Madara Cosmetics
Läti kosmeetikafirma Madara Cosmetics on juba üle kümne aasta tootnud ökomärgiga kosmeetikat. Kiiresti kasvanud ettevõte kutsub tänavu sügisel börsidebüüdi käigus kõiki kliente ja investoreid osalust omandama ning kasvust osa saama.
Madaral on Lätis mitu tähendust. See on levinud naisenimi, aga ka metsik lill, mis kasvab aasadel.
Madara Cosmetics sai alguse kirglikest Läti ettevõtjatest, kes võtsid sihiks jagada oma teadmisi loodusliku nahahoolduse kasulikkusest laiema publikuga. Sellest ajast on Lätis asutatud ettevõttest saanud üks tuntumaid naturaalkosmeetikabrände kogu Euroopas, kelle müügitulu välisturgudel ületab kaugelt kodumaiseid käibenumbreid.
Ettevõttele on loodud tugev vundament, kontrollides ja korraldades majasiseselt tootmisprotsessi kolme peamist võtmetegevust, milleks on tooteretseptide väljatöötamine, toodete turundamine ning hoolikas kvaliteedikontroll, mis on võimalik tänu uusimatele tehnoloogiatele, mida toodete valmistamisel kasutatakse.
Uhiuus tootmishoone
Alates 2016. aastast asub ettevõte uhiuues tootmishoones Riia piiril Marupe asulas. Ettevõtte olulisust näitab ka see, et avamisel oli kohal Läti president Raimonds Vējonis.
Tootmishoone fuajees asub Madara toodete pood, kus on näha kogu valik. „Hetkel on tooteid 60 ringis, aga nende arvu võib kasvatada ka sajani,” räägib ettevõtte tegevjuht Uldis Iltners. „Rohkem pole kindlasti mõtet, sest kaupluste riiulipinnad on ju piiratud.” Igal aastal tuleb juurde mõni uus toode, aga on ka neid, mille tootmine lõpetatakse.
Kosmeetikaturg on Uldise sõnul vägagi dünaamiline ja sellega on arvestatud ka tootmises, mis on tehtud hästi mobiilseks. Seadmed võimaldavad valmistada alates 50-kilogrammisest partiist kuni mitmetonniseni, alates vananemisvastasest kreemidest kuni vedelseepideni. Ainult tükiseepe toodetakse eraldi.
„Poole kuuga võib nõudlus kardinaalselt muutuda,” räägib Uldis. Hästi paindlik on ka pakkimis- ja täitmisliin. Siingi saab teha erineva suuruse ja kujuga pudeleid. Liini võimsus on 30 pudelit minutis.
Tootmishoones asub ka väike labor, kus töötavad farmakoloog ja lõhnaspetsialist. Põhjalikumad teadustööd ja retseptid töötatakse välja koostöös Läti ülikooli teadlastega.
Ettevõttel on hetkel kaks brändi – lisaks Madarale ka laiematele massidele suunatud ja odavam Mossa. „Madara on rohkem arenenud, moodsam ja kõrgema hinnaklassiga bränd. Sihtrühm on kitsamini määratletud. Mossa näokreem on sobilik kõigile, aga Madara oma on spetsiifilisem, sõltuvalt nahatüübist või isegi probleemist,” selgitab Uldis.
Meestesarja pole veel välja töötatud. „Pole jõudnud, me oleme nii noor ettevõte,” sõnab Uldis. Ka pole meeste segment veel nii suur, kuid see kasvab väga kiiresti. Kuigi meeste nahk on natukene paksem, pole nii suurt vahet, et naistele mõeldud tooted meestele ei sobi. Küsimus on ainult lõhnas. „Kasutada võib meie praeguseid tooteid, seal on ainult looduslikud lõhnad,” soovitab Uldis.
Miks öko?
„Tegime selle otsuse kohe alguses ära ja pole kahetsenud. See on osa meie väärtusest,” sõnab Uldis. Sellega kaasnevad ka päris suured kulud. Kuna seadused ei sätesta kosmeetikas, mis on looduslik ja mis on öko, külastavad kaks korda aastas ettevõtet Prantsusmaalt pärit audiitorid, kes uurivad põhjalikult nii tooteid kui ka ettevõtte raamatupidamist. Iga koostisaine puhul tuleb selgitada, kust see on tulnud, ja tõestada, et see on öko.
Ökomärk ise maksab 20 000 eurot aastas ning ökoloogiliselt puhtad koostisained on kallimad kui sünteetilised. Samas saavad kliendid 100 protsenti usaldada, et kasutatud pole sünteetilisi aineid.
Oskus juba 11 aastat ökoloogiliselt puhtalt toota on Madara vabrikule toonud tööd ka allhanke näol. Umbes kümnendik tootmismahust kuulub teistele ettevõtetele. Tellijaid on näiteks Skandinaaviast.
Kiiresti kasvav ettevõte
Ettevõte on kasvanud tempos keskeltläbi 30 protsenti aastas. Läinud aastal oli kasv 39 protsenti ja tänavu liigutakse kursil 36–37 protsenti. Aga kasv vajab raha. Lisakapitali kaasamiseks on Madara alustanud juriidiliste protseduuridega, mis on vajalikud ettevõtte registreerimiseks Nasdaq Riia börsil.
Börsiettevõtteks olemisega kaasnevad täiendavad nõuded ja kohustused. See aga lisab ettevõtte tegevusse läbipaistvust ning võimaldab seeläbi kasvatada klientide ja investorite usaldust. Paljude investorite jaoks võib käesolev investeerimisvõimalus olla elu esimene aktsiatehing. Kui esmapilgul võib idee finantsinstrumenti investeerimisest tunduda segadust tekitav ja arusaamatu, siis tegelikkuses on pangakonto olemasolu korral juba 90 protsenti vajalikest eeldustest täidetud.
Investoriteks on oodatud eeskätt jae- ja erainvestorid. „Ootame niipalju väikseid investoreid kui võimalik. Eestist võiks tulla neid tuhatkond,” räägib Uldis. Väga on oodatud kõik kliendid, et pakkuda neile sügavamat koostööd Madaraga.
Uldise sõnul saavad aktsionärid mitmeid eeliseid. Näiteks hakatakse neile tegema sooduspakkumisi, lisaks võivad tekkida boonused või võimalus osaleda tulevikutoodete testimisel. „Oleme Baltikumis üks esimesi kui mitte esimene börsiettevõte, kes loob aktsionäridele hüvedeprogrammi,” lisab ta. Juba aastaid on ettevõtte dividendipoliitika maksta kuni 20 protsenti kasumist aktsionäridele ja see peaks niiviisi ka jätkuma.
Börsil kogutud rahaga on plaanis keskenduda eelkõige e-kaubandusvõrgu laiendamisele, seda nii olemasolevatel kui ka uutel turgudel.
E-kaubandus loob uusi võimalusi
E-kaubandus kasvab rahvusvaheliselt väga kiiresti. Kui tavaline kaubanduse kasv on paar-kolm protsenti aastas, siis e-kaubanduse kasv on kindlasti kahekohaline. „Sellest võib saada tulevikus meie põhikanal,” sõnab Uldis. „Kindlasti paigutame börsil kogutud raha ka sinna.”
Aga e-kanalid ei taga müüki iseenesest. Bränd tuleb tuntuks teha ja ka tavalised poed ei kao kuhugi. „Tavapoodide ja e-kanalite vahel peab osavalt kombineerima,” räägib Uldis.
Juba praegu tegutseb ettevõte rohkem kui 20 riigis. Läti on küll Madara koduturuks, aga Soome on juba kasvanud suuremaks. Eestisse tuldi kolm aastat tagasi ja siinne turg on veel väga väike. „Aga ma olen kindel, et Eestist saab üks meie suuremaid eksporditurge,” sõnab Uldis. Juba praegu on tooted müügil nii Stockmannis kui ka Kaubamajas ja selle tütarettevõtte I.L.U. poodides. „Peame oma brändi tegema veel tuntumaks,” lisab Uldis.
Kosmeetikaturg on äärmiselt konkurentsitihe. Poodide riiulitel on tuhandeid tooteid sadadelt tootjatelt. Kõik samal hinnatasemel müüjad on omavahel kõige otsesemad konkurendid. „Kujutle, kui sa tahad osta näokreemi, siis milline on sinu ees olev valik,” sõnab Uldis.
Kokku töötab Madara ettevõttes üle 90 töötaja, neist 70 vabrikumajas, ülejäänud aga Riia linnas asuvates brändipoodides.
Kas ka Tallinnasse võib brändipood tulla? „Kes teab, miks mitte, kui leiame asukoha. Hetkel pole see siiski päevakorral,” ütleb Uldis.
Tiit Efert
KOMMENTAARID
Looduslik ja tõhus
Madara tooted on Eesti turul olnud juba pikka aega ja nende kvaliteet on meie tarbijatele teada-tuntud. Ettevõte on alati lähtunud vääramatust põhimõttest olla võimalikult looduslik ja tõhus. Tihti olen sattunud kokku ka arvamusega, et bränd ongi Eestis loodud.
Sarja suur eelis teiste sarnaste ees on aga värskelt avatud tehas Lätis, mis on selle regiooni ainukene ökosertifikaadiga tehas. Madara on alati olnud väga nooruslik ja innovaatiline sari, hoides teravat pilku uutel trendidel, tehes uuendusi, kus vaja ja millal vaja, ning investeerides pidevasse arendustöösse toomaks turule veelgi efektiivsemaid looduskosmeetikatooteid.
Reelika Kalmet
OÜ Natcos Nordic müügi- ja turundusjuht
Koostöö teadlastega
Selleks et muuta oma teadus- ja arendustegevus tõhusamaks ning aidata turule tuua tõhusaid tooteid, on Madara teinud Läti ülikooliga koostööd rohkem kui kaheksa aastat. Algusest peale on ettevõte võtnud nii tootearendust kui ka efektiivsuse testimist väga tõsiselt. Tänaseks on selgelt näha, et see on ära tasunud ning tulemuseks on suurepärased tooted ning klientide lojaalsus ja kõrge rahulolu. Minu kui teadlase ja rakubioloogi koostöö Madaraga hõlmab pidevaid fütokeemilisi uuringuid ja uute looduslike koostisosade efektiivsuse testimist. Testid, mida me Madara toodete jaoks läbi viime, hõlmavad näiteks naha vananemist ja valgendamist, võitlust kuperoosa vastu ning põletikuvastasust. Kõrge standardiga testimine tagab selle, et aktiivsed koostisosad töötatakse välja täpselt ja konkreetse tarbija vajadusi silmas pidades.
Anna Ramata-Stunda
MSc bioloogias
Öko on argument
Ökomärk on teadlikule tarbijale kindlasti argumendiks – see annab kindluse, et toote koostisained on naturaalsed, hoolikalt valitud ja testitud. Looduslikel ja orgaanilistel toodetel on I.L.U. poodides oma kindel tarbijaskond ja trend on kasvav. Eelistatakse järjest rohkem puhtaid tooteid. Võib öelda, et Eestist pärit looduskosmeetika on meie poodides väga populaarne. Rõõm on siiski tõdeda, et ka lõunanaabrite Madara on tänaseks leidnud oma koha I.L.U. klientide südames, sest tooted on väga head ja nende väljanägemine meile omane.
Inga Berkovitch
OÜ TKM Beauty Eesti turundusjuht
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri 3/2017
Artiklis sisalduv informatsioon on vaid informatiivse tähendusega ning pole mõeldud investeerimisotsuse langetamiseks. Potentsiaalse kapitali kaasamise aset leidmise korral koostatakse ja avalikustatakse vastavalt kehtivate õigusaktide sätetele emissiooniprospekt, mille eesmärk on anda informeeritud investeerimisotsuse tegemiseks vajalikku olulist teavet.
Tweet