Skeleton Technologies börsile - Investment topic - Forum - LHV financial portal

LHV financial portal

Forum Investment topic

Skeleton Technologies börsile

Log in or create an account to leave a comment



  • Skeleton Technologies* (Twitter, linkedin, facebook) on, Eestist alguse saanud, praeguseks rahvusvaheline tehnoloogiaettevõte, mis toodab grafeenil põhinevaid ultrakondensaatoreid (utracapacitors). Ettevõte on Euroopa juhtivaid superkondensaatoritehnoloogia arendajaid ja -tootjaid.

    Skeletoni lühiajalugu:
    • 2009: Skeleton Technologies asutati
    • 2011: alustati kondensaatorite arendusega
    • 2012: esimene kommertsiaalne toode
    • 2013: esimene finantsinvestor, asutati Skeleton Technologies GmbH
    • 2014: uus tootmisüksus Viimsis, Eestis
    • 2015: parim startup Ecosummit 2015
    • 2015: superkondensaatoritel põhinev KERS veoautodel
    • 2017: tootmisvõimsuse kasvatamine Großröhrsdorfis, Saksamaal
    • 2018: tooteportfell laieneb erinevatesse tööstusharudesse
    • 2019: 3x müügitulu kasv ja üle 100 miljoni euro eest tellimuste vastuvõtmisi

    Ettevõte on senimaani saanud üle 90 miljoni Euro erinevat laadi kapitali, et investeerida tootmisse ja tootearendusse. Osa sellest kapitalist on tulnud laenuna või grantidena avalikult sektorilt, osa on tulnud aktsiakapitali vormis. Ettevõtte investorid on Firstfloor Capital, up invest, Eesti börsiettevõte Harju Elekter (HAE1T), MM Grupp, European Investment Bank, EU EIT InnoEnergy jm. Viimatine kapitalikaasamine oli äsja Novembris 41 300 000 EUR ja selles osalesid uued ja olemasolevad investorid.

    Ettevõtte juhtkonda kuuluvad:
    • co-founder ja CEO Taavi Madiberk
    • co-founder ja nõukogu esimees Oliver Ahlberg
    • COO Ants Vill
    • CTO Daniel Weingarth
    Carlos Almeida, tehase juht
    Jüri Raatmaa, juriidiline nõustaja
    Sebastian Pohlmann, innovatsiooni asepresident
    Oliver Kotkas, tarneahelate asepresident
    Emil Pall, HR juht
    Oliver Genz, kvaliteedijuht
    Arnaud Castaignet, pressijuht

    Ultrakondensaatorid on energia salvestamise tehnoloogia mis pakub kõrget võimsuse tihedust, põhimõtteliselt kohest täislaadimist ja mahalaadimist, kõrget töökindlust ja väga pikka eluiga. Ultrakondensaatorite arendus on toimunud aastakümneid, kuid alles viimastel aastatel on kiirelt edasi arenenud. Läbimurde põhjustajaks on spetsiifilised ja uued nanomaterjalid, Skeletoni puhul Curved Graphene nimeline tehnoloogia.

    Praeguse ja tuleviku nõudluse Skeletoni toodete järele tekitavad suured ühiskondlikud ja tehnoloogilised muutused, nt. autode jt. liikurvahendite elektrifitseerumine senise naftakeemial baseeruva sisepõlemismootori kasutamise asemel, samuti tööstuslike protsesside ja seadmete elektrifitseerumine, üleüldine ühiskondlik liikumine kütuseökonoomia, ressursisäästliku käitumise ja -tarbimise suunas nii transpordis, tootmises, autonduses jpt. valdkonades kui ka transpordivaldkondades.

    Skeletoni tooted on teatud omaduste poolest patareidega võrreldes ka lihtsalt paremad. Näiteks kestavad ultrakondensaatorid kauem kui patareid, neid saab kasutada kõrge ja madala temperatuuriga regioonides ja nad ei sisalda kahjulikke raskemetalle või muid kemikaale.

    Skeletonil pole mitte ainult suhteline üleolek teist klassi toodetega (patareid) võrreldes, vaid Skeletoni tooted on ka konkurentidest paremad. Skeleton teatas 08.05.2019, et Skeleton Beats Competitors in US Office of Naval Research Ultracapacitor Test
    United States Office of Naval Research has commissioned a study of ultracapacitors, titled "Characterization of Ultracapacitors for Transient Load Applications", to assess the suitability of ultracapacitors in applications demanding high transient power.

    The tests, conducted Dr. David Wetz and his team at the University of Texas at Arlington, included cells from Skeleton Technologies, Maxwell Technologies, and Ioxus Inc., as well as lithium-ion cells from JM Energy and General Capacitor. In addition to cells, tests were conducted on modules from Skeleton, Maxwell, Ioxus, and JM Energy.

    Interestingly for Skeleton, and in accordance with our and our customers' testing and experience, the SkelCap cells outperformed the competing ultracapacitors in various tests - SkelCap cells have the:
    • Lowest ESR, or Equivalent Series Resistance
    • Highest maximum peak current for 1 second
    • Highest power (matched impedance)
    • Highest specific power (matched impedance)



    The story is similar in the module testing, where Skeleton's SkelMod 51V and SkelMod 170V modules provided the highest specific energy, as well as highest specific power and power density when compared to Maxwell and Ioxus modules. In addition, the SkelMod 51V module can run continuously at 50% more power without overheating compared to the Maxwell module. The liquid cooled SkelMod 170V module on the other hand ran 40°C cooler compared to the Ioxus module, providing roughly 16 times longer lifetime. These are examples of significant benefits that have a big impact on real-life applications.



    The tests, titled "Study of Ultracapacitors under Pulsed Loading Conditions", was conducted by University of Texas Arlington's Pulsed Power & Energy Lab together with The Office of Naval Research, a governmental agency coordinating, executing, and promoting science and technology programs of the US Navy and Marine Corps.


    Need ja teised faktorid aitavad tarbija ostueelist Skeletoni toodangu kasuks langetada. Skeleton teatas eelmise aasta sügisel siiski ka sellest, et nad on välja arendamas paremat tüüpi patareid, seega ei püsi Skeleton kramplikult ainult ultrakondensaatorite niśśis: Skeleton and KIT are developing a new graphene battery charging in 15 seconds
    Skeleton Technologies, the global leader in graphene-based ultracapacitor energy storage, has partnered with the Karlsruhe Institute of Technology, one of the largest research and educational institutions in Germany, to complete the development of the SuperBattery, a groundbreaking graphene battery with a 15-second charging time.

    This extra fast charging time coupled with charging cycles counted in hundreds of thousands make the SuperBattery a perfect solution for the three main issues affecting electric vehicles: slow charging times, battery degradation, and range anxiety.

    The key differentiator for the SuperBattery is Skeleton’s patented Curved Graphene carbon material, enabling the high power and long lifetime of ultracapacitors to be applied in a graphene battery. Ultracapacitors are increasingly emerging as the ideal complementary technology to lithium-ion batteries, as also shown by Tesla’s acquisition of ultracapacitor manufacturer Maxwell Technologies in the hopes of improving batteries used in Tesla’s electric vehicles.


    Kui patareid salvestavad energiat keemilise reaktsiooni abil, siis superkondensaatorid staatilise elektri välja abil. Ultrakondensaatoritele on leitud hea kasutus energiasalvestamiseks ja nad on teatud ülesannetes ja teatud tingimustes energia salvestamiseks kasulikumad kasutada kui mingid muud tehnoloogiad või lahendused. Patareide ja ultrakondensaatorite lühivõrdlus:
    UltrakondensaatoridPatareid
    tiheduskõrge võimsuse tihedus (power density), seega saavad nad anda väga kõrget elektrivoolu (tuhandeid ampreid) lühikese ajaperioodi jooksul (soovitavalt alla 10 sek)suur energia tihedus (energy density), seega saavad töötada pika aja jooksul, näiteks päevi või isegi aastaid
    laadimiste arvtäis- ja tühjakslaadimine on väga kiire (alla minuti)täis- ja tühjakslaadimine on väga aeglane (mitmed tunnid, kuid sõltub patarei tüübist)
    laadimiskiirusvõib väga kiiresti laadida ja tühjaks laadidaei meeldi väga kiire laadimine ja tühjendamine
    laadimise mahtei ole sama tundlik ülelaadimisele ja 100% tühjendamisele kui patareidon väga tundlik ülelaadimisele ja 100% tühjendamisele
    eluaegrohkem kui 1 000 000 laadimise-tühjakslaadimise tsüklitUmbes 2000-5000 laadimise-tühjakslaadimise tsüklit, olenevalt sellest kuidas neid on kasutatud ja milline on tehnoloogia
    sisemine takistusväga madal sisemine takistus, mistõttu töötavad 100% efektiivsuse läveltöötavad efektiivsusega 70-80%, mistõttu eraldub kuumus
    massoluliselt kergemad kui patareidrasked
    töötemperatuursuudavad hästi töötada kõrgetel temperatuuridel ja samuti alla -40Cei tööta ekstreemsetel tingimustel kuumas ja külmas, nõuavad stabiilset temperatuuri
    koostisei sisalda kahjulikke kemikaale või toksilisi metallesisaldavad kahjulikke kemikaale ja toksilisi metalle
    plahvatusohtei plahvata ega põlevõivad plahvatada ja põleda
    voolu lekkiminesuur voolu lekkimine, ehk tühjenevad kui neid ei kasutataväga madal voolu lekkimine


    Ja samuti täiendav võrdlus Skeletonilt:


    Ultrakondensaatorid ja patareid ei konkureeri ega vastandu üksteisega. Neid kasutatakse erinevates niśśides ning ultrakondensaatorid on sageli patareide komplementaarseks täienduseks. Patareid annavad stabiilse ja pikaajalise energia, samal ajal ultrakondensaatorid tagavad võimekust ekstreemsetes oludes ja pakuvad kiire reageerimise võimaluse, mida patareid pakkuda ei suuda.

    Skeletoni ultrakondensaatorid on hetkel kasutusel näiteks autotööstuses, elektrivõrgu lahendustes, tööstussektoris, transpordisektoris.

    Valik tootenäidiseid koos kasutusaladega elektrivõrgu tarbeks:

























    Valik tootenäidiseid koos kasutusaladega tööstuslikes kasutusalades:





































    Valik tootenäidiseid koos kasutusaladega transpordivaldkonnas:






















    Skeleton on oma tooted ja teenused jaotanud nelja peamisse vertikaali, mille all omakorda on alamtooted:
    • SYSTEMS
    • • SkelGrid
    • ULTRACAPACITOR MODULES
    • • SkelMod 17V Module
    • • SkelMod 51V Module
    • • SkelMod 102V Module
    • • SkelMod 131V Module
    • • SkelMod 170V Module
    • • SkelStart Engine Start Module
    • WELDED CELL PACKS
    • • SkelPacl Welding Services
    • ULTRACAPACITORS
    • • SkelCap Ultracapacitors
    • • SkelCap SCA0300 Ultracapacitors




    Ettevõtte distribuutorite võrgustik on kõige tihedam ja laiem Euroopas, kuid läbi koostööpartnerite (peamiselt Mouser Electronics), on kaetud kogu maailm. Mouser Electronics on Buffettile kuuluva Berkshire Hathaway portfelliettevõte. Distributsioonilepingust Mouseriga teatati 23.Novembril 2020. Samal ajal mainiti, et allkirjastatud tellimusraamatu jääk oli tol hetkel üle 150 000 000 EUR.

    Eesti Startupauhindade galal auhinnati Skeletoni aasta suurima käibekasvataja auhinnaga (2020 aastal kasvas käive 3x) ja siis mainiti, et tellimusi on juba $180M eest ja teoreetiliselt võimalus kuni miljardini: $180M of signed contracts and €1.2Bn in LOI´s (Letter Of Intent) from leading automotives.

    Sektori spetsiifikast lähtuvalt (palju auto- ja tööstuskliente asuvad Saksamaal, Saksa kliendile on kvaliteet aga megaoluline ja nad lihtsalt ei usalda välismaiseid tegijaid) oli Skeleton sunnitud oma tootmisvabriku Saksamaale rajama. Skeletoni tehas asub Saksamaa idaosas, Berliinist lõunas ja paikneb Dresdeni linna ümbritsevas Silicon Saxony nimelise ettevõtete ja uurimisasutuste klastris, mille põhisuundadeks on mikroelektroonika ja ICT:


    Silicon Saxony on Euroopa suurim mikroelektroonika/ICT agglomeratsioon ja maailma suuruselt viies. Seega on ka globaalset pilti arvestades tegemist igati konkurentsitiheda ja võimeka asukohaga. Ca 2400 ettevõtet ja 64 000 töötajat on seotud ICT sektori väärtusahelatega, arendades, tootes, turustades, disainides ja pakkudes muid teenuseid mikrokiipide, mikroskeemide, trükkplaatide valmistamisprotsessides. Regioonis on neli ülikooli, viis rakenduskõrghariduse õppeasutust ja terve hulk insitituute või muid asutusi. Ca 1450 ettevõtet ja 23 000 töötajat on hõivatud tarkvara arendamisega.

    Grossröhrsdorfis asuval tootmishoonel on ISO 9001 ja 14001 sertifikaadid ning see on maailma kaasaegseim ja Euroopa suurim omataoline tehas.

    EPL kirjutas eilses nädalalõpulisas, et Raasuke läheb Skeletoni, et suurt kapitalikaasamist (ja börsileminekut) ette valmistada: Erkki Raasuke: arvasin, et olen raudmees, aga ei ole
    Q: Olete praegu vaba mees, aga ilmselt ei jää see nii. Mis te edasi teete?
    A: Pensionile minna on tõesti natuke vara. Luminorist sain elu kogemuse, aga see oli kurnav, nii et sama intensiivsusega pesumasinat ma kindlasti lähiajal ei otsi. Hakkan jõudma sinna, et olla rohkem teistele abiks ja vähem ise lavale ronida.

    Q: Te lahkute Luminorist ilmselt kuldsete käeraudadega, st panganduses töötada ei saaks te niikuinii? Ja ega tööd teha oleks ju tingimata vaja ka?
    A: Kui küsimuse mõte on, kas mul on sääste ja kas ma saaksin tagasihoidlikult hakkama, siis on vastus jah. Ma ei pea oma võlgade või igakuiste maksete pärast muretsema.

    Q: Mis tagasihoidlikust hakkamasaamisest me räägime? Teil on üksnes aktsiainvesteeringuid seitsmekohalises summas, lisaks kinnisvara ja ilmselt muidki rahapaigutusi. Võiksite elu lõpuni elada rantjeena.
    A: Kas nüüd rantjeena. Aga on tõsi, et mingil arusaamatul põhjusel on minu töö peaaegu esimesest päevast peale olnud väga hästi tasustatud.

    Q: Luminorist minnes olid käerauad elementaarsed?
    A: Jah. Liitusin Luminoriga neli aastat tagasi ja mul on suhteliselt pikk piirang, 12 kuud, muidu on tänane standard kolm kuni kuus kuud.

    Q: Aga see ei tähenda, et te võiks tööle asuda mõnes muus ettevõttes.
    A: Näiteks mõnes pagaritöökojas...

    Q: Tegelikult on teil juba kokkulepe sõlmitud, õige?
    A: Jah, olen end kindlalt lubanud ühte projekti ja veel kahte väiksemasse, milles olen lubanud ilmselt kaasa lüüa. Need on kõik oluliselt väiksemad asjad kui Luminor.

    Q: Kas me räägime Skeletonist?
    A: Te olete hästi informeeritud! Jah, me räägime Skeletonist. Alustan veebruarist finantsjuhina. Skeletoni asutajad kutsusid mind finantsvaldkonda arendama ja tegema ettevalmistusi mahukaks kapitali kaasamiseks, kas eraturul või börsil.


    * tekstide ja jooniste allikaks ettevõtte koduleht
  • Kiidan väga põhjaliku ülevaate eest!
  • Põhimõtteliselt koostasid prospekti ära :)
  • Mul on päris suur tahtmine nende Valukoja aadressile ukse taha kraapima minna ja natuke aktsiaid nuruda. Pole tükk aega nii elevil olnud ühe Eesti firma suhtes.
  • 26.01.2021 EC: State aid: Commission approves €2.9 billion public support by twelve Member States for a second pan-European research and innovation project along the entire battery value chain
    The Commission has approved, under EU State aid rules, a second Important Project of Common European Interest (“IPCEI”) to support research and innovation in the battery value chain. The project, called “European Battery Innovation” was jointly prepared and notified by Austria, Belgium, Croatia, Finland, France, Germany, Greece, Italy, Poland, Slovakia, Spain and Sweden.

    The twelve Member States will provide up to €2.9 billion in funding in the coming years. The public funding is expected to unlock an additional €9 billion in private investments, i.e. more than three times the public support. The project complements the first IPCEI in the battery value chain that the Commission approved in December 2019.
    ...
    The project will cover the entire battery value chain from extraction of raw materials, design and manufacturing of battery cells and packs, and finally the recycling and disposal in a circular economy, with a strong focus on sustainability. It is expected to contribute to the development of a whole set of new technological breakthroughs, including different cell chemistries and novel production processes, and other innovations in the battery value chain, in addition to what will be achieved thanks to the first battery IPCEI.
    ...
    Funding, beneficiaries and amounts

    The project will involve 42 direct participants, including small and medium-sized enterprises (SMEs) and start-ups with activities in one or more Member States. The direct participants will closely cooperate with each other through nearly 300 collaborations envisaged, and with over 150 external partners, such as universities, research organisations and SMEs across Europe. The overall project is expected to be completed by 2028 (with differing timelines for each sub-project).

    The direct participants, the Member States supporting them and the different project areas are as follows:


    More information on the amount of aid to individual participants will be available in the public version of the Commission's decision once the Commission has agreed with Member States and third parties on any confidential business secrets that need to be removed.

    Background

    The Commission's approval of this project forms part of the context of the wider Commission efforts to support the development of an innovative and sustainable European battery industry. In 2017, the Commission launched the European Battery Alliance. In 2018, the Commission adopted the Strategic Action Plan for Batteries (PDF) and has promoted a wide range of initiatives as part of the plan.
  • Paar tootearenduse arengute alast uudist.

    2020 Veebruaris oli teade: Auve Tech ja Tartu Ülikool arendavad unikaalset isejuhtivat vesiniksõidukit. Samas pressiteates mainiti, et varsti peaks valmima superkondensaatoritel põhinev lahendus: "Lisaks vesinikusõidukile on Auve Tech ning Skeleton Technologies arendamas lähikuudel valmivat superkondensaatoritega sõidukit, mille eeliseks on väga lühike laadimisaeg."

    2021 aasta alguses paistab, et prototüüp on vahepeal valmis saanud: Estonian autonomous vehicle manufacturer Auve Tech aims for global expansion through hydrogen-powered ‘last-mile’ buses
    Q: What makes a hydrogen car special and what are its benefits?

    A: The use of a hydrogen fuel cell provides the advantage of very fast charging and also eliminates the need to use additional vehicles at the time of loading, which would increase the cost of the service. At the moment, we have two prototypes: the hydrogen fuel vehicle is developed in cooperation with the University of Tartu. At the same time, we have made a prototype solution for a car using supercapacitors from Skeleton Technologies. The idea is that this vehicle can be driven 24/7, making use of its extra fast charging capability on-the-go at bus stops. Supercapacitors will allow us to fully charge the shuttle batteries in just 11 seconds. It is meant to solve the problem in airports and other service terminals where the need for continued transportation never ends.

    A traditional electric-powered vehicle can operate up to 8 hours, but that may not be enough to do a 12-hour shift. It takes up to a few hours to fully charge the traditional battery pack. That pauses the operation or creates a need to run an additional vehicle. Therefore, in some places, in the future, a vehicle running on hydrogen, and again on a supercapacitor, will be better suited for use.



    Samal ajal muudes valdkondades, paari päeva tagune teade koostööst Norra tootearendusettevõttega: Skeleton and NXTech launch a new project for the development of marine certified ultracapacitor modules
    On February 18th, in a kick-off meeting opened by The Ambassador of Norway in Norway, Her Excellency Mrs. Else Berit Eikeland, and Sigrid Harjo, Member of the Management Board of Enterprise Estonia, Skeleton Technologies and its Norwegian partner NXTech officially launched a joint project aiming to develop marine-certified ultracapacitor modules with first use in active wave heave compensation systems.
    ...
    Jan Otto Reimers, CEO of NXTech, introduced the company and its highly skilled team of industry specialists. The company was established in 2008, and takes on complete multidiscipline projects with its main competence in hardware and software development. NXTech already collaborates with companies in the maritime sector such as Hydrolift, equipping fast moving boats with censors and electronics on board. John Breiland, Senior Project Engineer, also underlined that they already see a lot of interest in ultracapacitors from potential partners and customers.
    ...
    The project aims at developing, certifying, and launching a marine-industry specific ultracapacitor module based on ultracapacitors with more than double the power density of the ultracapacitors already used. Doubling the power density allows to reduce the system size by 50% or lengthen the system lifetime by a factor of four.

    Our programme director Egert Valmra will manage the project on Skeleton’s side. The product should be ready for series manufacturing in March 2022.

    The project is funded by Norway Grants and Enterprise Estonia to facilitate cooperation to reduce economic and social disparities in Europe. Project “Development of marine-certified ultracapacitor modules” has been granted with € 727 000 grant from Norway Grants 2014-2021. The aim of the project is to develop marine-certified ultracapacitor modules with first use in active wave heave compensation systems.


    Uue projektiga turule tuleva meretööstuse sektorile sobiva superkondensaatori mooduli seeriatootmise valmidus peaks saabuma aasta pärast, 2022.a. Märtsis.
    NXTech näeb juba praegu võimalikel klientidel ja partneritel suurt huvi superkondensaatorite vastu.
  • Kas on reaalselt praktilises kasutuses olemas juba mõni auto prototüüp, mis kasutab superkondensaatoreid? Minu vaimustust vähendas üks veebileht, kus füüsikaseadustega püüti mulle selgeks teha, et kondensaatori (kiir)laadimisel läheb 50 % energiast kadudeks: tavajuhtudel soojuseks, mis tekkib juhtmete takistusest; takistuse vähendamisel aga muutub see elektromagnetkiirguseks ja lahkub eetrisse.

    Ei oska kommenteerida. Töötav prototüüp hajutaks kahtlused.
  • "taksidermist"
    Kas on reaalselt praktilises kasutuses olemas juba mõni auto prototüüp, mis kasutab superkondensaatoreid?


    Mõtled sellist sõidukit, mis eksklusiivselt kasutab superkondensaatoreid ja rahuldab 100% oma energiavajadusest superkondensaatoritega? October 19, 2009 (ehk rohkem kui kümme aastat tagasi) kirjutas MIT Technology Review: Next Stop: Ultracapacitor Buses
    Municipal transit agencies have tried to reduce the carbon footprint of their bus fleets using a range of options over the years, from biofuels and hydrogen to batteries and hybrid-electric diesel. Now a Chinese company and its U.S. partner say that ultracapacitors could offer the greenest and most economical way of powering inner-city buses.

    There’s just one catch: the best ultracapacitors can only store about 5 percent of the energy that lithium-ion batteries hold, limiting them to a couple of miles per charge. This makes them ineffective as an energy storage medium for passenger vehicles. But what ultracapacitors lack in range they make up in their ability to rapidly charge and discharge. So in vehicles that have to stop frequently and predictably as part of normal operation, energy storage based exclusively on ultracapacitors begins to make sense.

    Sinautec Automobile Technologies, based in Arlington, VA, and its Chinese partner, Shanghai Aowei Technology Development Company, have spent the past three years demonstrating the approach with 17 forty-one seat municipal buses on the outskirts of Shanghai. On October 21, the two companies will offer a one-day demonstration at American University in Washington, DC, where an 11-seat minibus running on ultracapacitors will spend the day shuttling people around campus.


    Eelpool mainitud ühisettevõtte ameerika veebilehte enam pole, aga Hiina ettevõtte veebileht on jätkuvalt olemas, ettevõte teatab:
    20 million kilometers, 130 million passengers

    Aowei ultracapacitor for vehicles provide safe, reliable and environmentally friendly green power to more and more city buses in the world. The world-wide commercial ultracapacitor electric city bus line was opened in Shanghai in 2006, namely Shanghai Line 11. By the end of 2019, our commercial operation of ultracapacitor electric city buses have accumulated more than 20 million kilometers, and carried over 130 million passengers.

    Ultracapacitor city buses lead the new trend of international development of electric vehicles. Excellent performance, cost-effectiveness and the high safety factor of ultracapacitor city buses have been well accepted by operators, passengers and bus drivers alike. Now, overseas markets are recognizing the excellent performance of ultracapacitor electric buses.

    In September 2014, ultracapacitor city bus started pilot operation in Sofia, Bulgaria on Line 11; In August 2016, ultracapacitor city bus fleets started operation in Belgrade, and Line M4 in Tel Aviv, Israel. In 2017, 18m ultracapacitor city bus started operation in Minsk, Belarus. Today, routes 43 and 59 are fully serviced by ultracapacitor electric buses running on Aowei technology. The expansion plan of Shanghai ultracapacitor electric city buses has also entered the implementation stage. In the next two years, 200 new ultracapacitor buses will be launched on the streets of Shanghai.


    Bulgaaria firma Chariot Motors toodab sama valmistaja (Aowei) superkondensatoritel põhinevat e-bussi mudelit. Neil on ka terve ports demoprojekte Euroopas käimas:


    (vt ka: 12 m ultracapacitor Chariot e-bus, ultracapacitor busses PDF brochure)

    Kõik neist projektidest ei pruugi olla eksklusiivselt superkondensaatoriprojektid, aga Chariot Motorsi projektide lehel on näha eri linnasid ja sealt leiab ka videomaterjali superkondensaatoritel sõitvatest bussidest. Millegipärast on osa videotest Youtube laetud Epoxy Resin konto all. Uudiste sektsioonis kirjutavad, et 2020 müüsid Sofias 15 superkondensaatori bussi.

    Üldiselt rääkides, superkondensaatorite tehnoloogia oli aastaid aeglaselt arenemas.

    Nii akudel/patareidel kui ka superkondensaatoritel olid omad eelised ja puudused. Akudel/patareidel peamine eelis suur energiamahtuvus ja samal ajal kõrge hind, suur kaal, võimetus kiiresti laaduda ja tühjeneda. Superkondensaatoritel peamine eelis kiiresti laaduda ja tühjeneda, samal ajal salvestatava energia kogumaht (sõiduki/mehhanismi pikaajalise autonoomse käitamise võimaluseks) väiksem.

    Kuna akud/patareid olid esimesena kasutusel ja kuna neil oli üks hea eelis - nad mahutasid rohkem energiat - siis kasutati neid ka rohkem ja seetõttu suurem osa arendustöö ressursist ja tähelepanust läkski patareide/akude maailmale.

    Lähtuvalt eelnevast, on 100% superkondensaator-lahendusi praegusel hetkel enamasti võimalik leida sellistel sõidukitel, mis teenindavad mingeid liine regulaarselt, need liinid on suhteliselt lühikesed ja samal ajal võimaldavad sõiduki sagedast laadimist: linnaliinibussid (saab laadida peatustes), laosõidukid (saab laadida pidevalt), muud siseruumides kasutatavad kärud või sõidukid (saab laadida pidevalt, laadimisjaamad on lähedal), mingid campuse liikurid vmt (lühikeses ja regulaarsed distantsid, laadimisjaamad lähedal). Laiatarbesõidukitelt on natuke palju 100% superkondensatorite kasutust nõuda. Kuigi tõenäoliselt kusagil, kellegil, mingid prototüübid kindlasti olemas on.

    Loomulikult neid süsteeme on hulgim mis lihtsalt ühe komponendina tervikust, superkondensaatoreid kasutavad.


    "taksidermist"
    Minu vaimustust vähendas üks veebileht, kus füüsikaseadustega püüti mulle selgeks teha, et kondensaatori (kiir)laadimisel läheb 50 % energiast kadudeks: tavajuhtudel soojuseks, mis tekkib juhtmete takistusest; takistuse vähendamisel aga muutub see elektromagnetkiirguseks ja lahkub eetrisse.


    Kõik see on õige, aga veel olulisem on samal ajal küsida millal see veebileht valmis?

    Sest superkondensaatorite tehnoloogia areng on aastaid olnud aeglane. Ja nimelt Skeleton on olnud see osapool mänguväljal, kes hakkas kontsentreeritud tähelepanuga justnimelt superkondensaatorite tehnoloogiat arendama. Ja seetõttu on esiteks superkondensaatorite tehnoloogia praegu kiires arengus ja teiseks on lähtuvalt eelnevast kas paljud superkondensaatori senised ebaeelised juba ära kadunud või igaljuhul lähiajal leevenemas. Ja seetõttu superkondensaatorite läbimurre laiatarbekaupade tootmisse ja jaetarbija kasutusse on kohe saabuv. Ja seetõttu pole eelnevalt lingitud veebilehel kirjeldatud probleemid praegu enam sama aktuaalsed kui need olid varasemalt kui need kirjutati.

    e-motec kirjutab eelmise aasta Mais: Ultracapacitors in Electric Vehicles in 2021: From Premium Cars to Mass-Market Applications.

    Sealt, eraldi tähelepanu miks ikkagi kasutatakse superkondensaatoreid kui akud/patareid on juba olemas (sest elektrilistes süsteemides on vaja rahuldada järsult tekkivaid tipunõudlusi, millede rahuldamiseks akud pole mõeldud. Ja omakorda tipunõudluste probleemi leevendamiseks akude massi suurendamine ei ole lahendus, sest see toob kaasa muid probleeme. Järelikult superkondensaatorid on vajalikud ja kasulikud):
    And talking about batteries and unsuitability, an electric active roll control system requires only low average power, but high peak power – a ratio of 1:10 to 1:15 resulting in a relatively low energy requirement and therefore energy storage requirements exactly opposite to the ideal use cases for lithium-ion batteries. In current electric vehicles, this has resulted in heavily oversized battery packs to meet the power requirements, but even oversizing is not enough to overcome the limitations of lithium-ion batteries when it comes to energy regeneration potential. Especially for EVs, where 48V systems will primarily be used for comfort features without focus on energy regeneration, it does not make sense to implement an oversized Li-ion battery to cover the peak power demand of a few loads.


    ... miks superkondensaatoreid varem laialdaselt ei kasutatud (kuna superkondensatorite valdkond polnud arendustegevuses prioriteetne, siis püsisid tehnoloogial teatud ebaeelised) ja milline on olnud Skeletoni mõju sektori arengutele (arendustegevusega tehnoloogia piiride nihutamine, superkondensaatorite konkurentsivõimelise(ma)ks muutmine ja ühiku hinna alandamine mis võimaldab ka laiatarbekaupade segmendis superkondensaatorit kasutama hakata) :
    The alternative energy storage technology to power systems such as active roll control, ultracapacitors, has been the daydream of many automotive engineers for the past two decades, but non-existent progress in increasing the energy density and the relatively high price of the ultracapacitors on the market has created a barrier for their use in passenger cars. It’s only in the past few years that ultracapacitors have experienced a renaissance of sorts, largely powered by the advances Skeleton Technologies has made in increasing the energy and power density, while utilizing a synthetic raw material. This has lowered manufacturing costs to a level where ultracapacitors have become a viable option for automotive OEMs and Tier 1’s. Meanwhile, the number of automakers using ultracapacitors as energy storage for active suspension is increasing.


    ... miline on superkondensaatorite praegune nish ja mida on realistlikult mõistlik sellelt tehnoloogialt praegu nõuda (pigem lühikese distantsiga regulaarseid kodu-kool-töö-pood sõite, kui pika distantsi läbimist, aga keskmisele linnaelanikule polegi pikki distantse igapäevaselt otseselt vaja) :
    While lithium-ion batteries are expected to provide the range far into the future, an ultracapacitor pack is going to power daily drives. Skeleton Technologies is working on fast-charging technology to enable an ultracapacitor pack to be charged in 15 seconds and to provide a range of about 50 kilometers. This is the future of electric vehicles and the ultimate benefit of ultracapacitors in cars. Starting from powering everyday applications such as energy recover, start-stop, electric power assisted steering, active roll control, and many more, to revolutionizing the charging infrastructure and the experience of charging the car itself.


    Kui praegu pole mõtet pikka distantsi nõuda, siis nii Skeletoni kui ka teiste firmade poolt toimub pidevalt tehnoloogia piiride nihutamine ja sedamööda kasvab ka superkondensaatorite konkurentsivõime ning 100% superkondensaatoritel põhinevate süsteemide kasutuselevõtt muutub järk-järgult võimalikuks. Senikaua on superkondensaatorid suures süsteemis komplementaarse täiendusena üheks komponendiks.

    IDTechEx annab oma analüüsis Supercapacitor Materials and Formats 2020-2040 olulise viite millal superkondensaatorid peaks turul suurema läbimurde tegema: "The supercapacitor business will jump ten times if affordable supercapacitor can store ten times the electiricty = 60 Wh/kg or more.".

    Eelnevast e-moteci artiklist saime teada, et Skeletonil on lähiaastatel plaanis alistada 65Wh/kg piir: "Fast charging follows a logical evolution in the electric vehicle industry – high-power applications are being enabled by the emergence of the 48V system and the increasing popularity of ultracapacitors. And Skeleton Technologies’ ultracapacitors, with specific energy ratings of about 65 Wh/kg expected in the next 2-3 years, make fast charging possible."

  • Skeleton annab teada, et on Tallinna Tehnikaülikooliga (TTÜ) alustanud strateegilist koostööd mitmes Skeletonile vajalikus valdkonnas, muuhulgas R&D energiasalvestuse tehnoloogia moodulites, süsteemides ja lahendustes, kuhu teiste seas kuulub ka Skeletoni järgmise põlvkonna toode SuperBattery. Samuti on TTÜ teadlaste sisend oodatud Tööstus 4.0 tootmise valdkonnas, muuhulgas masinõpe ja protsesside automatiseerimine energiasalvestus-süsteemide tootmises. TTÜ soovib Tallinnasse tekitada energiasalvestusetehnoloogiate hub´i ja parim võimalus seleks on koostöökokkulepped valdkonna tippettevõtetega.

    Skeleton Technologies and Tallinn University of Technology enter cooperation agreement to turn Estonia into a hub in energy storage and development
    This strategic cooperation agreement entails R&D cooperation between Skeleton Technologies and Tallinn University of Technology (TalTech) on future energy storage solutions, especially full modules and systems. It will combine TalTech’s excellence in digitalization and electrical engineering and Skeleton’s leading position in energy storage technology.

    As part of this agreement, Skeleton and TalTech will collaborate in applied research, and explore Industry 4.0 automated manufacturing and production techniques. This collaboration also opens possibility for Skeleton to sharing its experience as an industry leader with the university, researchers and students.

    The two parties already have history of cooperation, through initiatives such as Formula Student Team Tallinn. Currently, more than half of Skeleton’s employees in Tallinn office are TalTech Alumni or students.

    Skeleton Technologies and Tallinn University of Technology (TalTech) have signed today an agreement that lays out the terms for extended cooperation, utilizing synergies between both partners and aligning towards the future of energy storage.

    Skeleton and TalTech will collaborate on research in modules, systems and solutions for energy storage technology, including Skeleton’s next generation of products also known as SuperBattery. They will also explore new Industry 4.0 manufacturing and production techniques, including machine learning and automation of processes in industrial energy storage production. This cooperation will contribute to building up a strong energy storage competence in Estonia and strengthen research in energy storage both in Estonia and more widely in Europe.

    “We felt the need to combine our academic and business mindsets not only because Skeleton is always looking for new talents but also to foster innovation. This is particularly crucial, given that, in fast-growing companies, development cycles shrink”, Skeleton’s CEO and co-founder Taavi Madiberk says.

    Tiit Land, Rector of TalTech, emphasized the importance of cooperation between the private sector and the Academy: “The forthcoming collaboration will take R&D collaboration with Skeleton to a new level and add a new dimension as we begin to offer special training programs for engineers at Skeleton’s factory and R&D center."

    This initiative will contribute to narrowing the gap between basic and applied research, allowing academics to bring their research closer to the market and industry’s needs. Skeleton will also share its experience as an industry leader with the university, researchers and students.

    “Our ambition is to ensure that our activities in Estonia create a hub for energy storage research and development, and, in this sector and in cleantech in general, the best way to make it happen is by building innovation ecosystems, where companies, researchers and public institutions work together. We are confident this will benefit the Estonian and European economy through spillover effects”, he explains.

    Skeleton and TalTech already have a very strong relationship. Currently, more than half of Skeleton’s employees in Tallinn office are TalTech Almuni or students.

    “Our laboratory has active research cooperation with Skeleton Technologies during last 5 years. We have completed together a flexible, electrospun supercapacitor development project under European Space Agency (ESA) Industry Incentive Scheme and starting an electrospun separator development project under ESA General Support Technology Programme. All the research is dedicated to space industry, providing more durable and efficient energy storage products for Skeleton Technologies. Some of the results are patent pending. Also, an industrial doctoral student from Skeleton Technologies, studying in our laboratory should graduate during this year,” said Andres Krumme, a professor of polymer technology at TalTech

    This collaboration could act as a blueprint for further cooperation between academic and business worlds in the cleantech sector, underlining the contribution of science and universities to solve global challenges.


    Vt ka DigiPro Tesla konkurendiks pürgiv Eesti superakude tootja Skeleton kutsus Tallinna Tehnikaülikooli appi maailma tippkeskust looma



    Samal ajal üldinfoks teises blogipostituses, kommenteerib Skeleton Euroopa Liidu uut patareide/akude regulatsiooni ja selle mõjusid superkondensaatoritele: What would the new European regulation on batteries mean for ultracapacitors?
    Peamiselt toob välja kolm aspekti:
    1) Kaal - uus regulatsioon seab sisse 5 kg raskuse piiri, millest allpool on nö "portable battery" ja üle selle juba "industrial battery". Industrial battery on aga palju karmimalt reguleeritud kui portable battery ja seega tekib paljudel akutootjatel motivatsioon kasutada 4.5 kg tavapatarei + 2kg superkondensaator tüüpi lahendusi, et tõsta oma toote konkurentsivõimet ja samal ajal vähendada regulatiivse raskuse survet.
    2) Plii jt. ohtlike materjalide sund-taaskasutuse kõrge määr - plii-hape (leac-acid (L-A)) akud on karmimalt reguleeritud ja materjalide sund-taaskasutsue määr on kuni 95% ja kuna superkondensatorid pakuvad välja alternatiivse lahenduse, siis saab superkondensaatoreid kasutada kõikjal kus L-A akusid jätkuvalt kasutatakse. Samamoodi on sund-taaskasutuse määrad teistel materjalidel (kuni 95%) peale Liitiumi (kuni 70%) ja kuna superkondensaatorid ei kasuta neid aineid, siis puudub ka taaskasutuse probleem.
    3) Eluiga - akudel tuleb hakata näitama aku eluea kestel tekkivat süsiniku jalajälge. Kuna superkondensaatorite kasutus pikendab akude eluiga (võivad kestust pikendada kuni 100%), siis seeläbi väheneb akude süsinikujalajälg kuna nad ei kulu nii kiiresti läbi ja neid saab kasutada pikemalt.
  • Uus koostööpartner Jaapanist!
    https://www.aripaev.ee/uudised/2021/03/05/skeleton-laheb-koos-hiigelpartneriga-aasiasse

    Ei loe välja kuskilt kas tema lisandumisega lahjenes HAE osalus?

  • Eriti põnev tundub lause:
    “We have a clear road map how to lower the cost of ultra capacitors by almost 95%,” Madiberk said. The cost could drop from about $5,000 per kilowatt hour to about $300 per kilowatt hour, he said.

    Päikesepargi omanikuna ajab kõrva kikki küll!
    ...252€ kWh salvestamine superkondensaatorisse!
    Esimene suvaline akupanga leid GEELAKU 90AH 12V (Aku mis talub süvatühjenemist ja ebastabiilset laadimist, kasutusaeg ca 10 aastat.) 447 € kWh

    Loodame, et see pole tüüpiline idujuhi bluff.
  • M&A activity in the space:

    -Swedish Battery Maker Northvolt Acquires Tech Startup Cuberg
    -Cuberg Technology to Help Northvolt Improve Battery Capacity
    -Northvolt, Cuberg to Establish U.S. R&D Center for Battery Tech
    -Northvolt CEO Sees Need for Additional Battery Plants to Meet European Demand
  • Pole kuulnud, et Northvolt superkondensaatoreid arendaks. Neil ikka klassikaline Li-ion aku. Cuberg Technology arendab Li Metal akusid.

    See uudis pole vist siit läbi käinud veel?

    https://passive-components.eu/skeleton-and-nxtech-launch-a-new-project-for-the-development-of-marine-certified-ultracapacitor-modules/

    Our programme director Egert Valmra will manage the project on Skeleton’s side. The product should be ready for series manufacturing in March 2022.
  • "kindsigo"See uudis pole vist siit läbi käinud veel?

    https://passive-components.eu/skeleton-and-nxtech-launch-a-new-project-for-the-development-of-marine-certified-ultracapacitor-modules/

    Our programme director Egert Valmra will manage the project on Skeleton’s side. The product should be ready for series manufacturing in March 2022.

    Selle uudise panin paar nädalat tagasi, vt 26.02.

    /-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/-/

    Tundub, et Skeleton on saanud rahastuse kinnituse oma varasemalt vihjatud projektile.

    26.01 panin viite EC pressiteatele kus EC kiitis heaks riigiabi andmise 2,9 miljardi EUR suurusega kogumahuga üle-Euroopalises patareide uurimise ja innovatsiooniprojektis. Skeleton on suure projekti üheks liikmeks.

    Tundub nii, et Skeletoni projekt sai täna aste madalamalt, ehk Saksamaa majandusministeeriumist (BMWi), rahastuse kinnituse.
    Saksamaa majandusministeerium nimelt teavitab, et neli esimest rahastuse teavitust on välja saadetud: Erste Förderbescheide aus dem zweiten Batterie-IPCEI überreicht. Ka liidumaad osalevad finantseerimises.
    Skeletoni projekt on Großröhrsdorfi piirkonnnas Industry 4.0 põhimõttel tootmisliinide rajamine, et hakata tootma elementi mis ühendab endas nii liitium-ioon akude (kõrge energiatihedus) kui ka superkondensaatorite (kõrge võimekus kiirelt laadida/tühjeneda jne, pikk eluiga) head omadused. Projekti eesmärk ka alla viia toote ühikukulu.

    Teate juures on eraldi täpsustav PDF fail Zweites europäisches Großvorhaben zur Batteriezellfertigung: „European Battery Innovation – EuBatIn“.
    Sealt leiab täpsema selgituse, et Skeleton soovib küll Hübriid-Patarei-Süsteemi (HPS) arendada, kuid selleks, et HPS jõuaks lõplikult massidesse, peab selle hind alanema. Järelikult IPCEI raha kasutatakse tootmise automatiseerimisele ja standardiseerimisele. Superkondensaatori elementide montaaź automatiseeritakse ja eemaldatakse palju praegust käsitsi tehtavaid lõige, mis on kallid ja vigadevõimalusega. Uue toodangu tarbeks arendatakse välja kaasaegne elemendi disain ja vastav tootmisprotsess. Samuti toimub Industry 4.0 inovatsioonide rakendamine tootmises.


    Kui BMWi teates rahastuse mahtu ei mainita, siis sama teadet peegeldab Sachseni liidumaa pressiteenistus, kuid sealt saab teada, et rahastus on 54 miljonit Eurot: Aufbau einer Europäischen Batteriezellfertigung: Bund und Land unterstützen Unternehmen in der Oberlausitz mit fast 54 Millionen Euro. Teade ütleb, et föderaalvalitsus ja liidumaad toetavad kahte ülem-Lusatia (Oberlausitz) piirkonna ettevõtet patarei-elemendi tehase rajamisel 54 miljoni Euroga. Teade ütleb, et 53.84 m EUR makstakse kahepeale kokku (eraldi täpsustamata kumb kui palju saab).
    Teates täpsustatakse, et 30% rahastusest tuleb Saksimaa liiduvabariigilt.
    Teade täpsustab, et Skeleton plaanib välja arendada kõrgautomatiseeritud tootmisliini superkondensaatorite tootmiseks ja samuti arendada Großröhrsdorfi tootmishoone patarei-hübriid-elementide tootmiseks.
    Teade täpsustab, et teine osaline Liofit GmbH arendab välja innovaatilise ja kulutõhusa kasutatud jalgrattapatareide lammutamise ja taaskasutamise protsessi, mille abil taaskasutada neis patareides leiduvaid komponente. Projekti fookus on lammutusprotsesside optimeerimine, edasiarendus patarei-elementide testimeetodite valdkonnas, keskkonnasõbraliku ja turvalise jäätmete ladustamise arendus. Selles osas teeb koostööd ülikooliga. Liofit soovib ka edasi arendada mehaanilist taaskasutust ja rajada piloot-tehase.


    Tundub, et Welt.de on suutnud dokumentidest läbi närida ja kirjutab, et Skeletoni saab rahastusest surema osa ja Skeletoni rahastuse kogumaht on napilt 51 miljonit Eurot, sellest 35 miljonit tuleb föderaalvalitsuselt: Millionen-Spritze für Batteriezellfertigung in Oberlausitz:
    Mit knapp 51 Millionen Euro geht der Großteil an Fördermitteln an Skeleton - darunter mehr als 35 Millionen Euro an Bundesmitteln.

    Kui kaks Oberlausitzi piirkonna ettevõtete saab kokku 54m EUR ja Skeleton saab sellest 51m EUR, siis Skeleton saab ca 95% sellest voorust.


    Huvitava taustalooga on üles astunud Oiger.de portaal, mils on tugeva Saksimaa majanduse ja teaduse kallakuga uudisportaal: Skeleton baut Ultrakondensator-Fabrik in Großröhrsdorf aus.
    Artikkel kirjutab natuke üldisemalt Skeletoni taustast, aga annab ka värske uudisega seotult huvitavaid vihjeid, mh järgnevat:
    * Skeleton ehitab Großröhrsdorfi uue tehase ja koondab sinna uue toodangu arenduse. Investeeritakse 110 miljonit eurot ja aasta lõpuks tekib 40 uut töökohta.
    * pärast tehase laiendamist on Großröhrsdorfi vabrik Industry 4.0 põhimõttel arendatud, kõrgelt automatiseeritud ja võimeline tootma mitmeid miljoneid superkondensaatori elemente aastas. Plaan on siduda superkondensaatorid tavalise liitium-ioon akuga, et moodustada Hübriid-Patarei-Süsteem (HPS) ja mõlemast tehnoloogiast parimad omadused välja võluda. Tööplaanides on ka 100 MW klassi energiasalvestus-süsteemid: mõelduna peamiselt energiavõrkude vajadusi rahuldama, nt päikese- ja tuule-energia parkides. 10 MW võimsusega demolahendus olevat ühe kliendi juurde juba ära installeeritud.
    * artikkel kinnitab samuti, et Skeleton saab ca 50 miljonit Eurot. Täpsustab, et 70% tuleb föderaalvalitsuselt ja 30% liidumaalt.
    * CEO Taavi Madiberk näeb ettevõttele roosilist tulevikku: "Me soovime olla tuleviku energiasüsteemi skelett," selgitab ta ettevõtte visiooni ja nime valikut. Skeletoni süsteemide võimekust mõõdetavat lähitulevikus mitte enam kilowattides, vaid juba megawattides.
    * Ettevõtte Großröhrsdorfi üksuses töötab 100 inimest, ettevõttes kokku on 160 inimest ja lähitulevikus kasvab töötajate arv 390 inimeseni.
    * Skeleton polevat Saksamaale läinud mitte ainult valitsuse abi ja subsiidiumite pärast, vaid ka suurepärase mehaanikaineseneride kompetentsi pärast kes suudavad uue tehnoloogiaga tehase kiirest püsti panna ja ka suurepärase teadus-arenduskoostöö potentsiaali pärast. Skeletonil olevat koostöö järgnevate teadus- ja uurimisasutustega:
    • TU (???)
    • der Hochschule für Technik und Wirtschaft (HTW)
    • den Fraunhofer-Instituten für Strahltechnik (IWS)
    • Elektronenstrahltechnik (FEP)
    • Keramiktechnologien (IKTS) in Dresden
    • der Westsächischen Hochschule Zwickau (WHZ)


    Eelnevale otseselt midagi uut lisamata, aga natuke tausta kajastab ka Mitteldeutscher Rundfunk: Millionenförderung für leistungsfähigere Batterien aus der Oberlausitz



    Võttes eelneva kokku, siis tundub, et uudise põhipoint on see, et said olemasoleva Großröhrsdorfi tehase laiendamiseks 51m EUR ja sellega rajataskse automaatuseeritud hübriidelementide tootmisliin ja skaleeritakse tootmist. Projekti kogumaksumus 100m EUR.
  • Eesti keeles ka.
    https://majandus24.postimees.ee/7200427/skeletoni-saksamaa-tehas-sai-voimsa-rahasusti

    Ettevõtte patenteeritud kumergrafeenil põhinevad superkondensaatorid esindavad selle tööstusvaldkonna viimase 20 aasta suurimat tehnoloogilist arengut. Uuendusliku materjali kasutamine annab toodetele selge eelise võimsuse ja energiatiheduse osas.
  • bussifirma kodukalt lugesin, et:
    = the average electrical energy consumption of the electric buses running on line EKO 1 in Belgrade
    is around 1.1 KWh/Km;
    = 10C charging rate, enabling charging times of 2 to 5 minutes at terminal stations, enabling a
    bus rang of up to 30 km on a single charge;

    Chariot Motors has a long-term partnership with the Shanghai Aowei Technology Development Company and is its exclusive European representative. Aowei is world leader in ultracapacitor (UC) technology with proven track of implemented projects and we are proud to offer the European market its qualitative and innovative products.

    The city of Gabrovo put three new Chariot 40kWh ultracapacitor e-buses into operation. Route termini in Nedevtsi, Rusevtsi, and Palauzovo, have 350kW stations for five-to-seven-minute charges. Gabrovo’s first ultracapacitor e-buses should consume just 1.1kWh per kilometre. The routes officially launched on 10 March 2021.
  • See postitus on tehtud selleks, et lugemist segav kole hall taust ära kaoks.
  • Paar mõtet viimaste uudiste taustal.

    Koostööst Marbubeniga.

    Skeletoni enda poolt avaldatud pressiteade: Skeleton Technologies goes after the Asian automotive market: strategic cooperation agreement signed with Marubeni Corporation.
    Skeleton Technologies is currently investing in technology development and scaling up a new product line for the automotive sector. The cooperation with Marubeni covers Asia, excluding China and India, and will offer new resources to commercialize Skeleton’s graphene-based SuperBattery. This new energy storage solution is the ideal complementary technology for lithium-ion batteries and hydrogen fuel cells, improving overall system efficiency and performance.

    While having a strong focus on the expanding electrified and hydrogen-based transportation market, Skeleton and Marubeni will also cooperate on new applications of Skeleton’s patented curved graphene material, the key enabling technology behind Skeleton’s ultracapacitors’ performance advantage.

    Peamine info: koostöö keskendub SuperBattery viimisele Aasia autotööstuse klientideni. Lisaks leiavad ühiselt kasutusvõimalusi Skeletoni curved graphene materjalile.

    Marubeni poolt avaldatud pressiteates on koostöö olemus natuke selgemalt ära seletatud: Marubeni Invests in Estonian Next Generation Energy Storage Technology Company, Skeleton Technologies
    In March 2021, Marubeni Corporation (hereinafter, "Marubeni") invested in Skeleton Technologies Group OÜ (hereinafter, "Skeleton") in Estonia, which develops and manufactures ultracapacitors (hereinafter the "Investment"). Marubeni will start to work on sales of Skeleton's ultracapacitors and develop the use cases and markets of its next generation energy storage technology with Skeleton in Japan and other Asian countries.

    In the global fight against climate change, in October 2020, Japan's Prime Minister declared the country will become "Carbon Neutral by 2050". The Japanese government promotes its green growth strategy aiming to create a balanced economic and environmental circle through transforming the industrial structure and social economy, strengthening decarbonization efforts, and developing and implementing innovative technologies. As such, energy storage technologies are expected to be applied to a broader range of areas, such as stabilizing the power supply from renewable energy to power grid, acting as a power source for electric vehicles, and being combined with hydrogen generation application or fuel cell systems.

    Ultracapacitors are used as energy storage devices in various industries including automotive, transportation, construction machinery, electric power, and industrial machinery. Their unique and superior features, such as high-power density, high-speed charge/discharge, long life, safety, and recyclability, make them especially attractive. Skeleton, as the largest ultracapacitor manufacturer in Europe with its research and development facilities in Estonia and Germany and its manufacturing facility in Germany, currently supplies its ultracapacitor products, with the highest performance level in the market, to clients such as major automotive manufacturers and global electrical & power generation system manufacturers in Europe and the United States. Furthermore, Skeleton is developing next generation products that will have a significant increase in energy density, which will enable them to be applied to a wider range of areas, achieve more efficient energy usage at a lower cost, and provide environmental protection measures by being an alternative to lithium-ion batteries and lead-acid batteries, or by being combined with fuel cell systems.

    Through the Investment, Marubeni, as a strategic partner of Skeleton, will leverage its global marketing capabilities to carry out the sales of Skeleton's ultracapacitors in Japan and other Asian countries, and will develop the applications of its next generation products utilizing its relationship with existing clients in various industries. Marubeni will contribute to the achievement of a decarbonized society-a globally shared goal-and the realization of a sustainable society by enabling the creation of new business models that capture the growing demands of society, such as Smart City, decentralized and renewable new energy solutions, and autonomous vehicles.

    Ehk Marubeni alustab kohe Skeletoni superkondensatorite müügitegevustega, kuid aitab edaspidi leida ka uusi kasutusrakendusi järgmise põlvkonna toodangule (SuperBattery), mis kõik aitavad kaasa suurte megatrendide (rohestamine, elektrifitseerimine, loodus-säästlikkus jne.) realiseerumisele.

    Pressiteate juures on ka kaks informatiivset joonist:



    Esimesel on lihtsalt väike kokkuvõte ja ülevaade Skeletoni toodangu arenguloost.

    Teine joonis on natuke huvitavam ja selgitab Marubeni ning Skeletoni koostöö olemust.

    Skeleton tegeleb müügiga Euroopas ja Ameerikas. Marubeni hakkab tegelema müügiga Jaapanis ja Aasias.
    Esmane etapp on laiendada müüki tööstusklientidele, sh. erasõidukite ja nende laadijate, äri/tarbesõidukite, ehitusmasinate, tuule- ja päikeseenrgia tootmise, ühiskondliku transpordi, tööstus-seadmete, liftide ja meditsiiniseadmete valdkonda.
    Järgmine etapp on jätkusuutliku ühiskonna eesmärgi saavutamine, läbi eri äriliinide, muuhulgas Smart City, hajutatud energiatootmise (taastuvad ja rohelised energiaallikad), autonoomsete sõidukite ja madala keskkonnakoormusega ringmajanduse valdkondades.

    Huvitav ühendus on ka see, et Marubeni hakkab Skeletoni toodangut oma arendusprojektidesse rakendama.




    Loomulikult on oluline see, et 50bn müügimahuga väga hajutatud tegevusaladega globaalne kontsern Marubeni, kellel on 68 riigis ja regioonis 136 harukontorit ja 4404 töötajat, hakkab tegelema Skeletoni toodete müügi surumisega enda turgudel.
    Tõenäoliselt olulisem ja väärtuslikum on siiski see, et Marubeni kasutab ära oma praeguseid kontakte ja äritegevust paljudes erinevates sektorites, ning annab edaspidi oma panuse Skeletoni toodangule uute rakendusalade väljaarendamises.
    Skeletoni mure pole mitte selles, et tal on hea toode, vaid selles, et akude/patareide tehnoloogia oli turul enne ja seetõttu paljud võimalikud kliendid ei saa aru sellisest asjast nagu "superkondensaator". Olemasolev tehnoloogia akude näol on kõigi ajudesse juba ära kinnistunud ja inimesed saavad aru, millega on tegu. Superkondensaator on aga segasem asi tavakasutajale aru saada. Kui nüüd leida koostööpartnereid, kes aitavad Skeletoni tehnoloogiat pärismaailma rakendustesse ära implementeerida, siis on see palju suurem pluss kui võimalus passiivselt kuhugi, kellegi, müügikataloogi sattuda.
    Marubenil on äritegevus paljudes sektorites ja tegevusalades. On lihtsalt suurepärane, et selline väga hajutatud globaalne kontsern tunneb huvi Skeletoni toodangu vastu ja osaluse omandamise näol on edapsidi ka motiveeritud Skeletoni müügi endendamisel - kui Marubeni teeb omale selgeks superkondensaatorite olemuse ja Skeletoni toodangu konkurentsivõimelise taseme, ning hakkab enda toodangut "ära skeletoniseerima", siis saab sealt suurepäraseid referents-näidiseid, mille najal müügitegevust edendada.



    Uue tehase ehitamise teemal.

    Skeletoni enda poolt avaldatud pressiteade: Skeleton Technologies receives an additional €51 million funding to scale up ultracapacitors production
    Taavi Madiberk, CEO and co-founder of Skeleton Technologies, explains: “We are continuously investing in R&D – whether it is improving the performance of our products or the process in which we make those products. The next stage of our production will see an implementation of fully automated Industry 4.0 manufacturing techniques – a first-of-its-kind in the ultracapacitor industry. Coupled with our curved graphene material, we are able to dramatically decrease the cost of ultracapacitors. The ultracapacitor industry is in the same situation as lithium-ion batteries were in 1999, but our advancements in core technology and production capabilities will be able to show a cost reduction faster than for any other energy storage technology. We have a clear road map to lower it by almost 90% after completion of our 5 years project.”
    ...
    With a projected annual volume of around €250 billion by 2025, the European battery industry will play a key role in the continent’s economic recovery. The support through the new IPCEI will enable Skeleton to advance its market-leading ultracapacitor technology and contribute greatly in making Saxony an innovation hub for climate tech”, adds Christian Müller, CEO of EIT InnoEnergy in Germany, which is one of the drivers of the European Battery Alliance (EBA) and one of Skeleton’s investors.


    Loomulikult oluline see, et Skeleton kinnitas üle varasema BMWi teate ja ka selle, et tõesti saab 51m EUR. Kuna mõni kuu varem teatati 41.3m EUR suurusest inveseerimisringist, ja praegu saadi juurde 51m EUR, siis enamvähem võib spekuleerida, et uue tehase finantseering võib ka koos olla. Kokku peaks uue tehase projekt maksma ca 100-110m EUR. Mõningal määral on tõenäoliselt vaja lisakapitali.

    Pressiteate huvitavad osad on tegelikult ka Skeletoni CEO hinnang, et superkondensaatori tööstus on praegu samas kohas kus oli liitium-ioon aku tööstus 1999 aastal ja EIT InnoEnergy CEO hinnang, et EU battery tööstuse maht on lähitulevikus 250 bn EUR.

    Ma ei tea, mida täpselt 1999 a situatsiooniga võrdlemisega mõeldi, kas turumahtu, energia tihedust, ühiku hinna alanemise kiirust vmt, aga minevikku silmas pidades panen üldhuvi otstarbel paar joonist ühest Battery Materials Europe 2019. a. (2020 konverents tühistati Covidiga seoses) ülevaatest, kus natuke näeb ka minevikunumbreid: Encouraging the continued growth of Europe’s battery industry, Gert Meylemans:



    Liitium-ioon patareidel on olunud suurim investeeringute kasv, kuid tavapärastel pliiakudel on jätkuvalt suurim turuosa. Akude kasutamine ühiskondades tervikuna ja sellest tingituna ka turumaht on kiires kasvus, 2025.a. akuturu prognoosiks on >1000 Gw/h ja müügimaht >150bn USD.


    Samalt konverentsilt, seekord pigem tulevikku silmas pidades veel paar slaidi: Manganese, copper and aluminium: The role of these metals in global battery demand, Goran Djukanovic:



    Elektrisõidukite aastane müügimaht kiires kasvus, sisepõlemismootori müügimaht languses. Lähtuvalt eelnevast on pärast 2020 aastat kiires kasvus ka liitium-ioon akude nõudlus, ulatudes 2030 aastaks aastase mahuni 2000 Gw/h, millest enamuse hõivab elektrisõidukite segment.
    Seoses sellega on kasvus ka akudes kasutatava materjali nõudlus:




    IDTechEX on oma Detsembris avaldatud kõigi elektrisõidukite koond-raportis Electric Vehicles: Land, Sea and Air 2021-2041 kogunud kokku kõigi erinevate elektrisõiduki liikide müügimahu ja leiab, et ühikuliselt ei toodeta kõige rohkem mitte (tarbe)sõidukeid, vaid kaherattalisi sõidukeid:



    Kõigi elektri-liikurite turumahuks kokku prognoosivad 2041 aastaks $2.3 triljonit: "Electric vehicles across land, sea and air will rise to a market of $2.3 trillion by 2041"
    (NB! Mitte akuturu mahuks, vaid kogu väärtusahela kogumahuks!)


    See eelnev info akuturust ja selle väljavaatest on taustaks sellele, kui Skeleton peaks valmis saama oma Superbattery arendamise ja see peaks vähegi muude alternatiividega olema konkurentsivõimeline - Skeletonil avaneb seejärel enda võimalus osaleda suurel ja kiire kasvuga turul.

    Kindlasti huvitav jälgida kuidas superkondensaatorid hakkavad energiasalvestuse turgu mõjutama.

    CEO ütleb, et Skeletoni arendustegevus võimaldab neil võrreldes teiste energiasalvestuse tehnoloogiatega kõige rohkem langetada konkreetse energiasalvestuse tehnoloogia kulusid: "The ultracapacitor industry is in the same situation as lithium-ion batteries were in 1999, but our advancements in core technology and production capabilities will be able to show a cost reduction faster than for any other energy storage technology. We have a clear road map to lower it by almost 90% after completion of our 5 years project."
    Samal ajal on ka teiste tehnoloogiate kulud samuti alanemas, aga neil on järsk kulude alanemine pigem minevikku jäänud, seega superkondensaatorid pigem teevad tasa oma eelnevat arengupeetust.

    Kommentaariks koostöökokkuleppele Marubeniga, ütles CEO ERR-i uudistele, järgmist:
    "Kui me praktiliselt vaatame realistlikke mahte, siis me näeme, et keskpikas perspektiivis meie konkreetselt adresseeritav turumaht on mitmetes miljardites ja seetõttu on ka strateegilisel tasemel Marubeniga koostöö Skeletonile väga oluline," rääkis Skeleton Technologies tegevjuht Taavi Madiberk.
  • Muuhulgas on kaudselt siis Skeletoni investor ka Warren Buffett (Berkshire omab ca 5% Marubenist).
  • Huvitav mõte Gerri Kodreselt. Kui Skeleton lendu tõuseb, võiks see luua Skype-efekti kogu kohaliku teaduspõhise ettevõtluse jaoks.

    "Keerukustasemelt järgmised ongi teadusmahukad või teadus- ja arendustegevusel põhinevad iduettevõtted, mis vajavad palju rohkem aega ja raha, et tootega turule jõuda. Õnnestumiseks on tarvis nii spetsiifiliste oskustega ettevõtjaid ja töötajaid, investoreid, kellel oleks piisavalt vahendeid ja kannatust kui ka tugisüsteeme.

    /.../ Väga oluline tegur selle juures, et teatud valdkond hoo üles võtaks, on esimese suurema eduloo ehk tšempioni teke, nagu meil kunagi oli Skype kogu start-up-valdkonna katalüsaatoriks. Kui tarkvaraäris on sellised eeskujud meil ammu olemas ja riistvara tarkvaraga kombineerivas segmendis on neid viimastel aastatel tekkinud, siis nüüd on ka teadusmahukas segmendis esimesed tšempionid esile kerkinud, näiteks Skeleton Technologies. Kui selline eeskuju tekib, on kõik eeldused olemas, et eksperiment käima läheks."

    https://www.foundme.io/uudised/2021/03/26/gerri-kodrese-kristallkuul-need-idufirmad-toovad-jargmise-kasvu
  • Youtube soovitas mulle juhuslikult ühe 277k tellijaga kanali videot ja minu üllatuseks hakati seal kiitma Skeleton Technologies püüdlusi saavutada läbimurret oma valdkonnas ja poetati isegi Eesti kohta reisisoovitus.

    Harju Elektri hinnast on vist suht pühitud see Skeletoni potensiaal. No näis, mis nende saatus saab olema tulevikus.

    Graphene SuperCapacitor Breakthrough Is FINALLY Here!
    https://www.youtube.com/watch?v=87o8AIldbh4&ab_channel=TwoBitdaVinci
  • On olnud uudiseid varem:

    12 märts 2021
    "Eesti energiasalvestustehnoloogia tootja Skeleton Technologies teatas reedel, et sai Saksamaalt 51 miljoni euro suuruse toetuse. Raha on ette nähtud Skeletoni Saksamaal asuva Grossroehrsdorfi tehase automatiseerimiseks."
    https://www.err.ee/1608140506/saksamaa-toetab-eesti-tehnoloogiafirmat-skeleton-51-miljoni-euroga

    30 august 2021
    Skeleton ehitab Saksamaale uue tehase
    https://www.aripaev.ee/uudised/2021/08/27/skeleton-ehitab-saksamaale-uue-tehase

    Tänane uudis tundub mujal olla sõnastatud "Siemens designed" tehas.

    Mind paneb siiski mõtlema, et kui tootmiskulud väheneksid 90%, kas siis tootmine siiamaani on olnud pigem test...
  • Täna rääkisid kõik Shelliga koostööst, kuid tegelik uudis tundub olevat see, et Skeleton teatas SuperBattery toote lansseerimisest ja avalikustas oma varasemalt välja reklaamitud arendusjärgus toote turuküpseks saamise: Skeleton launches its SuperBattery and unveils Shell as partner
    Berlin, Germany – 12th October 2022: Skeleton Technologies, the global technology leader in fast charging for transportation, grid, automotive, and industrial applications, is today delighted to officially launch its SuperBattery, and to unveil Shell as partner. Skeleton is joining a Shell-led consortium to offer electrification solutions for mining sites.

    SuperBattery is an innovative technology combining the characteristics of supercapacitors and batteries. SuperBattery has been developed to serve the needs of several sectors and is currently being used and/or tested in hybrid and fuel cell EVs, buses, trucks, and charging infrastructure.

    Taavi Madiberk, CEO and co-founder of Skeleton Technologies, says:“Skeleton goes after the high-power part of the energy storage market and we estimate the addressable market size to be 95 Bn EUR. Now, the key is to move ahead with the scale-up and we aim to develop our business around SuperBattery through key partners such as Shell."

    Decarbonization in mining largely relies upon electrification and renewables, which are the best way to reduce operational emissions. Electrification of heavy-duty applications is both a necessity and a major challenge for the mining industry.



    Grischa Sauerberg, Vice President, Sectoral Decarbonisation and Innovation at Shell explains: “The challenge of decarbonisation is immense, but not impossible – providing collaboration and innovation go hand in hand at all times. We are proud to work alongside Skeleton - and our consortium members - to develop a new pilot offering of electrification solutions for off-road vehicles and to demonstrate how partnership and close collaboration can help mining businesses meet their environmental goals. Skeleton’s technology, providing ultrafast charging at ~< 90 seconds, means the solution can help mining companies reduce emissions without compromising on efficiency.”

    The nine-member consortium, including Skeleton and Shell, has come together to introduce Shell’s Mining Electrification Solutions for Off-Road Vehicles – announced in May 2022 as one of the 8 winners of the mining industry’s ‘Charge On Innovation Challenge’, from over 350 entries. The solution is an end-to-end and interoperable electrification system that reduces emissions without compromising on efficiency or safety, whilst aiming to be cost competitive versus diesel-powered operations. The pilot offering combines ultra-fast charging with Skeleton’s new SuperBattery, in-vehicle energy storage, and power provisioning and microgrids.

    Taavi Madiberk continues: “Over the next 7 years, the mining sector represents a multi-billion revenue opportunity for Skeleton. This is not only driven by decarbonization, but by tangible economic benefits for our customers. Skeleton is focused on reducing emissions in hard-to-decarbonize sectors. But we cannot achieve it alone, we can only do it with partners. Close collaboration with Shell is key for us, with potential going way beyond mining applications.”



    The haul truck is not the only electrification effort in the mine - energy storage such as SuperBattery can also be used in stabilizing the grid of mines or to electrify wheel loaders and other machinery. The drive for high safety and power combined with high lifetime makes an optimal use profile for SuperBattery.


    SuperBattery combines several advantages which make it a perfect fit for Shell’s Mining Electrification Solutions for Off-Road Vehicles. Skeleton’s patented Curved Graphene material allows for 100 x faster charging compared to standard Lithium-ion batteries. Used in off-road vehicles, SuperBattery can be charged in less than a minute, therefore requiring much less charging time spent per day: less than an hour, whereas 6.5 hours are needed with a lithium-ion battery. More time can therefore be spent on mining, and less on charging. SuperBattery has 50,000 life cycles, and is free from cobalt, copper, nickel, and graphite. It is also much safer than a lithium-ion battery, even when crushed, overheated, or pierced.

    SuperBattery fills the technology gap in the energy storage market, delivering peak power and fast charging, and is best suited for applications below 30 minutes because of lower cost and footprint. The start of mass production is planned for 2024.

    Disclaimers:

    End to End solution: Shell supplies the electricity to the OEM vehicle as well as facilitating the implementation and operations of an electrified haul-truck fleet. Solutions include: next generation in-vehicle energy storage, high-capacity fast charging systems, automated charging connectors, microgrid site energy management, mine-site integration specialist and renewable power provisioning.

    Reduce emissions: Electrified mobile equipment does not emit any CO2 emissions whilst operational and therefore offers a reduction vs. diesel operated machinery.

    Without compromise in operational efficiency: Shell's electrification solution can have multiple charge points available to charge a haul-truck within a typical haul-truck cycle whilst a vehicle is typically stationary, such as whilst being loaded, meaning a haul-truck may run continuously.

    Without compromise on safety: For Shell, HSSE is a key priority when designing individual components of the solution and integrating them in a system. For example, HSSE safeguards such as on-board & Remote Emergency Stop, Object Detection and Avoidance, Charge Connector Status, Temperature & Coolant Flow Monitoring aim to be implemented. Ultracapacitors that we intend to use for energy storage have better fire safety characteristics than Lithium-ion batteries.

    Ultra-fast charging: Ultra-fast means Energy Transfer of 400 kWh in ~< 90 sec and assumes peak power delivery of 24MW.

    Electrification has lower TCO (vs. diesel): TCO is calculated using a variety of factors including cost of maintenance and the cost of energy (electricity). This is dependent on the cost of electricity, availability of electricity supply to a mine site and the cost of implementing an electric fleet.

    Interoperability: Shell is working with Original Equipment Manufacturers (OEM) and solution provider partners to standardise our solution specifications across multiple OEMs and solution providers to ensure a broad as possible compatibility.

    Renewable Power: Renewable power refers to electricity generated from renewable sources like wind or solar. Renewable power generation is not possible in all situations.



    Shelli pressiteade: Shell builds a winning consortium to accelerate the electrification of off-road mining vehicles
    London: Today, Shell announced the establishment of its nine-member consortium to create a new pilot offering of electrification solutions for mining sites. Skeleton, Microvast, Stäubli, Carnegie Robotics, Heliox, Spirae, Alliance Automation, Worley and Shell have come together to introduce Shell’s Mining Electrification Solutions for Off-Road Vehicles – an end-to-end and interoperable electrification system that reduces emissions without compromising on efficiency or safety, while aiming to be cost competitive versus diesel-powered operations. The pilot offer combines an innovative, high-powered battery solution with ultrafast charging and a standardised micro-grid energy system where the required solution can be complemented with renewable electricity generation on-site or through the grid.

    As an alternative energy source, electrification offers off-road industries the immediate potential to shift away from a long-standing reliance on diesel. For hard-to-abate sectors like mining, this is critical, since mobile equipment comprises between 40 and 50 per cent of mining’s CO2 emissions.1 By 2030, it is estimated that a battery-electric haulage truck will: lower total cost of ownership (TCO); involve 20 per cent lower maintenance costs; and incur 40 per cent lower fuel costs than existing diesel trucks.1

    “It is increasingly clear that no one, single organisation can solve decarbonisation alone,” said Grischa Sauerberg, Vice President, Sectoral Decarbonisation & Innovation at Shell. “The need for a collaborative effort is particularly evident within carbon-intensive industries like mining, where the challenges are great but the opportunities are even greater. To overcome these challenges and unlock these opportunities, Shell is helping to bring together some of the sector’s most innovative companies – with electrification proving an important first step towards the shaping of a clear decarbonisation pathway.”

    Shell’s Mining Electrification Solutions for Off-Road Vehicles consists of:

    * Power provisioning and microgrids: aim to provide a consistent and reliable supply of renewable power in a safe and stable manner
    * Ultra-fast charging: taking approximately 90 seconds via flexible, hardwearing and resilient, on-site, ultrafast charge-points, which provide assets with continuous operations in the most challenging of environments
    * In-vehicle energy storage: through a combination of advanced battery and capacitor technologies that aim to deliver long lifetimes, ultra-fast charging and high performance.

    As a result, mining operators are set to benefit from an integrated electrification solution that:

    * Is end-to-end, covering the full journey of the electron from generation to delivery in the drive train
    * Is interoperable between different Original Equipment Manufacturer (OEM) make and models, giving mining operators greater flexibility
    * Is modular in design to allow mining customers the opportunity to tailor solutions to their specific needs
    * Reduces emissions without compromising on operational efficiency or safety

    “The challenge of decarbonisation is immense, but not impossible – providing collaboration and innovation go hand in hand at all times,” said Sauerberg. “Both of which were on show during the recent Charge On Innovation Challenge, which saw the Shell-led consortium of equipment manufacturers, technology partners, industry experts and Shell Energy – our in-house supplier of renewable power - push the boundaries of what is possible for hard-to-abate sectors like mining. Our winning solutions are proof of how, together, the industry can help power progress by realising the full potential of the technologies available to us – whether that is through electrification, digital tools or low-carbon fuels.”

    As Shell works together with customers and partners towards a new, cleaner era for mining, it is important to attract leading companies from other sectors of the economy who also want to make a positive contribution to reducing emissions.



    SuperBattery on Skeletoni olemasoleva curved graphene tehnoloogia edasiarendus sellisel viisil, et säilivad olulises mahus superkondensaatorite senised positiivsed küljed (ei sisalda haruldasi metalle, ei pea kaevandama palju, element on lihtsalt taastöödeldav ja utiliseeritav, laeb kiiresti täis ja tühjaks, saab palju kordi laadida, ei põle ega plahvata), samal ajal aga adresseerib superkondensaatorite peamist valupunkti, ehk power density on alati väga kõva olnud (annab korraga väga palju võimsust välja), aga energy density on alati väga nadi olnud (ehk selle suure võimsusega ei sõida pikka distantsi). Nüüd siis SuperBattery tootega ka energy density tõuseb, ja toodet saab kasutada oluliselt pikema perioodi jooksul energia saamiseks.

    Järgnevalt ametlik brośüür:







    Kontekstiks ja võrdluseks.

    Siit 2018. a. artiklist võrdluseks üks joonis, kuidas power density ja energy density omavahel erinevates tehnoloogiates seoses on (NB! skaalad logaritmilised):



    Peamine point siin selles, et superkondensaatorite energy density on alati väga madal olnud, ca 1...10 vahel, samal ajal kui patareidel 10...100 vahel.

    Enamus firmasid maailmas toodab akusid, mitte superkondensaatoreid. Seega Skeleton on superkondensaatorite maailmas parim tegija, aga praegu tuleb võrrelda akude jõudlust, sest Skeletoni eesmärk on akud maailmast täielikult välja süüa. Võrreldes 2018 aastaga on akude olukord natuke parem - kommertsvalmidusega aku-toodete tipptegijad on ca 200+ juures:



    Sektori suurtegija CATL näeb kaugemas tulevikus 350...500+ maailma jõudmist:



    Aga ega ka Skeleton ei maga. Küll nemadki oma uusi tooteid välja toovad ja näitajaid parandavad. Kui superkondensaatorite tööaeg pikeneb ja samal ajal positiivsed aspektid säilivad, siis kartma peavad akud ja mitte superkondensaatorid. Kui keegi turuosa kaotab, siis need on akud.

    Akude energiatiheduse kasv pole lähiajal olnud revolutsiooniline, vähemalt BNEF kogutud andmete põhjal:



    2010 --> 2020 = 200 Wh/kg --> 300 Wh/kg = kümne aastaga +50% kasvu = siin küll CAGR suur ei saa olla!

    Yahoo! Finance annab CATL, Contemporary Amperex Technology Co., Limited (300750.SZ) valuatsiooniks igati rasvase kasvuaktsia:
    * mcap 978 miljardit jüääni, ehk 136.3 miljardit USD.
    * trailing P/E 47.67
    * Forward P/E 34.72
    * Price/Sales 4.70
    * Price/Book 7.00
    * EV/Revenue 4.51
    * EV/EBITDA 25.27

    Võttes arvesse, et see on täielik kolakas oma 150b turuväärtusega, siis näitab suure ettevõtte kallilt hinnastamine ainult seda, et igasugused elektrifitseerimise energialahendused on investoritele huvitavad, seda isegi käimasolevat "turukrahhi" ja "majanduskriisi" arvesse võttes. (CATL muidugi on ka oma sektori liider-ettevõte ja müüb toodangut paljudele autotootjatele ja seetõttu saab kõva kordajat õigustada.)

    CATL pikk graafik:



    Läks koos EV levikuga ja akude tootmisega suurde buumi. Korra koos turuga kukkus 2022 algusest peale, siis aga põrkas jälle jõuliselt. Nüüd jälle kukkunud, aga samas jälle valmistumas põrkeks. Samal ajal kui ARKK invest tüüpi kasvuaktsiad on kukkunud ja jäävadki maha.

    Communications materials publikatsioonis avaldatud prognoosid erinevate elektriauto patareide toormete kohta: Future material demand for automotive lithium-based batteries
    The world is shifting to electric vehicles to mitigate climate change. Here, we quantify the future demand for key battery materials, considering potential electric vehicle fleet and battery chemistry developments as well as second-use and recycling of electric vehicle batteries. We find that in a lithium nickel cobalt manganese oxide dominated battery scenario, demand is estimated to increase by factors of 18–20 for lithium, 17–19 for cobalt, 28–31 for nickel, and 15–20 for most other materials from 2020 to 2050, requiring a drastic expansion of lithium, cobalt, and nickel supply chains and likely additional resource discovery. However, uncertainties are large. Key factors are the development of the electric vehicles fleet and battery capacity requirements per vehicle. If other battery chemistries were used at large scale, e.g. lithium iron phosphate or novel lithium-sulphur or lithium-air batteries, the demand for cobalt and nickel would be substantially smaller. Closed-loop recycling plays a minor, but increasingly important role for reducing primary material demand until 2050, however, advances in recycling are necessary to economically recover battery-grade materials from end-of-life batteries. Second-use of electric vehicles batteries further delays recycling potentials.








    Ainuüksi elektrifitseerimine elektriautode akude jm. tõttu tähendab tohutut turumahu kasvu akude tootjatele. Toodangu valmistamiseks aga on vaja avada suures koguses uusi kaevandusi. Skeletoni toodangule hakkab nõudlus tekkima ainuüksi selle tõttu, et kui on akude tootmiselt võimalik ressurssi säästa, siis võetakse alternatiiv nendeks funktsioonideks (mingid lühiajalised elektritarbimised), kus vähegi on võimalik alternatiiv kasutusele võtta. Vastasel korral pole võimalik akusid nii palju toota, kui oleks nõudlust.

    Tänase uudise põhiline sõnum on, et SuperBattery arendus on valmis jõudnud/valmimas ja see tuleb turule. Kliendi (Shell) ja kasutusala (suurte kaevandusveokite liigutamine) nimetamine aga valideerib toote vajalikkuse turu jaoks kohe algusest peale. See pole toode, millele tuleb hakata kasutusala leiutama. See on toode, millel on nõudlus olemas kohe algusest peale. Ja hea on, et kohe esimese kliendi kasutusnäide on maailma suurimate sõidukite agressiivne ekspluateerimine rasketes oludes - ega siit edasi kõik ülejäänud kasutusalad ja kliendid saavad Skeletoni jaoks ainult kergemaks minna.
    Tõenäoliselt nad peavad nüüd rohkem tehaseid ehitama, kui ülejäänud kaevandajad ka oma kaevandusi CO2 neutraalseks soovivad tuunima hakata ja samuti tellijate ringi astuvad.

    Kui Shell on CO2 emissiooni kärpimise vajadusest tulenevalt valmis ostma "akusid", mille tööaeg on ainult 30 minutit, siis on dekarboniseerimise ja rohestamise tung ka teisi ettevõtteid tagant ajamas. Alustame 30min pealt, tulevikus uued versioonid tootest viivad ehk tööaja 3h peale ja enamusele inimestest sõidukite puhul tegelikult 3h tööajast juba piisab, et järgmise laadimiskohani jõuda.
  • See ongi superkondensaatorite suurim väljakutse, et kuidas peatada isetühjenemine. Mida kauemaks sa aku seisma jätad, seda rohkem elektrit sa tegelikult raisku lased. Parim lahendus on siin ikkagi superkondeka ja Li aku kombo. Kondekas kiirelt täis, masin sõidab tööd tegema ja samal ajal laeb see kondekas 20 minutiga Li aku täis. Ja masin ei pea mitu korda tunnis laadimas käima.

    Aga see on tõsi, et materjalipuudus paneb tootjaid arendustööd tegema. LFP akude võidukäik jätkub, nikkel ja koobalt hakkab akudest kaduma. Siis tulevad solid-state akud, kus neid materjale samuti vaja pole. Grafiiti toodetakse sünteetiliselt, looduslikku akutootjad sisuliselt enam üldse ei tahagi osta, sest see pole nii puhas. Vaske läheb paraku üha rohkem vaja, sest elektrimootorid vajavad seda ja siin ei aita ka superkondensaator maailma päästa. Elektriautos on ca 4x rohkem vaske kui SP-autos.

    Kas superkondensaator asendab kunagi Li akud transpordisektoris, võimatu täna öelda. Eks ka nende omavaheline hinnakonkurents määrab siin palju, kui muud meetrikad võrdsustuma hakkavad. 800V Li aku laeb juba täna piisavalt kiiresti ja otsest vajadust sinna kondekas lisada ei ole. Kui siis paar-kolm kWh.

    Aga pole kahtlust et peale autotranspordi on miljon muud kohta, kus norm hinnaga superkondensaatorit väga oodatakse ja see võib olla (Eesti) uus Nokia. Kahju et riik omal ajal maha magas selle võimaluse, ei aidanud rahastusega ja peletas Skeletoni Saksamaale.

    "Esiteks, Saksamaa turg moodustab maailmaturust pea neljandiku ning hetkel pole seal kohalikku tootjat. Paljude ettevõtete jaoks on väga oluline logistiline lähedus ning kohalik inseneritugi," ütles ta sügisel.

    "Teine faktor on väga hea kvalifitseeritud tööjõu kättesaadavus. Kolmas aspekt seisneb finantseerimistingimustes. Appi tuli meile Saxonian Development Bank, kes pani projektile õla alla," märkis Skeletoni kaasasutaja septembris.

    Loe pikemalt: https://www.ituudised.ee/uudised/2017/03/28/skeleton-tehase-avamiseks-saksamaal-on-kolm-pohjust


  • Nõustajad näevad, et Skeletoni väärtus läheneb miljardile: Nõustajate raskekahurvägi prognoosib tulevikku. Kus läheb kuumaks, kus avatakse lepinguid?
    Tehnoloogiasektoris oli Eestis huvitav see, et möödunud aasta ligi 1,4 miljardi suurusest kogukaasamisest tehti esimeses kvartalis ära lausa miljard. Ülejäänud kolme kvartali peale jäi alla 400 miljoni. Toomas Prangli sõnul on paljud, kel rasv kogutud, praegu loobunud raha kaasamisest. See võib ka ettevõtete investeerimistempo alla tuua. Ta ütleb aga veel kord, et süvatehnoloogia ettevõtteid, kus taga on teadussaavutused ja patendid, ei ole üldisest langusest mõjutatud. Eestis on heaks näiteks Skeleton Technologies. „Sellised ettevõtted kaasavad raha. Ka meditsiini- ja biotehnoloogiafirmad.“ Skeleton ei ole muide enam väga kaugel ükssarviku tiitlist.
  • Muu jutu sees ka Madiberki kommentaar:
    Suured lepingud
    Madiberk avas selle aasta plaane. Tänavu on Skeletoni peamine fookus Madiberki sõnutsi tootmismahu kasvatamisel, mille jaoks ehitab ettevõte Saksamaal Leipzigis uut tehast. Tehast on vaja, sest toodete nõudlus on kasvamas.
    https://www.aripaev.ee/uudised/2023/02/15/linnamae-haaras-venna-abiga-skeletonist-veerandi
  • Skeleton on vist jälle uusi lepinguid saanud. Kaks teadet toodete kasutamisest lõpptarbijate poolt.

    C8 Energy teatab SkelStart Engine Start Module distributsioonilepingust väärtusega $12.3m USD: C8 Energy Introduces SkelStart Engine Start Module, Becomes North American Master Distributor in $12.3 Million Deal
    C8 Energy’s SkelStart Engine Start Module reliably delivers 2,000 cold-cranking amps for up to 1 million cycles, and is designed to start virtually any engine, anywhere, and under almost any circumstances.

    C8 Energy, an Ontario-based company dedicated to a greener future and to providing more efficient energy options for commercial vehicles and heavy machinery, formally announced that it has been named North American master distributor for the patented SkelStart Engine Start Module. Invented by Skeleton Technologies, the world’s largest supercapacitor manufacturer, the SkelStart has been widely embraced in Europe and, through Skeleton’s agreement with C8 Energy, is now available to commercial fleets throughout the United States and Canada. The product will be on display in Booth # 2347 at the Technology Maintenance Council (TMC) 2023 Spring Meeting & Transportation Technology Exhibition in Orlando, Fla.

    Cold Starts a Problem from Time Immemorial

    Lead-acid battery failures are so endemic, that many fleets simply consider battery replacement a cost of doing business. Starter battery problems in particular, consistently rank among the topmost common roadside repairs. Where a battery fails dictates how seriously and costly the problem will be for a fleet, and if a service or tow truck has to be deployed, additional fees and downtime costs can soar. Cold-weather months exacerbate the problem exponentially, and battery failures inevitably rise each winter.

    “Until now, U.S. fleets have been at the mercy of their maintenance practices and the weather when it comes to starter battery reliability,” said Jean Labrie, CEO of C8 Energy. “Marketing ploys, like the term ‘maintenance-free’ batteries,’ confuse the issue further, because even premium batteries won’t survive in really cold weather or without basic maintenance.”

    A Supercharged Solution

    The SkelStart Engine Start Module is a supercapacitor designed exclusively to take on the duties of engine starting, thus relieving a vehicle’s remaining battery bank from that burden. SkelStart modules replace starter batteries and are engineered to have a similar dimensional envelope as a standard commercial vehicle battery.

    One SkelStart Engine Start Module will easily crank a 27-liter engine, and four SkelStarts can crank a large 85-liter engine. SkelStart supercapacitor technology reliably delivers 2,000 cold-cranking amps day in, day-out, for up to 1 million cycles. It also delivers that same starting power whether the ambient temperature is as low as -40 degrees Fahrenheit (-40 degrees Celsius) or as high as 149 degrees Fahrenheit (65 degrees Celsius).

    “A supercapacitor is not hindered by temperature, nor is its performance impacted by extremes of cold or heat,” said Labrie. “One SkelStart can put out three times the amperage of an average lead-acid battery, and the high amperage means less system-wide exposure to the low voltage associated with depleted lead-acid batteries.”

    Labrie explained that the low voltage delivered by a struggling lead-acid battery will cause higher resistance on the battery cables, which can result in starter burnouts.

    Replacing starter batteries with supercapacitors makes sense for a fleet for four primary reasons: They cut down on roadside service calls; they cut down on cold start problems; they improve driver safety and comfort; and with a lifespan of up to 1 million cycles, they can theoretically outlast the vehicles they serve.

    “Though this is anecdotal evidence of their effectiveness, we installed SkelStart Engine Start Modules as part of pilot field test programs in two very large fleets,” recounted Labrie. “When the subzero winter weather recently gripped the country, those fleets both reported that only the vehicles with the SkelStarts were able to start unassisted.”

    Starts the Big ’Uns Too

    The SkelStart is able to crank big 85-liter engines as well with no problem. It’s powerful cranking capability and consistency is one of the things that some heavy equipment and off-highway fleets will find attractive about the product.

    “We recently worked with one of Canada’s largest open-pit gold mines and replaced two of the four Group 8D batteries in one of its massive dump trucks with the SkelStart in order to handle the dump truck’s starting capacity,” said Labrie. "We left two of the 8Ds to enable the ECU, ignition switch, lighting and other auxiliary vehicle functions. The SkelStarts have performed flawlessly during the frigid Canadian winter.”

    Distribution and Support Already in Position

    C8 Energy has already begun building out broad reliable distribution and product support networks in both the United States and Canada. Among a string of other signed distribution contracts, C8 Energy also has an agreement with UAP Heavy Vehicle parts division, the largest heavy vehicle parts distributor in Canada. Distributor information is available by calling 905-361-6755, by emailing info@c8energy.com or by visiting the company’s website.

    To access high-resolution product images of the SkelStart Engine Start Module, please visit https://c8energy.com/medias



    Honda teatab, et võtab superkondensaatori kasutusele sportautos: Honda Performance Development Unveils CR-V Hybrid Racer: “An INDYCAR Wolf in CR-V Clothing”
    February 28, 2023 — TORRANCE, Calif.
    * Demonstration vehicle combines HPD INDYCAR drivetrain, racing suspension,Firestone high-performance tires and Honda CR-V Hybrid bodywork
    * Features 2024 Honda INDYCAR hybrid power unit technology
    * CR-V Hybrid Racer to debut at Firestone Grand Prix of St. Petersburg
    While hybrid power units officially debut in the NTT INDYCAR SERIES in 2024, race fans and car enthusiasts alike will be treated to a “sneak preview” of the incoming technology with the debut of the Honda CR-V Hybrid Racer at next month’s season-opening Firestone Grand Prix of St. Petersburg.

    “This project vehicle is an INDYCAR ‘beast’ in Honda CR-V ‘sheep’s clothing’,” said David Salters, president and technical director for Honda Performance Development, the North American racing arm of American Honda and Acura. “The CR-V Hybrid Racer is our ‘rolling electrified laboratory’, to investigate where the talented men and women of HPD and Honda could go with electrification, hybrid technology and 100% renewable fuels. It epitomizes Honda’s fun-to-drive ethos, showcases electrification and it just rocks our car culture roots and racing heritage! We present the CR-V Hybrid Racer – aka ‘The HPD Beast’!”

    Conceived and designed by the engineers at Honda Performance Development (HPD) in California and designers from the North America Auto Design Division (NAAD) of American Honda; then built at Honda Automotive Development Center (ADC) in Ohio by the Honda of America Racing Team (HART); the CR-V Hybrid Racer places a 2.2-liter twin-turbocharged, electrified Honda V6 INDYCAR power unit and transmission under 2023 Honda CR-V Hybrid bodywork to create the “rolling laboratory” for the continued development of electrified technology by Honda and HPD.

    The CR-V Hybrid Racer runs on Shell’s 100% renewable race fuel; and features world-leading Skeleton Supercapacitors and Empel MGU hybrid motor technology.

    The Chromoly steel tube chassis of the Honda CR-V Hybrid Racer is clothed in suitably “hybrid” bodywork designed by NAAD. From the beltline up, the Hybrid Racer utilized a standard production sixth-generation CR-V steel body, including the glass windshield, windows and even the sunroof. The lower half is of carbon-composite construction, incorporating a massive front splitter and louvered, flared fenders. An equally large rear wing and butterfly half-cut doors on either side for the driver and passenger complete the bodywork.

    "When the Design Studio learned about this project, we had already established a great relationship with HPD through other projects, including the ACURA ARX-06,” said Dave Marek, executive creative director. “So this was – pardon the pun – ‘Right in our wheelhouse’. It became a ‘what if?’ of keep the CRV as is, but add some serious attitude with parts indicative of an Indy car. Then it was back to my childhood of never building model cars right out of the box, by manipulating areas with DTM or Japanese Super GT cars in mind. I basically mocked up the idea in 3D then our amazing Digital Modelers made it work.”

    The finished Honda CR-V Hybrid Racer is clothed in a one-of-a-kind wrap, designed by Lili Melikian, senior exterior designer. The eye-catching design contains a variety of “easter eggs” including ghosted images of the powertrain and INDYCAR SERIES circuits.

    “The graphics were inspired by the hybrid powertrain, radiating from Honda Hybrid Blue to Honda Racing Red to symbolize the duality of the drivetrain,” Melikian explained. “While the ‘speed squirkles’ add a dynamic fun layer and showcase the playful side of Power of Dreams. Throughout the wrap, we have also sprinkled easter eggs like ghosted outlines of Honda-sponsored tracks and an overhead view of the engine that powers the Honda CR-V Hybrid Racer.”

    While under development, the project carried the appropriate code name “The Beast”, with looks reminiscent of the silhouette GT racing and Group B rally cars of the 1980s and ‘90s. But the technology under the skin is strictly 21st century.

    The Honda CR-V Hybrid Racer strengthens the connections between HPD, the NTT INDYCAR SERIES and Honda passenger vehicles; creates additional awareness around the new INDYCAR hybrid powertrain coming in 2024; showcases the fun and power available from Honda electrified powertrains; and spotlights the innovation, creativity and capabilities of both HPD and Honda Automotive Development Center.

    Honda CR-V Hybrid Racer Public Appearances

    The Honda CR-V Hybrid Racer will make its public debut March 3-5 at the NTT INDYCAR SERIES season-opening Firestone Grand Prix of St. Petersburg, Florida. The unique vehicle will be on display and making on-track demonstrations at multiple INDYCAR events, including the Acura Grand Prix of Long Beach (April 14-16); the Children’s of Alabama Indy Grand Prix (April 28-30); the Honda Indy 200 at Mid-Ohio (June 30- July 2); the Honda Indy Toronto (July 14-16); the Big Machine Music City Grand Prix in Nashville (August 4-6); the Grand Prix of Portland (September 1-3); and the season-concluding Firestone Grand Prix of Monterey (September 8-10).

    In addition to INDYCAR race weekends, the CR-V Hybrid Racer will make additional appearances at select events throughout 2023.

    Honda CR-V Hybrid Racer Specifications

    Powertrain

    * Honda HI23TT 2.2-liter, twin-turbocharged V6 engine
    * Borg Warner EFR7163 turbochargers
    * McLaren Applied Technologies Tag 400i Engine Control Unit
    * Drive-by-wire controlled port throttle
    * Shell 100% renewable race fuel
    * Driver-activated Empel electric motor generator unit
    * Skeleton super capacitor energy storage system
    * XTRAC six-speed transmission; Mega-Line Assisted paddle-shift


    Chassis and Bodywork

    * Chromoly tube frame chassis
    * New, 6th generation Honda CR-V Hybrid bodywork from beltline up
    * Standard Honda CR-V Hybrid windshield and greenhouse
    * Custom carbon fiber lower bodywork incorporating flared fenders
    * Butterfly half-cut doors provide access for driver and passenger
    * Radiator adapted by HPD from the Dallara IR-18 Indy car
    * Clamshell rear bodywork to display power unit and drivetrain
    * Custom downforce-producing front splitter and rear wing


    Suspension

    * Front suspension from HPD-developed Acura NSX GT-3 Evo22
    * Rear suspension adapted from Dallara IR-18 Indy car
    * Brembo 380mm front brakes from Acura NSX GT-3 Evo22
    * Brembo 355mm custom rear brakes adapted to Dallara IR-18 suspension
    * Firestone Firehawk Indy 500 Ultra-High Performance Summer Tires
    * Front tires 285/35-20; Rear tires a massive 305/35-20
    * 2Elle Engineering 20x10.5 Front and 20x11 Rear two-piece alloy wheels

















    Fotod: Motor1, AutoGeenius, CarAndDriver jne.

    Honda Youtube: CR-V Hybrid Racer Reveal


    Hiljutises teates ütlesid, et Leipzigi tehase ehitus on juba alanud ja tootmine algab 2024:
    We’re building the world’s largest and most modern supercapacitor factory in Saxony, Germany. The first-of-its-kind Leipzig Superfactory will include the inaugural fully automated supercapacitor production line.

    With the expected Start-Of-Production in 2024, construction is already underway for Leipzig Superfactory. Designed in cooperation with Siemens Digital Industries, it will increase Skeleton’s production capacity 40-fold, allowing us to meet the increasing demand from electrification and decarbonization projects globally.
  • https://www.err.ee/1608894068/skeleton-saab-sakslastelt-leipzigisse-tehase-rajamiseks-51-miljonit-eurot
  • Skeleton avaldas blogipostituse, milles võib põhimõtteline muutus kogu maailma transpordisüsteemile olla.

    Nimelt, koostöös teise Eesti tehnoloogiaettevõttega Auve Tech, on loodud transpordisõiduk, mille laadimine toimub superkondensaator <--> superkondensaator põhimõttel.

    The Charge to a Greener City: How Skeleton's R&D is Reshaping Public Transport
    In 2021, the Estonian Business and Innovation Agency provided essential support for our R&D initiative aimed at developing a supercapacitor-to-supercapacitor fast charging system. Our goal was to create an efficient and cost-effective charging system that could automatically power public transport vehicles within seconds, allowing them to operate seamlessly along their routes with the flexibility to charge at stops. Fast forward to September 2023 and we've achieved remarkable advancements, evolving our technology from a desktop prototype to demonstrator level.

    To bring this project to life, we partnered with Auve Tech, the Estonian autonomous vehicle company that provided one of its shuttle buses. Skeleton developed a supercapacitor-based charging station, integrated supercapacitors into the Auve Tech vehicle and engineered an automated control system for charging through an inverted pantograph.

    Power in numbers

    The charging station boasts 16 modules rated at 102V each, while the vehicle carries an equal number of 51V modules. This setup enables a peak charging capacity of 600 kW, comparable to the instantaneous energy consumption of approximately 500 U.S. households.

    Drawing such a considerable amount of power directly from the grid to charge the vehicle is unfeasible due to the potential for major disruptions. To address this, we leverage high-power energy storage solutions. Our supercapacitors, drawing a manageable 15 kW from the grid, achieve full capacity in just 7 minutes and subsequently charge the bus rapidly within seconds.

    ...
    Our work continues. We aim to refine the technology and identify new areas of application. Skeleton remains steadfast in its mission to integrate technology and sustainability for a more promising future. We extend our gratitude to Enterprise Estonia for their support and our dedicated partners for their efforts. Collaboration remains at the heart of our approach at Skeleton for reaching truly innovative and sustainable outcomes.








    Kuna transport on üks suuremaid CO2 jm. reostuse allikaid ja linnades toimub suurem osa inimtegevusest, siis ühistranspordi rohestamine on globaalse CO2 emissiooni vähendamiseks oluline eemärk.

    Maailmas tavaliselt on sarnaste uute tehnoloogiate laiemaks turuletulekuks vaja ette näidata referentsprojektid. Nüüd siis on jõutud esimese töötava demoni ja selle näitel saavad mõlemad firmad oma toodangut huvilistele demotada.
  • Mu võhiklikkus on küll masendaval 'pinge-ehk-something-something-vesi-voolab-allavett'-tasemel, aga. Veoautotäis vurtsu 90 sekundiga seljakotisuurusesse esemesse JA miski ei põle maha? V-b Harju Elektri hetkel 4,98'ni müünud inimesed ikkagi pole viimased klounid?
  • HAE müüjad teavad kindlasti midagi rohkem, kui HAE ise, SFS, Maruben ja Linnamäe ja CO :) Võiks neid tarkuseteri siia ka postitada! Järgmisel nädalal juba HAE q3 tulemused, eks siis paistab, kuidas läinud on, q2 läks päris hästi!
  • "heix85"
    HAE müüjad teavad kindlasti midagi rohkem, kui HAE ise, SFS, Maruben ja Linnamäe ja CO :) Võiks neid tarkuseteri siia ka postitada! Järgmisel nädalal juba HAE q3 tulemused, eks siis paistab, kuidas läinud on, q2 läks päris hästi!


    3kv tuli 2,29 milli käivet, parem ikka kui aasta tagasi.
  • Madiberk tehnoloogiasektori aastaahindade jagamisel: VIDEO | Tulekul uus tehas. Skeleton Technologies asutaja tõdeb, et taastuvenergia tähendab rohkem kõikumisi

    "2024 aastal uut kapitali ei kaasata, keskendutakse olemasoleva tehase lõpuni valmis ehitamisel ja käimapanemisele, klientide tellimuste ja vajaduste rahuldamisele."


    Kui uut kapitali ei kaasata, siis olemasolevale aktsionärile hea, kuna dilution on väiksem.
    Finantspressile aga halb, sest tehingutega tavaliselt käib kaasas ka uus (kõrgem?!?) valuatsioon - kui pole tehingut, siis pole ka uut võimalust värsket valuatsiooni tuletada. Peame leppima vanade hinnangutega.

  • See ettevõte kuulub sisuliselt MM Gruppile. Hr. Raasuke vist on teemast väljumas.
    Tundub ,et jalga pole siiani päris äri uksevahele saadud. Leiutis ei tööta ilmselt.
    Võiks autopatareisid toota.

Threads list

Cookies

LHV website uses cookies to provide you with the best user experience. By clicking "I accept", you consent to the use of all cookies. Read more about the principles of using cookies.

pirukas_icon