Ferrari.com
Ilmselt tunnevad seda autot kõik, ka need, keda automaailm eriti ei huvita ning pinget ei tekita. Auto, millest juttu tuleb, on mõnes mõttes erakordne. See on maailma kuulsaim sportautode tootja ning ka läbi aegade edukaima vormel-1 võistkonna omanik. Arvan, et lugeja juba aimab, millisest autost käib jutt, kuid annan siiski veel ühe vihje – auto tunnusvärv on punane.
Viimastel kuudel ning eriti nädalatel on Ferrari tekitanud meedias väga palju kõneainet. Põhjuseks ei ole uue mudeli müügile jõudmine, vaid Ferrari aktsiate esmane avalik pakkumine (IPO) New Yorgi börsil (NYSE). Ferrari juhtkond otsustas 21. oktoobril müüa avalikul pakkumisel 17,2 miljonit autotootja aktsiat ehk 10% ettevõttest 52 dollariga aktsia kohta (hinnavahemikuks oli 48-52 dollarit). Luksusautode tootja turuväärtus ulatub aktsiaemissioonil umbes 10 miljardi dollarini ning börsisümboliks saab olema RACE (ingl. k võidusõit). Kuid mis võiks olla nimetatud tehingu eesmärgiks?
Mõni aasta tagasi, kui Ferrari president oli Luca di Montezemolo, oli börsile minek ainult unenägu, millel oli väga vähe võimalusi reaalsuseks saada. Kuid 2014. aastal pani Luca ameti maha ning Fiat Chrysler Automobiles’i (Ferrari emafirma) uueks presidendiks sai Sergio Marchionne. Olles president kõigest aasta, jõudis ta teha suuri muutusi, mille tagajärjel Ferrari aktsiad ka 21. oktoobril turule jõuavad. Põhjus, miks Luca di Montezemolole ei meeldinud mõte Ferrarist kui avalikult kaubeldavast firmast, oli selle eksklusiivsuses. Eksklusiivsus oli ka see, mis kliente ligi tõmbas ning iga aasta uut autot ootama sundis. Ferrari reegel oli toota maksimaalselt ~7000 autot aastas, vaatamata isegi sellele, et nõudlus auto vastu oli märgatavalt suurem. Uue presidendi tulekuga on peagi ka 7000 auto reegel rikutud – Sergio plaan on lähitulevikus müüa 10 000 autot aastas.
Allolevast tabelist on näha Ferrari müüdud autode arvu alates 1997. aastast.
Joonis 1. Müüdud Ferraride arv aastate lõikes
Allikas: Wikipedia
Kuigi Sergio plaan on Ferrarisid n-ö „üle toota“, leidis praegune president antud probleemile kiiresti ka lahenduse. Tema ettepanekuks on laieneda Aasia turgudele, eesotsas Hiinasse. Lahendus on lihtne, kuid samas tõhus, kuna laienedes Aasiasse, jääb Ferrari eksklusiivsus Euroopa ja USA turul alles. Mõistmatuks jääb siiski taoliste muudatuste põhjus, kuna vaadates Ferrari eelmiste aastate müüginumbreid, mida saavutatakse kõigest ~7000 auto müügiga aastas, ei ole aktsiate pakkumisel ega ka autode lisatootmisel erilist põhjust.
Joonis 2. Ferrari viimase 4 aasta müügitulu muutus.
Allikas: Majandusaruannete põhjal autori poolt koostatud
Ka kasuminäitaja on Ferrari puhul olnud viimased neli aastat kasvutrendis, kui lähiaastatel oodatakse 300 miljoni euro piiri ületamist.
Joonis 3.Ferrari viimase 4 aasta kasumi muutus.
Allikas: Majandusaruannete põhjal autori poolt koostatud
Muutuste põhjus
Ferrari lisaraha teenimise põhjused peituvad Fiat Chrysleri kontserni kuuluvate Jeep, Alfa Romeo ja Maserati taga. Itaalia autotootja Fiat ning selle juhi Sergio Marchionne’i strateegilise plaani üheks osaks on Ferrari aktsiate avalikust müügist saadud 0,9mld dollarit investeerida gruppi kuuluvate brändide Jeep, Alfa Romeo ja Maserati arendamiseks. Lisainvesteeringuid vajab eriti Alfa Romeo – autotootja, mis lahkus 20 aastat tagasi vähese nõudluse tõttu USA turult, kuid soovib sinna tagasi minna ning saadud investeeringutest oleks antud olukorras väga palju kasu.
Spekuleeritud on ka selle üle, kas Ferrari börsile minek osutub edukaks või kukub läbi. Suurem osa potentsiaalsetest investoritest ennustab siiski edu. Edu kindlust kinnitab see, et Ferrari tegevjuht Sergio Marchionne on pikka aega nõudnud, et brändi peaks klassifitseerima luksuskaupade tootjaks nagu Prada või Hermes International SCA, mitte tavaliseks autotootjaks. Nimelt on luksukaupade müüjate aktsiad börsil palju väärtuslikumad kui keskmise autotootja aktsiad. Kindlust annab juurde ka see, et varasemalt on luksukaupade tootjatel börsil suhteliselt hästi läinud. Näitena võib tuua Hermesi, mille aktsia viimase viie aasta keskmiseks tootluseks on olnud 15%.
Piero Lardi Ferrari liitub miljardäride klubiga
Ferrari IPO on tõstnud rambivalgusesse ka firma asutaja Enzo Ferrari poja ning Ferrari asejuhi Piero Ferrari. Pierole kuulub 10% aktsiatest ning aktsiate avalikus esmaemissioonis kujunenud hind aitas tema vara väärtust kergitada Forbesi andmetel üle 1,3 miljardi dollarini.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet