Shutterstock
Ehkki IMAXi müügitulu ja kasumi kasv on viimasel paaril aastal kokku kuivanud, näitab aktsia möödunud viie kuu 30% tõus, et investorid on pilgud pööranud juba sellesse aastasse, mil lootustandev filmivalik peaks nii lühi- kui pikaajalist kasvuväljavaadet tõstma.
Värsket entusiasmi aitasid süstida 19. veebruaril avaldatud neljanda kvartali majandustulemused. Antud perioodi müügitulu küll kahanes 2013.a sama perioodiga võrreldes -2,5% 102,4 miljoni dollarini ning selle pealt teeniti 0,34 dollarit kohandatud aktsiakasumit ehk 10 senti vähem kui 2013.a Q4, kuid mõlemad numbrid osutusid kardetust paremaks, kui analüütikud ootasid müügituluks 95,3 miljonit dollarit ja aktsiakasumiks 0,30 dollarit.
Kogu majandusaasta käive paranes 0,9% võrra 290,5 miljoni dollarini ning aktsiakasum ilma erakorraliste kuludeta alanes 0,75 dollarini (aasta varem 0,81 USD). Arvestades seda, et kogu Põhja-Ameerika kinotööstuse piletitulu kahanes 2014.a -5% ning külastajate arv kukkus madalaimale tasemele alates 1995.a, olid investorid selgelt valmistunud hullemaks.
Allikas: IMAX
IMAX teenib oma müügitulu peamiselt neljal viisil. Esiteks müüakse tellijatele IMAX kinosüsteeme, mis mullu moodustas ligikaudu 30% käibest. Nende süsteemide regulaarne hooldus toob sisse 12% aastasest müügitulust. Lisaks on IMAXiga võimalik saavutada kokkulepe, mille raames paigaldab firma omal kulul süsteemi (või jagatakse kinooperaatoriga kulusid), ent seejärel jääb IMAXile õigus teenida osa kinolinale jõudvate filmide piletitulust. Antud segment tõi mullu sisse ligi 24% käibest. Suurima osakaalu moodustavad filmidega seotud tulud (IMAX filmide tootmine, konverteerimine, levitamine).
Järgneval joonisel on hästi näha, et kui IMAX süsteemide müügist ja filmide tootmisest saadud müügitulu on viimasel kolmel aastal püsinud suhteliselt stabiilsena, siis järjepidevas kasvus on olnud jagatud kassatulu ning samuti ka hooldustulu. Võti peitub seega kinovõrgustiku laienemises. Mida suuremaks IMAX paisub, seda atraktiivsema kuju ärimudel võtab, sest stabiilsema kulubaasi juures muutub taasesineva müügitulu osakaal suuremaks.
Allikas: IMAX
Kui 2007.a oli maailmas 159 IMAX kommertskino, siis pelgalt eelmise aasta jooksul lisandus neid 24s riigis juurde 121, mis tõstis globaalse jalajälje 809 kinoni. Domineeriv osa asub Ühendriikides (2014.a lõpu seisuga 40,7%), kuid kasv tuleb peamiselt Hiinast, kus mõne aastaga on võrgustik mitmekordistunud 215 kinoni.
Allikas: IMAX
Kuna filmi piletitulu kujuneb tihti IMAX ekraani kohta kõrgemaks kui tavaliste ekraanide puhul, on see köitnud kinooperaatorite huvi ning aidanud toita brändi tormilist kasvu, mis niipea veel ei rauge. Tellimusteraamatu kohaselt ootas eelmise aasta lõpu seisuga ees 397 IMAX süsteemi müügi ja uuendamise tellimust. Võrreldes 2013.a 31.detsembri lõpu seisuga püsis maht sisuliselt muutumatuna, sest uued tellimused katsid realiseeritud mahu. Juhul kui ükski tellija enam IMAXi uksele ei koputa (mis on äärmiselt ebatõenäoline), kuluks firmal tellimusteraamatu realiseerimiseks mulluse tempo juures ligi kolm aastat.
Allikas: IMAX
IMAXi edu on paratamatult seotud Hollywoodi tsüklitega, mis pärast eelmise aasta nõrgemat episoodi paistab tänavu jälle helgemas valguses. Kõrgeimad ootused on seatud üle kümne aasta pikkuse pausi järel kinolinale naasvale Star Warsile, mis võib potentsiaalselt minna ründama „Avatari“ rekordilist 2,8 miljardi dollari suurust kassatulu saaki 2010.a. Samuti mahub nimekirja järg Marveli „Tasujatele“, kinoajaloo kolmandaks kõige suurema piletituluga filmile. „Kiired ja vihased 7“, „Jurasssic World“, „Terminaator: Genisys“ ja „Näljamängude“ viimane osa on veel mõned mainimist väärt nimed selleks aastaks.
Suurema kassahiti potentsiaaliga filmid on suuresti selged ning just nendele keskendub IMAX ka oma turunduseelarves, kuid kogu aasta nimekiri kujuneb praegusest märksa pikemaks, sest ettevõte jätkab tootjatega läbirääkimisi ning jääb üsna paindlikuks, et tuua filme ekraanile sõltuvalt rahva nõudlusest. IMAX ise usub, et hetkel fikseeritud 26 teosele lisandub juurde vähemalt 12 filmi, mis tõstaks koguarvu samale tasemele võrreldes 2014.a.
2015.a IMAX filmide nimekiri veebruari keskpaiga seisuga:
- Taken 3: The IMAX Experience (20th Century Fox, 2015.a jaanuar, valitud rahvusvahelistel turgudel);
- American Sniper: The IMAX Experience (Warner Bros. Pictures, 2015.a jaanuar);
- Game of Thrones: The IMAX Experience (Season 4, Episodes 9 and 10)(Warner Bros. Pictures, 2015.a jaanuar, ainult Ühendriikides);
- Kingsman: The Secret Service: The IMAX Experience (20th Century Fox, 2015.a jaanuar, ainult rahvusvahelistel turgudel);
- Seventh Son: An IMAX 3D Experience (Universal Studios, 2015.a jaanuar);
- Jupiter Ascending: An IMAX 3D Experience (Warner Bros. Pictures, 2015.a veebruar);
- Fifty Shades of Grey: The IMAX Experience (Universal Studios, 2015.a veebruar, ainult Ühendriikides);
- Wolf Totem: The IMAX Experience (China Film Group, 2015.a veebruar, ainult Hiinas);
- Dragon Blade: An IMAX 3D Experience (Shanghai Film Group, 2015.a veebruar, ainult Hiinas);
- Focus: The IMAX Experience (Warner Bros. Pictures, 2015.a veebruar);
- Chappie: The IMAX Experience (Sony Pictures Entertainment, 2015.a märts);
- Cinderella: The IMAX Experience (Walt Disney Studios, 2015.a märts);
- The Divergent Series: Insurgent: An IMAX 3D Experience (Summit Entertainment, 2015.a märts);
- Furious 7: The IMAX Experience (Universal Studios, 2015.a aprill);
- Dragon Ball Z: Revival of 'F': An IMAX 3D Experience (Toei Animation, 2015.a aprill, ainult Jaapanis);
- The Avengers: Age of Ultron: An IMAX 3D Experience (Walt Disney Studios, 2015.a mai);
- Tomorrowland: The IMAX Experience (Walt Disney Studios, 2015.a mai);
- Jurassic World: An IMAX 3D Experience (Universal Studios, 2015.a juuni);
- Terminator Genisys: The IMAX Experience (Paramount Pictures, 2015.a juuli);
- Mission: Impossible 5: The IMAX Experience (Paramount Pictures, 2015.a juuli);
- Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend: The IMAX Experience (China Film Group, 2015.a august, valitud turgudel);
- Everest: An IMAX 3D Experience (Universal Studios, 2015.a september);
- The Walk: The IMAX Experience (Sony Pictures Entertainment, 2015.a oktoober);
- Crimson Peak: The IMAX Experience (Universal Studios, 2015.a oktoober);
- The Hunger Games: Mockingjay Part 2: An IMAX 3D Experience (Lionsgate, 2015.a november);
- Star Wars: The Force Awakens: An IMAX 3D Experience (Walt Disney Studios, 2015.a detsember).
Kokkuvõttes osutus eelmine aasta IMAXi jaoks tugevaks laienemise kohalt, samas oli võrdlus keerulisem nõrgema filmiaasta tõttu. Sarnases taktis eelmise aastaga kavatsetakse kasvatada kinovõrgustikku ka tänavu, kuid filmivalik peaks mõjuma müügitulule ja kasumile märksa soodsama taganttuulena, seda kahel tasandil: esiteks otsese kassatulu näol ja teiseks potentsiaalselt stimuleerides ka klientide huvi installeerida rohkem IMAXi kinosüsteeme.
2015.a filmivalik pole kindlasti ainuke põhjus, mis muudab IMAXi põnevaks, vaid moodustab ühe osa suuremast pildist, kus brändi tuntus on aastate jooksul tõusnud mitte ainult kinokülastajate silmis, vaid ka filmitootjate seas (IMAXi kaamerate kasutamine, filmide või teleseriaalide IMAXi eriseansid). Ka investorid on sellele jälile saanud, makstes aktsia eest 33 korda selle aasta oodatavat kasumit. Kahtlemata on osa paljulubavast aastast juba aktsiahinda sisse arvestatud, küsimus on selles, kas üllatuseks on veel ruumi jäänud.
IMAXi aktsia hind
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet