Uus trend sigaretiturul – tubaka kuumutamine

Kirke Ruuven

11.01.2018 12:30

Philip Morris International

2016. aasta seisuga on maailmas ligi üks miljard suitsetajat. Peamine põhjus, miks inimesed suitsetavad, on tubakataimes leiduva nikotiini sõltuvust tekitav toime. Suitsetamine põhjustab aga rohkem kui kaheteistkümnes erinevas kehapiirkonnas vähki ja on üks peamisi surmapõhjuseid. Kuna sigarettide müük on mitmete riikide poolt karmilt reguleeritud ja maksustatud, proovivad suurettevõtted leida traditsioonilistele suitsudele tervislikumaid alternatiive. Analüütikute arvamusel muudab järgmise kümne aasta jooksul tubakat kuumutavate ehk Heat-not-Burn (HNB) toodete üha laienev tuntus globaalset tubakatööstust mitmest erinevast aspektist.

Tubakatööstus on üks kõige kasumlikum tööstusharu maailmas, kuid samas ka kõige surmavam. 2016. aastal müüdi kokku rohkem kui 5,5 triljonit sigaretti koguväärtuses 683,4 miljardit dollarit. Euromonitor International andmete kohaselt kasvas perioodil 2002-2016 sigarettide müügimaht +1,3%, jaeväärtus aga +27,6%. 2021. aastaks prognoositakse müügimahu vähenemist -8,2% ning müügitulu langust -1,1% võrra. Suurim osa ehk 64% tarbijatest asub Aasia ja Vaikse ookeani piirkonnas, 10% Ida-Euroopas, 9% Lääne-Euroopas, 9% Lähis-Idas ning Aafrikas, 5% Põhja-Ameerikas. Müük suundub põhiliselt arengumaadesse, mille regulatiivne keskkond, kasvav rahvastik ning sissetulekute tase soosivad suurettevõtete tegevust.

Globaalse sigaretituru jagunemine regioonide põhjal

Allikas: Euromonitor International, 2017

Turgu domineerivad China National Tobacco Corporation, Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco ja Imperial Brands – nende käes oli 2016. aasta lõpul 79,6% turust. China National Tobacco on maailma suurim sigaretitootja 41,5%-lise turuosaga. Mis puutub Heat-not-Burn toodetesse, siis 2017. aasta septembri seisuga on HNBd müügil ligi neljakümnes riigis, sh USAs, Inglismaal, Kanadas, Soomes, Jaapanis ja Rootsis. Antud valdkonna populaarseimaid tooted on Philip Morrise „iQOS", Japan Tobacco „Ploom TECH“ ning British American Tobacco  „Glo“.

Heat-not-Burn kuumutab tubakat palju madalamal temperatuuril, kui tavaline sigarett. Kui traditsioonilistes sigarettides põleb tubakas 600°C juures, siis Heat-not-Burn tooted seevastu kuumutavad  akul töötava süsteemi abil tubaka kuni 350°C-ni. E-sigarett seevastu on  seade, mille eesmärk on aurustada kapslis sisalduv keemiline segu ning viia see kasutaja hingamisteedesse. Nii nagu sigareti suitsetamisel, suureneb ka selle tarvitamisel risk haigestuda samadesse haigustesse. Suurettevõtted nagu Philip Morris ja British American Tobacco väidavad, et Heat-not-Burn toode on inimese tervisele tavasuitsust vähem kahjulik, kuid Maailma Terviseorganisatsiooni sõnul ei ole see fakt veel teaduslikku tõestust leidnud.

Philip Morrise iQOS, British American Tobacco  Glo ning Japan Tobacco Ploom TECH Jaapani turul

Allikas: Morgan Stanley, 2017

Morgan Stanley analüütikud väidavad, et kuumutatava tubaka edu Jaapanis on mõjutanud tubakatööstusesse tehtavaid investeeringuid ning see võib tulevikus põhjustada suuri nihkeid terves tööstusharus. Heat-not-Burn toodete liidripositsioonil on siiani olnud Philip Morris, kelle investeeringud antud valdkonda ulatuvad kolme miljardi dollarini. Investeerimispank viis käesoleva aasta suve lõpus Jaapanis läbi uuringu ja leidis, et 26% tubakatoodete tarbijatest olid kasutanud viimase kuu jooksul HNB tooteid. 2020. aastaks võib see näitaja ületada 40% piiri. Analüütikud usuvad, et tavasuitsude kasutamine Jaapanis väheneb perioodil 2017-2020 aastas -13,5%, kuid samal ajal suureneb HNB toodete kasutus +52% aastas.

Rääkides tubakaettevõtete tulevikuperspektiividest, siis Morgan Stanley analüütikud usuvad, et Philip Morris hoiab enda liidrikohta lähiaastatel edasi ning omab 2020. aastal 60% turust, British American Tobacco 24% ning Japan Tobacco 16%. Motley Fool toob välja, et Philip Morris on siiani kõige agressiivsemalt tubakatööstust uuele suunale viinud ning seda eelkõige tagamõttega, et ka edaspidi turgu domineerida. British American Tobacco ei ole sellega nõus ning plaanib Philip Morrisest ette jõuda, tuues turule ka muid tavasuitsude alternatiive. Kuid kui Philip Morris saab veebruaris USA toidu- ja ravimiametilt nõusoleku hakata ka Ühendriikides iQOS-i müüma ning tavasuitsudest vähemriskantsema tootena reklaamima, siis võib see osutuda määravaks selgemate jõujoonte kujunemisel.

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse