Dreamstime
Autode müüki peetakse mitmel pool üheks paremaks tarbijate ning majanduse olukorra hindamise mõõdikuks. Eelmisel nädalal avaldatud USA novembrikuu autode müük ületas mitmete analüütikute ootusi, mis annab alust arvata, et sealne majanduse taastumine on arvatust tugevam.
Novembris müüdi sesoonselt korrigeeritud ja aasta baasile viiduna 13.6 miljonit sõiduautot. 14 analüütiku keskmine prognoosi oli 13.4 miljoni sõiduautot. Tegu on suurima näitajaga alates 2009. aasta augustist, mil ameeriklased vahetasid oma vanad romud uute autode vastu valitsuse programmi raames, ning parima tulemusega käesoleval aastal. Novembris müüdi kokku ca 995 000 sõidukit, mida on 13.9% rohkem kui aasta tagasi. Muidugi tuleb arvestada, et novembris oli 25 müügipäeva ehk üks rohkem kui aastatagusel perioodil. Müügi kasv oli üsna laiapõhjaline – osteti hübriide, maastureid ja luksusautosid. Ka tootjate lõikes vaadatuna näitasid kasvu pea kõik suuremad valmistajad – ameeriklased, eurooplased ning ka Aasia tootjad.
Autode müügile annab tõuke kasvav tarbijausaldus, mis kasvas novembris viimase kaheksa aasta kiireimas tempos. Küsitlus näitas, et inimeste arv, kes järgneva kuue kuu jooksul plaanivad osta uue sõiduki, tõusis kõrgeimale tasemele alates aprillist. Seega ei ole autotootjad pidanud tegema erilisi allahindlusi, et nõudlust suurendada. Promotsioonikulud sõiduki kohta olid keskmiselt ca $2700 sõiduki kohta ehk $74 vähem kui aasta tagasi ning tootjatepoolsed toetused püsisid võrreldes aastagusega pea samal tasemel ehk $2605 sõiduki kohta. Lisaks tarbijausaldusele suurendab müüki ka sõiduautode keskmine vanus – tarbijad ei saa enam uue auto ostu edasi lükata. Fordi ökonomist Jenny Lin ütles 1. detsembril peetud konverentsil, et USAs kasutuses olevate sõiduautode vanus on tõusnud 10.6 aastani. Eelmisel aastal oli vastav näitaja 9 aastat ja kümme aastat tagasi 7.5 aastat. Muidugi võib eeldada, et ka autode ehituskvaliteet on paranenud. Ning viimasena võib ostuisu parandada allpool toodud kütusehinna langus.
Allikas: U.S. Energy Information Administration
Ameerika autotootjatest näitas suurimat kasvu Chrysler, kelle müük novembris võrreldes aastatagusega kasvas 44.5%. Hästi läksid müügiks ettevõtte Jeep brändi sõidukid, millede müük tõusis 50%. Fordi ja GM müük kerkis vastavalt 13% ja 7%. Väiksemate ja ökonoomsemate sõidukite müügiedu eest hoolitsesid Jaapani maavärinast toibuvad Aasia autotootjad. Toyota Priuste hübriidversioonide müük kasvas 49%. Uut Camry’t müüdi 23 440 ühikut, mis teeb sellest enimmüüdud mudeli Nissan Altima ja Ford Fusioni ees. Olgu öeldud, et Toyota kärpis eelmisel kuul allahindlusi 32%. Luksusbrändidest tõusis Daimleri müük 47% ja BMW müük 14.8%. Mõlemad Saksa autootjad võistlevad, et täita Toyota brändi Lexuse jäetud tühimikku, mille tingisid maavärinast põhjustatud tootmisprobleemid.
Allikas: Autodata
Aasia autotootjad on pärast 11. märtsi maavärinat korralikult taastumas. Toyota novembrikuu müük tõusis 6.7%, mis on esimene kuine tõus alates aprillist. Siiski on alates aasta algusest müük vähenenud 7.5%. Ettevõtte USA osakonna juht Bob Carter ütles, et autode valmistaja usub turuosa taastumisse järgmisel aastal. Toyota novembri turuosa oli 13.9% vs 14.8% aasta tagasi. Ka Kia ja Hyundai müük ületas ootusi, autotootjate müük kasvas vastavalt 39% ja 22%. Lisaks tõusis Mazda müük 20%. Ainsana 10ne suurema autotootja seast pidi müügi langust tunnistama Jaapani suuruselt kolmas autotootja Honda. Põhjuseks üleujutused Tais, mis seiskasid paljude tarnijate tehaste töö mitmeks nädalaks. Honda turuosa langes 10.3% pealt 8.4%-ni. Samas plaanitakse aasta lõpetada tugevalt, kuna tootmistegevus on taastumas ning müügile jõuab ka uus CR-V.
Allikas: Autodata
Ehk on Honda lootused uuele CR-V’le ka õigustatud, sest viimased arengud näitavad, et suuremad autod on ameeriklaste seas taas populaarsust kogumas. Bensiiniõgijatest maasturid (SUVd ja pickupid), mis Detroidi kolmele suurele tootjale majanduslanguse ajal peavalu valmistasid on taas turuosa hõivamas. 2009. aastal moodustas maasturite müük 47.3% müügist, 2010. aastal 50.2% ning käesoleval aastal on siiamaani 50.8% müüdud sõidukitest olnud maasturid. Analüütikute sõnul on maasturite müügi taastumist juba mõnda aega oodatud ning langenud kütusehinnad ja kasvanud tarbijausaldus võimaldavad sellel realiseeruda. Chrysleri, GMi ja Fordi maasturite müük kasvas novembris vastavalt 29%, 10% ja 26%. Ford ütles, et ootab järgmisel aastal nõudluse suurenemist, kuna vanad sõidukid vajavad väljavahetamist. Ettevõte kavatseb järgmise aasta esimeses kvartalis Põhja-Ameerika tootmist suurendada 3%, kusjuures rohkem kui kaks kolmandikku sellest läheb maasturite tootmismahtude kasvatamisele. Nõudluse suurenemise taga olid ka tootjapoolsed soodustused maasturitele, mis Morgan Stanley analüütikute hinnangul kasvasid 11.5%.
Allikas: Wall Street Journal
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet