Apple – kõige suurema kvartalikasumiga firma - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Apple – kõige suurema kvartalikasumiga firma

Vallo Lees

04.02.2015 09:54

Shutterstock

Varasemalt oleme kirjutanud, et Apple’i kvartaalsed rekordid on investorite silmis saanud normaalsuseks ning enam nendele tähelepanu eriti ei pööratagi. Eelmisel nädalal avalikustas ettevõte oma kõige magusama, jõulumüüki sisaldanud kvartali tulemused ning vähe sellest, et purustati taaskord kõik ettevõttesisesed müügitulemused, püstitati ka rekordite rekord, sest tegu oli kõige suurema kolme kuulise kasumiga börsiettevõtete ajaloos.

Apple’i majandusaasta esimese kvartali puhaskasumiks kujunes $18 miljardit, mis ületas ettevõtte eelmist rekordit $5 miljardiga. Aktsiapõhiseks tõlgituna tähendas see $3,06, mis on 48% kõrgem kui möödunud aastal samal ajal. Müügitulud ulatusid $74,6 miljardini, $17 miljardit ehk 30% rohkem kui aasta tagasi. Rahavood äritegevusest ulatusid $33,7 miljardini ning ilmselt ei tasu mainidagi, et tegu on uue rekordiga Apple’i jaoks.

Mainitud näitajate kasvutempod on seda hämmastavamad, et 2013. aastal langes ettevõtte müügitulude kasvutempo allapoole 20% taset ning hakkas üha enam näitama ühekohalist kasvunumbrit. Ka aktsiapõhine puhaskasumi kasv näitas aeglustumise ja isegi langemise märke. Seega näis, et tormilised kasvuaastad on ettevõtte jaoks möödanik. Seda mitte põhjusel, et Apple’i tooted ei müünud enam nii hästi, hoopis vastupidi, endiselt müüdi rohkem tooteid kui iial varem, kuid tulenevalt niigi kõrgest võrdlusbaasist ei suudetud näidata protsentuaalselt enam nii suurt kasvu. Tegu on ettevõtete puhul täiesti tavapärase stsenaariumiga, mis on tuntud kui suurte numbrite seadus finantsmaailmas, kus perioodil, kus toode alles on jõudmas massidesse, kasvab ettevõte kiiresti, kuid kui toode on juba massidesse jõudnud muutub võrreldav väärtus suureks, samas kui uusi potentsiaalseid tarbijaid jääb vähemaks ehk samasugust suhtelist kasvu näidata muutub üha raskemaks. See paneb möödunud kvartali kasvutempod hoopis teise valgusesse, sest nii suure ettevõtte kohta nagu Apple näidata selliseid kasvumäärasid on väga võimas tulemus.

Iseenesest, kui vaadata ühikute müügi põhiselt, siis Apple’il kasvuruumi justkui oleks. Strategy Analytics hinnangul müüdi lõppenud aasta oktoober-detsember kvartalis 380 miljonit nutitelefoni. Apple iPhone’ide müük ulatus 74,5 miljoni ühikuni ehk 23,5 mln ühikut rohkem kui aasta tagasi. See teeks Apple’i turuosa suuruseks ligi 20%. Seega kasvuruumi justkui oleks, kuid asi on selles, Apple pole kunagi eesmärgiks seadnud turuosa hõivamist. Seetõttu ei ole asutud ka konkurentidega hinnasõtta, mis Apple’i investorite jaoks on kindlasti hea uudis, sest ükski teistest tootjatest ei suuda telefoni müüa nii kasumlikult kui seda teeb Apple.  Ettevõtte brutomarginaal oli 40% vs 38% aasta tagasi. Märkusena siinkohal võib öelda, et Strategy Analytics hinnangul müüs pikka aega nutitelefonide turul liidripositsiooni hoidnud Samsung sama palju nutitelefone kui Apple.

Allikas: Apple

Teistest toodetest hiilgas positiivselt Mac arvutite müük, mis kerkis aastatagusega võrreldes 14%, samas kui IDC hinnangul langes arvutite turul müük tervikuna 3%. iPadi müük langes aga ajaloo kiireimas tempos, kui möödunud kvartalis müüdud 21,4 mln ühikut tähendas ca 18% suurust langust aastataguse perioodiga võrreldes. Samas oli Apple’i tegevjuht Tim Cook iPadide osas endiselt väga optimistlik, öeldes, et kliendid näivad olevat iPadidega väga rahul ning palju leidub veel esmaostjaid. Samas tõdes ta, et ilmselt söövad tahvelarvutite müüki ühelt poolt Mac arvutid ja teiselt poolt iPhone. Samuti arvas Cook, et tahvelarvutite puhul on tarbijate uuendustsükkel pikem kui nutitelefonide puhul ehk iga aasta uut tahvelarvutit pigem ei osteta. Ühe olulise verstapostina müüdi 22. novembril miljardis iOS operatsioonisüsteemil töötav seade.

Allikas: Apple

Silmapaistev oli ka Hiina regiooni müük, mis tõusis 70%. Ilmselt on siin suuresti abiks olnud koostööleping Hiina suurima mobiilsideoperaatori China Mobile’iga. Hiina on ilmselt seetõttu ka edasise kasvu saavutamise jaoks võtmetähtsusega. Möödunud kvartalil möödus Apple ka kohalikust turuliidrist Xiamoist, olles alles 2013. aasta oktoobris müügi poolest kuuendal kohal. Alljärgnevalt on toodud ka regioonide ajaloolised kasvutempod.

Allikas: Apple

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon