Börsile suunduv Madara Cosmetics pakub puhast ilu - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Börsile suunduv Madara Cosmetics pakub puhast ilu

LHV ajakiri Investeeri

25.09.2017 11:49

Madara Cosmetics

Läti kosmeetikafirma Madara Cosmetics on juba üle kümne aasta tootnud ökomärgiga kosmeetikat. Kiiresti kasvanud ettevõte kutsub tänavu sügisel börsidebüüdi käigus kõiki kliente ja inves­toreid osalust omandama ning kasvust osa saama.

Madaral on Lätis mitu tähendust. See on levinud naisenimi, aga ka metsik lill, mis kasvab aasadel.

Madara Cosmetics sai alguse kirglikest Läti ettevõtjatest, kes võtsid sihiks jagada oma teadmisi loodusliku nahahoolduse kasulikkusest laiema publikuga. Sellest ajast on Lätis asutatud ettevõttest saanud üks tuntumaid naturaalkosmeetikabrän­de kogu Euroopas, kelle müügitulu välis­turgudel ületab kaugelt kodumaiseid käi­benumbreid.

Ettevõttele on loodud tugev vundament, kontrollides ja korraldades majasiseselt tootmisprotsessi kolme peamist võtmetegevust, milleks on tooteretseptide välja­töötamine, toodete turundamine ning hoolikas kvaliteedikontroll, mis on võima­lik tänu uusimatele tehnoloogiatele, mida toodete valmistamisel kasutatakse.

Uhiuus tootmishoone

Alates 2016. aastast asub ettevõte uhiuues tootmishoones Riia piiril Marupe asulas. Ettevõtte olulisust näitab ka see, et avamisel oli kohal Läti president Rai­monds Vējonis.

Tootmishoone fuajees asub Madara toodete pood, kus on näha kogu valik. „Hetkel on tooteid 60 ringis, aga nende arvu võib kasvatada ka sajani,” räägib et­tevõtte tegevjuht Uldis Iltners. „Rohkem pole kindlasti mõtet, sest kaupluste riiuli­pinnad on ju piiratud.” Igal aastal tuleb juurde mõni uus toode, aga on ka neid, mille tootmine lõpetatakse.

Kosmeetikaturg on Uldise sõnul vägagi dünaamiline ja sellega on arvestatud ka tootmises, mis on tehtud hästi mobiil­seks. Seadmed võimaldavad valmistada alates 50-kilogrammisest partiist kuni mitmetonniseni, alates vananemisvastasest kreemidest kuni vedelseepide­ni. Ainult tükiseepe toodetakse eraldi.

„Poole kuuga võib nõudlus kardinaal­selt muutuda,” räägib Uldis. Hästi paind­lik on ka pakkimis- ja täitmisliin. Siingi saab teha erineva suuruse ja kujuga pudeleid. Liini võimsus on 30 pudelit minu­tis.

Tootmishoones asub ka väike labor, kus töötavad farmakoloog ja lõhnaspetsialist. Põhjalikumad teadustööd ja retseptid töötatakse välja koostöös Läti ülikooli teadlastega.

Ettevõttel on hetkel kaks brändi – li­saks Madarale ka laiematele massidele suunatud ja odavam Mossa. „Madara on rohkem arenenud, moodsam ja kõrgema hinnaklassiga bränd. Sihtrühm on kitsa­mini määratletud. Mossa näokreem on sobilik kõigile, aga Madara oma on spet­siifilisem, sõltuvalt nahatüübist või isegi probleemist,” selgitab Uldis.

Meestesarja pole veel välja töötatud. „Pole jõudnud, me oleme nii noor ettevõ­te,” sõnab Uldis. Ka pole meeste segment veel nii suur, kuid see kasvab väga kiires­ti. Kuigi meeste nahk on natukene pak­sem, pole nii suurt vahet, et naistele mõeldud tooted meestele ei sobi. Küsi­mus on ainult lõhnas. „Kasutada võib meie praeguseid tooteid, seal on ainult looduslikud lõhnad,” soovitab Uldis.

Miks öko?

„Tegime selle otsuse kohe alguses ära ja pole kahetsenud. See on osa meie väärtu­sest,” sõnab Uldis. Sellega kaasnevad ka päris suured kulud. Kuna seadused ei sätesta kosmeetikas, mis on looduslik ja mis on öko, külastavad kaks korda aastas ettevõtet Prantsusmaalt pärit audiitorid, kes uurivad põhjalikult nii tooteid kui ka ettevõtte raamatupidamist. Iga koostisai­ne puhul tuleb selgitada, kust see on tulnud, ja tõestada, et see on öko.

Ökomärk ise maksab 20 000 eurot aas­tas ning ökoloogiliselt puhtad koostisai­ned on kallimad kui sünteetilised. Samas saavad kliendid 100 protsenti usaldada, et kasutatud pole sünteetilisi aineid.

Oskus juba 11 aastat ökoloogiliselt puh­talt toota on Madara vabrikule toonud tööd ka allhanke näol. Umbes kümnendik tootmismahust kuulub teistele ettevõtete­le. Tellijaid on näiteks Skandinaaviast.

Kiiresti kasvav ettevõte

Ettevõte on kasvanud tempos keskeltläbi 30 protsenti aastas. Läinud aastal oli kasv 39 protsenti ja tänavu liigutakse kursil 36–37 protsenti. Aga kasv vajab raha. Lisakapitali kaasamiseks on Madara alustanud juriidiliste protseduuridega, mis on vajalikud ettevõtte registreerimi­seks Nasdaq Riia börsil.

Börsiettevõtteks olemisega kaasnevad täiendavad nõuded ja kohustused. See aga lisab ettevõtte tegevusse läbipaistvust ning võimaldab seeläbi kasvatada klienti­de ja investorite usaldust. Paljude investo­rite jaoks võib käesolev investeerimisvõi­malus olla elu esimene aktsiatehing. Kui esmapilgul võib idee finantsinstrumenti investeerimisest tunduda segadust teki­tav ja arusaamatu, siis tegelikkuses on pangakonto olemasolu korral juba 90 protsenti vajalikest eeldustest täidetud.

Investoriteks on oodatud eeskätt jae- ja erainvestorid. „Ootame niipalju väikseid investoreid kui võimalik. Eestist võiks tulla neid tuhatkond,” räägib Uldis. Väga on oodatud kõik kliendid, et pakkuda nei­le sügavamat koostööd Madaraga.

Uldise sõnul saavad aktsionärid mit­meid eeliseid. Näiteks hakatakse neile te­gema sooduspakkumisi, lisaks võivad tekkida boonused või võimalus osaleda tulevikutoodete testimisel. „Oleme Balti­kumis üks esimesi kui mitte esimene börsiettevõte, kes loob aktsionäridele hü­vedeprogrammi,” lisab ta. Juba aastaid on ettevõtte dividendipoliitika maksta kuni 20 protsenti kasumist aktsionäride­le ja see peaks niiviisi ka jätkuma.

Börsil kogutud rahaga on plaanis kes­kenduda eelkõige e-kaubandusvõrgu laiendamisele, seda nii olemasolevatel kui ka uutel turgudel.

E-kaubandus loob uusi võimalusi

E-kaubandus kasvab rahvusvaheliselt väga kiiresti. Kui tavaline kaubanduse kasv on paar-kolm protsenti aastas, siis e-kaubanduse kasv on kindlasti kaheko­haline. „Sellest võib saada tulevikus meie põhikanal,” sõnab Uldis. „Kindlasti paigutame börsil kogutud raha ka sinna.”

Aga e-kanalid ei taga müüki iseene­sest. Bränd tuleb tuntuks teha ja ka tava­lised poed ei kao kuhugi. „Tavapoodide ja e-kanalite vahel peab osavalt kombineeri­ma,” räägib Uldis.

Juba praegu tegutseb ettevõte rohkem kui 20 riigis. Läti on küll Madara kodu­turuks, aga Soome on juba kasvanud suuremaks. Eestisse tuldi kolm aastat tagasi ja siinne turg on veel väga väike. „Aga ma olen kindel, et Eestist saab üks meie suuremaid eksporditurge,” sõnab Uldis. Juba praegu on tooted müügil nii Stockmannis kui ka Kaubamajas ja selle tütarettevõtte I.L.U. poodides. „Peame oma brändi tegema veel tuntumaks,” lisab Uldis.

Kosmeetikaturg on äärmiselt konku­rentsitihe. Poodide riiulitel on tuhandeid tooteid sadadelt tootjatelt. Kõik samal hinnatasemel müüjad on omavahel kõige otsesemad konkurendid. „Kujutle, kui sa tahad osta näokreemi, siis milline on sinu ees olev valik,” sõnab Uldis.

Kokku töötab Madara ettevõttes üle 90 töötaja, neist 70 vabrikumajas, ülejäänud aga Riia linnas asuvates brändipoodides.

Kas ka Tallinnasse võib brändipood tulla? „Kes teab, miks mitte, kui leiame asukoha. Hetkel pole see siiski päevakor­ral,” ütleb Uldis.

Tiit Efert

KOMMENTAARID

Looduslik ja tõhus

Madara tooted on Eesti tu­rul olnud juba pikka aega ja nende kvaliteet on meie tarbijatele teada-tuntud. Ettevõte on alati lähtunud vääramatust põhimõttest olla võimalikult looduslik ja tõhus. Tihti olen sattunud kokku ka arvamusega, et bränd ongi Eestis loodud.

Sarja suur eelis teiste sar­naste ees on aga värskelt avatud tehas Lätis, mis on selle regiooni ainukene ökosertifikaadiga tehas. Madara on alati olnud väga nooruslik ja innovaatiline sari, hoides teravat pilku uutel trendidel, tehes uuen­dusi, kus vaja ja millal vaja, ning investeerides pidevas­se arendustöösse toomaks turule veelgi efektiivsemaid looduskosmeetikatooteid.

Reelika Kalmet
OÜ Natcos Nordic müügi- ja turundusjuht

Koostöö teadlastega

Selleks et muuta oma tea­dus- ja arendustegevus tõ­husamaks ning aidata turu­le tuua tõhusaid tooteid, on Madara teinud Läti ülikooli­ga koostööd rohkem kui kaheksa aastat. Algusest peale on ettevõte võtnud nii tootearendust kui ka efek­tiivsuse testimist väga tõsi­selt. Tänaseks on selgelt näha, et see on ära tasu­nud ning tulemuseks on suurepärased tooted ning klientide lojaalsus ja kõrge rahulolu. Minu kui teadlase ja rakubioloogi koostöö Madaraga hõlmab pidevaid fütokeemilisi uuringuid ja uute looduslike koostisosa­de efektiivsuse testimist. Testid, mida me Madara toodete jaoks läbi viime, hõlmavad näiteks naha va­nanemist ja valgendamist, võitlust kuperoosa vastu ning põletikuvastasust. Kõrge standardiga testimi­ne tagab selle, et aktiivsed koostisosad töötatakse väl­ja täpselt ja konkreetse tar­bija vajadusi silmas pida­des.

Anna Ramata-Stunda
MSc bioloogias

Öko on argument

Ökomärk on teadlikule tar­bijale kindlasti argumendiks – see annab kindluse, et toote koostisained on natu­raalsed, hoolikalt valitud ja testitud. Looduslikel ja or­gaanilistel toodetel on I.L.U. poodides oma kindel tarbi­jaskond ja trend on kasvav. Eelistatakse järjest rohkem puhtaid tooteid. Võib öelda, et Eestist pärit looduskos­meetika on meie poodides väga populaarne. Rõõm on siiski tõdeda, et ka lõuna­naabrite Madara on täna­seks leidnud oma koha I.L.U. klientide südames, sest tooted on väga head ja nende väljanägemine meile omane.

Inga Berkovitch
OÜ TKM Beauty Eesti turundusjuht

* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 3/2017

Artiklis sisalduv informat­sioon on vaid informatiivse tähendusega ning pole mõeldud investeerimisotsu­se langetamiseks. Potent­siaalse kapitali kaasamise aset leidmise korral koosta­takse ja avalikustatakse vastavalt kehtivate õigusak­tide sätetele emissioo­niprospekt, mille eesmärk on anda informeeritud in­vesteerimisotsuse tegemi­seks vajalikku olulist teavet.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon