Bolt börsile
Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse
-
pahurik
Ei, on Uber ja rida teisi platforme.
"Bolt on Eesti üks kahest ükssarvikust ehk miljardifirmast, kuid ainus, kelle peakontor on endiselt Eestis. Platvormil on miljon autojuhti, 40 miljonit klienti 150 linnas 35 riigis nii Euroopa Liidus kui ka Aafrikas."
Siin räägitakse neljast Eesti ükssarvikust. Nojah, asi on muidugi vaieldav: https://tartu.postimees.ee/6487168/uks-neljast-ukssarvikust-playtech-on-oma-sektoris-koige-laiema-haardega-ettevote-maailmas -
ttrust
Kui riik paneb Bolti sisse oma raha, siis ta peab saama Bolti aktsiaraamatus ka korraliku osaluse. Ma maksumaksjana pole muud moodi nagu eriti nõus.
Muidugi kui riik ikka paneb sinna raha.
Tallinki riigi poolse abi kohta räägitakse täpselt seda sama juttu ja nagu keegi ei tõsta häält selle vastu.
Nõus, kuid nagu eespool ka välja pakuti ei pruugi see klappida varasemate investoritega tehtud lepingutega. -
Playtech kui Eesti firma? Juutide firma mille Eesti üksuse käive 33 milli , samas kogu firma revs 1,24 jardi 2018....
-
Kui Tallinki suuromanikud pantisid omi aktsiad, et raha jätkuks, siis võiks ju see Läti ettevõtete kamp sama teha?
-
rual
Ma eelistan kasutada Eestis loodud plaformi.
Sinu meelekindlus teeb sulle au. Eriti kui arvestada, et selle platvormi omanikud su patriotismi üle läti keeles irvitavad, nagu pahuriku postitusest lugeda võib. -
Sekeldaja
rual
Ma eelistan kasutada Eestis loodud plaformi.
Sinu meelekindlus teeb sulle au. Eriti kui arvestada, et selle platvormi omanikud su patriotismi üle läti keeles irvitavad, nagu pahuriku postitusest lugeda võib.
Platformi arendus toimub Eestis, sajad kõrgepalgalised töökohad on siin. -
Bolti puhul peaks riigil olema ikka väga selge plaan mida päästma minnakse. Kas töökohti (ei ole case), maksutulu või midagi muud. Mis see kahju oleks Eestile kui Bolt kaoks?
Disclaimer: mul ei ole Bolti vastu midagi, kasutan pidevalt ja olen rahul. -
Kui valida Bolti või Uberi vahel, siis ikka Bolt tavaliselt sai valituks, kuna ka hinnad veidi soodsamad ja juhte minu arust olnud rohkem. Samamoodi on plussiks, et on oma Eesti asi, kuigi võib olla suurem osa rahast tulnud väljaspoolt ja võib enamuses sarnaselt välja minna. Sellegipoolest makstakse makse Eestis 500 inimese palgaga seoses, juhid on ise kohustatud oma makse tasuma, aga samamoodi on ju AirBnBga, ja üldiselt üüriäriga, kus suur osa korteriomanikke lihtsalt ei tasu makse ise. Sarnaselt ei maksa makse paljud juuksurid, jms teenusepakkujad, kes raha sulas vastu võtavad, aga sellegipoolest pakub nendele riik abi. Miks siis Bolt sel juhul palju halvem on, kuigi on mitu aastat miljonites makse maksnud? Kindlasti on ka paljud juhid oma sõitude eest makse maksnud, aga keegi ei tea praeguseks kui palju, eks?
-
sergeii
.... Sarnaselt ei maksa makse paljud juuksurid, jms teenusepakkujad, kes raha sulas vastu võtavad, aga sellegipoolest pakub nendele riik abi. ...
Oskad Sa siin näite tuua, millist abi saavad need juuksurid ja teenusepakkujad, kes sulas arveldavad ja makse ei maksa? -
Äki jätaks selle möla siia paikka et Bolt ei maksa makse? Mis kuradi vahet sellel on kus see omanik oma holdingut hoiab, pole kasumeid veel pole ka tulumakse, aga sotsiaalmaksud, palgad, tulumaksud, tugiteenused on kõik 10-20m eurot aastas, puhtalt eestisse ja raha päritolu siiamaani globaalne käive/investeeringud.
Disclaimer (Ei oma Bolti aksiaid, e tööta seal, millegpärast pole isegi äppi viitsinud installida sest Uberiga harjunud). Aga eestile on Bolti sarnane ikkas täis lottovõit, välis investorite poolt kinnimakstud eesti Payroll, R&D ja kuulsus mis sugune tänu millele ne mõnigi eesti firma saab jälle suures maailmas jutule. -
Päris ausalt ei saa aru, miks riik üldse mingi hujoldi pärast põeb? Suvaline koodijupp, mis mullistumise hetkel läks eriti õhku täis ja hakkas ülbitsema. Kas 2009 osteti arendajatelt LOO kodud jne toredad ettevõttet maksumaksja toetusel ära? Burn mfcr Burn
-
Riik on seadnud kriteeriumid, mismoodi ta maksab praeguse kriisi tõttu hädas olevate ettevõtete töötajatele suurema osa palgast kinni. Või siis väiksema osa, oleneb kust otsast vaadata.
Siin foorumis on välja toodud väiteid, et Boltil on kõvasti töötajaid ja Bolt vajab abi.
On olemas probleem, on olemas riiklik lahendus, lahendatagu siis seda. Case closed.
Asja teeb veelgi segasemaks tõik, eile ilmusid Villigi pildiga artiklid, kus antakse teada, et Bolti ei ähvarda pankrott.
M.O.T.T. -
Mul on ka see seakisa holdingu omamise eest Lätis veidi arusaamatu.
Kui palju maksid makse näiteks Karu ja Rahu, kui nad exiti tegid? Nad maksid täpselt 0 EUROT tulumaksu ja papp liikus teise holdingfirmasse .Parandage kui eksin. Kas keegi on üldse osaluse müügist maksnud 20% riigile? -
privador
Mul on ka see seakisa holdingu omamise eest Lätis veidi arusaamatu.
Kui palju maksid makse näiteks Karu ja Rahu, kui nad exiti tegid? Nad maksid täpselt 0 EUROT tulumaksu ja papp liikus teise holdingfirmasse .Parandage kui eksin. Kas keegi on üldse osaluse müügist maksnud 20% riigile?
Kui firma müüb, siis ei maksagi ju, maksad siis kui kasumi firmast välja võtad. Lätti ongi viidud, et väljavõtmine odavam oleks, aga see selleks.
Eespool toodi välja palju makse ja töötajad Boltil on. Firma on Eestis, seega vahet pole, kes omanikud on, tegu on IT osakonnaga ja läheb samasse gruppi Microsofti,Interactiv Brokersi, Playtechi, Transwervise jne. Kas riik peaks kõiki neid toetama, kuna on Eestis töötajad ja maksavad makse? Jah, tööjõumeetmed on kõigile ja mingit erikohtlemist Bolt ei vaja. Osaluse omandamist võin muidugi kaaluda kui hind oleks normaalne, kuigi kasumit ja dividende riigile sealt ei paista, võibolla saaks osaluse pärast uuesti ära müüa. -
privador
Mul on ka see seakisa holdingu omamise eest Lätis veidi arusaamatu.
Kui palju maksid makse näiteks Karu ja Rahu, kui nad exiti tegid? Nad maksid täpselt 0 EUROT tulumaksu ja papp liikus teise holdingfirmasse .Parandage kui eksin. Kas keegi on üldse osaluse müügist maksnud 20% riigile?
Parandan: Rahu maksis 50 miljoni pealt, mille ta kõigile töötajatele preemiaks maksis, nii sotsmaksu kui ka tulumaksu (kokku ca.20 miljonit).
Pole just vähe? -
Eestis pole tulumaksu ettevõtetele nende kasumi pealt, ehk siis maksustamine tekib siis kui kasum välja võetakse. Näiteks dividende makstakse.
Millegipärast on kahe silma vahele jäänud asjaolu, et kui kasum liigub teise riiki, ei teki samuti tulumaksukohustust ja seejärel kui seal riigis tekib ettevõttele kasum või võetakse kasum välja, korjab makse sealne riik , olenevalt sealse riigi maksusüsteemist. Aga see pole tähtis mis seal toimub, oluline on, et Eesti riik ei saa korjatud kasumist mitte ühtegi maksu enam, ei ühte ega teistpidi.
Eesti riigile jääb siis rõõm korjata ettevõttest pappi ainult töötajate tulumaksu, sotsiaalmaksu ning töötukassa kindlustusmaksete läbi. Ja hiljem veel, kui netopalk tarbimisse jõuab, korjata sellelt omakorda käibemaksu ja/või aktsiise. Muust rahast jääb Eesti ilma ning mida suuremaks kasvab siin ettevõtlus, seda rohkem hakatakse selliseid võtteid kasutama, et makse optimeerida. -
Mida aeg edasi seda rohkem hakkab tunduma, et see lockdown kestab rohkem kui mõne kuu. Ja kui siis piiranguid kergendatakse, siis sõidud klubisse, restorani, teatrisse, kinno jne on veel aasta madalseisus. 50 miljonit on paari kuu abiraha, aga mis edasi? Sellisel kujul riik seda üleval hoida minu arvamusel ei suuda ja tundub, et senised investorid lihtsalt ei taha.
-
kaidoke
Bolti puhul peaks riigil olema ikka väga selge plaan mida päästma minnakse. Kas töökohti (ei ole case), maksutulu või midagi muud. Mis see kahju oleks Eestile kui Bolt kaoks?
Disclaimer: mul ei ole Bolti vastu midagi, kasutan pidevalt ja olen rahul.
Ei tea seda jutuajamist siis jälgides jääb mulje nagu sakslastele seletada mis see e-riik ja digiteenused on.
Bolt tegeleb top notch machine learningu/ AI asjadustega... See, et need inimesed ja see tehnoloogia põhja lasta saab olema suurimaid kaotusi kogu Eesti tulevikule. Bolti puhul ongi tegemist taksoäpiga mida kasutatakse üle euroopa... Nimetage veel üks äpp mida te kasutate, mis on ntks pärit EU-st?
Bolti kindlasti põhja ei lasta, ostavad ära sakslased, hollandlased või muud rohke papiga ja siis võite Boltist rääkida, oh et oli kord selline äge ettevõte, mis loodi Eestis ja tegi maailmatasemel asju... a vot nüüd hoopis asub XX riigs/linnas.
Niiet musi püksi boomberid😘 -
Eesti riigile jääb siis rõõm korjata ettevõttest pappi ainult töötajate tulumaksu, sotsiaalmaksu ning töötukassa kindlustusmaksete läbi. Ja hiljem veel, kui netopalk tarbimisse jõuab, korjata sellelt omakorda käibemaksu ja/või aktsiise.
Ja seda on vähe või? -
mike
Eesti riigile jääb siis rõõm korjata ettevõttest pappi ainult töötajate tulumaksu, sotsiaalmaksu ning töötukassa kindlustusmaksete läbi. Ja hiljem veel, kui netopalk tarbimisse jõuab, korjata sellelt omakorda käibemaksu ja/või aktsiise.
Ja seda on vähe või?
Siin tekib teatav ebavõrdsus, et osa ettevõtteid, kellel puuduvad emaettevõtted teistes riikides, maksavad tulumaksu Eesti riigile, kui omanik kasumit välja võtab, aga teised saavad selle kasumi kantida niisama minema. -
arvaja
Mida aeg edasi seda rohkem hakkab tunduma, et see lockdown kestab rohkem kui mõne kuu. Ja kui siis piiranguid kergendatakse, siis sõidud klubisse, restorani, teatrisse, kinno jne on veel aasta madalseisus. 50 miljonit on paari kuu abiraha, aga mis edasi? Sellisel kujul riik seda üleval hoida minu arvamusel ei suuda ja tundub, et senised investorid lihtsalt ei taha.
Kui nüüd natuke spekuleerida ja võtta positsioon, et lockdown ei kesta väga kaua, siis see ei tähenda Boltile siiski kohest leevendust, kui mõelda just seda, kuhu sõiduks taksosid kasutatakse (täpselt nagu sa ütled - klubid, taksod, teatrid, kinod, lennujaam, sadam). Isegi kui eriolukord lõppeb, siis nõudlus nende teenuste järgi (ja seega ka taksoteenuse järgi) on madalam veel pikalt. -
Ongi aeg see Bolt mõistliku hinnaga natsionaliseerida. Hind = 1,3 euri nägu*6?
Rahva ninasarvik? -
[quote=Kenkyusha]
[b]
Bolti kindlasti põhja ei lasta, ostavad ära sakslased, hollandlased või muud rohke papiga ja siis võite Boltist rääkida, oh et oli kord selline äge ettevõte, mis loodi Eestis ja tegi maailmatasemel asju... a vot nüüd hoopis asub XX riigs/linnas.
Niiet musi püksi boomberid😘
Oleks väga tore, Skype´ga hoopleme ju siiamaani. Aga nad ei osta ju. Eelmine aasta 60 milj kahjumit, see aasta ilmselt oluliselt rohkem, pole põrmugi kindel, kas nt järgmisel aastal samal ajal on olukord täiesti normaliseerunud jne. Kui õnnestuks rahapõletajaid leida, kes asja üle võtaks (nii, nagu seniste investoritega sõlmitud lepingud võimaldavad) oleks parim lahendus. -
Kenkyusha
kaidoke
Bolti puhul peaks riigil olema ikka väga selge plaan mida päästma minnakse. Kas töökohti (ei ole case), maksutulu või midagi muud. Mis see kahju oleks Eestile kui Bolt kaoks?
Disclaimer: mul ei ole Bolti vastu midagi, kasutan pidevalt ja olen rahul.
Ei tea seda jutuajamist siis jälgides jääb mulje nagu sakslastele seletada mis see e-riik ja digiteenused on.
Bolt tegeleb top notch machine learningu/ AI asjadustega... See, et need inimesed ja see tehnoloogia põhja lasta saab olema suurimaid kaotusi kogu Eesti tulevikule. Bolti puhul ongi tegemist taksoäpiga mida kasutatakse üle euroopa... Nimetage veel üks äpp mida te kasutate, mis on ntks pärit EU-st?
Bolti kindlasti põhja ei lasta, ostavad ära sakslased, hollandlased või muud rohke papiga ja siis võite Boltist rääkida, oh et oli kord selline äge ettevõte, mis loodi Eestis ja tegi maailmatasemel asju... a vot nüüd hoopis asub XX riigs/linnas.
Niiet musi püksi boomberid😘
ma ei saa aru eriti, ilmselt juhm. Millised on sinu ettepanekud, st mis riik peaks tegema?
Lõpetame pensionimaksed ja andma selle kokkuhoitud raha Boldile? Millegipärast on meil levinud suhtumine algselt põllumajanduses ja nüüd ka mujal, et kui hästi läheb, siis oleme vait ja kühveldame kasumit, kui halvasti, siis riik peaks aitama ja kui taas kõik hästi, siis kühveldame edasi ja reserve ei kogu. -
Vaatasin siis seda 2018a aruannet, kus kahjum oli 60mln. Seal kasumiaruande ühes lisas on toodud kulude jaotus. Lisaks ootuspärastele reklaami-, turundus-, teenuste- ja palgakuludele on kõige huvipakkuvam vast rida nimega müügi toetamiseks tehtud kulud, mille suurus oli 70+mln. Eelneval aastal oli sama rida veidi üle 10mln.
Mis selle kulu iseloom võiks olla? -
Dumping
-
bedouin
Vaatasin siis seda 2018a aruannet, kus kahjum oli 60mln. Seal kasumiaruande ühes lisas on toodud kulude jaotus. Lisaks ootuspärastele reklaami-, turundus-, teenuste- ja palgakuludele on kõige huvipakkuvam vast rida nimega müügi toetamiseks tehtud kulud, mille suurus oli 70+mln. Eelneval aastal oli sama rida veidi üle 10mln.
Mis selle kulu iseloom võiks olla?
Sisuliselt juhtidele peale maksmine. Näieks Eestis oli kampaania, kui oled tööl 23:00-7:00 siis saad vähemalt 100EUR, sõltumata sõitudega teenitust. -
Sel nädalal saatsid idufirma Bolt asutajad Eesti riigi juhtidele kirja, kus tõid esile vajaduse saada majanduskriisi tõttu laenu, mida Eesti riik käendaks. Miks Eesti üheks edukamaks ettevõtteks peetav Bolt laenu vajab, miks praegused investorid seda raha ettevõttesse ise ei võiks panna ning kas lisaks Tallinkile ja teistele nn vana majanduse ettevõtetele peaks riik appi tulema ka idufirmadele laiemalt? Saates arutavad nende küsimuste üle Sten Tamkivi ja Markus Villig. Saatejuhid on Henrik Roonemaa ja Taavi Kotka.
Kes viitsivad, need kuulavad: http://podcast.kuku.postimees.ee/podcast/restart-2020-04-11/ -
Kui Yandex hakkas Eestis turule tulema, hakkasid Bolt ja (vist ka) Uber dumpingut tegema - ehk siis maksti oma juhtidele peale.
-
Vanaema
Sel nädalal saatsid idufirma Bolt asutajad Eesti riigi juhtidele kirja, kus tõid esile vajaduse saada majanduskriisi tõttu laenu, mida Eesti riik käendaks. Miks Eesti üheks edukamaks ettevõtteks peetav Bolt laenu vajab, miks praegused investorid seda raha ettevõttesse ise ei võiks panna ning kas lisaks Tallinkile ja teistele nn vana majanduse ettevõtetele peaks riik appi tulema ka idufirmadele laiemalt? Saates arutavad nende küsimuste üle Sten Tamkivi ja Markus Villig. Saatejuhid on Henrik Roonemaa ja Taavi Kotka.
Kes viitsivad, need kuulavad: http://podcast.kuku.postimees.ee/podcast/restart-2020-04-11/
Tänan jagamast!
Muidugi ei tohi Bolti poistele tingimusteta laenu anda, aga see jutt ka et nüüd nad ära kägistada selle laenuga on jama. Bolti see 50 milli on kindlasti tasuvam investeering kui EE-sse 125M, kus kindlasti väga palju logisevat ja igenenud süsteemi, mis lihtsalt suure osa rahast ära sööb. Muidugi peab Bolt ka ise olema arukas, et kui ongi uus TÄPE ja PUPU käes peab ka palka seal kõigil kärpima eriti sellistes majandustingimustes. Hea uudis on see, et kui EE-sugune struktuur ei suuda isegi kriisis ümber keerata end et lihtsam ongi teha rohelise energiale (tulevikuäri) IPO ja kõik vana jama jätta vedelema, siis Bolti poisid ongi startupi mehed, kes vajavad lihtsalt aega et ümber orienteeruda ehk praeguses olukorras kus inimesed ei liigu tehagi süsteemi parem võimekus pakkide ja muu transpordi süsteemide optimeerimine ja kes teab veel mis podisemas on.
Tingimus raha andmisele võikski olla kasvõi see, et teevad mingid fänsi-pänsi AI lahendused eesti IT tiigrile, mis juba ammu tundub pensionil olevat seega there is HOPE! -
Kas Bolt on see firma, mis veab inimesi ja topsikuid punktist A punkti B?
Ja EE on Eesti Energia?
Kui nii, siis kriis peaks kestma veel natuke aega, sest see AI fänsi-pänsi on just see, mis meil siin valesti on. -
bolt tahab esialgu aint riigilt garantiid - aga uljas ratsanik karu valgel hobusel oli nõus juba osanikuks hakkama:) samas kuulates seda viidatud raadiosaadet ei saa ka idude strateegiast aru - pole vist mõtet väikest helmet tõrvata kui seesama helme otsustab garantiide ja muude abimeetmete üle. peab ka märkima et ärilised arvutused ei ole poliitiliste arvutustega vastavuses - bolti kadumine ei mõjuta mitte kuidagi kolmikpartei elektoraati. tallinki kadumine aga mõjutab.
-
Kui Bolt koos fäänsi Ai-ga ära kaob, siis edaspidi sõidame Uberi, Yandex, Grabi või Tallink Taksoga:)
Kui tõesti on väärt arendajad, siis need vast koduseks kauaks ei jää - keegi ikka fäänsisi asju ju vajab ka kauges tulevikus. -
Milles see Bolti väärtus peaks täna seisma, et temast üldse rääkima peaks? Kas selles karjas juhtides, kes esimesel võimalusel jooksevad paremaid tingimusi pakkuvale platvormile...või siis hoopis nendes klientides, kes täna enam kliendid pole? Või hoopis selles valmis nikerdatud äpis? Neid on ju samasuguseid teisigi...pealegi puhtalt kodumaisel kapitalil põhinevaid. Neil pole ju täna enam mitte midagi, mis oleks väärt 50 MEUR-i.
Ok, kui minna päästma maksutulusid, ka siis saab mõelda nii, et kas see äri on sellisel kujul kasumlik ja jätkusuutlik, et see mingit abistamist väärt üldse oleks. Kasumlikkuse ja jätkusuutlikkusega aga on lood teadagi kuidas ja teadagi miks.
Ma olen taksondusega seotud olnud väga pikalt ja puutunud kokku ja teinud koostööd ka vendade Villigutega, seetõttu tean ma seda valdkonda päris peensusteni ja olen kursis ka sellega, kuidas nende äpp päriselt alguse sai ja lendama hakkas. Samuti võin sirge seljaga väita, et neil härrastel puudub igasugune ärieetika ja aumehelikkus, samuti ausus ja lubadustest kinnipidamine. Ainus, mis me kogu sellest Boltist teame, on see, mida nad tahavad, et me neist teaksime.
Ja nii nagu elus ikka, on ettevõte tavaliselt oma juhtide nägu ja paraku on kandunud vendade käitumismall kogu organisatsioonile edasi. Valetamine, varjamine, vältimine jne. Kõike seda on näha, kui võtta korraks silmaklapid peast ja osata seda märgata.
Kogu selle särava fassaadi taga on tegelikult seest mäda ettevõtlus, mille tõestuseks on peale 3 - nädalast seisakut raha küsimine miljardit väärt ettevõttele.
Tallink = Läänemere valitsejad, laevad, hotellid, restoranid, spa-d, Eesti Gaas jne...reaalsed asjad ühesõnaga.
Bolt = kliente pole, juhte pole. Nende kõige suurem väärtus on pealikud ise (eriti üks nendest), kes on osavalt suutnud pool ühiskonda ära tinistada. Ja seda nad oskavad kõige paremini, ei saa eitada.
Ei saanud vbl kõige erapoolikum arvamus, aga vähemasti tean mida räägin. -
kukula
Milles see Bolti väärtus peaks täna seisma, et temast üldse rääkima peaks? Kas selles karjas juhtides, kes esimesel võimalusel jooksevad paremaid tingimusi pakkuvale platvormile...või siis hoopis nendes klientides, kes täna enam kliendid pole? Või hoopis selles valmis nikerdatud äpis? Neid on ju samasuguseid teisigi...pealegi puhtalt kodumaisel kapitalil põhinevaid. Neil pole ju täna enam mitte midagi, mis oleks väärt 50 MEUR-i.
Ok, kui minna päästma maksutulusid, ka siis saab mõelda nii, et kas see äri on sellisel kujul kasumlik ja jätkusuutlik, et see mingit abistamist väärt üldse oleks. Kasumlikkuse ja jätkusuutlikkusega aga on lood teadagi kuidas ja teadagi miks.
Ma olen taksondusega seotud olnud väga pikalt ja puutunud kokku ja teinud koostööd ka vendade Villigutega, seetõttu tean ma seda valdkonda päris peensusteni ja olen kursis ka sellega, kuidas nende äpp päriselt alguse sai ja lendama hakkas. Samuti võin sirge seljaga väita, et neil härrastel puudub igasugune ärieetika ja aumehelikkus, samuti ausus ja lubadustest kinnipidamine. Ainus, mis me kogu sellest Boltist teame, on see, mida nad tahavad, et me neist teaksime.
Ja nii nagu elus ikka, on ettevõte tavaliselt oma juhtide nägu ja paraku on kandunud vendade käitumismall kogu organisatsioonile edasi. Valetamine, varjamine, vältimine jne. Kõike seda on näha, kui võtta korraks silmaklapid peast ja osata seda märgata.
Kogu selle särava fassaadi taga on tegelikult seest mäda ettevõtlus, mille tõestuseks on peale 3 - nädalast seisakut raha küsimine miljardit väärt ettevõttele.
Tallink = Läänemere valitsejad, laevad, hotellid, restoranid, spa-d, Eesti Gaas jne...reaalsed asjad ühesõnaga.
Bolt = kliente pole, juhte pole. Nende kõige suurem väärtus on pealikud ise (eriti üks nendest), kes on osavalt suutnud pool ühiskonda ära tinistada. Ja seda nad oskavad kõige paremini, ei saa eitada.
Ei saanud vbl kõige erapoolikum arvamus, aga vähemasti tean mida räägin.
Sinu tekstist saaks väga hästi analoogia kui BOLTI asemele panna sõna FB, Google või Whatsapp või Youtube või Ebookers.com Sai vabalt ilma nenedeta ka enne hakkama ja saab ka edaspidi, muidugi - lihtsalt sitaks suurema HQ riigi maksulaekumise auguga ja vaesema rahvaga
Ja selle järgi polegi miski äri mida sina oma kahe käega katsuda ei saa... muidug kõik need " illusoorsed" mõtetud ärid on kohutava kõrge palgaga HQ majad kus armeede kaupa inimesi palka saab ja arenenud ajutööga tegeleb, rääkimata maksutulud jne nendesse riikkidesse kus neile luuakse soodus piirkond sündida ja kriisid üle elada. -
Makro mõttes on odav ja lihtsalt tõstetav raha vähemalt mõneks ajaks turult kadunud; raha ise mitte, aga its buyers market for now. C19, WeWork, U/L tulemused - miski ei toeta täna tõstjat. Downround tuleb nii või teisiti. Kui sisering sellest kiiresti aru ei saa siis hiljem on hullem.
Ettevõtet ennast vaadates. Mulle on aastaid müstika olnud milles seal väärtust nähakse. Võibolla on asi nagu ikka - ei ole piisavalt süvenenud ja seetõttu ei saa aru. Aga mis ma näen on C-kategooria regioonides laienev odav ridesharingu kloon. Aeg-ajalt flirditakse mõne B-kat linna-regiooniga ja tihti tullakse sealt selg ees tagasi. Kui reaalne on, et nad teevad midagi paremini või efektiivsemalt kui Uber, Lyft, Grab, Ola, ... -- arvatavasti mõnda feature't, mõnda regiooni teevad aga bottom line peaks olema tegu võistkonnaga kes võistlusel medalit ei teeni. Didi, Daimleri jaoks ma arvan on arvatavalt tegu mitte-väga-kalli eksperimendiga planeedi ääreservas. Umb 5a tagasi kuulasin Uberi boardroomi arvamust kus long-term strat oli fookusega automated driving'ul. See pidi andma marginaali, profiti - asja mõte investoritele. ADSid pole siiani realiseerumas ning võib öelda on kommertskasutuse mõttes jatkuvalt 5+a kaugusel. Uber eats, turgude konsolideerumine jne on asendus ADSi delayle.
Founding team - your in a tough shit. Mida varem mõista, et aastaajad vahelduvad ja seda ei saa ise kontrollida on parem. Täna tuleb kulusid lõigata nagu te kunagi varem pole lõiganud ja siis on ka tõenäoliselt vähe lõigatud ning asjad ikka halvad. Been there, done that, lost my T-shirt. Mineviku good times' tingimused, valuation, terms on emotsionaalselt nunnu aga tänases seisus väärtusetu marker uue roundi jaoks. Lõputu raha põletamine paneb siseringi järjest halvemasse positsiooni. Täna raha spekulatiivselt tõsta (võibolla leiame kulda, võibolla läheb kiiresti paremaks) on õhukesel jääl uisutamine. Loodud väärtus, loodav väärtus - kui on ostja turg siis muutuvad teised faktorid vähem oluliseks.
Fundrise pitch, nö laenutaotlus mida ma meediast loen on nõrk. Kui ma panen ennast ametniku sussidesse siis mulle ei müüda midagi. 3 kuu burn rate rahastus, who are you kidding, 3 kuu pärast on olukord hullem, jahtunud hobust müüte siis odavamalt. 500 highly skilled töötajat kaotavad töö? Tough luck kui teie business on müüa dollareid 60c'ga, siis peavadki need töötajad kolima teise kontorisse kus parem businessplan. Varem või hiljem see juhtub. Tegu pole kaevuritega kellele rakendust pole, teised kohalikud startupid, pankade IT osakonnad jne kes vaevlevad tuhandete töötajate puuduses ampsavad mõned sajad skilled töötajad hetkega turult ära nagu suitsusauna keris liitrise kapaga visatud vee.
Kui ma panen vanema aastakäigu ministri sussid jalga, mida ma siis näen - hulkuvat kassi? Kevadel lapsed tõid suvilasse nunnu kiisu, keegi taga eriti ei tegelenud, üldiselt sai ise hakkama aga puhtust ei hoidnud, käis hulkumas, pideva peremehe kingadesse s*ttumise eest aeti majast välja. Hulkus veel rohkem, leidis ise söögi - tühjendas hekilindude-oravate pesad, kakles teiste omasugustega, terroriseeris naabri taksi, kuuldavasti tegi pojad lõunapoolse suvilakoperatiivi miisule (lõunapoolsed on eriti kahtlased); teised elanikud barrikadeerisid oma kanalaid ja küülikute kuute. Sügiseks kasvas suureks kui kährik, toita teda ei jõuaks ammu aga kuna linnukeste kõrvale püüds rotte - see oli hästi dokumenteeritud neid tõi ta trepile näha - siis preemiaks jaeti talle vahel piima ja kala ning kiideti külalistele. ... Käes sügisaeg, külmetab, kõik arvestatavad linnud ja väikenärilised on lähikonnas ära söödud või lennanud, räsitud kõuts on leidnud tee tagasi majja, kräunub keset köögilauda nõuab külmakapi kohest avamist. Ilmselgelt on köögis vastakad tunded, kes tahab olukorda diplomaatiliselt lahendada, kes kaltsuga lajatada, lapsed kaitsevad oma lemmikut, kolhoosi parteikoosolekutel karastunud vanaisa virutab esmaselt kätte juhtunud tindipoti ja peegliga... -
Kahtlustan ikka et paljud (mitte kõik) imevad pastakast välja endale sobivalt kohandatud majanduslike teooriaid ja põhjendusi (et peita oma tegeliku eestasliku kadedust või sitta tuju või seda et peab oma naisega samas korteris istuma 24/7) miks tuliselt BOLTi ei tohi toetada.
(Jällegi, vahet pole, BOLT, Transferwise, netinikkumise app või mis iganes) EESTIS HQd peav firma, mis oma iseloomult VÕTAB raha käibe ja investeeringute näol maailma pealt ja maksab sellega miljonites palkasid (pigem 2-4t eur kuus per inimene) ja 50% või nii TM ja SOTSmaksu - on meie rahvamajanduse väga tähtis olevik ja tulevik. Kui viitsiks ja võtaks 100 eesti suurimat (nimetagem Fintech või Start Upiks või " Äppi pläraks neid, mul kama kaks, kõik need nö. " mõtetud" käega mitte katsutavad firmad ja teenused - ja vaataks mis mahu raha nad on toonud eestisse palkade ja TM sots maksude näöl, ja koostaks riigi eelarve ilma nendeda viimased 5 aastat, võib pilt ikka päris õudne olla. (firmade kasumlikus lühiajaliselt on siin täiesti mitte relevantne, FB olis vist 10a kahjumis)
Ma pakun välja et enamus need tooted mida forumlased siingi armastavad, VW grupi autod, Lufthansa Senator kaardi liikmed, FB, Whatsapi, Google kasutajad võiksid aru saada et käimas on ja alati on käinud ülemaailmne riigide majanduskonkurens et kes toodab teenuseid ja asju midas SINA(sinu riigi pinnal) toodab ja TEISED kasutavad.
Ei ole olemas saksa autosid, Ameerika sotsiaalsuhtlusplatforme, Soome ja Rootsi laevasid, Ei lufthansa lennukeid, Soome Nokiat, Soome laevatehaseid (kas teate et FINNVERA ehk soome Kredex on taganud 27mld (jah MLD) ostjate maksujõuekust (ehk ameerika ja masksuparadiiside kruisifirmasid) et need saaks osta soomest laevu? Või et 2000-2019 toetas Saksa riik suht salaja 175mld oma maailma huijavaid autotööstureid?
Arvan et käesolev kriis on esimene kus eestis on tõeliselt globaalseid ettevõtteid, ja nüüd meil on natuke raskusi kaasas käia selle edulooga kaasnevaid nähtusi. Kui Arno kooli jõudis olit tunnid juba alanud. Loodame et ikka jääme kooli mitte ei anna alla ja areneme kaasa. -
jesper
Ma olen üpris kindel, et kõik äpitaksod on selle peale juba ammu mõelnud, kuidas oleks võimalik mõistlikul moel sinna enamasti kasutuna sõitvasse pagasiruumi mõned pakid sokutada,tannus
Kui mõni suur probleem tundub olevat lahendada nii lihtne nagu ühest klaasist vee teise valamine, siis on olulised keerulised aspektid tähele panemata jäänud.jesper
Jah, kusjuures see aspekt on ka, et kui taksojuhid on igas riigis suht Eestile sarnased väheorganiseeritud
Ei. Oluline on see, et mõned pakid on väga keeruline taksonoomia saadetistest kus mõnele on oluline transa hind, mõnele kiirus, mõnel on vaja üleandmisel dokumenti küsida, mõnda ei tohi raputada, mõnda on vaja hoida soojas, teist külmas, kolmandat püsti ja kohaletoimetamine eeldab rohkem kui waze' järgi A-B liikumist - läbida tuleb pääslaid, küsida dokumente, suurema marginaaliga kaupu üle andes tahetakse et delivery kutil oleks kindlat värvi kindad, aetud habe, smoking, jänku mask, 6-pack; ajakavalised tingimused pakkide pealevõtmisele ja üleandmisele on suvalise struktuuriga jne jne. Mingit ühtlast A-B turgu pole olemas, ridesharejad võtavad pakitransa turust väikse osa ja thats it. -
renekuus
vahet pole, BOLT, Transferwise, netinikkumise app või mis iganes) EESTIS HQd peav firma, mis oma iseloomult VÕTAB raha käibe ja investeeringute näol maailma pealt ja maksab sellega miljonites palkasid (pigem 2-4t eur kuus per inimene) ja 50% või nii TM ja SOTSmaksu - on meie rahvamajanduse väga tähtis olevik ja tulevik.
Valdav enamus firmadest mida sa silmas pead on "võtnud" palga-maksu kasutusse raha equity vastu majanduse pilvitul peatumatu kasvu perioodil. Käibe-profit ridadelt tuleb seda mitte märkimisväärses osas -- isegi pilvitul perioodil. See on võimaldanud mõningaid eba-tarku (non-sustainable) otsuseid - toodete-teenuste doteerimine, töötajate armeed, üle maksmine, konkurentsivõimetud tooted. Side note - selles sektoris on väidetavalt tohutu tööjõupuudus. Ettepanek, et riik alustavate/kasvuettevõtete rahastuse turgu otseselt sekkuks kohe kui majanduskliima pöördunud on, olgu garantiid andes, võttes ise equity positsiooni vmt, näitab kui õhuke väidetavalt loodud lisaväärtus tegelikult on, kui vähe nähakse laiemat pilti. -
renekuus
Kahtlustan ikka et paljud (mitte kõik) imevad pastakast välja endale sobivalt kohandatud majanduslike teooriaid ja põhjendusi (et peita oma tegeliku eestasliku kadedust või sitta tuju või seda et peab oma naisega samas korteris istuma 24/7) miks tuliselt BOLTi ei tohi toetada.
(Jällegi, vahet pole, BOLT, Transferwise, netinikkumise app või mis iganes) EESTIS HQd peav firma, mis oma iseloomult VÕTAB raha käibe ja investeeringute näol maailma pealt ja maksab sellega miljonites palkasid (pigem 2-4t eur kuus per inimene) ja 50% või nii TM ja SOTSmaksu - on meie rahvamajanduse väga tähtis olevik ja tulevik. Kui viitsiks ja võtaks 100 eesti suurimat (nimetagem Fintech või Start Upiks või " Äppi pläraks neid, mul kama kaks, kõik need nö. " mõtetud" käega mitte katsutavad firmad ja teenused - ja vaataks mis mahu raha nad on toonud eestisse palkade ja TM sots maksude näöl, ja koostaks riigi eelarve ilma nendeda viimased 5 aastat, võib pilt ikka päris õudne olla. (firmade kasumlikus lühiajaliselt on siin täiesti mitte relevantne, FB olis vist 10a kahjumis)
Ma pakun välja et enamus need tooted mida forumlased siingi armastavad, VW grupi autod, Lufthansa Senator kaardi liikmed, FB, Whatsapi, Google kasutajad võiksid aru saada et käimas on ja alati on käinud ülemaailmne riigide majanduskonkurens et kes toodab teenuseid ja asju midas SINA(sinu riigi pinnal) toodab ja TEISED kasutavad.
Ei ole olemas saksa autosid, Ameerika sotsiaalsuhtlusplatforme, Soome ja Rootsi laevasid, Ei lufthansa lennukeid, Soome Nokiat, Soome laevatehaseid (kas teate et FINNVERA ehk soome Kredex on taganud 27mld (jah MLD) ostjate maksujõuekust (ehk ameerika ja masksuparadiiside kruisifirmasid) et need saaks osta soomest laevu? Või et 2000-2019 toetas Saksa riik suht salaja 175mld oma maailma huijavaid autotööstureid?
Arvan et käesolev kriis on esimene kus eestis on tõeliselt globaalseid ettevõtteid, ja nüüd meil on natuke raskusi kaasas käia selle edulooga kaasnevaid nähtusi. Kui Arno kooli jõudis olit tunnid juba alanud. Loodame et ikka jääme kooli mitte ei anna alla ja areneme kaasa.
Pole mõtet kellelegi külge kleepida silte ja nägemusi, millel ei pruugi mingi sidet olla reaalsusega.
Ma ei teeks Bolt-i teemal piuksu ka, kui nad 100 MEUR-i käivet tehes teeksid kasvõi mingi kasumi.
Põhjus miks ei ole mõtet neid võrrelda ei Googli, FB ega mõne teisega, peitub nimetatute kasumlikkuses ja mu postituse teises lauses.
Sa suudad taksojuhi enda külge siduda täpselt nii kauaks, kuni Yandex saadab neile sõnumi, et "homsest maksame kõikidele juhtidele, kes meie logod auto külge kleebivad, 400 € kuus, selleks pead tegema meie platvormil x sõitu kuus" (see on reaalne kampaania, muide). Ja siis on sinu kord oma kampaania välja mõelda.
Ja neid kampaaniaid on nii juhtidele, kui klientidele lugematul arvul, sest kui sa neid ei tee, siis pole sind enam olemas.
Seega oled sa sunnitud äris sees olemiseks ostma endale järjepidevalt nii taksojuhid, kui ka kliendid...paraku jääb kõige selle tegemiseks aga taksojuhilt küsitavalt vahendustasust väheks. Nii jääbki üle mängida toredat rahapõletamise mängu, mille padrunid tulevad aina uutest tõstmistest.
Loomulikult on tähtsad rahavamajandusse laekuvad TM ja sotsmaks, aga sama õigustatud on ka küsimus, kas pöörast miinust tootva ja sellisel kujul jätkusuutmatu äri päästmine maksumaksja rahaga, on ühele riigile kohane. -
Bolt oli selle aasta alguses kasumlik kahes kolmandikus linnadest, kus nad tegutsevad. Ülejäänud üks kolmandik eelduslikult on sisse töötamise faasis või suletakse üks hetk.
PS! Bolti käive pole enam kaugeltki vaid 100 miljonit. Kriisieelse seisuga oli käibe ca 20 miljonit kuus ehk 240 miljonit eurot aastas. -
invictus
Bolt oli selle aasta alguses kasumlik kahes kolmandikus linnadest, kus nad tegutsevad. Ülejäänud üks kolmandik eelduslikult on sisse töötamise faasis või suletakse üks hetk.
PS! Bolti käive pole enam kaugeltki vaid 100 miljonit. Kriisieelse seisuga oli käibe ca 20 miljonit kuus ehk 240 miljonit eurot aastas.
On sul nende kasumlikkust millegi tõepärasemaga kinnitada ka peale nende endi jutu?
Mis käivet puudutab, siis UBER on üle 10 aasta tegutsenud ja teeb käivet üle 10 mlrd ja varasema miljardilise aastakahjumi on nad elegantselt asendanud julgelt üle miljardilise kvartalikahjumiga.
Mõlemad firmad teevad täpselt ühte ja sama äri põhimõtteliselt samadel tingimustel.
Millele tuginedes me saaks väita, et üks võiks suuta äri ajada teisest kuidagi kardinaalselt kasumlikumalt?
Minul sellele vastust ei ole. -
Mardike
Kui Bolt koos fäänsi Ai-ga ära kaob, siis edaspidi sõidame Uberi, Yandex, Grabi või Tallink Taksoga:)
Kui tõesti on väärt arendajad, siis need vast koduseks kauaks ei jää - keegi ikka fäänsisi asju ju vajab ka kauges tulevikus.
Kui ettevõte ei suuda kanda kohustusi, siis järgneb sellele pankrotiprotsess. Selle protsessi käigus selgub, kas asjal on sisu ja väärtust või mitte. Pankrot ei tähenda automaatselt, et ettevõte ja tema teenused kaoksid. Need kaovad juhul kui asjal sisulist väärtust ei ole. Kui aga sisuline väärtus on, siis ettevõte jätkab uute omanikega ja uue kapitalistruktuuriga. See on nii igal alal, seal hulgas Boltiga tehku ta siis kõrgetasemelist it-arendust või olgu lihtne taksovahendaja. -
tannus
Oluline on see, et mõned pakid on väga keeruline taksonoomia saadetistest kus mõnele on oluline
Noh, hetkel tundub mulle pigem, et selle kõige lihtsamate nõudmistega alumise riiuli kliendina maksan ma kõik need püstid, pikalid ja õiget karva kindad kinni, sest praktikas tundub oma ühe "overnight" paki puhul (mis tõesti Euroopa ühest otsast teise müstilise kiirusega liigub) terminali juurde takso tellimine oluliselt mõistlikum lahendus, kui Omniva jobudega kaks päeva pimesikku mängida. Ja Eestis olevat asjad metropolidega võrreldes veel väga hästi.
Aga tegelikult oli algselt jutt veel alumisema riiuli kliendist, näiteks eraisikust, kes tellib netipoest asju ja sooviks kätte saamist töövälisel ajal jms. Ma ei arva, et selle teenuse pakkumine oleks lihtne, aga samas on olemasolevad pakkujad nii hädise kvaliteediga, et tahes-tahtmata peab mingi õmblus kuskil kärisema hakkama. -
ymeramees
Kas Bolt on see firma, mis veab inimesi ja topsikuid punktist A punkti B?
Ja EE on Eesti Energia?
Kui nii, siis kriis peaks kestma veel natuke aega, sest see AI fänsi-pänsi on just see, mis meil siin valesti on.
EE-le selle raha andmine on samuti õige. Ma võrdlesin lihtsalt üht uue majanduse ettevõttet teise niiöelda vana majanduse ettevõttega.
Nõustun @renekruusiga, läbi kogu ajaloo on kõik riigid oma strateegilisi ettevõtmisi kiivalt kaitsnud. Ainult Eestis ollakse siiamaani, "uuu are foringer, uu are welköm"... Mujale minnes muidugi saavad eestlased väga kiiresti aru, et nad welcomid ei ole.
See, et kui Bolt kaob ning sõidetakse edasi teiste firmadega... aga lähebki nii nagu läks Skeleton Technologiesiga, et viivad oma tootmise Saksamaale ja siis saame jälle näpp suus imestada kui targad me oleme:)
Muide need jutud, et läheb pankrotti ja need inimesed/oskused jäävad Eestisse on ka naviine uskuda. Kui seal ongi nüüd 200-300 head IT arendajat või mis iganes siis Eestisse nad kindlasti ei jää. Eriti kui meil selline võõra sõbralik keskkond ning valitsus ka peale kaubaks on. -
See ei ole ühestki nurgast strateegiline. Nad veavad inimesi ja topsikuid punktist A punkti B. Ja seda mitte kuidagi edukalt, kui kohe käpuli on.
Tehku investeerimisring selle rahaga, mis pakkuda on. Kui keegi ei taha, et teda välja diluuditakse, siis osalegu. -
Nagu ma aru saan, siis "meil on AI!" pitch on asendunud "köhige pappi, muidu me viime AI mujale!" pitchiga.
-
ymeramees
See ei ole ühestki nurgast strateegiline. Nad veavad inimesi ja topsikuid punktist A punkti B. Ja seda mitte kuidagi edukalt, kui kohe käpuli on.
Tehku investeerimisring selle rahaga, mis pakkuda on. Kui keegi ei taha, et teda välja diluuditakse, siis osalegu.
Sama loogika kohapealt on siis lufthansa ka üks mõtetu ettevõte, natuke aega ei lenda ja kohe käpuli 1m eur päevas ja saksamaa igavene loll teeb hetkel nii 2-5mld abipaketti (mitte isegi laenu). Ja Soome on loll kes 5mld lisas Finnvera ja Business Finlandi eelarveid (muide 500mil eur nädalas väljunud) ja Sveits on loll kes 40mld CHFi (muiide juba SMEde kontole kantud, mitte lhtsallt lubatud)... ehk kokkuvõte Ainult Seeder ja siinsed "kui oled käpuli ole käpuli" toetajad on targad, kõik muud lollid.
Ja võibolla olemegi ainukesed targad, mitte midag ei toeta ja aita, sööme koos Seedriga kartulikoori, ja siis imestame et 10a pärast nagu Moldova või Ukraina, viimane kui üks asi peale enda kartuli ja naiste on sisse ostetud, raha eest mida saame kas kartulite või naiste müümise eest.
Switzerland unveiled its SFr20bn ($20bn) package of emergency loans to support small businesses on March 25. In its first week of operating, it disbursed more than SFr15bn to 76,034 businesses. On Friday, Bern announced that it would double the facility to SFr40bn. -
renekuus
Kahtlustan ikka et paljud (mitte kõik) imevad pastakast välja endale sobivalt kohandatud majanduslike teooriaid ja põhjendusi (et peita oma tegeliku eestasliku kadedust või sitta tuju või seda et peab oma naisega samas korteris istuma 24/7) miks tuliselt BOLTi ei tohi toetada.
Oluline on ära tunda plaani ja reaalsuse lahknemise hetk.
Autonoomsete sõidukite hype on vaibunud ja transpordituru ülevõtmise plaanid ei ole äpitaksodel loodetud ulatuses realiseerunud. 2020 on Bolt tavaline taksofirma, mille tegevus on suures osas ebaseaduslik ja absurdselt kõrgete kulude tõttu sügavalt kahjumlik.
Boltis on väärtuslik tellimisplatvormi tehniline teostus ja inimesed, kes oskasid selle luua ja oskavad igapäevaselt käigus hoida. Miljardit ei ole see kindlasti väärt. Kahtlen, kas 50M. Kui võrrelda kolossidega nagu e-tervise süsteem või e-maksuamet, siis taksode tellimine on suhteliselt lihtne ülesanne ja uute tulijate sisenemisbarjäär on madal. Kümme aastat tagasi oli elektrooniliselt takso tellimine uudne, nüüdseks on see karbitoode nagu e-kaubanduse platvormid.
Minu jaoks oleks Bolti päästmine mõeldav, kui tellimisplatvormi õigused ja arendajad tõstetaks omaette juriidilisse kehasse, mida riik kriisis toetaks, aga terve selle investorite kasiino päästmiseks ei leia ühtegi head argumenti. -
chipchip
renekuus
Kahtlustan ikka et paljud (mitte kõik) imevad pastakast välja endale sobivalt kohandatud majanduslike teooriaid ja põhjendusi (et peita oma tegeliku eestasliku kadedust või sitta tuju või seda et peab oma naisega samas korteris istuma 24/7) miks tuliselt BOLTi ei tohi toetada.
Oluline on ära tunda plaani ja reaalsuse lahknemise hetk.
Autonoomsete sõidukite hype on vaibunud ja transpordituru ülevõtmise plaanid ei ole äpitaksodel loodetud ulatuses realiseerunud. 2020 on Bolt tavaline taksofirma, mille tegevus on suures osas ebaseaduslik ja absurdselt kõrgete kulude tõttu sügavalt kahjumlik.
Boltis on väärtuslik tellimisplatvormi tehniline teostus ja inimesed, kes oskasid selle luua ja oskavad igapäevaselt käigus hoida. Miljardit ei ole see kindlasti väärt. Kahtlen, kas 50M. Kui võrrelda kolossidega nagu e-tervise süsteem või e-maksuamet, siis taksode tellimine on suhteliselt lihtne ülesanne ja uute tulijate sisenemisbarjäär on madal. Kümme aastat tagasi oli elektrooniliselt takso tellimine uudne, nüüdseks on see karbitoode nagu e-kaubanduse platvormid.
Minu jaoks oleks Bolti päästmine mõeldav, kui tellimisplatvormi õigused ja arendajad tõstetaks omaette juriidilisse kehasse, mida riik kriisis toetaks, aga terve selle investorite kasiino päästmiseks ei leia ühtegi head argumenti.
Devil in details absoluutselt, ja mina niivõrd ei argumenteeri BOLTi kui ettevõtte poolt, kuivõrd leviva arusaamise vastu et kõik kes ise hakkama ei saa (pärast seda kui riigid kehtestavad sellise karauuli et isegi märtsi pommitamise ajal oli rohkem majandust lubatud) - laseme põhja, kapitalism ju meil siin.
Ja kuivõrd on tõsi et kui kellegi toreda tädi maali kohvik läheb pankrotti.. siis noh, jah, eks avab ise uue OÜga selle või keeg teine ja mis siis ikka- aga firmad mis on ülemaailmse käibe ja väärtuse ehitanud kahjuks ei pruugi mitte kunagi taastuda (selliselt et MEILE jääb HQ koos oma kõrgepalgalise ja maksutulutoova OPEXIGA) - ja see on lihtsalt eestile 10x kallim kui praegu likviidsus toetus (mis peab tulema loomulikult karmi valuatsiooni pealt ja kohe kui võimalik väljuda ja raha kassasse võtta, ja kui osa läheb põhja,. mingu).