Reisibürood internetis - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Reisibürood internetis

Nelli Janson

12.04.2011 11:10

Maailmamajandus on vähemalt selleks korraks näinud ära oma halvimad ajad ja nüüd, mil tööpuudus hakkab tasapisi vähenema ning palgad  tõusma, raatsivad inimesed mõelda taas ka puhkuse ja reisimise peale.

Huvitava ja kõigile ootustele vastava reisi planeerimine on kahtlemata keeruline ja aeganõudev tegevus. Üheks võimalikuks lahenduseks on jätta reisipaketi kokkupanemine oma reisikorraldaja hooleks, aga siis tuleb kindlasti arvestada ka kõrgemate hindadega, kui aga on soov otsida ise endale meelepärane reis mõistliku eelarvega, tulevad appi erinevad internetis leitavad reisibürood.

Enamuse eluks vajaliku info võib leida tänapäeval internetist ja nii on ka reisibürood sinna kolinud, koondades oma veebilehtedele erinevate lennu –ja majutusettevõtete pakkumisi. Internetipõhine reisibüroo pakub klientidele mugava võimaluse broneerida kõik reisil vajaminevad teenused nagu öömaja ja transport ning seda kiirelt ja soodsalt.

Internetipõhised reisibürood võivad pakkuda huvitavaid võimalusi ka investoritele, sest mitmed neist kauplevad ka börsil. Kõige tuntum on ilmselt Priceline.com (PCLN), mis investoritele eriti viimased üheksateist kvartalit ainult puhast rõõmu pakkunud, kuna just nii pika perioodi vältel on ettevõte alati ületanud konsensuse ootusi.  PCLN aktsia on alates 2008. aasta lõpust tõusnud 900% ja kaupleb hetkel 500 USD kandis.

Nii võimas tõus teeb ilmselt ka kõige optimistlikuma investori veidi skeptiliseks, aga Goldman Sachsi analüütikud usuvad, et aktsial võiks veelgi tõusuruumi varuks olla. PCLN on alates 2006. aastast Euroopas kasvatanud internetis tehtud hotellibroneeringute segmendis  oma turuosa 10% pealt 50% peale. Analüütikute arvates on firmal edaspidi turuosa suurenemise arvelt raske kasvada ning see peaks 2011. aastal aeglustuma, küll aga ütleb Goldman Sachsi analüütik Ingrid Chung, keda peetakse antud sektori üheks hinnatuimaks analüütikuks, et kogu hotellibroneeringute turust ( nii internetis kui ka mujal tehtud broneeringud) on firmal ainult 16% ja pakub veel küllaga kasvuruumi. Kuigi PCLN-i internetipõhiste hotellibroneeringute turuosa Euroopas on juba suurem, kui Expedia (EXPE) oma USA-s, siis on analüütikud veendunud, et tarnijate puudus ning väike võimsus sillutab teed kõigile internetipõhistele reisibüroodele ka järgmisel aastal. Goldman Sachs kinnitab oma Osta soovitust koos 600 USD hinnasihiga.

Analüütikud hindavad Euroopa hotellibroneeringute turgu kaks korda suuremaks kui USA oma vastavalt 82 ja 40 miljardit USD, kusjuures internetis tehtavate broneeringute osakaal on USA-s 55% ja Euroopas ainult 34% ning sellest tulenevalt eeldavad analüütikud, et Euroopa pakub antud sektorile mitmeid võimalusi kasvuks samal ajal kui USA turg on jõudnud juba küpsusfaasi. Seetõttu usuvad analüütikud, et Expedia võib lähiajal turuosa kaotada, kuid uus broneerimissüsteem, mida firma hetkel arendamas on, võib ettevõtte jaoks positiivseid muudatusi tuua.

Hiljuti teatas Expedia, et ettevõtte kroonjuveeliks peetud TripAdvisor lööb EXPE-st lahku ning läheb iseseisvana börsile. Kuigi pole teada täpset põhjendust, miks firma poolitamise just nüüd otsustas ette võtta, siis ühe võimaliku põhjusena on välja pakutud ähvardav konkurents Google`i poolt ning eeldus, et spin-off võimaldab kahel juhtkonnal paremini keskenduda oma sihtgruppidele.

Investorid ei tohiks internetipõhiste reisibüroode puhul mingil juhul piirduda ainult Euroopa ja Põhja-Ameerikaga. Arenevad turud on selles sektoris märkimisväärse potentsiaaliga ja näiteks üheks huvipakkuvaks ettevõtteks võiks olla India päritolu MakeMyTrip (MMYT). Firma tuli alles hiljuti börsile ning on India suurim internetipõhine reisibüroo. Kahtlemata soosivad sealsed demograafilised näitajad ning ärikliima igati firma arengut ning näiteks kirjutab SeekingAlpha.com,  et 2025. aastaks prognoositakse Indias keskmise sissetuleku kolmekordistumist. Lisaks sellele on e-kommertsi osakaal Indias äärmiselt madal –ainult 7% versus USA 74%-ga. Sissetulekute suurenemine ning varases järgus e-kommertsi kasutus loob firmale kasvuks  lausa suurepärase pinnase.

Morgan Stanely analüütikud ütlevad, et kuigi MMYT on suutnud lennukipiletite segmendis haarata endale hea positsiooni, siis peaksid nad nüüd hakkama keskenduma rohkem hotellidele, kuna edu just selles segmendis otsustab mängu võitja. MMYT puhul arvavad analüütikud, et kui stabiilne kasv jätkub ja marginaalid paranevad, siis võib aktsia 12 kuu perspektiivis maksta ka 43 USD-i.

Kaufmani analüüsimaja alustas MMYT katmist veebruari lõpus Osta soovitusega ning samuti koos 43 USD hinnasihiga. Kaufmani analüütikute sõnul on MMYT näol tegemist kiiresti kasvava ettevõttega ning jõulist kasvu (40% y/y) oodatakse mitme aasta vältel. Nende sõnul on investorite mure madalate marginaalide pärast ületähtsustatud, kuna firma investeeris oma algusaastatel agressiivselt  broneerimisplatvormi ning teistesse tehnilistesse lahendustesse ning analüütikud usuvad, et pikemas perspektiivis peaksid ärikasumi marginaalid kasvama 30-35% kanti versus 12% ( 2010. aasta detsembri seisuga). Mis puudutab konkurentsi, siis analüütikute sõnul on MMYT-l teiste ees selged eelised, kuna firmal on väga tugev  kaubamärk, tunneb hästi kohalikku turgu ning head kontaktid edasimüüjatega.

Ilmselt on investorid tuttavad ka sellega, et legendaare investor Warren Buffett tunneb keskmisest suuremat huvi just India ettevõtete vastu ning teiste hulgas on Buffett positiivselt ära maininud ka MMYT-i.

Reisimine on inimeste hulgas üks populaarseimaid vaba aja veetmise vorme ning antud ärisegmendi puhul pole põhjust karta, et huvi selle hobi suhtes kunagi raugeks, sest peale kasvab aina uusi põlvkondi, kes kõik samuti soovivad maailma näha ning erinevate kultuuridega tutvuda. Investeerimise seisukohast tuleb meeles pidada, et tegemist on väga tsüklilise valdkonnaga, kus konkurents on tihe ja marginaalid üsna õhukesed. Priceline`i investorid võivad aga teile kinnitada, et hea konseptsiooniga firma puhul pole paremat kohta investeerimiseks kui internetipõhine reisibüroo. MMYT-l on kõik eeldused saada Aasia Priceline`ks ja väärib igal juhul investorite tähelepanu.

PCLN-iaktsiagraafik

MMYT-i  aktsiagraafik

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.


Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon