Vaatamata sellele, et Hiina on oma majanduskasvuga teinud teistele suurematele riikidele silmad ette juba aastaid, ei tundu sealse majanduse jõud veel raugevat. Suvel võttis Hiina maailma suurimate majanduste edetabelis Jaapanilt teise koha ja analüütikud prognoosivad, et esikohta hoidev USA tõugatakse troonilt juba 2025. aastal.
Samal ajal, kui ülejäänud maailma riigid vaevlevad majanduskriisis, näitab Hiina igas sektoris aina tõusvaid näitajaid. Seetõttu pole ime, et nii ettevõtted kui ka investorid üritavad samuti Hiina majandusimest oma osa saada. Sellega seoses on Morgan Stanley analüütikud tulnud välja põhjaliku analüüsiga Hiina majanduse suurest potentsiaalist ning teinud nimekirja USA firmadest, millel on kõige paremad võimalused sealselt turult kasu lõigata.
Alljärgnevalt toon nimetatud analüüsist teieni kokkuvõtliku ülevaate ning kes on investeerimisvõimaluste otsingul, võib just Morgan Stanley analüütikute soovitustest oma valikutele tuge leida.
Morgan Stanley analüütikud on veendunud, et Hiina majandus jätkab kuni 2020. aastani kiirelt kasvamist ja prognoositakse, et kümne aasta pärast moodustab Hiina SKT kogu maailmamajandusest 18%.
Allikas: Morgan Stanley
Analüütikud nimetavad järgmist dekaadi Hiinas megatransition`ks ehk teisisõnu siseneb Hiina järgmise kümne aasta jooksul uude majanduskasvu faasi, kus kohalikku majandust mõjutavad mitmed majandusele olulise tähtsusega üleminekuid ehk megatrendid.
Analüütikud usuvad, et 2020. aastaks
- moodustavad inimesed, kes on Hiinas sündinud peale 1980. aastat, 45% kogu riigi tööealisest elanikkonnast ning saavad ühtlasi ka domineerivaks tarbijaskonnaks.
- Hiina urbaniseerumine kasvab 50% võrreldes tänasega.
- Hiina tööjõukulu ja SKT suhtarv tõuseb 30% ja keskmine palk kasvab koguni neljakordselt.
- Hiina viib lõpuni kõikehõlmava sotsiaalkindlustuse programmi, mis katab peaaegu kogu elanikkonna (1,3 miljardit) tervisekindlustusega ning töötavad elanikud (0,8 miljardit) pensioniga.
- 35% Hiina töötajatest on kõrgharidusega.
- Hiinas on välja arenenud võimas finantsteenuste sektor.
- Hiinas on välja ehitatud maailmatasemel infrastruktuur, alustades sadamatest ja lennujaamadest ning lõpetades kiirteede ja raudteedega, rääkimata erinevatest jõujaamadest ning gaasi jaotusvõrgustikust.
Allikas: Morgan Stanley
Allikas: Morgan Stanley
Milliste USA ettevõtete väljavaated on parimad?
Morgan Stanley analüütikute arvates eeldab edu saavutamine Hiina turul USA firmadelt eelkõige keskendumist pigem frantsiisidele kui lühiajalisele müügile. Lisaks võidavad just need ettevõtted Hiina tarbijate poolehoiu, kes juba täna integreerivad oma tooteid Hiina turuga.
Paljud pelgavad, et välismaiste ettevõtete võimalused Hiina turul võivad takerduda Hiina valitsuse sanktsioonidesse, mis kehtestatakse turu kaitsmise eesmärgil, kuid Morgan Stanley analüütikud seevastu usuvad, et edu Hiinas ei määra mitte valitsus vaid turg. Hiina ettevõtted hakkavad aina enam otsima võimalusi laienemiseks ning arenemiseks ning suurtel USA ja Euroopa ettevõtetel on hulgaliselt kogemusi nii frantsiisvõrgustiku loomisel kui ka turunduse ja tehnoloogia vallas.
Arvestades Hiina turu suurust peaks USA ettevõtted käsitlema seda turgu pigem koduturuna kui lihtsalt ühe välisturuna. Selline lähenemine tähendaks tootmisüksususte ületoomist ning ühtlasi ka kohaliku tööjõu kasutamist. Analüütikute arvates aitaks taoline teguviis kõige efektiivsemalt Hiina turule integreeruda ning vähendaks oluliselt kohaliku ärikliima eripära ja bürokraatia tõttu tekkinud hilinemisi ja vigu.
Alljärgnevalt olgu ära toodud ka osad Morgan Stanley analüütikute poolt välja valitud USA ettevõtted, mis nende arvates kõige tõenäolisemalt Hiina majanduskasvust võidavad.
NIKE (NKE)
Analüütikud ootavad Hiina turul sporditarvete nõudluse kasvu, mis tuleneb eelkõige urbaniseerumise ning sissetulekute suurenemisest. Nike on Hiina turul juba tuntud ning ettevõtte nime teatakse rohkem elustiili kui puhtalt spordiga seotud kaubamärgina.
Hetkel saab Nike Hiinast 10% kogu müügitulust ($1,7 miljardit), mis teeb Hiinast ettevõtte jaoks suuruselt kolmanda välisturu. Analüütikud usuvad, et järgmise viie aasta jooksul müügitulu Hiinast kahekordistub. Hetkel on Nike number üks kaubamärk suuremates linnades, kuid ettevõte on aktiivselt läbi oma edasimüüjate laienemas ka väiksematesse linnadesse. Hetkel on Hiina turul ruumi kasvada nii rahvusvahelistel ettevõtetel kui ka kohalikel firmadel, seega ei tohiks lähema viie aasta jooksul Nike`i positsiooni ka kohalikud konkurendid ohustada.
Yum (YUM)
Ka restoraniäris on Hiinas aset leidnud hoogne kasv. Ajavahemikus 2000-2008 on linlaste kogu toidueelarvest restoranis söömise osakaal kasvanud 14,7%-lt 20,6%-ni. Analüütikud usuvad, et väljas söömine muutub Hiinas aina populaarsemaks ning taaskord mõjutab kasvu urbaniseerumine ning sissetulekute kasv.
Sellest tulenevalt on Yum (YUM) üks neist firmadest, mis analüütikute arvates suudab Hiina majanduskasvust kasu saada, kuna juba viimased paarkümmend aastat on Yum Hiinas kanda kinnitanud ning tänaseks on firmal seal avatud 3500 restorani. Möödunud aastal tuli 31% kogukäibest Hiinast, kuid analüütikud prognoosivad, et viie aasta pärast hakkab üle poole ettevõtte müügitulust laekuma just Hiina turult. Firma plaanib lähitulevikus laiendada nii oma Pizza Hut kojutoomise teenust kui ka Chinese kiire teeninduse restoraniketti East Dawning.
Yum`i konkurentsieeliseks on kindlasti firma enda toidujaotussüsteem ja üks suurimaid kinnisvara- ja ehitusmeeskondi. Suurimaks ohuks võib pidada poliitilist riski erinevate kinnisvara puudutavate piirangute osas, mis võiks tõsiselt ohustada Yum`i laienemisplaane.
Procter&Gamble (PG)
Majapidamis- ja isiklike hügieenitarvete turul omab PG Hiinas 13%-st turuosa ja on kaheteistkümnest juhtivast tootekategooriast üheteistkümnega turuliider. Täna on Hiina PG suuruselt teine välisturg, kuid kogumüügist moodustab sealne turg ainult 6%, oluliselt vähem kui USA 39%. Analüütikud prognoosivad, et PG käive kasvab 2015. aastaks $5 miljardilt $8 miljardini, kasvatades turuosa 8%-ni. Firma on juba praegu investeerinud jõuliselt infrastruktuuri (jaotuskanalid) ning plaanib oma tootevalikut oluliselt laiendada just odavamas hinnaklassis, mis võimaldaks Hiina tarbijale pakkuda terviklikku tooteportfelli.
Olgu öeldud, et Hiinas seisab PG silmitsi ka tiheda konkurentsiga nii Colgate`i kui ka L`Oreali poolt, kuid arvestades turu kasvupotentsiaali peaks 2% turuosa haaramine olema ettevõttele jõukohane.
Yahoo (YHOO)
Interneti sektor on üks kiiremini kasvavaid sektoreid riigis üldse, näidates yoy üle 20%-st kasvu. Kasvu taga seisab Hiina elanike aina kasvav huvi interneti vastu, aga paraku põrkuvad välismaised Hiina interneti turule ihkajad mitmete takistuste vastu, kuna Hiina internetikasutajad on võrreldes arenenud riikide klientidega väga erinevad. Seetõttu on kohalikel ettevõtetel mitmeid konkurentsieeliseid eriti, mis puudutab internetipõhised otsingumootoreid, e-kaubandust ja reklaami.
Morgan Stanley analüütikute arvates tabas Yahoo teistest varem ära, et tavapärasel viisil Hiina turule ei pääse ja otsustas kasutada selleks teisi teid. Nimelt omab Yahoo 44% Alibaba Group`st ja 33% Alibaba.com`st, mis on Hiina internetituru liider. Yahoo´le kuulub 44% ka Alibaba teistest äridest muu hulgas ka Taobao ja Alipay, mis tegelevad e-kaubandusega. Nii Google kui eBay investeerisid agressiivselt Hiina turule, kuid mõlemad takerdusid keerulisse ärikeskkonda. Seetõttu on Yahoo juba saavutanud teiste ettevõtete ees olulise eelise, omades osalust kohalikus internetifirmas.
Marvell (MRVL)
Koos hoogsa interneti ja nutitelefonide pealetungiga on maruliselt kasvanud ka pooljuhtide turg. Lähtudes Gartneri poolt läbiviidud uuringutest, siis 2009. aastal tuli 40% kogu maailma ja 60% kogu Aasia pooljuhtide nõudlusest just Hiinast. Selles sektoris on liidripositsioonil välismaised ettevõtted, kuna kohalik tehnoloogia pole lihtsalt konkurentsivõimeline. Analüütikud usuvad, et käesoleval aastal võib Hiina tarbida üle 30 miljoni 3G terminali, kuna mobiilne internet on muutumas aina populaarsemaks.
Analüütikud näevad pooljuhtide suure nõudluse taustal soodsat positsiooni Marvellil, kuna möödunud aasta lõpus sai firma õiguse pakkuda 3G võrgu TD-SCDMA kiipe China Mobile`le, mis on maailma suurim mobiilioperaator ning tehing toob MRVL-le Hiina turult kaasa ilmselt vähemalt 20-30% käibetõusu. Analüütikud prognoosivad, et firma müüb vähemalt 10 miljonit TD-SCDMA kiipi sel aastal ja 16 miljonit järgmisel aastal. Lisaks eelpool nimetatud kiibile on MRVL- l ka Armada protsessor, mida hakatakse kasutama taskukohaste hindadega masstoodangusse minevates tahvelarvutites. Marvelli konkurendid on peamiselt kohalikud ettevõtted, millel on väga keeruline konkureerida MRVL-i laia tootevalikuga.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet