoks, näiteks toidu koju tellimise jaoks ja on mujal laiadaselt kasutusel: "Though technically illegal to use in New York state, the battery-powered bicycles have helped the city’s more than 50,000 bicycle deliverymen keep pace with perennial demand for take-out food and surging requests for deliveries of groceries and consumer products. The bikes are perfectly suited for the demands of the job: They facilitate affordable, rapid transportation of lightweight goods through a metropolis with virtually no remaining streetspace, without generating exhaust or noise." allikas


    Samuti on sarnaselt elektriautodele ka elektriratastel mitmetes riikides subsiidiumid, saadakse riiklikul tasemel aru nende soodustamise vajadusest. Näiteks Prantsusmaal, Norras, Rootsis, kaalutakse UKs ja Soomes.
  • Kas sa kujutad ette ülikonnas meest rattaga tööle sõitmas? Mina ei kujuta.
    Ja veel, ühel futu-asjal võiks ka futu-disain olla, igavale rattale elektrimootori külge kruvimine ei ole küll asi mis mind seda ostma paneks, seda enam lumehelbekesi. Käisin just rattapoes, et omale uut kondimootoriga ratast vaadata, võttis päris suu ammuli kuidas rattadisain on mõne aastaga edasi arenenud, ja nüüd Ampler loodab mingi 20 aastat vana disainiga elektrirataste turul läbi lüüa.
  • Fake McCoy
    Kas sa kujutad ette ülikonnas meest rattaga tööle sõitmas? Mina ei kujuta.
    Ja veel, ühel futu-asjal võiks ka futu-disain olla, igavale rattale elektrimootori külge kruvimine ei ole küll asi mis mind seda ostma paneks, seda enam lumehelbekesi. Käisin just rattapoes, et omale uut kondimootoriga ratast vaadata, võttis päris suu ammuli kuidas rattadisain on mõne aastaga edasi arenenud, ja nüüd Ampler loodab mingi 20 aastat vana disainiga elektrirataste turul läbi lüüa.


    Investorina mind ei huvita, kas toode läheb peale kogu turule, vaid mis määral läheb ja kuidas oma sihtturule peale läheb. Eesti konteksti ja kogemuse pealt järelduste vedamine on investeerimises küllaltki ohtlik. Meil isikliku transpordi puhul nii kui tehakse läbimurre keskklassi, nii vabatahtlikult "maksustatakse" ennast vaeseks tagasi uue auto liisimisega. Jõukamates ühiskondades see väga keiss ei ole. Ei oska öelda, kuidas ülikondades meestele ratta peal sõit peale läheb, äkki keegi viimasel paaril aastal Amsterdamis või mõnes teises rattarohkes riigis käinu oskab linnapildi järgi öelda. Elektrirataste suurem võidukäik on viimaste aastate teema olnud ja sellega võiks ka elektrirattad olla nüüd teoreetiliselt ülikonnas sõitjate seas levima hakata (kuna on võimalik vältida higiseks saamist) Aga kokkuvõttes see väga tähtis ei ole, pole tingimata Ampleri sihtgrupp.



    Pilt Ampleri boksist viimaselt laadalt veebruari kuukokkuvõttest. Ardo (CEO) sõnul on nende boks Saksamaa B2C rattamessidel ikka pidevalt rahvast täis. Asutajad ja meeskond ise liiguvad regulaarselt rattamaailmas ringi ja kindlasti on neil parem arusaam kui meil, et millised rattad turule peale lähevad ja kas ja kui palju nõudlust nende järgi on. Ampleri senine +200% aastakasv on seda kinnitanud.
  • Ma arvan, et elektriratas ratast väga ei asenda. Tänapäeval on peamine probleem, et liigutakse vähe. Kui sa juba ratta selga oled ennast ajanud, siis mina eelistan elektrimootorile pedaalimist, et saada mingisugnegi füüsiline koormus. Mingil määral võiks elektriratas asendada mopeede, või siis jääda sinna vahepeale. Autot võibolla vähem, aga oleneb teedest.

    Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline. Eks ta selline väiksem niššiteema ole, et omada mingisugust turuosa ja müüa kogust on vaja suuremat brändi, samas põlveotsas nokitsemiseks on hea küll.
  • Kusjuutes võib vabalt asendada. Ega elektrikad funktsioneerivad edukalt ka tavarattana, sõitja enda valida on, kui palju see hoogu juurde annab. Kõige suurema võimsusega liigub väga kerge vaevaga, liigagi kergelt. Mulle meeldib pikemaid otsi lasta just nii, et panen õrnalt toetama sõitu ja niimoodi saab väga mõnusa madala pulsiga trenni teha. Tavarattaga või joostes mul ei tuleks pähegi üle tunni aeroobset teha, aga Ampleriga on mõnus ka 1,5-2h kihutada ja linna avastada. Statistika näitab ka, et võivad tavarattaid asendada. Elektrikad moodustavad järjest suurema osakaalu müüdud uutest ratastest, Lääne-Euroopas 20-30% vahel, rattamaailma liidris (ja suunanäitajas?) Hollandis 30% kandis ja nende osakaal jõudsalt kasvab 20-50% aastas samal ajal kui uute tavarataste müük püsib kas paigal või kukub.

    Konkurentsisituatsioon on praegu veel vägagi soosiv, suuri võitjad pole selgunud ja selleks on võimalust saada kõigil tootjatel, ka Ampleril. Praegu on veel võimalik vägagi häid marginaale saada ja kuivõrd Ampleri online müügimudel jätab edasimüüjad vahelt ära, siis neil on vähem survet marginaalidele. Kui neil õnnestub täita käesoleva aasta käibe-eesmärk €3-3,5 miljonit, siis see peaks tähendama ligi €600 000 EBITDAt. Ampler teeb ka oluliselt tööd, et nad oleks Saksamaal tuntud bränd, Saksa turg on aastas ligi €2 miljardit ja sellega pikalt suurim ja olulisim Euroopas, näiteks Hollandi e-rataste turg on €300 miljoni suurune. Rattahuvilised juba eelmise aasta messidel tulid juurde ja teadsid Amplerist, see aasta vast teatakse rohkemgi. Amplerit teatakse Saksamaal kui väga hea kvaliteediga tootjat ja veel parema hinna-kvaliteedi suhtega tootjat, Ampleri fb's käib ka pidevalt saksakeelne arutelu: https://www.facebook.com/amplerbikes/
  • siimos
    Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline.

    See väide on konkreetselt vale. Turg on kiires kasvufaasis ja nõudluse rahuldamisega on probleeme. Konkurents muutub tihedamaks küllastuma hakkaval turul. Sinna on veel aega. Ja päris kitsaks läheb küpsel turul.
  • Nii oli. Eelmine aasta kliendid olid nõus ootama 100% ettemaksu tingimustes Ampleri rattaid 3 kuud. Mõelge selle fakti peale korra, päris niisama ei saada Lääne-Euroopa klient €2,5k kolmeks kuuks väikse Ida-Euroopa ettevõtte konto arvele, Ampleri ratas peab lihtsalt nii hea olema, et inimesed olid valmsi oma rahaga niimoodi riskima ja ootama. Eelmine aasta nad olidki rohkem üle, nad olid ühed esimesed Euroopas, kes nii ilusti aku ja muud asjad raami ära peitsid, nüüd on see rohkem levinud. Käesoleval aastal on jätkuvalt 100% ettemaks, aga ooteperiood on saadud alla 3 nädala peale ja turg on vägagi nõus ostma. Seni on Ampler omas valdkonnas olnud pigem suuna näitaja kui sabas sörkija ja loodetavasti suudavad seda positsiooni hoida.
  • jahe
    siimos
    Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline.

    See väide on konkreetselt vale. Turg on kiires kasvufaasis ja nõudluse rahuldamisega on probleeme. Konkurents muutub tihedamaks küllastuma hakkaval turul. Sinna on veel aega. Ja päris kitsaks läheb küpsel turul.

    Mis selles väites vale on? Kit'e tavarataste elektriseerimiseks või uue kodu-ehitamiseks on kümneid turul ja milles see nõudluse rahuldamise probleem seisneb? Lisaks uutele nimedele pakuvad ka vanad rattatehased e-bike, vali ja osta.
    @madis "Eelmine aasta kliendid olid nõus ootama 100% ettemaksu tingimustes Ampleri rattaid 3 kuud. Mõelge selle fakti peale korra" - jah aga neid inimesi polnud teab mis palju. Jah osadele meeldis disain, aga turuosa?
  • Disaini koha pealt veel, nii kaua kui sel rattal on lahtine ketiratas, peab ju enne sõitu minekut rattapüksid jalga ajama ja kui juba rattapüksid jalas, miks siis veel seda mootorit vaja on? 40km/h võtab ikka tavalised püksisääred korralikult laperdama, ja kui nad just sinna vahele ei jää, siis õliseks saavad kindlasti.
  • @FMC, mine vaata mõnda euroopa suurlinna ja sa näed hulgim ülikonnas rattureid, pole vaadanud kas kasutavad pesupulka, topivad sääre soki sisse või mõni muu lahendus. Paljudel ratastel on need kaitsed ka:
  • opex
    jahe
    siimos
    Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline.

    See väide on konkreetselt vale. Turg on kiires kasvufaasis ja nõudluse rahuldamisega on probleeme. Konkurents muutub tihedamaks küllastuma hakkaval turul. Sinna on veel aega. Ja päris kitsaks läheb küpsel turul.

    Mis selles väites vale on? Kit'e tavarataste elektriseerimiseks või uue kodu-ehitamiseks on kümneid turul ja milles see nõudluse rahuldamise probleem seisneb? Lisaks uutele nimedele pakuvad ka vanad rattatehased e-bike, vali ja osta.
    @madis "Eelmine aasta kliendid olid nõus ootama 100% ettemaksu tingimustes Ampleri rattaid 3 kuud. Mõelge selle fakti peale korra" - jah aga neid inimesi polnud teab mis palju. Jah osadele meeldis disain, aga turuosa?


    Esmapilgul võib ju tõesti väike turuosa tunduda ja objektiivselt võttes see ka seda on. Samas kui vaadata ettevõtte arengulugu, siis ikkagi väga tubli tõus on olnud. Ampler ei alustanud mingi €10-100m investeeringu pealt rattatehasesse vaid tõsteti ühisrahastusega kõigepealt 2015. aastal Fundwise'ist €91,5k ja eelmine aasta Funderbeamist €410k. Selle pealt eeldada juba kohe €50-500m käivet on ka natuke optimistlik. Objektiivselt võttes on vägagi tubli tööd teinud Ampleri tiim, et kusagil Eestis turust ees olevad rattad välja töötada ja siis onlines ettemaksuga suutsid põhimõtteliselt esimese müügiaastaga teha €1,08 miljonit ära eelmine aasta.

    Eks riskid on Ampleriga kõrgemad, aga sama on ka olnud tootlus. Esimese raundiga võrreldes on investor teeninud ligi 500% alla 3 aastaga (pre-money oli €750k ja post-money €841,5k) ja eelmise rahastusvooruga alla aasta tagasi ligi 50%. Riskid on igas investeerimisvaldkonnas, näiteks OEG ja Tallinki puhul on investorid riskide kõrvale ainult dividende saanud, Ekspressi, Baltika, Arco, Nordeconi, Trigoni ja Skano investorid on pikema aja peale ainult riskide realiseerumist saanud, kõigil neil graafikud miinuses peale IPOt.

    Ampler kaupleb praegu umbes 1,5x käesoleva aasta prognoositavat käivet ja 8x EBITDAd, kusjuures käibekasv on 200% kandis ja ka järgmise aasta puhul ei räägita mingist 50% kasvust, vaid hoopis kõrgemast. Kui nüüd võrrelda Balti börsil kahe väiksema kiire kasvuga ettevõttega, siis Madara tuli börsile ~3,1x jooksva aasta prognoositavat käivet ja tõusis kohe ligi 4 juurde järelkauplemisel, tulude prognoositav aastane kasv ligi 30% aastas, Amplerist oluliselt väiksem. Linda nektaril olid käibekordajad samuti aja jooksul 3 ja 4 vahel ja ettevõtet on räsinud mitmed probleemid, käive polegi oluliselt kasvanud, peale 2016 aasta hüpet on tagasi alla tulnud. Usa börsil sellised 30-50% aastas kasvavad ettevõtted kauplevad oluliselt kõrgematelgi kordajatel. Mingil määral võib Amplerit ka startupiks pidada ja startuppidel €100k mrr (kuukäive) võib tähendada €10m hinda, aga Ampleril on eesmärk aprillis-mais teha juba ligi €400-500k. Ärme vast startuppide ja USA kordajatega siiski võrdle, aga mingi investeerimisvõimalus võib Ampleris olemas olla ikkagi. Üldiselt on kiirelt kasvavate ettevõtete puhul hinnastamisel võlusõnaks justnimelt käibe kasvukiirus ja seda on Ampleril vägagi ette näidata.
  • Kett on ratta puhul ka päris aegunud tehnoloogia, kahjuks eestikeelset vastet ei tea, aga belt drive on Ampleri mudelitel täitsa tellitav lisavarustusena ja on palju vastupidavam ja mugavam, mingit õlitamist pole vaja. Ise kasutan just seda.

  • madis43
    Kett on ratta puhul ka päris aegunud tehnoloogia, kahjuks eestikeelset vastet ei tea, aga belt drive on Ampleri mudelitel täitsa tellitav lisavarustusena ja on palju vastupidavam ja mugavam, mingit õlitamist pole vaja. Ise kasutan just seda.



    Hammasrihm võiks olla eestikeelne vaste.
  • Mulle jõudis see äriidee nüüd kohale. See ratas on neile, kes ei soovigi, et keegi aru saaks, et neil elektriratas on. Selles segmendis muidugi ollakse nõus 100% ettemaksuga, pika ooteajaga ja kõrgete marginaalidega.
    Kuidas selle firma aktsiaid saaks osta?
  • Eks ettevõtte varase faasi puhul võib ju börsiettevõtetega harjunud investoreile nalja teha väiksemad numbrid ja ideaalsele alla jääv raamatupidamine. Hea stoori selle kohta siitsamast Eestist.

    Paar investorit olid Taxify'sse küllaltki alguses sisenenud. Mingi hetk nad vaatasid Taxify numbreid ja ei tundunud midagi klappivat, preseka peal näidati liiga suurt arvu taksosid (vist oli Hollandis), aga äpis oli reaalselt näha mõnda üksikut. Taxify oli saanud mingi suurema taksofirma endale kliendiks, aga reaalselt oligi äkki paarkümmend neist programmi kasutama hakanud. Investorid vaatasid, et mingi huiamine käib, müüsid käbe enda osalused maha ja jäid 20-100x tootlusest ilma. See pole mitte protsentides tootlus, vaid kordades! Millest nad siis lühinägeliku tähenärimise tõttu ilma jäid, tuleks ikka veidi suuremat pilti vaadata varase faasi investeeringute puhul kui 1-2 väiksele puudusele viidata. Alguses ei olegi tihti numbrid ideaalsed ja raamatupidamine võib olla natuke omamoodi.

    Ampleri puhul mingite kodulehe külastuste või FB like'ide taolise juraga ei kisata, räägitaksegi reaalsest müügist ja kuidas nad seda saavutavad. Eks iga investori enda otsus, kas 200% käibekasvu näitava ja 1,5x käesoleva aasta prognoositaval käibel kaupleva ettevõtte puhul teha nalja või võib seal ikkagi mingi investeerimisvõimalus olla.
  • madis43
    Eks ettevõtte varase faasi puhul võib ju börsiettevõtetega harjunud investoreile nalja teha väiksemad numbrid ja ideaalsele alla jääv raamatupidamine. Hea stoori selle kohta siitsamast Eestist.

    Paar investorit olid Taxify'sse küllaltki alguses sisenenud. Mingi hetk nad vaatasid Taxify numbreid ja ei tundunud midagi klappivat, preseka peal näidati liiga suurt arvu taksosid (vist oli Hollandis), aga äpis oli reaalselt näha mõnda üksikut. Taxify oli saanud mingi suurema taksofirma endale kliendiks, aga reaalselt oligi äkki paarkümmend neist programmi kasutama hakanud. Investorid vaatasid, et mingi huiamine käib, müüsid käbe enda osalused maha ja jäid 20-100x tootlusest ilma. See pole mitte protsentides tootlus, vaid kordades! Millest nad siis lühinägeliku tähenärimise tõttu ilma jäid, tuleks ikka veidi suuremat pilti vaadata varase faasi investeeringute puhul kui 1-2 väiksele puudusele viidata. Alguses ei olegi tihti numbrid ideaalsed ja raamatupidamine võib olla natuke omamoodi.

    Ampleri puhul mingite kodulehe külastuste või FB like'ide taolise juraga ei kisata, räägitaksegi reaalsest müügist ja kuidas nad seda saavutavad. Eks iga investori enda otsus, kas 200% käibekasvu näitava ja 1,5x käesoleva aasta prognoositaval käibel kaupleva ettevõtte puhul teha nalja või võib seal ikkagi mingi investeerimisvõimalus olla.


    200% käibekasvuga ettevõte on tore, aga milline on Ampler'i pikaajaline konkurentsieelis? Kui turg on nii kiiresti kasvav, siis tõenäoliselt konkurents suureneb veelgi ning mõnel suurel konglomeraadil (Daimler, KTM jne) pole probleemi Amplerit turult välja süüa oma rahapatakaga.

    Kuidas võiks antud sektor käituda kriisiajal? Kas toode on pigem high-end, mida ostavad Berliini hipsterid ja kõrgema palgalised - in short, kes on kliendid? 2007-2008 oli turg ilmselt veel liiga väike, et mingid järeldusi teha.

    Tänud. Mr.Mooney
  • Vbl saaks teslaga võrrelda, disainile rõhku pandud, nati higher-end asi. Samas kui suured, kes aastakümneid rattaid on ehitanud asja käsile võtavad, oma suurte mahtude ja suurte eelarvetega, siis võib raskeks minna. kst
    Boschi klientide nimekiri on suht uhke, ameeriklased ja euroopa suured olemas: link
  • opex
    Vbl saaks teslaga võrrelda, disainile rõhku pandud, nati higher-end asi. Samas kui suured, kes aastakümneid rattaid on ehitanud asja käsile võtavad, oma suurte mahtude ja suurte eelarvetega, siis võib raskeks minna. kst
    Boschi klientide nimekiri on suht uhke, ameeriklased ja euroopa suured olemas: link


    Pluss suurtel rattatootjatel on olemas sektori knowhow ja toimiv distributsiooni võrk, mille ülesse ehitamine võtab tohutulut aega ja ka raha.

    Kui suured otsustavad antud segmenti siseneda, siis löövad nad oma efektiivsuse ja muu knowhow-ga väike tootjaid, mis omakord viib marginaalid alla ning Madise eeldatavast 17-20% EBITDA marginaalist ei pruugi midagi järele jääda - kui Ampler on suur ja võimas bränd selleks ajaks, võib lugu olla teine.
  • Ampleri sihtgrupi kohta on Ardo rääkinud nii: Eestis on nende rattaid ostnud pigem jõukamad tegelased, kes võtavad kohe ära kõigi lisadega ja sõidavad pigem nädalavahetuseti. Siin €2,5k e-ratas läheb pigem mugavustoote alla jah. See on ainult 4% praegusest käibest. Saksamaal seevastu on sihtgrupiks pigem nagu ka eilselt 22.05. postituse pildilt aimata võib 40+ vanuses tööinimesed, kes kasutavad seda enda igapäevaseks liikumiseks. Ampleri eesmärk ongi teha võimalikult mugavaid, töökindlaid funktsionaalseid rattaid igapäevaseks linnaliikluseks. Looduses ja maastikul nad nii head ei ole, ongi linnaliikluse jaoks. Saksas kannatab enamus aastast sõitagi rattaga tööle ja paljud seda seal elektrirattaga ka teevad.

    Senine konkurentsieelis on tulnud mitmest kohast, kõik asutajad on TTÜ insenerid ja tegevjuht Ardo Kaurit on Kauritite motokrossi perekonna esindaja ja samuti endine elukutseline krossisõitja. Hooajaga läks tal ikka mitmeid rattaid ja on pmst pikki aastaid elukutselisel tasemel erinevaid rattaid putitanud. Oskavad silma peal hoida küll enda valdkonna trendidel, käivad pidevalt laatadel kohal, et uusimate arengutega kursis olla, sõidavad ja katsetavad ise regulaarselt enda rattaid ja küsivad regulaarslet klientide tagasisidet. Esimene partii rattaid töötati välja 2015-16 ja esitleti 2016. kevadel kevadel ja nüüd veebruaris tulid klientide olulise tagasisidega täiendatud uued mudelid välja: The Verge artikkel . Kusjuures fun fact on veel see, et klientide olulise tagasisidena ka tõsteti hinda, sest nende hinna-kvaliteedi suhe on nii hea, et hind ei peegeldanud seda ja mõned jätsid ostmata. Nimelt Saksa turu keskmine elektriratta hind oli 2016 aasta €3287, mul päris viimaseid andmeid ei ole, aga tõenäoliselt üle 20% pole alla tulnud. Seni on Ampler enda ratastega turu keskmisest oluliselt ees olnud ja eriti enda toodete hinna-kvaliteedi suhte koha pealt. Küllap asutajad nuputavad jooksvalt veelgi võimalusi enda eduseisu hoidmiseks.

    Konkurentsisituatsioon. Kuna tegu on tavalise tööle mineku rattaga, millel hea hinna-kvaliteedi suhe, siis tegu on tõesti pigem odava alternatiiviga autole. Sellisena keskealine sakslane seda kasutab ka. Linnad pigem võitlevadki autode vastu ja jalgrataste poolt, osades riikides ka subsideeritakse või plaanitakse elektrirattaid subsideerida. Masu ajal ei oskagi öelda, vast võiks need seni toimivad trendid süveneda? Ehk masu ei pruugi nii suur risk olla. Suurte tulek, kindlasti mingi hetk läheb konkurentsisituatsioon karmimaks ja edukamad tegijad arenevad suurteks. Samas see võiks Stigo tüüpi edasimüüjaid kasutavaid tootjaid rohkem pigistada kui Amplerit, kes puhtalt online'is müüb ja saab sellega oluliselt paremaid marginaale. Nt juppide hinnad olid aasta tagasi Ampleril ratta kohta u €1000 ja oli lootus alla saada mahtude kasvades, üks mehaanik paneb käsitsi kokku 2-3, pigem 3 ratast päevas ehk kokkupaneku kulu on suurusjärgus alla €100 ehk neil on mahtude kasvatamisega võimalik olulist hinnavõitu saada, kui organisatoorse osa palgad moodustavad väiksema osa üldkuludest. Kindlasti läheb situatsioon keerulisemaks, aga Ampleril on seis küllaltki hea paegu ja väljavaade selle koha pealt ka oluliselt muretsema ei pane.

    Distributsioonivõrku Ampler väga ei ehita, nad müüvadki ainult online'is ja reklaami jaoks käivad kohalikel messidel + ex-Pipedrive turundusjuht liitus sügisel, et teha online müüki. Seni on igati piisanud. Kasvu on seni hoidnud tagasi just vähesest käibekapitalist tulnud pikk tarneaeg ja tootmisvõimsuse kasvatamine sobivas tempos. Berliinis avatakse oma pood ja põhiliselt pigem töökoda aprillis-mais, mis rohkem sakslastes usalduse tekitamise jaoks ja tõenäoliselt teevad mõnele uuele suuremale turule suurlinna ka millalgi.
  • siimos
    Ma arvan, et elektriratas ratast väga ei asenda. Tänapäeval on peamine probleem, et liigutakse vähe. Kui sa juba ratta selga oled ennast ajanud, siis mina eelistan elektrimootorile pedaalimist, et saada mingisugnegi füüsiline koormus. Mingil määral võiks elektriratas asendada mopeede, või siis jääda sinna vahepeale. Autot võibolla vähem, aga oleneb teedest.

    Olen proovinud Torroti elektrijalgratast. See toimib just sedasi, et päris ilma väntamata, mopeedi kombel sõita ei saa sugugi. Küll saab valida, kui palju aku väntamist toetab.
    Ma elan perekond Kauriti toimetamistele kaasa küll ning täitsa loodan, et Ampler lendu läeb - mitmel põhjusel jääb Ardo mulle seostuma numbriga 74 :). Tõsi on aga, et elektrirataste turg muutub väga kiiresti hinnapõhiseks ning siin on edu võti eristumine. Eristumise parimaks viisiks on disain. Diavelo vs Ampler võrdlus.... nojah. Las ta jääb :).
  • Madis43,

    Kas oskad mõne näite tuua kuidas nad turu keskmisest olulisest ees on? Kas Ampleril on olemas mingisugune proprietary tehnoloogia, mille peale nad innovatsiooni loovad?

    Pikas perspektiivis hea hinna-kvaliteedi suhe ei ole konkurentsieelis. Kaks-kolm aastat on see veel argument ja saab selle peal liugu lasta aga küll konkurendid Hiinast ja Ida-Euroopast ärkavad ning hakkavad e-rattaid odavamalt tootma ja müüma. Eriti kuna tegu on mass-market tootega, julgen väita, et keskmist inimest huvitab rohkem hind kui uhked tuled-viled (võib-olla on sakslaste mõttemaailm teine?), mis omakord jällegi paneb surve tootehindadele ja tõmbab marginaale koomale. Pigem tuleks leida kindel niche's, milles saavutada turuliidri positsioon - näiteks high-end rattad.

  • kõige selle madis43 "promo" ja ülesrääkimise kõrval tuleks objektiivsuse säilitamiseks mainida ka riske/puudusi:
    * Ampleri raamatupidamine näitab veel aiateibaid ehk on nö kassapõhine (asjaga normaliseerimisega väidetavalt tegeletakse), samas hämmastav et funderbeam pakkumises seda ei mainitud? ja lasti ilustatud või juhuslikult reaalsest ilusamad kvartali tegelikud numbrid läbi. Kuniks pole korrektset finantsaruandlust on ka raske hinnata ettevõtte kasumlikust
    * palju räägitud et balti nasdaq vähelikviidne siis Ampleri tokenid kordades piiratumal turul ehk iga ostja peab arvestama sellega, et juhul kui mingil hetkel peaks paljudel tekkima soov ukse poole liikuda siis võib eeldada et hind teeb kiirelt ja suurelt kolks-kolks ning võib jääda enamuses investeeringust ilma juhul kui pikaks ei soovi minna
    * pikas plaanis nõus eelkõnelejaga, et Hiina nobedad näpud suudavad sarnast toodet soodsama hinnaga pakkuda ja tekib mastaabiefekt mis võimaldab ka rohkem promo teha. Eriline disain aitaks vastu seista kuid raske hinnata kaua selles valdkonnas võimalik disainiga eristuda - hiinlased ju teadupärast ka osavad kopeerijad ning enamus jupid tulevad ju praegugi juba Aasiast jm.
    * lead investoril saab suvel aastane müügikeelu periood läbi mis võib kuid ei pruugi suurendada müügipakkumist

    Seega tegemist kõrge riskiga investeerimisobjektiga kuid sellele vaatamata saab ikka edu Ampleri tegijatele soovida!
  • Mr Mooney, ega neil hetkel veel ei ole tõesti rohkem konkurentsieelist kui väga hea hinna-kvaliteedi suhe ja oma nišhi jaoks funktsionaalne disain. Sai siin paar nädalat tagasi käidud Ampleril külas ühe hiljuti loodud startupi fondi juhiga ja muu seas ka arutatud tulevikuperspektiive, et kuhu nad võiks 3-5 aasta pärast jõuda, kas konsolideerijaks või konsolideeritavaks. Praegu selle koha pealt rohkem kommenteerida ei saa ja hetkel veel konkreetsemaid plaane pole ka, aga ollakse tulevasest konkurentsi karmistumisest vägagi teadlikud ja mõtted liiguvad selle koha pealt.

    Hiinlastel on Euroopa turule tollide ja tingimuste tõttu väga keeruline tulla. Seal on turg pikalt Euroopast ees, keskmine ratta hind €2-300 kandis (ka oluliselt kehvema kvaliteediga) ja mahud +30m aastas vs Euroopas €1000-3000 keskmine hind sõltuvalt turust ja umbes 2 miljonit mahud. Hiinas on oma suuremad ja keskmised tegijad välja kujunenud juba. Kui neil oleks vähegi võimalik olnud, oleks nad ammu kohal juba oma toodanguga. Ampleril oma nišh juba on, nad kasvavad turu keskmisest oluliselt kiiremini ja püüavadki saada suuremat rolli ja turuosa.

    Janek, ma ei ole Ampleri puhul riske kunagi eidanudki, esimeses postis ka riskide lõik olemas, kus küll väga süvitsi minema ei hakanud. Ilmselgelt varase faasi ettevõttel on neid palju. Läbi aastate on LHV foorumis olnud idude ja varase staadiumi ettevõtete vastu kollektiivse tampimise mõtteviis ja ma lihtsalt otsustasin selle koha pealt olla teises leeris. Siin toodigi mitmeid riske välja ja esitati igati häid küsimusi, ma proovisin lihtsalt vastata, kuidas Ampler neid riske ületada püüab. Võib-olla mõni post mul läks liiga positiivseks või ettevõtet kaitsvaks, aga see polnud eesmärk. Sellise küllaltki ühte auku arutelu puhul kus 5-7 inimest ühte poolt esindab ja riske välja toob ja ma üksinda teist osapoolt, siis võib-olla tõesti mõni post nägi välja nagu üritaks üles rääkida, aga see ei olnud tahtmine. Pigem lihtsalt näidata, et varase staadiumi ettevõte ei pruugi olla ainult risk, äkki on võimalust ka.

    Likvsiidsuse riski ma tõin kusjuures kohe esimeses postis välja riskide all, ei näinud põhjust seda iga posti all korrata. See on €5m mcapiga ettevõtte puhul iseenesest mõistetav ja kauplemisaktiivsust vaadates ka esimeste sekunditega tuvastatav. Ega ka USA börsil kui junn venti lendab teenivad sellest ainult kauplejad ja Balti börsil siinse olematu alla 0,1% mcapist päevakäibe juures läheb halva stsenaariumi korral välisukse juures kitsamaks kui Kemerovo kinosaalis. Ei ole pisikesed ettevõtted selles mõttes suured erandid. Eks väikse ettevõtte puhul on see stsenaarium mõnevõrra tõenäolisem, aga seda aitab kompenseerida kõrgem oodatav tootlus. Muidugi ei tasu investeerida sellistesse rohkem kui kaotada kannatab ja asjaliku hajutamisstrateegiaga.
  • "Hiinlastel on Euroopa turule tollide ja tingimuste tõttu väga keeruline tulla. Seal on turg pikalt Euroopast ees, keskmine ratta hind €2-300 kandis (ka oluliselt kehvema kvaliteediga) ja mahud +30m aastas vs Euroopas €1000-3000 keskmine hind sõltuvalt turust ja umbes 2 miljonit mahud. Hiinas on oma suuremad ja keskmised tegijad välja kujunenud juba. Kui neil oleks vähegi võimalik olnud, oleks nad ammu kohal juba oma toodanguga. Ampleril oma nišh juba on, nad kasvavad turu keskmisest oluliselt kiiremini ja püüavadki saada suuremat rolli ja turuosa.
    "
    Kui suured need tollid siis on? Poed on Hiina kaupa täis, pole märganud, et see oluline takistus oleks muude kaupade puhul. Jah, tihti ei ole tegu Hiina brändiga, vaid tuntud tegijad on seal ise tootnud või allhanke korras tellinud. Seega eks me näe.
  • Selleks, et olla konsolideerija peab sul oma tugev platvorm, millele add-on investeeringuid teha. Hetkel mul muidugi puudub pilt kui killustunud antud turg on, kuid alla 10m EUR käibega ettevõte vaevalt seal konsolideerimist läbi viib, pigem 15 või 15+m EUR käibega. Palju sõltub kui kiiresti ettevõte suudab kasvada järgneva 3-5. aasta perspektiivis ning muidugi kas antud meeskond on võimeline ettevõtet nii kaugele üldse ehitama - olgu nad on tugevad insenerid aga kas ka oskavad ka raha teenida? See viimane küsimus on veel lahendamata.

    Sekundeerin Pahuriku. Kui võrrelda Hiina ja Euroopa mahte tundub, et pigem pole Euroopa turg veel n-ö kriitilist massi saavutanud, et muutuks hiinlastele ja suurtele tegijatele atraktiivseks. Raske öelda, kus see piir on aga vaevalt see kaugel on. Analoogne näide siitsamast Eestist, natukene teisest sektorist ja nurga alt - Rootslaste Vitamin Well tuli ja ruulis Eesti functional drink'ide segmenti - tollal oli hind ca 2.3-2.4 EUR pudel, kuniks saavutasid teatud turuosa ning A. Le Coq ja Vichy tulid sarnaste, tunduvalt odavamate, toodetega välja, võtsid osa turust endale ning surusid Vitamin Well'i hinna ca 1.7 EUR juurde, mis on siiani 70% kallim A. Le Coqi ja Vichy jookidest, kuid Vitamin Well on tugev bränd ning inimesed on nõus maksma rohkem. Ilmselt midagi taolist juhtub ühel hetkel ka elektrirataste mass-market turul - tugevad brändid või nišhi-tooted säilitavad kõrgemad marginaalid ja halli massi tooted hakkavad sentide eest võitlema.

    Kuidas need suhtearvud 1.5x prognoositav käive ja 8x prognoositav EBITDA on leitud? Ettevõttel on olemas mingisugune backlog või mehed saunas mõtlesid, et 2018. a võiks 3-3.5m EUR käivet ja 600k EUR EBITDA't teha?
  • Hakkasin ka uurima, mis toimub jalgrataste turul. Vanad Saksa ja Hollandi kaubamärgid juba ammu tellivad oma jalgrattad Kaunase tehasest Balkik Vairas. Nende poolt ilmselt on tehtud minu odavaim ja tõesti probleemitum rattas Panther. Vaadake videot, kuidas nendel tootearendus läheb. Leidsin ainult kask elektrijalgratta mudelit, aga nendel on olnud rohkem. Hind on kolm korda odavam. Ja kohe on suur eelis, et nad on esiveolised, siis koos tagumise kettülekandega saame AWD. Sisseehitatud akul võib olla ainuke eelis, et teised ei näe, et jalgrattur on cheater. :-) Tundub, et Ampler ise tellib oma raamid sealt. Nende disain minule meenutab vana Saksa sõdurijalgratta. Aga ma ei ole habemega Kalamaja elanik, siis see minule kahjuks ei sobi. (Kui praegu oleks vajadus jalgratta osta, siis prooviksin saada seda, raami ülemine õhuke toru on nii seksikas; komponendid on kesklassi omad, aga hind on tõesti väga madal.)
  • Käesoleva aasta prognoosi täpsemat metoodikat ei tea, aga eelmine aasta tehti €1,08m käivet ja selle aasta jooksul on mitmeid probleeme ületatud:

    - enam pole ootejärjekord 3 kuud vaid 3 nädalat, mis on kliendile palju talutavam. Eelmine aasta jäi päris oluliselt müüki tegemata selletõttu kui nt taheti suveks ratast, aga oleks suve lõpus kätte saanud.
    - Valmib Berliini esinduspood-töökoda, füüsilise asukoha ja klienditeeninduse olemasolu põhilisel sihtturul tõstab oluliselt usaldusväärsust.
    - Uued klientide tagasiside järgi täiustatud mudelid.
    - Ettevõte on oluliselt tuntum, eelmine aasta oli sisuliselt tundmatu tegija Ida-Euroopast, nüüd ikkagi teatakse neid kui väga hea kvaliteedi ja hinna-kvaltieedi suhtega tootjat.
    - On tekkinud juba ka mõned püsikliendid, kes vana Ampleri järelturul maha müünud ja uue ostnud. Püsikliente esialgu kuigi palju ei ootaks, aga on teatav võimalus olemas, et nad saavad oma nishis pigem Vitamin Welliks kui A. le Coq'iks.
    - Sügisel palgati uus ex-Pipedrive turundusjuht

    Ega nii varase staadiumi ettevõtte puhul pole mõtet eriti next level prognoosimise mudeleid kasutada, niikuinii tuleb tulemus vale. Päris kõhutunde ja kõhutuulte pealt see prognoos samas ka tehtud ei ole, asutajad ise tunnevad turgu meist oluliselt paremini ja ajalooliselt on vägagi hästi ja isegi konservatiivselt prognoosinud nii varase staadiumi kohta. Nt 2015. rahatõstmise ajal prognoositi 2016. käibeks €337k, 2017.:€650k ja 2018. omaks €1,35m. Reaalselt oli eelmise aasta oma €1,08m nagu mainitud. Eelmise aasta rahatõstmise ajal prognoositi küll juba €1,4m eelmise aasta käibeks, aga tõstmise ette valmistamine osutus oodatust pikemaks protsessiks, raha jõudis ettevõtteni suve alguses-keskel ja see ei aidanud enam ettevõtet põhilisel müügiperioodil, mistõttu ka jäädi alla eesmärkidele.

    Seni on ettevõte pigem konservatiivselt prognoosinud ja suutnud enda eesmärke ilusti täita, see aasta pole hetkel näha sellist sündmust, mis eelmise aasta käivet tagasi hoidis. Olen investeerinud mõne aasta jooksul üle 15 varase staadiumi ettevõttesse, Ampler on prognoosimise koha pealt neist küll pikalt kõige paremini pihta saanud.
  • Kui see äri mõned aastad tagasi esimest korda avalikku raha küsis, panin sellele siin foorumis hoolega puid alla. Põhjusega ka - omakapital oli miinuses, võlgu oldi asutajatele ja küsiti väikeinvestorite pappi. Praegused kammid finantsaruandlusega (ei viitsi neisse süveneda) tunduvad sellega võrreldes suht köömes. Kuid tundub, et tüübid vedasid esimese, kõige keerulisema perioodi välja ja huijarid vist ka pole. Mina sain küll foorumis kõvasti laiki aga paistab, et Madis sai tootlust.
  • Siin Curtiga suht sarnane a pea poole odavam velo: Ebay.de
  • Ega Ampler ei proovigi odavama otsa 2016. aasta mudelitega võistelda. Nende nägemus on, et kui juba elektriratast osta, mis maksab niikuinii üle €1000-1500, siis pole päris mõtet juppide pealt kokku hoida, tavarattaga võrreldes niikuinii kallis, auto ja mootorrattaga odav. Odavamas otsas on niikuinii brutaalne olelusvõitlus ja see pole koht kuhu trügida. Nemad koostavad ratta pigem high end juppidest ja siis saavad selle enda otsemüügi mudeli tõttu paigutada elektrirataste puhul keskmisesse hinnaklassi.

    Võrlduseks siis Ampleri Curti mudel, allapoole kerides näeb juppe. Ma mingi rattaspets ei ole kaugeltki, aga Ampleri aku on parem nii mahutavuselt kui laadimiskiiruselt, pidurisüsteem parem, süsinikust raam jne.
  • Eelmisele lisaks, et ega autot ka keegi baasmudelit väga ei telli. Ampleril on korralik valik lisavarustust ka ja suur enamus kliente võtab päris kergekäeliselt €3-400 eest lisavidinaid ka.
  • Raam on Curtil alu. Aga jah, ega see väliselt veel hipsterim asi lähedalt vaadates midagi ilusat ei pruugu olla.
  • Läks kiiruga valesti tõesti.

    Muidu üks etteheide, mis siin veel läbi kõlas oli, et Ampler ei näe välja nagu elektrikas. See asi etteheitena tundub sama nagu kui kannad keskmise hinnaklassi rõivaid, siis tahad ikka, et see AJ või mõni teine brändilogo kaugele paistaks eest ja tagant, et ikka kogu maailm teaks, et keskklassi välja murdmas oled lõpuks. Mõttetu ju veidi. Mingi kolakas aku kusagil silma riivamas seostub pigem algeliste elektrirataste katsetustega kui elektrirattaga. Pigem tahan lihtsalt hea asjaga sõita ja mitte liigselt välja paista. Ampler täidab seda soovi väga hästi.
  • Su viidatud Verge loo kommides on paar head pointi:
    a) akud ja nende asendatavus Ampleritel?
    "Ehh, all this is is a wheel hub electric bike with a frame that hides a most likely small battery that can’t be replaced.
    It would be nice if they could come out with more crankset motors like Bosch, Brose, Yamaha, Shimano and Bafang make. Those keep climbing up in torque, but I’d like to see smaller more discrete motors because I really like those on their lower assistance levels. You can get well over 150km with a single charge on those."
    b) maks kiirus on piiratud 25 km/h? "Other e-bikes are generally "ugly" because they have useful motors/batteries. 250 W is virtually useless, at least in America. Top assisted speed on these is 15 mph. The price is a total rip-off for these specs. If you live in a place that is totally flat, just get a regular bike.--- 15mph is the legal limit for assisted e-bikes in europe though, anything above that will require you to use roads"
  • mul hiljuti jäi ampleri fb-e lehel silma, et neil oli juhis selle kohta kuidas akut vahetada
  • Ampleri akut saab vahetada küll, see on nende kodulehel KKK-de all kirjas.
    Minul isiklikult on aga raami sisse peidetud akudega probleem, et neid ei saa laadimiseks tuppa kaasa võtta. Kui kortermajas tahan ratast keldri panipaigas hoida, siis on üsna tüütu teda laadimiseks tuppa vedada. Variant on muidugi panipaika pistik vedada, aga see on juba suurem töö (koos voolimõõtjaga jne, et mitte ülejäänud majarahvast petta)
  • 250W ja 25 km/h on EU direktiivi nõue, et sõiduk mopeediks ei klassifitseeruks. Eri riikide nõuded natuke varieeruvad, aga reeglina sealt piirist võimsama sõiduki juhtimiseks peab mingeid lube omama, mis autopededest eestlaste puhul on muidugi non-issue, aga suurlinnas elava Euroopa hipsteri jaoks võib vabalt dealbreaker olla.
  • Ma vist leidsid teoorias Curti kõige otsesema konkurendi, oluliselt odavam, Saksa bränd, näib suht sarnane:
    https://www.kettler-alu-rad.de/gb/en/index/bike-detail.html?sku=KU034-DCKD50_KETTLALU
    Hammasrihmast juttu pole, samas on MonkeyLink ready.
  • Mõned mõtted ja tahud, mis seni pole siin kajastamist leidnud:

    1) Mida ei tasu tehniliste näitajate kõrval jätta tähelepanuta, on elektriratta sisuline teostus, sh selle koostöö äpiga. Elektriratta puhul on äpp oluline mh selleks, et määrata, kui palju mootor sind abistab aga ka selleks, et näha allesolevat sõiduulatust, st halb äpp võib ära rikkuda kogu kasutajakogemuse. Samuti võimaldab äpp teoorias teatada uutest toodetest ja kampaaniatest, õppida tundma kasutajate sõiduharjumusi, vajadusel kutsuda probleemseid tooteid tagasi ja üleüldiselt säilitada kontakt ostjatega.

    Play store-s on Ampleri äpp täna ratinguga 4.4. Võrdluseks, palju kiidetud Swedbanki äpp on ratinguga 4.3 ja LHV äpp ratinguga 4.6. Siin võrdluseks toodud Bosch-i eBike Connect äpi rating on aga 3.4. Parandage mind, kui eksin, kuid Boschi lahendusi kasutatavad tootjad on tõenäoliselt selle õuduse juures lukus. Diavelol äpi olemasolu kiirel otsingul ei tuvastanud (seadistamine rattakompuutri kaudu?).

    2) Disaini osas võib täitsa point olla mitte eristuda faktiga, et tegemist on elektrirattaga - kuna tegemist on keskmiselt üle 3 000 eurose hinnaga ratastega, on ilmselgelt ka varaste huvi nende vastu vastavalt suurem.

    3) Riskid on loomulikult kõrged. Kui keegi oskab pakkuda kasvõi piiratud likviidsusega kaubeldavat, kõrgema kasvu ja madalamate kordajatega investeeringut, siis olen hea meelega kuulamas.
  • Mõningad teised elektrirataste rahastusvoorud:

    https://www.seedrs.com/lavelle-bikes
    Lavelle, £5,6 miljonit pre-money, kampaania käib, tõstetud £204k hetkel, senised tulemused: pre-revenue

    https://www.companisto.com/en/investment/freygeist
    Freygeist, €2,5m pre-money, tõsteti €1,5m, pre-revenue

    Elektrirollerid:
    https://www.seedrs.com/bolt
    Bolt, €25 miljonit pre-money, tõsteti €3,2 miljonit, pre-revenue, müük algab u aasta peale raha tõstmist.

    Jalgrattad:
    https://www.crowdcube.com/companies/temple-cycles-ltd/pitches/bk9OGl
    Temple, £1,35 miljonit pre-money, tõsteti £198k, eelneval aastal £125k käivet ja oli eesmärk jooksval aastal 100% kasvatada.

    Elektrirataste rattajagamine hakkab ka käima minema: Uber ostis just paar päeva tagasi Jumpi väidetavalt $200 miljoni eest


    Tundub, et osa erinevusest Ampler vs läänes tõstnud ettevõtete hinnataseme vahel on sellest, et seal hinnastatakse neid kasvuettevõtete kordajate järgi, meil pigem ebalikviidse väikeettevõtte kordajate järgi (kuigi Ampler on siin mainitutest likviidsem, Seedrsis järelturu beta nädal aega kuu jooksul iseenesest toimib). Ega kuigi head datat ei olegi avalikult saada kasvuettevõtete valuatsioonide kohta, aga paar asjalikku artiklit:

    Siin analüüsitud kasvuettevõtete hindu sektori ja ärimudeli kaupa:
    https://medium.com/avolta-partners/the-secret-sauce-to-startup-valuation-c44575a87fd7
    Andmed küll 2015. aastast, tol ajal olid hinnatasemed praegusest mõnevõrra kõrgemad. Avoltal on põhjalikumaid ja uuemaid andmeid ka: http://www.avoltapartners.com/resources/

    Siin SaaS ettevõtete näitel muuhulgas analüüsitud, mis näitajad mis suunas hinda mõjutavad:
    https://techcrunch.com/2016/10/07/determining-the-worth-of-your-saas-company/

    Disclaimer: oman
  • madis43

    Siin SaaS ettevõtete näitel muuhulgas analüüsitud, mis näitajad mis suunas hinda mõjutavad:
    https://techcrunch.com/2016/10/07/determining-the-worth-of-your-saas-company/


    Ma pole nüüd päris kindel, kas väikest jalgrattatootjat saab hinnastada päris SaaS mudeli järgi? Kuigi -aaS on viimasel ajal igasse sektorisse sisse roninud. Võib-olla Bike-as-a-Service hoopis? BaaS-arvutused siis...

    Aga kogu tõsiduse juures, Amazon ja Tallinna Kaubamaja peavadki kauplema erinevate kordajate juures.
  • Eks varajase staadiumi ettevõtete hinnastamine olegi keeruline. SaaS ilmselt ei ole päris õige võrdlus, pigem võiks aluseks võtta Madise poolt viidatud sarnase tegevusala ettevõtete rahastusvoorud. Samas ei pruugi ka crowdfundinguna kogutud rahastus kõige paremini kajastada n.ö. õiget turuväärtust (eeldusel, et selline asi eksisteerib). Igatahes on selge, et risk on kõva, mida kinnitab ka asjaolu, et ülalviidatud Freygeist on tänaseks pankrotis (https://www.tele-online.com/en/freygeist-is-insolvent-what-we-have-to-learn-from-it/).

    Minnes konkreetsemaks, siis hetkel kaupleb Ampler 20x eelmise kuu käibe peal (märtsi käive ca 255k, mcap 5,1 meuri). Eeldades, et aastakäivet suudetakse teha ca 3 meuri, siis on P/S 1,67 ja seda 200% aastakasvu näitaval ettevõttel. Võrdluseks on SP 500 P/S täna 2,17 ehk SP 500 on selle näitaja järgi hinnastatud 30% kõrgemalt. Eks jäägu igaühe enda otsustada, kas see hind on potentsiaali ja riske arvestades kõrge või madal.
  • invictus
    Eks varajase staadiumi ettevõtete hinnastamine olegi keeruline. SaaS ilmselt ei ole päris õige võrdlus, pigem võiks aluseks võtta Madise poolt viidatud sarnase tegevusala ettevõtete rahastusvoorud. Samas ei pruugi ka crowdfundinguna kogutud rahastus kõige paremini kajastada n.ö. õiget turuväärtust (eeldusel, et selline asi eksisteerib). Igatahes on selge, et risk on kõva, mida kinnitab ka asjaolu, et ülalviidatud Freygeist on tänaseks pankrotis (https://www.tele-online.com/en/freygeist-is-insolvent-what-we-have-to-learn-from-it/).

    Minnes konkreetsemaks, siis hetkel kaupleb Ampler 20x eelmise kuu käibe peal (märtsi käive ca 255k, mcap 5,1 meuri). Eeldades, et aastakäivet suudetakse teha ca 3 meuri, siis on P/S 1,67 ja seda 200% aastakasvu näitaval ettevõttel. Võrdluseks on SP 500 P/S täna 2,17 ehk SP 500 on selle näitaja järgi hinnastatud 30% kõrgemalt. Eks jäägu igaühe enda otsustada, kas see hind on potentsiaali ja riske arvestades kõrge või madal.


    Hind hinnaks aga kas asutajatel/juhtkonnal on eelnev kogemus millegi suure ehitamisega väljas pool Eestit? Praegusest valuatsioonist on vähe kasu kui kõik lõppeb sarnaselt Freygeistile..
  • Absoluutselt, see on üks riskidest. Lingitud artikli puhul jääb mulje, et nõudlust tootele iseenesest oli, kuid Freygeistile saatuslikuks sai puudulik finantsjuhtimine ja tülid asutajate vahel.

    Samas on ka piisavalt näiteid, kus hea õnne, õigeaegse kogenuma abi kaasamise või mistahes muu mõjuri abil on see miski suur siiski ehitatud. Selliseks on kogu tänane IT-sektor aga ka suur osa muust ettevõtlusest. Kui kunagi sai Fundwise-i kaudu eelkõige portaali proovimiseks neisse väike summa investeeritud, oli kaalukausiks just selge nägemus ja intelligentne jutt, mis juba portaali Q&A-s neid selgelt teistest eristas. Seni on see lähenemine ära tasunud ja tiim töötanud.

    Ühesõnaga, tundub, et hetkel müük edeneb ja ettevõte kasvab. Samas suuremad riskikohad ilmselt ongi:
    1) kasvuvalud - ühelt poolt ettevõtte suureks kasvatamine olukorras, kus mingi hetk tuleb struktuurid ümber ehitada, lisada middle management ja väliskontorid jne, teisalt tootmise kasvust tekkivad probleemid ehk Muski lemmiktermin production hell;
    2) jaotusvõrk - kui täna võimaldab müük kodulehel + rattalaatadel näidata triple digit käibekasvu, siis kusagil tuleb seniste kanalite puhul lagi ette;
    3) konkurents ja/või sisetülid - ilmselt ei vaja kommentaare.

    Siiski ei tähenda eelnev minu jaoks, et peaks investeerimisvõimalusest kaugele eemale hoida. Ma arvan, et terve foorumitäis rahvast ei suuda välja pakkuda ideed, mille kohta ka mõõdukalt intelligentne inimene ei leiaks head argumenti, miks seda mitte teha. Võimalusi saada head tootlust Saksa riigivõlakirja riski eest ka kusagil ei nähtu, seega ei jää muud üle, kui tuleb võtta riske, mis vähemalt enda lootuste ja arusaama kohaselt on teadlikud.

    PS! Ilmselt ilmne disclosure - oman.

Teemade nimekirja