Operail börsile - Investeerimine - Foorum - LHV finantsportaal

LHV finantsportaal

Foorum Investeerimine

Operail börsile

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse



  • OPERAIL* (endise nimega EVR Cargo) on Eesti riigile kuuluv rahvusvaheline raudtee logistikaettevõtte (vt. ka tutvustusvideo internetis). Ettevõte tegutseb hetkel 1520mm raudteel, millel opereerivad ka Läti, Leedu, Venemaa jt. endised Nõuk. Liidu maad. Ettevõtte ajalugu raudteel tegutsemisel ulatub 150 aastani.

    Ettevõtte peamised tegevusalad on:
    * kauba transport
    * vagunite rent
    * veeremi remont ja ehitus


    Põhitegevusi toetavad horisontaalselt muud toetavad tegevused nagu IT, juriidiline, turvalisus jne osakonnad.

    AS Operail põhitegevusaladeks on raudteeveod Eesti raudteedel, vagunite rent
    ja raudteeveeremi remont. Kontsernil on 30.06.2018 seisuga 87 liini- ja manöövrivedurit, millega
    teenindatakse klientide vedusid, kuid vedureid renditakse ka välja. Kontserni vaguniparki kuulub üle 3 000
    kaubavaguni (poolvagunid, kinnised vagunid, konteinerplatvormid, tsisternid, teravilja- ja väetisehopperid).
    Kontsern omab vaguneid, et teenindada klientide kaubavedusid nii Eesti-siseselt kui ka rahvusvaheliselt.
    Olulisel kohal on vagunite üürile andmisest ja kasutustasust saadavad tulud. Kontserni koosseisu kuulub
    veeremi remondi ja hooldusega tegelev äriüksus Tapa Depood ning mitmed veeremi tehnohooldepunktid üle
    Eesti. Remonditakse nii Kontsernile endale kuuluvaid kui ka teiste Eesti ja välisklientide vaguneid ning
    vedureid.
    2017. aasta esimese poolaasta lõpu seisuga kuulub AS Operail konsolideerimisgruppi lisaks emaettevõtjale
    ka WagonPro AS (osalus 100%) ja WagonPro tütarettevõte Soomes WagonPro Holding Oy (osalus 100%).
    WagonPro AS ja WagonPro Holding Oy põhitegevusaladeks on vagunite rent.

    Kontsernil oli 2018. aasta esimese poolaasta lõpus rendile antud kokku üle 1 700 vaguni: Operailil üle 1 100
    vaguni ja WagonProl üle 580 vaguni.

    Ettevõttes töötab 670 inimest kellest 40% asuvad Tallinnas või selle ümrbuses, 27% Tapal, 13% Narvas.



    Ettevõtte vagunipark koosneb viite tüüpi vagunitest:
    * tsisternid - vedelike, kütuste, õlide jm naftatoodete veoks, samuti vedelgaasi veoks

    * pealt avatud poolvagunid - mahukaupade veoks nagu puit, metall, konteinerid, transpordivahendid, tehnika jmt.

    * pealt suletud kinnised vagunid - pakendatud kauba veoks

    * hopperid - suure mahuga puistekauba vedamiseks nagu vili, väetised, tsement jmt.

    * platvormvagunid - lapikud platvormid on kasutusel sõidukite, masinate, konteinerite, ebaregulaarse suurusega kaupade jmt. veoks.


    Ettevõttele kuulub 64 vagunit, mis paigutuvad kolme peamise tüübi alla:
    * C36-7i - suurima arvukusega veduritüüp Eestis. Nende vagunitega veetakse kaubaronge. Vedurid on toodetud General Electricu poolt.

    * TEM TMH - vedurid on kasutusel täispikkuses kaubarongide üle piiri vedamiseks ja piirijaamades manööverdamiseks. Toodetud alates 2014-st aastast Leedu DEPAS depoos.

    * CME3 - CME3 vedurid on kasutusel jaamades manööverdamisel. Ehitatud 1983 ja 1987 aasta vahel Tśehhi ČKD tehases.

    * C30-M - unikaalne, moderniseeritud vedur mis valmis 2017 aastal Tapa depoos koos Tśehhi partneri CZ Loko-ga. Veduri eesmärgid on peamised manööverdamised jaamades ja kohaliku kauba veod. (vt. ka video internetis)


    2017 aastal vedas Operail 80% Eestis raudteel veetud kaubast, millest omakorda 60% on transiit läbi Eesti. Ettevõte pakub igapäevast kaubavedu kemikaalidele, väetistele, kütustele, põlevkivile puidule, teraviljale, raskele ja ülegabariidilistele veostele, mahukaupadele, palmiõlile, suhkruroole jmt. Omavahel on ühendatud olulised kaubasadamad, muuhulgas Muuga, Paldiski, Sillamäe, ja Venemaa ning Läti piirijaamad. Kauba peamine päritolu on Venemaa, Kasahstan, Valgevene.

    Konteinerite vedu toimub peamiselt marsruutidel:
    * Moscow Express (Tallinn – Moskva – Tallinn)
    * ZUBR (Tallinn – Kiiev – Odessa – Tallinn)
    * Baltic Transit II (Tallinn – Almatõ – Tallinn)
    * Tallinn – Jekaterinburg – Tallinn
    * Amber train (Muuga-Riia- Šeštokai /Kaunas-Riia-Muuga)

    Kaubaveod ühendavad Skandinaavia, Lääne-Euroopa ja Läänemere ühelt poolt ja Hiina, Musta mere ja Vahemere teiselt poolt.




    Kui varasemalt on Operail tegutsenud peamisel kaubavedude ja transiidi teenindamisega, siis viimastel aegadel on rohkem tähelepanu pööratud ka muudele tegevusaladele nagu vagunite remont ja rent ning vedurite ehitus. Seoses ettevõttesisese transformatsiooniga on varasem negatiivne majandustulemus asendumas olulise kasumiga:
    Operail moves steadily on profitable route
    In the first six months of 2018, international logistics and transport firm Operail has significantly exceeded the financial indicators of the previous year and is securely on the way to profitability.
    “In the first six months of this year, we have improved on the income figures of the same period from last year, and we have turned a loss of 1.8 million euros into profits of almost five million euros,” said Chairman of the Operail Board, Raul Toomsalu, releasing the financial results. The Group’s EBITDA has increased fivefold compared with the previous year, reaching 7.8 million euros.
    According to Toomsalu, one of the reasons for the positive financial indicators is the investments made in the previous year, which have proven to be highly profitable: “We see how last year’s decisions and investments to develop the wagon rental business line is paying off more and more each month.” Toomsalu’s statement is supported by figures as well: compared with the same period last year, Operail’s wagon rental revenue has grown by 171%, meaning an increase to 3.81 million euros.
    The strong results are also supported by freight revenues that have grown by 55% over the previous period to almost 25 million euros. “We have increased freight volumes by 44% and have moved almost seven million tonnes in the first six months,” explained Toomsalu. More than half of the freight volumes transported were made up of the mineral fuel and fertilizer product groups; there was also significant growth in container freight carriage during the first half of the year.
    The Chairman of the board added that the positive figures were in part a result of the change in the company’s philosopy. “It is clear that we are no longer just freight carriers. We have a wider view of the railway and in the last year, we have vigorously developed our other business lines—namely wagon and locomotive rental and rolling stock repair. The change in our business name over the summer clearly also supports our efforts to provide our customers more than just freight carriage.”
    According to Toomsalu, Operail is also changing the way it communicates with its clients: “We want to be a partner for our clients that thinks and provides prompt responses for various logistical situations. Here, we have a long way to go, but today’s positive financial results confirm that we are moving in the right direction.


    Nädala algupoolel teatas Operail, et on asunud üle 90 aastast pausi jälle Tapal vedureid ehitama:
    New locomotive completed in Tapa after 90-year pause

    AS Operail presented a modernised C30-M locomotive in Tapa depot, the first locomotive built in Estonia in 86 years.
    International railway logistics and transport company Operail introduced a new locomotive, modernised in collaboration with the Czech company CZ Loko. The C30-M is designed for shunting; however, it is equally suitable for freight transport. “When modernising the locomotive, we were initially guided by our need for a 6-axle shunter that would also be suitable for local transporting,” said Raul Toomsalu, Chairman of the Board of AS Operail.
    The locomotive was built during 2016 and 2017 in the Tapa depot. The construction was followed by a testing period, and the C30-M is now ready for everyday use on the Estonian railway as well as for sale on foreign markets.
    “In today’s economy and transit situation, we need to create additional value to our existing services. We will continue developing the locomotives construction business in Tapa Depot in the nearest future. says the head of Operail, adding that two other locomotives are currently being modernised and a contract for the production of four additional locomotives is about to be signed.
    “While in the past we have mainly focused on freight transport, then in the last year we have steadily developed other business directions, as a result of which we estimate that we will end this year by turning a profit. In addition to freight transport, our economic results are also greatly affected by wagon rental and the repair and modernisation of the rolling stock,” added Toomsalu.
    The Minister of Economic Affairs and Infrastructure Kadri Simson said that she is happy that the state-owned Operail has adapted to the evolving market and found new challenges in both modernizing locomotives and renting wagons. “Operail is an important employer in Tapa and hopefully the new locomotive named today is the first of many,” said Simson.
    The last time a locomotive converted in Estonia was in 1940 in the metal works and engineering company of Franz Krull. Although local companies have later built railcars from passenger train wagons that moved from Tallinn to Tartu and Narva, it has been 86 years since the last locomotive was constructed. “We are very proud of the work of our Tapa unit, and I am glad that the excellent work done in Operail will also be seen by our foreign clients – we have already signed a cooperation agreement,” said Toomsalu. Operail uses the locomotive in Estonia in various stations for shunting, and for container transport between Muuga and Koidula border crossing point.
    During its showcase event, the locomotive was also ceremonially named. The new locomotive received the dignified name Adam, which is a homage to Adam Zmijevski, a Tapa stationmaster who worked on the Estonian railway during 1909–1918. “We honour the tradition of giving new names to locomotives, and we named our first locomotive Adam, after the hardworking and diligent Tapa station master,” Toomsalu explained the origin of the locomotive’s name.
    Operail’s C30-M is a new, safe and modern modular locomotive that is more environmentally friendly than the previous ones. The locomotive was assembled using the frame and chassis of the C30-7A locomotive, manufactured by the international company General Electric, and the modules are designed by CZ Loko, a large manufacturer in Europe. The locomotive is certified in the European Union. The 6-axle locomotive weighs 138 tonnes with an axle load of 23 tonnes, and it uses AC/DC power transmission. The locomotive is equipped with the Caterpillar 3512C HD diesel engine with a power output of 1,550 kW (2,079 hp), and its maximum speed is 100 km per hour. The maximum allowed speed for freight trains in Estonia is 80 km per hour.


    MAJANDUSTULEMUSED

    2018 aasta vahearuanne












    31 mai artiklis näeb OPEREAIL-I juht parima meelega ettevõtet börsil olevana: EVR Cargo juht tahaks enda firmat börsil näha. Veel 2017 aasta sügisel oli olukord selline, et valmistati börsile minekut ette: skandaalne EVR Cargo tehakse börsikõlblikuks

    * Allikad: ettevõtte koduleht ja majandusaasta aruanded
  • 2016 aasta hilis-sügisel oli seisukoht, et EVR Cargo börsile ei jõua ja sellele otsitakse ostja: EVR Cargot ilmselt börsile ei viida, vaid ettevõttele otsitakse ostja
    Põhjuseks toodi, et ettevõte polevat atraktiivne:
    Börsile ettevõtet tõenäoliselt ei viida, kuna ilmselt ei oleks see väga atraktiivne ettevõte.
    Võõrandatakse kuni 49 protsenti EVR Cargost. "Siin peab natuke veel mõtlema. See ei ole nii atraktiivne firma. Tõenäoliselt börsilepanek ei töötaks ning pigem tuleb lihtsalt vähemusosaluse müük," kinnitas Sotsiaaldemokraatliku Erakonna juhatuse liige Urve Palo ERR-ile.

    Ka 2017 aasta kevadel valitses seisukoht, et EVR Cargo müüakse börsiväliselt: Sester valgustas valitsuse plaani riigiettevõtete börsile viimiseks.


    Kuna ettevõtte tegevuses on toimunud üsna järsk ja selge pööre paremuse pool, siis minumeelest peaks riik oma seisukoha ettevõtte müügi osas ümber hindama. Esiteks leidma kas vagunite rendi ärisegmendis või mujal kasvuvõimaluse ja teiseks selle kasvu finantseerimiseks viima aktsiad ikkagi börsile.

    Börsi aktiveerimine on suurema väärtusega ühiskonnale ja riigi majandusarengule kui ettevõtte enda kaelast ära sokutamise rõõm seda olla saab.
    Praegune pööre majandustegevuses tänu vagunite rendile, on aidanud firma ka plussi ja sellega seoses on ettevõte selgelt atraktiivne investoritele. Ma ostaks ja hoiaks kindlasti pikemalt aega.
  • ÄP vahendab: Valitsus puikleb Operaili erastamisest kõrvale
    Kuigi valitsus lubas viia Operaili vähemusosaluse börsile, ei pruugi seda juhtuda. Rahandusminister Martin Helme tunnistas, et valitsusel pole tahtmist dividende andvaid ettevõtteid müüa, isegi kui nende omamine pole strateegiliselt vajalik.

    Riigifirmade erastamistest on rääkinud mitu valitsust, kuid tegudeni kas ei jõuta või jõutakse väga aeglaselt. Praegu on valitsus käima lükanud Eesti Teede erastamise, kuid sellegi ajakava on võrreldes kevadise plaaniga järgmisesse aastasse edasi lükatud. Mõne riigifirma saatust ei teata aga aastaid. Üks selline, kelle erastamisest on aastaid räägitud, on raudtee logistika­ettevõte Operail AS.



    Valitsus teeb siin selle vea, et näeb dividende ja mõtleb eelarve kate, aga tegelikult peaks üles otsima need kuluallikad mis (sotsiaalmajanduslikku)tulu ei tooda ja lihtsalt eelarvest välja kärpima.

    Rahva rikkus = Riigi rikkus

    Riigi rumalus = Riigi vaesus
    Riigi vaesus = Rahva vaesus
  • momentum
    ÄP vahendab: Valitsus puikleb Operaili erastamisest kõrvale
    Kuigi valitsus lubas viia Operaili vähemusosaluse börsile, ei pruugi seda juhtuda. Rahandusminister Martin Helme tunnistas, et valitsusel pole tahtmist dividende andvaid ettevõtteid müüa, isegi kui nende omamine pole strateegiliselt vajalik.

    Riigifirmade erastamistest on rääkinud mitu valitsust, kuid tegudeni kas ei jõuta või jõutakse väga aeglaselt. Praegu on valitsus käima lükanud Eesti Teede erastamise, kuid sellegi ajakava on võrreldes kevadise plaaniga järgmisesse aastasse edasi lükatud. Mõne riigifirma saatust ei teata aga aastaid. Üks selline, kelle erastamisest on aastaid räägitud, on raudtee logistika­ettevõte Operail AS.



    Valitsus teeb siin selle vea, et näeb dividende ja mõtleb eelarve kate, aga tegelikult peaks üles otsima need kuluallikad mis (sotsiaalmajanduslikku)tulu ei tooda ja lihtsalt eelarvest välja kärpima.

    Rahva rikkus = Riigi rikkus

    Riigi rumalus = Riigi vaesus
    Riigi vaesus = Rahva vaesus


    Rahva mõistest saan aru, aga, kes see Riik on?
  • EL eelarvereeglid töötavad tugevalt erastamisplaanidele vastu. Erastamisest saadud raha pole riigieelarve tulu, aga dividend on. Dividenditulu arvelt võib teha kulusid, erastamistulu on hea ainult kontol hoidmiseks või laenude tagasimaksmiseks.
  • Meie kandis on erastamisel kindlasti tagastamise mekk ka man,mis punaokupantidel kokku röövitud sai.Seda keelata ei saa.Jälle kohtu keiss EU?
  • Mitte kuidagi ei jõua õnn kodaniku õuele-trahvid jõuavad enne!Siis on hea kui riigil on varasid vähem ja kodanikel rohkem vabaduse eest trahvi maksta!!Britid seepärast exitit euroopast teha tahavadki-esimese ilmasõja võlad said makstud.teise ilmasõja võlad maksku kaotajad,mitte võitjad!
  • farmer
    Rahva mõistest saan aru, aga, kes see Riik on?


    Võid Riigi all mõelda kui Riigieelarvet.
  • momentum
    farmer
    Rahva mõistest saan aru, aga, kes see Riik on?


    Võid Riigi all mõelda kui Riigieelarvet.


    Riigieelarve on dokument. Sageli on lugeda, et Riik otustas ja tegi. Äkki on olemas nimekiri inimestest, kes selle Riigi moodustavad.
  • farmer

    Äkki on olemas nimekiri inimestest, kes selle Riigi moodustavad.

    Aado Aaberg
    Aado Aaviksoo
    ...
    Yolanda Yopantonio
  • Valitsus valmistub ettevõtet Eesti Teed erastama ja võtab seetõttu firmast palju dividende.

    Valitsuse 23.1.2020 istungi kommenteeritud päevakord
    8. Aktsiaseltsi Eesti Teed makstavate dividendide summa kinnitamine 2020. aastaks
    Esitaja: rahandusminister Martin Helme
    Tüüp: Korralduse eelnõu

    Seoses sellega, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium kavandab lähiajal välja kuulutada aktsiate avaliku kirjaliku enampakkumise kinnitatakse ASi Eesti Teed poolt makstavate dividendide summa 2020. aastaks teistest äriühingutest eraldi.


    Kuku raadio saates Nädala Tegija 2020-01-10 rääkis majandus-ja taristuminister Taavi Aas suurtest taristuprojektidest, aga saate teises pooles mainis lisaks Eesti Teede erastamisele ka seda, et ettevalmistamisel on Operaili ning loomulikult Enefit Greeni IPO. Kui Enefit on kindel IPO-kandidaat, siis Operaili osas on hetkel veel lahtine kas ja kui suures osas toimub erastamine, müük või IPO. Analüüs käib ja see valmib varsti.
  • Ettevõte teatab Q3 numbreid: Operaili vaguniäri kasvas viiendiku võrra
    Hiljuti uue ärisuunana Soomes kaubavedudega alustanud Operail on suutnud Eesti kaubamahtude langusest tingutud äritulude vähenemist kompenseerida vagunite renditulude enam kui viiendiku suuruse kasvuga.

    „Operailil ja meie tütarettevõtetel Operail Leasingul ja Operail Leasing Finlandil on rendile antud enam kui 2 400 vagunit rahvusvahelise kaubaveo teenindamiseks. Oleme selle aasta üheksa kuuga vagunite renditulusid suurendanud enam kui viiendiku võrra ning prognoosime jätkuvalt selle ärisuuna kasvu,“ ütles Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu.

    Operaili 2020. aasta üheksa kuu äritulud olid 48 miljonit eurot, vähenedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 13%. Kui kaubaveotulud vähenesid 21% võrra 26,5 miljoni euroni, siis vagunite renditulud vastupidiselt tõusid möödunud aastaga võrreldes 21% ulatudes 11,3 miljoni euroni.

    Aasta kolmandas kvartalis tasus Operail omanikule dividende 9,5 miljoni euro ulatuses ning dividendidelt tasuti tulumaksu 2,3 miljonit eurot. Selles tulenevalt kujunes ettevõtte üheksa kuu puhaskasumiks 1,5 miljonit eurot, aasta varem oli puhaskasum 7,8 miljonit eurot. Kulumieelseks ärikasumiks (EBITDA) oli 2020. aasta kolmandas kvartalis 10,7 miljonit eurot.

    Ettevõtte üheksa kuu kaubamahuks kujunes 8,3 miljonit tonni. Kaubagruppide lõikes on kasvutrendi näidanud väetised ja keemiakaubad ning langustrendi põlevkivi ja mineraalsed kütused.

    Operail on Eesti riigile kuuluv raudtee-ettevõte, mille põhilisteks ärisuundadeks on kaubavedu, vedurite ja vagunite remont ja ehitus ning veeremi rent. Ettevõte annab tööd pea 600 inimesele. Operail gruppi kuuluvad lisaks emaettevõttele (AS Operail) ka vagunirendi ettevõtted AS Operail Leasing ja Operail Leasing Finland Oy ning Soome raudteeveo ettevõte Operail Finland Oy.
  • Majandus- ja taristuminister Taavi Aas ütles riigikogu infotunnis, et uuel valitsusel on kavas nii Operaili kui Enefit Greeni erastamisega edasi minna, seejuures on Operaili võõrandamise viisi ja mahu ettepanek praktiliselt valmis ning jõuab valitsusse tõenäoliselt juba märtsis.


    https://majandus24.postimees.ee/7176755/aas-valitsus-votab-martsis-ette-operaili-erastamise
  • Operail teatab eelmise aasta tulemused: Raske, kuid tulemuslik 2020. aasta tõi Operailile kolm miljonit eurot puhaskasumit
    Keerulisel 2020. aastal uuele turule sisenenud ning Soomes kaubavedude teenindamist alustanud Operail kontserni tulemused olid oodatust paremad – ebakindlast olukorrast hoolimata suutis ettevõtte näidata pea kolme miljoni euro suurust puhaskasumit ning suurendada vagunite rendiäri.

    Ettevõtte äritulud vähenesid rekordilise 2019. aastaga võrreldes 14% ning ulatusid 65,1 miljoni euroni, EBITDA langes 13% 14,8 miljoni euroni ning ettevõtte puhaskasum oli 2,7 miljonit eurot, aasta varem 9,6 miljonit eurot.

    „Madalamat käivet mõjutas kõige enam kaubamahu langus, mis sai alguse juba 2019. aasta viimases kvartalis. Koroonakriis mõjutas meid loomulikult ka, kuid kartsime hullemat,“ sõnas Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu. „Vaatamata suurele survele vagunite rendihindadele kogu 1520mm rööpmelaiusega raudteevõrgul, õnnestus meil kasvatada ning suurendada seda ärisuunda pea kahe miljoni euro võrra.“

    Operailil oli 2020. aastal välja renditud enam kui 2000 vagunit ning vagunirendiäri tulud ulatusid 14,7 miljoni euroni ehk tõusid 2019. aastaga võrreldes 14%. Kaubamaht vähenes 2019. aastaga võrreldes 15%, ulatudes 11,2 miljoni tonnini. Kaubamahu vähenemisest tingituna olid madalamad ka kaubaveost saadud tulud – 36,8 miljonit eurot, mida on 17% vähem kui 2019. aastal. „Meie kõige suurema mahu moodustasid 2020. aastal väetised, mida vedasime kokku 6,4 miljonit tonni ning nende maht kasvas aastaga 5%. Kogu veomahust oli transiidi osakaal 78% ehk 8,8 miljonit tonni.“

    Möödunud aasta märksõnadena toob Operaili juht välja efektiivsuse tõstmise läbi tegevuste ümberkorraldamise, uutele turgudele laienemise ning keskkonnasõbralike lahenduste otsimise. „Tõhustasime kaubaveo protsesse nii, et tulu töötaja kohta on tõusnud,“ sõnas Toomsalu. „See ei olnud koroonakriisist tulenev samm, vaid meie pikaajalise strateegia elluviimine. Lisaks suutsime raskest olukorrast hoolimata oma ärisid laiendada ning hakata pakkuma raudteeveo teenust uuel turul – 2020. aasta novembris alustasime Soome raudteel kaubavedude teenindamist. Oleme tänaseks sõlminud mitu olulist lepingut, mis lubavad meile aastast mahtu miljonites tonnides,“ kommenteeris Toomsalu. „Samuti otsisime jätkuvalt lahendusi, mis aitaksid meil vähendada transpordisektori mõju keskkonnale. Liigume edasi innovatsiooniprojektidega, mis lubavad viia vedurite heitkogused nullini,“ rääkis Operaili juht.

    Operail on rahvusvaheline transpordi- ja logistikaettevõte, mille peamisteks ärisuundadeks on kaubavedu, vedurite ehitus ja remont ning veeremi rent. Ettevõte annab tööd pea 600 inimesele Eestis ja Soomes. Operail kontserni kuuluvad lisaks emaettevõttele AS Operail ka vagunirendi ettevõtted AS Operail Leasing ja Operail Leasing Finland Oy ning Soome raudteeveo ettevõte Operail Finland Oy.
  • Postimees vahendab: Ettepanek: Operaili vaguniäri läheks enampakkumisele
    Esmaspäeva õhtul arutas valitsus kabinetinõupidamisel Operaili mittestrateegiliste äride erastamist, millest saadav tulu võimaldaks kindlustada raudteevedude paremat teeninduskvaliteeti ja keskkonnasäästu investeeringuid.

    Majandus- ja taristuminister Taavi Aas rääkis, et erastada kavatsetakse praeguse plaani kohaselt 51 protsenti sellest osast Operailist, mis puudutab vagunite renti, veeremi ehitust ja riigifirma tegevust Soomes. «Tegevus Eestis ehk kaubavedu – see on strateegiline ja sellega peaks riigiettevõte kindlasti jätkama,» lisas ta.

    Kui varem on olnud juttu ideest viia Operaili vähemusosalus börsile, siis praeguse plaani kohaselt eraldataks ettevõttest vaguni- ja veeremiäri, seejärel teeks majandus- ja kommunikatsiooniministeerium valitsuskabinetile ettepaneku müüa esimeses etapis 51-protsendiline osalus parima pakkumise teinud finantsinvestorile ja teises etapis juba kogu ettevõte, ülejäänud 49 protsenti.

    Kas praeguses majanduse konjunktuuris, mil börsid rallivad, poleks mõistlik ettevõte börsile viia? Eesti investorid saaksid rahvaaktsia ning käik elavdaks kapitaliturgu?

    «Seda võib kaaluda. Küsimus ongi selles, et otsitakes finantsinvestorit ettevõtte arenguks. Ettevõte on kasvufaasis, aga kuna need tegevused pole sellised, millega peaks kindlasti riigiettevõte tegelema, siis siin on kindlasti mõistlik kaasata erakapitali,» ütles Aas ja nõustus, et veeremi rendi- ja ehitusäri enamusosaluse soetav kõrgeim pakkuja võib ise börsilt ettevõtte arenguks kapitali kaasata.



    Ja mis te arvate, kui loogiline on see, et kõigepealt ostab finantsinvestor 51% ettevõttest ja teeb seejärel kohe IPO?

    Eesti teeb siin tavapärase ideoloogiast kantud vildaka otsuse, et kuna liberaalne agenda väidab, et riik ei sekku majandusse, siis peame ikka enda iseseisva mõtlemisvõime välja lülitama ja lähtuma sellest, mida targad onud välismaal on rääkinud ja jääma kindlaks ideoloogiale - riik ikkagi ei sekku majandusse.

    Mis siis, et "majandusse sekkumine", eriti Soomes ja Venemaal või mujal riikides raha teenimine, aitab teenida lisaraha, et see strateegiline tegevus üleval hoida, mille ülevalhoidmine on Eestis ainult enda maksumaksja maksukoormuse ja ilma igasuguse mõistliku majandustegevuseta, kallis ja kulukas. Loobume rahateenimisest, et saaksime Eestis kulusid teha, see on lööklause mis meid viie rikkama riigi hulka veab!

    Tehtud kulud teatavasti ei hüvitata pilvedest allapoole langeva kuldse käe poolt, mis soovijatele taevamannat jagab.


    Illustratsioon, mündid

    Kui valitsus loobub tulude teenimisest läbi majandusprotsesside, siis kulude katjateks jäävad lapsed, puudega inimesed, eakad jne. sotsiaalprotsessid, sest strateegilised kulud tuleb ära tega nii või teisiti. Nende tegemiseks aga vähendatakse või hoitakse all sotsiaaltoetusi. Sest muid tulusid ju ei ole!

    Maksame raudtee eest lastetoetuse valuutaga. Väga kõva kurss maksta! Lapsi pole, kaupa pole, perspektiivi pole, aga meil on vähemalt raudtee olemas!

    Riik, mis ei oska ja ei taha majandada, ei saa kindlasti mitte kunagi jõukaks.
  • ERR vahendab: Riik viib Enefit Greeni börsile järgmise aasta esimeses pooles
    Riik plaanib Enefit Greeni kuni 49-protsendilise osaluse viia börsile järgmise aasta esimeses pooles. Riik alustab ka Operaili mittestrateegiliste ärisuundade võõrandamisega, samuti plaanib müüa osalused Teede Tehnokeskuses ja Leviras.

    Valitsus andis majandus- ja taristuministrile ülesande alustada Operaili mittestrateegiliste ärisuundade võõrandamisega, ettevõte saab selleks nõusoleku tänavu mais.

    Operailis plaanib riik säilitada kontrolli strateegiliselt tähtsa raudtee kaubaveo osas. Mittestrateegiliste äride müügist saadav tulu peab võimaldama teeninduskvaliteedi tõstmist ja investeeringuid amortiseerunud veduripargi uuendamisse. Kaubavedude veduripargi investeeringu vajadus lähiaastatel on 74 miljonit eurot.

    Esimeses etapis plaanib riik müüa 51-protsendilise osaluse parima pakkumise teinud finantsinvestorile. Tulevikus on teises järgus kavas müüa ka ülejäänud 49 protsenti.
  • Operaili kasum suurenes kolmandiku võrra
    Operail kontserni 2021. aasta esimese kvartali puhaskasum kerkis eelmise aasta sama perioodiga võrreldes enam kui 30%, ulatudes 1,4 miljoni euroni, EBITDA kasvas koguni 34% 4,4 miljoni euroni. Kontserni käive oli 18,3 miljonit eurot, näidates 14% kasvu.

    Suur roll rahvusvahelise transpordi- ja logistikaettevõtte finantstulemuste märkimisväärses kasvus on kaubavedude mahu suurenemisel. „Aasta esimese kolme kuuga vedasime nii Eestis kui Soomes kokku 3,4 miljonit tonni kaupu – kasvatasime mahtu eelmise aastaga võrreldes 35%. See on väga hea tulemus,“ sõnas Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu.

    Kaubagruppide lõikes näitasid kasvutrendi mineraalsed kütused ning väetised. „Oleme suutnud vedada keskmiselt rohkem kui 1,1 miljonit tonni kuus – see on väga hea näitaja, mis tagab meile kaubavedude jätkusuutlikkuse. Uue kaubana lisandus meie jaoks süsi Soomes,“ ütles Toomsalu. Suurenenud kaubamaht on kasvatanud Operaili veotulusid enam kui 40% võrra 11,9 miljoni euroni esimeses kvartalis.

    Kuigi vagunite renditulud vähenesid möödunud aasta sama perioodiga võrreldes 10% 3,4 miljoni euroni, on Toomsalu hinnangul varasemalt investeeringuteks valitud vaguniklassid hästi koroonakriisist tingitud kaubavahetuse jahtumisele vastu pidanud ning oodata võib hinnasurve langust. „Väike osa poolvagunite pargist küll seisis esimeses kvartalis, kuid nüüdseks on neile leitud sobivad rentnikud ning tulubaas taastub. Plaanime ka vaguniparki laiendada.“

    Operail kontsernil oli 2021. aasta esimese kvartali lõpus rendile antud üle 2100 vaguni – Operailil üle 1000 vaguni, Operail Leasingul üle 900 vaguni ja Operail Leasing Finlandil üle 190 vaguni.

    Operaili gruppi kuuluvad lisaks emaettevõttele AS Operail ka AS Operail Leasing ning tütarettevõtted Soomes – Operail Finland Oy ning Operail Leasing Finland Oy. Ettevõte annab tööd pea 600 inimesele Eestis ja Soomes.
  • "opex"
    Erinevad tükid müügis. https://ekspress.delfi.ee/artikkel/120058684/uus-tase-eesti-riik-erastab-raudteeari-salaja


    Üritavad riiki sõjamasina rahastamisest eemaldada?
    https://arileht.delfi.ee/artikkel/120059308/28-nime-valisministeerium-avaldas-ettevotted-kes-soovisid-venemaaga-naftaari-jatkumist
    Siin muidugi Operail eitab seda, ning isiklikult arvan, et neil (Operail-il, mitte välismin.) on õigus. Vähemalt ühe ettevõtte puhul, mis avaldatud nimekirjas oli, on mul päris kõrge kindlus, et nad venemaalt kütust ei impordi ja ei plaani ka
    https://arileht.delfi.ee/artikkel/120059748/ka-operail-ei-ole-vaidetavalt-taotlenud-venemaa-naftatoodete-impordierandit
  • Ei usu, sest RB kodulehe KKK sektsioonist võib lugeda mustvalgelt:
    Eesti on ajalooliselt olnud raudteeühenduses ida suunal - praegugi on võimalik sõita rongiga Peterburgi ja Moskvasse. Seni puudub aga toimiv raudteeühendus Eesti ja ülejäänud Euroopa vahel.
  • PR: Operail müüs ära Ukrainas asuva vagunipargi
    Eesti riigile kuuluv raudtee-ettevõtte Operail müüs ära Ukrainas asuvad rendivagunid. Konkursil osales 20 ettevõtet ning parimaks osutus kahe osaleja kombinatsioon – ettevõtted Fortior Capital Ukrainast ja Teslar Trans Eestist. Kokku kirjutati lepingud alla 522 vaguni müügiks. Tehingute kogusumma on 6,51 miljonit eurot.

    Operaili tütarettevõtte, vagunite rendiga tegeleva Operail Leasing AS vara enampakkumisel osalemise võimalust tutvustati üle 40 ettevõttele. „Konkursiga olid kursis ja sellel said osaleda 1520 mm raudtee arvestatavad tegijad, kellel võiks olla ostuhuvi ja -võimekus,“ sõnas Operaili juhatuse liige, Operail Leasingu tegevjuht Merle Kurvits. Oma pakkumise tegi protsessi erinevates etappides 20 huvilist, nende seas ka mitu Eesti ettevõtet.

    „Pärast pakkumiste analüüsimist otsustasime, et mõistlikum on müüa vagunid kahes jaos: Ukrainas asuvad vagunid ja ülejäänud vagunid eraldi,“ ütles Kurvits. Ukrainas asuvad vagunid erinevad teistest vagunitest, sest neid ei saa riigist välja tuua. „Enamik vaguneid on sõjast puutumata, teevad oma tööd ning teenivad Ukraina territooriumil renditulu, kuid raudteeühendused naaberriikidega on kasinad,“ täpsustas Kurvits.

    Järgnesid põhjalikud läbirääkimised parimate pakkujatega. „Tegemist on kalli ja tehniliselt spetsiifilise varaga, mis müüdi koos kehtivate rendilepingutega – detaile, mis on vaja läbi töötada, on palju,“ põhjendas Kurvits protsessi pikkust. „Ukrainas valitsevat sõjaolukorda arvesse võttes on tegemist Operaili jaoks heade müügitehingutega.“

    Lisaks Ukrainas asuvatele vagunitele on lõpusirgel ka vagunirendiäri ülejäänud u 2000 vaguni müügiprotsess, mis on jõudnud ostu-müügi lepingute läbirääkimiste faasi parimate pakkujatega. Enamik vaguneid on kaetud rendilepingutega. Kõik rentnikud eranditult on Euroopa ettevõtted. Vagunid asuvad peamiselt Eestis, Kasahstanis ja Mongoolias. Venemaale vaguneid renditud ei ole.

    Vagunite müük ei ole seotud Venemaa agressiooniga Ukrainas. Eesti riik otsustas Operaili mittestrateegilistest ärisuundadest väljumise kasuks 2016. aastal, kui see mõte kirjutati koalitsioonilepingusse. Praktikas jõudis omanik vastava otsuse alla kirjutada 2021. aasta kevadel. Vagunite rent on viimased kuus aastat olnud Operaili tulusaim ärisuund, sealt on tulnud 99% kasumist.


    ---------------------------------------------

    PR: Operail lõpetab 1. jaanuarist Venemaa ja Valgevene kaupade veo
    AS-i Operail ainuaktsionär on otsustanud, et alates 1. jaanuarist 2023 a. peab Operail lõpetama Venemaa Föderatsiooni ja Valgevene päritolu kaupade vedamise.

    Sellest tulenevalt ei võta Operail alates 01.01.2023 kell 00.00 veoks vastu mitte ühtegi kaupa, mille lähte- või sihtjaam asub Venemaa Föderatsioonis või Valgevenes või mis on Venemaa või Valgevene päritolu.

    Teenindame edasi teistest riikidest algavaid või seal lõppevaid kaubavedusid, tingimusel, et kaup ei ole Venemaa Föderatsiooni või Valgevene päritolu. Selleks palume esitada meile aegsasti kauba päritolu tõendav dokument ehk päritolusertifikaat.

    Arvestame nimetatud piiranguga veoplaanide kinnitamisel järgmiselt:

    1) Jaanuari veoplaanide kinnitamise soovidele Venemaa ja Valgevene suunal vastame eitavalt.
    2) Kolmandatest riikidest saabuva või kolmandatesse riikidesse saadetava kauba, isegi kui see läbib transiidina Venemaad või Valgevenet, veoplaanide puhul palume esitada kauba päritolusertifikaat. Kui seda ei esitata, siis keeldume plaanide kinnitamisest.
    3) Detsembri lisaplaanid Venemaa ja Valgevene kaupadele kinnitame tingimusega, et kaup peab olema Eestisse jõudnud või Eestist lahkunud hiljemalt 31.12.2022 kell 23.59.

    Otsus ei puuduta enne vedude lõpetamist Eestisse saabunud tühjade vagunite piiriülest tagastamist.

    Täiendavate küsimuste tekkimisel oleme valmis vastama.
  • Operail allkirjastas lepingu, millega müüakse ära tütarettevõte Operail Finland, mis tegeleb kaubavedudega Soomes. Uueks omanikuks saab Nurminen Logistics. Müügihinnaks kujunes konkursi tulemusena 27,7 miljonit eurot. -ÄL
  • PR: Operail allkirjastas Soome tütarettevõtte müügilepingu ja väljub Soome kaubaveoturult
    Eesti riigile kuuluv raudtee-ettevõte Operail allkirjastas lepingu, millega müüakse ära tütarettevõte Operail Finland, mis tegeleb kaubavedudega Soomes. Uueks omanikuks saab Soome börsil noteeritud logistikaettevõte Nurminen Logistics. Müügihinnaks kujunes konkursi tulemusena 27,7 miljonit eurot.

    Eelmise aasta lõpupäevadel sõlmitud ostu-müügi leping jõustub pärast Soome ametiasutuste heakskiitu. Pärast seda algab üleminekuperiood, mille jooksul Operail annab ettevõtte tegevuse täielikult üle uuele omanikule. Operail Finlandi igapäevatöös ning personali jaoks omanikuvahetusega seoses muudatusi plaanitud ei ole.

    Operail Finlandil on 9 võimsat Wabtec Powerhaul liinivedurit, üks Eestis ehitatud C30-MF manöövervedur ning üle 40 töötaja. Operaili kontserni juhi Raul Toomsalu sõnul saab uus omanik endale arvestava kaubamahu ja kõrge kasumipotentsiaaliga, korralikult juhitud ning töötava ettevõtte. „Soovime edu ja raudteevedude kasvu!“ lisas Toomsalu.

    Operail alustas kaubavedusid Soomes kaks aastat tagasi, 2020. aasta lõpus. Terve tegutsemisaja jooksul Operail Finlandi tegevjuhi rolli kandnud Ilkka Seppänen sõnas, et tänu Operailile ärkas Soome raudteekaubavedude turg ellu: „Olime ja oleme esimene tõsist konkurentsi pakkuv ettevõte Soome raudteel.”

    „Operailile ettevõttena on Soomes tegutsemine andnud hindamatu kogemuse, võimaluse tuua kokku erinevate riikide turult parimaid teadmisi ja praktikaid,” ütles Raul

    Toomsalu Soomes tegutsetud aja kokkuvõtteks. „Oleme saanud koolitada Soome töötajaid Eestis ning Eesti töötajad on saanud käia Soomes õppimas, kuidas seal asjad toimivad.”

    Otsus ettevõte müüa ei olnud seotud Venemaa agressiooniga Ukrainas. Juba 2021. aasta mais otsustas Operaili omanik alustada Soome tegevusest väljumist, sest Eesti riigi jaoks ei ole strateegiliselt vajalik tegeleda äriga muudes riikides. Äri toimib edukalt vabal turul, eraomanike kätes.

    Küll aga mõjutas Venemaa agressioon Ukrainas müügiprotsessi kulgu. Üldine turuolukord 1520 mm raudteel halvenes 2022. aasta jooksul märkimisväärselt. Esialgse 51% osaluse müügi asemel otsustati tegevusest Soomes täielikult väljuda ning seda kiire lõpptähtajaga.

    „On olnud keeruline müügiprotsess. Vaatamata täiesti ettearvamatule keskkonnale on Operaili inimesed teinud pea ööpäevaringselt tööd, et omaniku suuniseid täita. Kui vahepeal ei olnud kindel, kas üldse õnnestub ettevõte müüa või peame ettevõtte tegevuse lõpetama ja varad maha müüma, siis lõpuks õnnestus siiski parem stsenaarium. Müügihind katab kõik kohustused. Suur tänu selle eest kogu Operaili meeskonnale,” sõnas Toomsalu.

Teemade nimekirja

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon