Järgmise põlvkonna autod - kuidas investeerida... - Investeerimine - Foorum - LHV finantsportaal

LHV finantsportaal

Foorum Investeerimine

Järgmise põlvkonna autod - kuidas investeerida...

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

  • pahurik
    Lihtsalt ta peab suutma vastu võtta otsuseid, a la lapsed on teel, keeran kraavi,

    See on su peas välja mõeldud konstruktsioon, et "peab suutma". Reaalsuses on meie riigis jällegi sarnane traagiline olukord läbi mängitud ning kohus on võtnud seisukoha, et ei pea suutma: http://www.err.ee/585540/liiklusonnetuse-taaslavastus-naitab-et-ametlikus-uurimises-on-augud.

    See vaidlus omaks mingit mõtet, kui inimesed ei oleks nii katastroofiliselt halvad autojuhid nagu nad on. Loomulikult 99% juhtidest on omaarust keskmisest osavamad, praktiliselt tipprallisõitjad valmis, seda me juba teame ka kõik :)

    Mis puudutab Saksa kiirteid, siis neid lõike kus on üle 130 lubatud, on tänaseks üsna vähe järgi jäänud.
  • jesper
    pahurik
    Lihtsalt ta peab suutma vastu võtta otsuseid, a la lapsed on teel, keeran kraavi,

    See on su peas välja mõeldud konstruktsioon, et "peab suutma". Reaalsuses on meie riigis jällegi sarnane traagiline olukord läbi mängitud ning kohus on võtnud seisukoha, et ei pea suutma: http://www.err.ee/585540/liiklusonnetuse-taaslavastus-naitab-et-ametlikus-uurimises-on-augud.

    See vaidlus omaks mingit mõtet, kui inimesed ei oleks nii katastroofiliselt halvad autojuhid nagu nad on. Loomulikult 99% juhtidest on omaarust keskmisest osavamad, praktiliselt tipprallisõitjad valmis, seda me juba teame ka kõik :)

    sellega, et paljud juhid ei tohiks üldse autorooli istuda, olen päri!
    Näen, et oled endiselt seisukohal, et arvuti ei pea õnnetust vältima olukorda õigesti hinnates, masada oli siin teisel arvamusel. Sinu toodud näide muuseas ei päde, sellest ei ole ju jutt. Küsimus oli, kas arvuti peab olukorda hindama või võib tuimalt otsa sõita, sest tal on see õigus. Mul on ka õigus otsa sõita, aga mina seda küll tuimalt ei tee...st ma küll sellist isesõitvat autot ei taha näha, kes tuimalt kõik alla ajab, mis ette jääb.
    Selle Saksamaa 130 piirangu kohta mingi viide ka on, ma küll pole märganud, et selliseid piiranguta teid vähe oleks.
  • Hakkasin oma viimases väites natuke kahtlema ja selgus et siiski umbes pool on piiratud ja pool on alles, ju ma siis sõidan rohkem väiksemaid teid, anoh samas tuleb välja et napp enamus sakslastest pooldab mingisugust üldist piirangut.

    Arvuti ei või kellelegi tuimalt otsa sõita, aga samas mitte ükski masin ega muu inimese poolt loodud konstruktsioon ei ole 100% turvaline. Lihtsalt otsustatakse ühiskondlikult ära, kui palju ollakse nõus turvalisuse peale raha kulutama, lüüakse vai maasse ja öeldakse et vot näed, siin on standard millest viletsam ei tohi olla.
  • See, et inimesele otsa sõitmist peaks ikka püüdma vältida ka siis, kui õigus on autojuhi poolel, peaks minu mäletamist mööda olema mingil moel liiklusseaduses sõnastatud. Seega ei saa teha selliseid automaate, mis ei püüa otsasõitu vältida.
  • Üks on kindel, see isesõitvate käitumine ei tohi olla determineeritud ehk 100% etteennustatav. Muidu pole midagi lihtsamat kui väliste teguritega panna see auto reisijat tapma. Veeretad õigel hetkel inimese papist kuju teele ja auto sõidab kuristikku, või veel parem, hüppad ise teele.
  • Noh, üks kõige suuremaid probleeme isesõitvate autodega on see, et see ei sõida inimestest üle kui vaja.

    Aasta oli 2007. sügis kui telliskivi ja ristiku tänaval punase tule ajal seisis üks tüüp mulle ette ja teine hakkas ust kangutama. Isesõitev auto sellises olukorras ohverdab autos olevad inimesed kurjategijatele "humaansetel kaalutlustel".

    Pressisin kergelt gaasi punase tule ajal ja veeresin sealt minema. Ees seisnud inimene hüppas kõrvale.
    Järgmiseks ilmub kusagilt nurga tagant mingi idioot ja hakkab väitma, et kui tihti ikka nii juhtub jne.?

    Aga kui Sinu vastu tahetakse panna toime rünnet, jooksed auto suunas... ja siis selgub, et autoga kurjategija eest põgeneda ei saagi - piisab kui seisab ette. Aa.. meelde tuli, tuleb seisma jääda, helistada politseisse ja jääda abi ootama. :-)))

    See probleem on juba osadel praegustel autodel, mis keelduvad liikuma hakkamast kui keegi seisab ees.
  • Teistele inimestele tahtmatult (või tahtlikult) otsa sõitvad autojuhid on vast ehk siiski veidi suurem probleem kui see sinu "kõige suuremaid probleeme"?
  • Kui inimese kodu või auto muutub inimese jaoks turvaauguks, siis see on probleem.

    Auto võimetus sõitu alustada/jätkada sohvri soovil kui teele ilmub elusolend ja sõltuvalt situatsioonist on probleem.

    Aga noh saame aru. Uued põlvkonnad on turvalisuse nimel valmis loobuma ka privaatsusest (mida sul ikka varjata on, eks?). Pole midagi imestada kui turvalisus nimel saavad uued autod olema sellised, et isikuvastase kuriteo episoodi sattudes muutub auto ohvri jaoks asjaks, mida parem mitte kasutada. Pimeda ajal parkimismajad ja parklad on tänagi üksikule naisterahvale või miks mitte üksikule inimesele (soost olenemata) kõrgendatud riskiga, siis isesõitva auto puhul pole enam autosse põgenemisestki abi, sest "humaansetel kaalutlustel" või ohutuse tõttu ei lase ohvril põgeneda.
  • Mulle tuleb meelde lugu (kahjuks viidet ei leia, kuskil Redditi sügavustes oli), kuidas keegi tahtis Hiinast tellida portsu mingeid CNC-ga freesitud juppe. Jäi siis lõpuks üks pakkuja hinna poolest sõelale, proovitöö oli ka ok, aga kuna tellija juhtus samal ajal ise ka linnas olema, siis mõtles et astuks tehasest läbi ja vaataks oma silmaga üle, et kui usaldusväärse asutusega tegu on (nagu ma aru olen saanud, siis see on seal suhtkoht standardprotseduur). Leppis siis aja kokku, tehase direktor on vastas, kõik nagu peab, ainuke asi mida pole on CNC pingid - nende asemel on hunnik manuaalseid.

    Lähemal uurimisel selgus, et kuna robot on kallis ja riis on odav, siis olid nutikad inimesed tootmise organiseerinud selliselt, et iga pingi taga on kaks töölist - üks loeb paberi pealt G-koodi maha ja siis teine keerutab väntasid. Väidetavalt olid nad pikaajalise harjutamise tulemusena selles nii osavad, et praaki praktiliselt ei esinenud :)

    Vot mul on autoga liikluses täpselt selle vändakeerutaja tunne - absoluutselt iga viimane kui näpuliigutus on seaduste, määruste, tuhandete liiklusmärkide ja kõikvõimalike muude "koodidega" tegelikult ära määratud, inimliku paindlikkuse osa on nullilähedane, ainult see viimane lüli masinat on täiesti masinlikust ahelast puudu. Ja kui seda nööri mööda kõndides veidi kuskil eksid, siis surutakse automaatselt sau sügavale teadagi kuhu, kui veab siis isegi see käib juba automatiseeritult :). Samal ajal mõtleb kuskil ministeeriumis kindlasti mingi töögrupp välja uusi piiranguid ja Tallinna linnas valmistatakse ette hankeid veel tuhandete lisamärkide, -fooride ja -joonte tellimiseks. Sest reeglid on head ja juhid on tõprad, kelle otsustusruumi tuleb igal võimalikul viisil piirata ja neid muidu nõrkemiseni kiusata. Muidugi pole see mingi Eesti-spetsiifiline nähtus, liiklusmärkide tootjad tahavad mujal ka hästi elada.

    Anoh iseenesest mul pole midagi selle vastu, kui keegi peab masina töö kätega tegemist enda jaoks meeldivaks ajaviiteks. Ilmselt kuskil on ka mõni supermarketi kassapidaja, kes oma tööd südamest naudib.
  • jesper
    ...
    Anoh iseenesest mul pole midagi selle vastu, kui keegi peab masina töö kätega tegemist enda jaoks meeldivaks ajaviiteks. Ilmselt kuskil on ka mõni supermarketi kassapidaja, kes oma tööd südamest naudib.


    Nii nagu pilootidele meeldib lennata, meeldib autojuhtidelel ka sõita. Ei pea silmas neid, kes sellega leiba teenivad.
    Airbusi ja Scania juht loomulikult teevad rutiinset tööd ja on parem kui autopiloot teeks ära kõik mis vähegi võimalik.
    Aga tavalised inimesed, kas selles on midagi imelikku? Cessnaga lennata või autoga trippida on teine asi.

    Mulle endale meeldib näiteks autoga läbi Euroopa reisida ja seda teha ise. Linna ja kodu vahet võiks jah kuidagi kiirelt ja automaatselt saada - rutiin.
  • Sellist robotit ei ole võimalik ju märgata sõiduauto roolist. Võrdlus lapsega ei päde, sest meil ei ületa kahe aastased iseseisvalt teed.
  • Ma olen kindel, et mobiiltelefonid praegusel kujul ei saa populaarseks, sest neil puudub juhe, millega ohuolukorras ründajat kägistada saaks.
  • hex
    Ma olen kindel, et mobiiltelefonid praegusel kujul ei saa populaarseks, sest neil puudub juhe, millega ohuolukorras ründajat kägistada saaks.


    Sellega tuleb meelde kergesti kasutatav crime deterrent süsteem.. Ühilduv iga tänapäevase mobiiliga..
  • Võib ju tõsise asja naljaks keerata, kuid miks on täna müüdavatel autodel üsna populaarne see, et peale käivitust lähevad uksed lukku ja väljast linki tõmmates sisse ei pääse?

    Miks on võimalik lisaks võtta mitte ainult toonklaase vaid turvakilega klaase?
    Miks kaetakse suurte akendega eramul esimese korruse aknad turvakilega?

    See on osa elementaarsest turvalisusest ja kui autot on võimalik peatada või takistada selle lahkumist lihtsalt sellele ette seistes, siis see on probleem. Ilmselt on vaja ohvreid, enne sellele ei mõelda ja visatakse vaid kohatut nalja.
  • sr71, sul on tõsised mured.

    Just eile nägin ühes Tallinna suures kaubanduskeskuses, kuidas üks erariietes neljaliikmeline seltskond konvoeeris kiirel sammul enda ees käeraudus ja kummargil tüüpi. Erariietes, ei olnud turva- või politseivormis. Suht šokeeriv vaatepilt. Korraks käis mõte, kas sekkuda. Tüüp oli vist Ampsus söömas.
    Avalikus kohas! Ei lasta enam rahulikult süüa ka. Igal pool linnatänaval võib peksa saada või röövi ohvriks langeda. Kuidas vältida?

    Nice (86 ohvrit), London (12 ohvrit), Pariis, Stockholm (5 ohvrit), Barcelona (14 ohvrit), Berliin (12 ohvrit). Kuidas vältida?
    Terrorism ei ole terrorism. Terrorism, viimase trendi puhul, kus autoga inimesi rünnatakse, on sõjaline strateegia. Lihtsalt lääneriikide sõjaline üleolek lahinguväljal ja suhteliselt karistamatu pommitamine ja droonilt inimeste maha võtmine (nagu Playstation-i tulistamismäng, ainult, et saab päris inimesi ribadeks lasta. Lahe!). Kõigil neil inimestel, keda nagu kärbsed tapetakse, on rahvus ja 100+ sugulast. On vaja kätte maksta! Mitte ükski rahvus või religioon ei talu sellist asja. Tuleb neile (lääne inimestele) sõda koju kätte viia.
    Ning autoga inimeste tapmine on efektiivne meetod, mida on võimatu takistada. Kuni isesõitvate autode tulekuni.
  • Nii nagu on õigus relva omada, jääb ka õigus autot juhtida. Kogu su jutt on null sellega. Milleks sellist suurte sõnade saatel puhast mäda ajada, aru ei saa.
  • To: Martk, tuletaks Sulle meelde, et näiteks Afganistan sai areneda päris oma teed, kui sealt nõukogude liidu armee oli väja aetud. Aga nad ei arenenud rahumeelselt. Neil lasti areneda seni, kuni nende poolne pidev USA torkimine päädis 9/11 sündmustega. Või mis torkimine see ikka oli? Tegemist oli tõsise terrorismiga kõik need aastad.
  • sr71, mx77 - miks te eeldate, et isejuhtival autol ei ole manuaalrežiimi?
    Käsitsijuhtimise olemasolul kaob hulk neid veidraid ja vähem veidraid argumente ära (ekstreemne ilm või muud olud; ei saa rallit sõita; ei saa inimesi alla ajada; ei saa üle põleva silla hüpata jne.).
  • ikaldus, selleks et välistada igasugused vaidlusi kahjujuhtumite lahendamisel.
  • mx77
    ikaldus, selleks et välistada igasugused vaidlusi kahjujuhtumite lahendamisel.

    Ilmselt saaks seda ju logida, mis režiimis masin oli aga kui see Sulle ei sobi, siis võime ka teha mitu eri versiooni:

    A) Autopiloodi ja käsitsijuhtimisega variant, kus kasutaja võtab mõlema režiimi eest vastutuse (midagi sarnast on vist Teslal praegu?).
    B) Täisautomaatne, kus inimene saab kontrolli üle võtta ainult kaugteel (harvadeks eriolukordadeks, kui autopiloot kinni kiilub) mingi spets operaatori kaudu (nagu need Starshipi pakirobotid praegu). See sobiks ilmselt taksoteenusele, kauba veoks ja ilma juhilubadeta eraomanikele.
    C) Traditsiooniline ilma autopiloodita versioon.
  • Vat sellist autot sooviks omale isegi. Kodu ja linna vahet küll ise sõita ei viitsi, aga trippida tahaks ikka ise.
    Aga ka siin foorumis (mitte ainult valitsuses) on piisavalt inimesi kes on nii hoolivad, et võtaks inimeselt selle võimaluse üldse ära. Eks neid ole piisavalt ka seda tööstust juhtivate/kujundavate persoonide hulgas.
  • Google/Waymo auton. autod on ilma rooli jm.-ta IIRC.
  • Level 5 on rool optional, esiistmed võivad olla vastu sõidusuunda jne.
  • Siin ongi 2 lähenemist - rooliga isejuhtivad ja roolita isejuhtivad. Esimesel juhul on võimalik autopiloot alati soovi korral välja lülitada ja ise sõita kuniks jaksu/viitsimist on. Kui foori taga pätid sisse ronida tahavad, siis vajutad ühteainust nuppu, litsud gaasi põhja ja sõidad üle kõigest mis ette jääb. Ma olen kindel et lähema 10 aasta jooksul manuaalset juhtimist ära ei keelata uutes autodes. Nii kiiresti see revolutsioon ka ei käi.
  • Marvin
    https://www.theregister.co.uk/2017/09/25/driverless_cars_wont_reduce_traffic_says_survey/


    Veider uuring. Loomulikult ei vähenda, miks seda üldse uurida on vaja.

    TaaS takso sõidab päris mitu reisi tipptunni ajal, samuti tipptunnivälisel ajal. 1 takso teenindab ära mitu erinevat inimest, isegi kui nad kõik üksinda sõidaksid. Seega autode arv summarselt kahaneb, kuid liikluskoormus jääb loomulikult samaks, lihtsalt samad autod teevad mitu tiiru ja ummikud on täpselt sama pikad.

    Liikluskoormus kahaneb _ainult_ siis, kui inimesed hakkavad rohkem ühistransporti kasutama või vähem liiklema, see teine variant ei tule kõne alla muidugi.

    Eraisiku isesõitva auto jagamine liikluskoormuse vähendamiseks on ajuvaba idee ja see ei lahenda mitte mingit probleemi peale kasutult jõude seismise. Selleks on ikka bussid ja taksod ja võib-olla tulevikus ka mingid nende kahe liigi hübriidid, näiteks 9-kohalised taksod, mis sõidavad enamvähem kindlat marsruuti pidi aga ilma graafiku ja fikseeritud bussipeatusteta, nö on-demand peatustega üle mobiili äpi. Juhtud läheduses olema, saad peale, kui see sulle sobivasse suunda liigub. Paindlikkus, mugavus ja isikliku autoga võreldes konkurentsivõimeline teenuse hind peavad olema need võtmesõnad, mis inimesed ilma isikliku autota liiklema paneks. Praegune ühistransport seda kindlasti ei ole, ainult jõu ja maksudega (parkimistasud) saab sundida rohkem inimesi bussi peale.
  • KIndsigo, need nn. marsuuttaksod on ju aastakümneid olemas, NL ajal oli meilgi väga populaarne teenus, terve Viru hotelli esine oli neid täis.
    Kuidas auto jagamine liikluskoormust ei vähenda kui 4 auto asemel liigub 1, ma saan küll tulemuseks, et 75% väheneb koormus?
    Kui ei ole Tallinna elanik, siis 2-4 kesi liikudes on soodsam uberit kasutada kui ühistranspordiga liikuda, mugavam ja tihti odavam ka absurdsel kombel.
  • Deutsche Bank tõstab täna General Motorsi reitingut.

    GM's AV's will be ready for commercial deployment, without human drivers, much sooner than widely expected (within quarters, not years), and potentially years ahead of competitors.

    Deutsche auto team teeb tavaliselt ka mingisugust survey põhjal asju.
  • pahurik
    KIndsigo, need nn. marsuuttaksod on ju aastakümneid olemas, NL ajal oli meilgi väga populaarne teenus, terve Viru hotelli esine oli neid täis.
    Kuidas auto jagamine liikluskoormust ei vähenda kui 4 auto asemel liigub 1, ma saan küll tulemuseks, et 75% väheneb koormus?
    Kui ei ole Tallinna elanik, siis 2-4 kesi liikudes on soodsam uberit kasutada kui ühistranspordiga liikuda, mugavam ja tihti odavam ka absurdsel kombel.


    Marsa ei võistle täna isikliku autoga. Paindlikkus, mugavus, kulud. Aga võta marsalt juht ära - km hind langeb 35-40%.
    Auto jagamine ei vähenda liikluskoormust, kui jagamine tähendab mitte koos sõitmist vaid oma isejuhtiva auto laskmist liiklusesse sel ajal, kui sinul pole autot tarvis. Just sellest ju seal artiklis räägiti.
    Kui jagamise all mõelda seda, et sinu autosse istub hommikul koos sinuga veel keegi võõras, siis seda saab teha juba täna, selleks pole mingit isesõitvat autot tarvis. Jah, see tegevus vähendaks liikluskoormust, aga inimesed ei hakka seda kunagi massiliselt tegema. Sest muidu teeksid nad seda juba praegu. Noh tegelikult mõned inimesed teevadki seda, Eesti suuremate linnade vahel autoga liikudes pakutakse sotsiaalmeedia kaudu võimalust kedagi kokkulepitud summa eest peale võtta. Olen seda isegi teinud omal ajal. Aga sõiduauto ei ole paljude inimeste jaoks piisavalt privaatne, et istuda seal kellegi võõraga koos, eriti tagaistmel. Buss on suur, seal on see märksa lihtsam ja võid vait olles omaette istuda (või seista), kellegagi rääkima ei pea ja keegi sinu vastu ka huvi ei tunne.

    Uberiga võib tõesti odavam olla kambakesi liikudes. Ja kui juhti pole, hakkab olema veelgi odavam. Samas isikliku auto omamine ja sellega parkimine odavamaks ei lähe tulevikus.
  • Tegelikult tahaks privaatsust. Sõidujagamine, see kõlab mõneti nagu kommunism ja ühiskorter.
  • See Deutsche tänane GM upgrade on tõsine wtf kraam. Kui Adam Jonas midagi sellist oleks öelnud, siis saaks lihtsalt haigutada ja öelda, et tüüp on jälle mingit kangemat kraami nuusutanud.. Aga Rod Lache on üldiselt selline mitte pilvedes hõljuv tüüp. Nii et päris huvitav. *KUI* tal õigus peaks olema, siis on GM palju-palju rohkem väärt.
  • kindsigo
    Noh tegelikult mõned inimesed teevadki seda, Eesti suuremate linnade vahel autoga liikudes pakutakse sotsiaalmeedia kaudu võimalust kedagi kokkulepitud summa eest peale võtta. Olen seda isegi teinud omal ajal.

    Miks Sa ütled "omal ajal"? Enam ei tee? Miks?

  • Velikij
    kindsigo
    Noh tegelikult mõned inimesed teevadki seda, Eesti suuremate linnade vahel autoga liikudes pakutakse sotsiaalmeedia kaudu võimalust kedagi kokkulepitud summa eest peale võtta. Olen seda isegi teinud omal ajal.

    Miks Sa ütled "omal ajal"? Enam ei tee? Miks?



    Reisin tihti perega, pole vabu kohti lihtsalt.
  • Üks huvitav artikkel hakkas silma. Qualcomm hakkab tootma tsiviilkasutuse GPS chip-i, mis võimaldab asukoha täpsust kuni 30cm. Pidavat lahendama just linnaruumis positsioneerimise probleeme. Lisaks telefonidele hakkavad need loomulikult ka autodes levima ja isesõitva auto puhul on sellest palju abi.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/9/25/16362296/gps-accuracy-improving-one-foot-broadcom

    Suurema täpsuse pakkumine tsiviilkasutuse jaoks tuleneb ilmselt peatsest konkurentsist GPS ja Galileo vahel. Galileo planeeritud avaliku kasutuse täpsus on 1 meeter.
  • Fortum ja Allego sõlmisid eile Tallinnas ühiste kavatsuste lepingu ühtse üle-euroopalise laadimisvõrgustiku loomiseks. Seda võib vist tulevikus pidada tõsiseks konkurendiks Tesla laadimisvõrgustikule.

    https://www.allego.eu/wp-content/uploads/2017/09/25092017-Press-Release-Allego-and-Fortum-Charge-Drive.pdf
  • kindsigo
    Üks huvitav artikkel hakkas silma. Qualcomm hakkab tootma tsiviilkasutuse GPS chip-i, mis võimaldab asukoha täpsust kuni 30cm. Pidavat lahendama just linnaruumis positsioneerimise probleeme. Lisaks telefonidele hakkavad need loomulikult ka autodes levima ja isesõitva auto puhul on sellest palju abi.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/9/25/16362296/gps-accuracy-improving-one-foot-broadcom

    Suurema täpsuse pakkumine tsiviilkasutuse jaoks tuleneb ilmselt peatsest konkurentsist GPS ja Galileo vahel. Galileo planeeritud avaliku kasutuse täpsus on 1 meeter.


    Geodeetidel on ammu seadmed, milles istub GPS ja täpsusega mõni sentimeeter.

    Peamine probleem on see, et mis siis saab kui USA GPS'de kella timmib ja tekitatakse eksimus 200m.
    Siis on vist pisut pekkis.
  • sr71
    kindsigo
    Üks huvitav artikkel hakkas silma. Qualcomm hakkab tootma tsiviilkasutuse GPS chip-i, mis võimaldab asukoha täpsust kuni 30cm. Pidavat lahendama just linnaruumis positsioneerimise probleeme. Lisaks telefonidele hakkavad need loomulikult ka autodes levima ja isesõitva auto puhul on sellest palju abi.

    https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/9/25/16362296/gps-accuracy-improving-one-foot-broadcom

    Suurema täpsuse pakkumine tsiviilkasutuse jaoks tuleneb ilmselt peatsest konkurentsist GPS ja Galileo vahel. Galileo planeeritud avaliku kasutuse täpsus on 1 meeter.


    Geodeetidel on ammu seadmed, milles istub GPS ja täpsusega mõni sentimeeter.

    Peamine probleem on see, et mis siis saab kui USA GPS'e timmib ja tekitatakse eksimus 200m.
    Siis on vist pisut pekkis.


    Geodeetide aparaat ei liigu ajas ega ruumis vaid seisab paigal. See võimaldab suuremat täpsust tõepoolest. GPS on militaarkasutuses juba ammust aega olnud alla meetri täpsusega, aga tsiviilide jaoks on see lukustatud ja lisaks tõesti tekitatakse kunstlikke häireid, et täpsust segada. Galileo mingit sellist sigadust tegema ei hakka.
  • kindsigo


    Geodeetide aparaat ei liigu ajas ega ruumis vaid seisab paigal. See võimaldab suuremat täpsust tõepoolest. GPS on militaarkasutuses juba ammust aega olnud alla meetri täpsusega, aga tsiviilide jaoks on see lukustatud ja lisaks tõesti tekitatakse kunstlikke häireid, et täpsust segada. Galileo mingit sellist sigadust tegema ei hakka.


    Erinevate Lähis-Idas toimunud operatsioonide tõttu on tsiviil GPS'i nihkesse aetud, et vastaste "improviseeritud" sõjatehnika täpsust vähendada. Millele tugineb Sinu väide, et Galileo'ga midagi sellist ei toimu? Usul? Või siis millel?
  • kindsigo
    Galileo mingit sellist sigadust tegema ei hakka.


    Kui avastavad, et ISIS-e terroristide seda oma vajadusteks edukalt kasutavad, küll siis hakkavad.
  • kindsigo,
    me oleme sellest siin juba rääkinud: isejuhtiva jaoks on GPS juba täiesti piisava täpsusega. GPS on ja jääb "suures pildis olen umbes siin / umbes 100 m pärast tuleb kerge pööre". Liiklemiseks on igal juhul vaja vahetuid andureid - need suudavad tuvastada tormiga murdunud puuoksa teel, lahtise kaevukaane, lohakalt pargitud auto teeservas jne.
    Ainus efekt suuremal täpsusel oleks ehk see kui auto mõlemas otsas oleks antennid ja nii oskaks GPS ka seisva auto puhul selgelt öelda kummale poole nina jääb. Teinekord sõitu alustades saab ikka "nalja".
  • 2korda2
    kindsigo,
    me oleme sellest siin juba rääkinud: isejuhtiva jaoks on GPS juba täiesti piisava täpsusega. GPS on ja jääb "suures pildis olen umbes siin / umbes 100 m pärast tuleb kerge pööre". Liiklemiseks on igal juhul vaja vahetuid andureid - need suudavad tuvastada tormiga murdunud puuoksa teel, lahtise kaevukaane, lohakalt pargitud auto teeservas jne.
    Ainus efekt suuremal täpsusel oleks ehk see kui auto mõlemas otsas oleks antennid ja nii oskaks GPS ka seisva auto puhul selgelt öelda kummale poole nina jääb. Teinekord sõitu alustades saab ikka "nalja".


    Jah lokeerimisest on siin tõesti väga palju jauratud, aga ma ei tahaks öelda, et GPS on juba täna piisavalt täpne. Kui lumi on katnud teemärgistuse ja LIDAR on saju tõttu rivist väljas ning kaamerad samuti jooni ei näe ja radarist pole selle jaoks tolku, siis oleks ikka hea, kui õnnestuks ainult GPS ja/või Galileo abil masin joonte vahel hoida. Võib-olla sõidukiirus sunnitakse ohutuse mõttes alla, aga vähemalt saab edasi liikuda.

    Mis Galileo kunstlikult nihkesse ajamist puutub, siis just selle olukorra vältimiseks Galileo projekt üldse algatati.

    https://www.gsa.europa.eu/european-gnss/galileo/galileo-european-global-satellite-based-navigation-system

    With Galileo, users now have a new, reliable alternative that, unlike these other programmes, remains under civilian control.

    Me võime muidugi spekuleerida, et teatud olukorras ilmuvad mehed mustas kontrollikeskuse ukse taha ja panevad tuki otsa ette ning nõuavad satelliitide üle kontrolli saamist. Aga see oleks päris suur skandaal ja vaadates kui palju juba praegu terroriakte ja rünnaikuid üle maailma sooritatakse, peaks see Galileo üsna iganädalaselt nihkes olema,e t vaenlast eksitada. See aga muudaks kogu selle projekti mõttetuks. Niiet ei maksa siin mingit vandenõud näha, terrorism ei takista uute tsiviilkasutuse navigeerimissatelliitide süsteemi töösselaskmist ega kasutamist. Samamoodi nagu ei keelustata veoautosid linnades, kuna terroristid armastavad nendega rahva seas sõita.
  • Oh seda lihtsameelsust, oleme jõudnud heaolu ühiskonda.
    Mingeid mehi mustas ei tule, lihtsalt kinnitatakse määrus ja...
    Paljud asjad siin ilmas ongi mõne otsuse ja paberi kaugusel ning ongi täiesti uus olukord.

    Jajah, ad hominem argument, aga lambad jäävad lammasteks.
  • kindsigo, need mehed kontrollkeskuse ukse taga võivad ju olla ka politseivormis ja väljenduda viisakamalt, kuid sama otsekoheselt - juhul, kui galileo täpsus võidab ka terroistide liigse poolehoiu.

    edit: sr71 sama pointiga posti ei näinud.
  • Eks aeg näitab. Millalgi 2018. aastal pidid kõik EU autotootjad Galileo navi kiibi oma autodesse kohustuslikus korras paigaldama. Kui see süsteem valetama hakkab, näevad seda väga paljud tarbijad koheselt ja tekib kindlasti ka meediakajastus.

    Teisest teemast. Üllatusega avastasin, et Eesti tegeleb aktiivselt robotiseaduse välja arendamisega.

    http://www.ituudised.ee/uudised/2017/09/25/isejuhtivate-soidukite-oigusanaluus-tostatab-robootikaseaduse-loomise-vajaduse
  • Navid näitavad sõiduraja täpsusega asukohta. Kui nüüd 100-200m viga taas sisse lülitada (nagu kunagi oligi), võib kõik tsiviilkasutuse navid+kaardiplotterid prügikasti saata (maa peal võid ära eksida, merel aga surma saada). Ei usu, et selleni minnakse.
  • Suured sõnad. Merel surma saada.
    Nutipõlvkond.
  • sr71

    Geodeetidel on ammu seadmed, milles istub GPS ja täpsusega mõni sentimeeter.

    Geodeetide seadmed kasutavad täiendavaid signaale GPSile lisaks. Ühtlasi tehakse seal hoolega järeltöötlust.

Teemade nimekirja

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon