Alibaba – maailma suurim internetikaubamaja - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Alibaba – maailma suurim internetikaubamaja

Kristiina Kirtsi

20.06.2014 12:38

Shutterstock

Alibaba Groupi internetikaubamajades, mis on ühtlasti ka Hiina suurimad, osteti eelmisel aastal kaupu rohkem kui Amazonis ja eBays kokku. Kuid see ei ole ainuke põhjus, miks Alibaba viimasel ajal palju kõneainet on tekitanud – ettevõttel on plaan lähiajal USAs aktsiate avalik esmapakkumine (IPO) teha. Lisaks sellele, et tegemist võib olla suurima tehnoloogiaettevõtte IPOga USAs, pakub see ka võimalust panustada suure kasvupotentsiaaliga Hiina internetimüügi turule.

Alibaba Group on 1999. aastal asutatud Hiina interneti jaemüüja, mis kolme erineva veebipoe kaudu on kindlustanud endale liiderpositsiooni rohkem kui miljardi elanikuga Hiina internetimüügi turul - hinnanguliselt kontrollib ettevõte läbi oma veebipoodide (Taobao Marketplace, Tmall ning Juhuasuan) 80% Hiina internetikaubanduse turust. Nimetatud kolm veebipoodi olid lõppenud majandusaastal ka ettevõtte peamiseks käibeallikaks (osakaal 82%), ülejäänud osa moodustasid Alibaba.com (Hiina suurim globaalne interneti hulgimüüja), 1688.com (Hiina hulgimüüja), AliExpress (globaalne jaemüüja) ning muu tegevus (muuhulgas pilveteenused). 2013. aastal tehti Alibaba e-poodides 12,7 miljardit tellimust, mille väärtus ulatus umbes 200 miljardi euroni (ehk rohkem kui Amazonis ja eBays kokku).

Sarnaselt oma USA konkurentidele viib Alibaba kokku kaupade müüjad ning ostjad (seda nii Hiinas kui mujal riikides), toimides platvormina kolmandatele osapoolte vahel (seega ettevõte ei puutu otseselt kokku kaupade müügi ega ladustamisega). Alloleval joonisel on toodud Alibaba ärimudel, kus on ära toodud kauba liikumine erinevate osapoolte vahel. Näiteks Hiinast pärit ostjad saavad oste sooritada kolmes kohas (Taobao Marketplace, Tmall ning Juhuasuan) ning teiste riikide kodanike jaoks on mõeldud AliExpress.

Allikas: SEC

Hiina ettevõtte kolme peamise ostukeskkonna (Taobao Marketplace, Tmall ning Juhuasuan) kaudu tegi selle aasta märtsis lõppenud 12-kuu jooksul oste 255 miljonit aktiivset kasutajat (vt allolev joonis) ehk umbes 40% Hiina internetikasutajate arvust. Pidevalt kasvab ka mobiiltelefonide osakaal ettevõtte e-poodide müügist - selle aasta märtsis kasvas nutitelefonidega tehtud ostude väärtus 27% peale müügist aastataguse 11% pealt. Kuigi nutitelefonide kasutajad kulutavad ettevõtte veebipoodides vähem, on Alibaba eesmärgiks suurendada jätkuvalt nende osakaalu käibest.

Allikas: SEC

Kuid kasvuruumi peaks Hiina internetiturul veel küllaga olema. Boston Consulting Groupi hinnangul kasvab 1,35 miljardi elanikuga Hiina internetikasutajate arv 730 miljoni inimeseni järgmise kahe aasta jooksul. Hetkel on Hiina oma 618 miljoni internetikasutajaga juba maailma suurim. Eelmisel aastal tegi Hiinas internetipoodidest oste 302 miljonit inimest (internetimüük moodustab 8% kogu Hiina jaemüügist ning iResearchi hinnangul kasvab see 27% aastas perioodil 2013-2016). Mobiilset internetti kasutab Hiinas 500 miljonit inimest, mida on samuti rohkem kui üheski teises riigis. Hiina e-kaubanduse kasvu peaks tulevikus toetama nii mobiiltelefone kasutavate inimeste arvu kui ka internetikasutajate arvu kasv. Lisaks aitab turu kasvule kaasa ka logistika infrastruktuuri paranemine.

Kiire kasutajate arvu kasv väljendub ka finantstulemustes- selle aasta märtsis lõppenud majandusaastal kasvas Alibaba Groupi käive 52% võrreldes aastatagusega, ulatudes 52,5 miljardi jüaanini (6,2 miljardit eurot). Märkusena, Alibaba peamiseks käibeallikaks on reklaamitulu kaupmeestelt ja erinevad maksud kaupmeestele (näiteks tasu ostu-müügi tehingutelt ning liikmemaks). Ettevõtte puhaskasum samal ajal peaaegu kolmekordistus, kasvades 23,4 miljardi jüaanini (2,7 miljardit eurot) aastataguse 8,6 miljardi pealt (vt allolevat joonist).

Allikas: SEC

Suurematest aktsionäridest omab Alibabas 22,6% osalust USA tehnoloogiaettevõte Yahoo ning 34,4% Jaapani telekomiettevõte SoftBank. Suurimate aktsionäride hulka kuulub veel ka ettevõtte asutaja Jack Ma 8,9% suuruse osalusega.

Alibaba Groupi aktsiate esmapakkumine võib USAs kõige varem toimuda selle aasta 8. augustil, kuid erinevatel ettevõttest mitte sõltuvatel põhjustel võib see lükkuda ka septembrisse. Analüütikute hinnangul võib Alibaba väärtus jääda 150-200 miljardi USA dollari vahele ning IPOga võidakse kaasata kuni 20 miljardit dollarit. Alibabast võib saada nii suurim USAs toimunud Hiina ettevõtte IPO ajaloos kui ka suurima tehnoloogiaettevõtte IPO USAs. Alibaba ise on IPO avalduses oma väärtuseks hinnanud 97-121 miljardit dollarit (ehk 41-51 dollarit aktsia kohta), mis teeks hinna-kasumi suhtarvuks maksimaalselt 32.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon