James Bondi lemmikauto alustas börsil - Main News - News - LHV financial portal

James Bondi lemmikauto alustas börsil

Gert Siniloo

10/10/2018, 11:00 AM

pixabay.com

  • Aston Martinist sai Ferrari järel teine luksusautode tootja börsil
  • Autotootja loodetav kasv toetub uutele mudelitele ja Aasia turule
  • Börsil kauplemine on Astoni jaoks alanud langusega

Maailma kuulsaima spiooni 007 ehk James Bondi filmidest tuntud Aston Martin teatas augusti lõpus, et plaanib juba sel aastal Londonis börsile minna ning möödunud nädalal tegi luksusautode tootja oma kavatsuse ka teoks.

Alates 3. oktoobrist kaupleb Aston Martini aktsia Londoni börsil sümboli AML all. Raha Aston Martin aktsiate avaliku esmapakkumise (IPO) käigus ei kaasanud ning kokku pakkus Aston avalikult veerandit ettevõtte aktsiatest; sealjuures vähendasid oma osalust senised omanikud ehk Itaalia erakapitalifirma Investindustrial SpA ning Kuveidi investorid Adeem ning Primewagon, kellele kuulus kolme peale kokku 95% ettevõttest. Ettevõtte omanikeringi jääb ka pärast IPO-t edasi Daimler DAI, kes toetab Astonit arendustegevusega, mis aitab viimasel muuhulgas kulusid all hoida.

Teade börsileminekust tuli vaid mõni nädal tagasi augusti lõpus pärast poolaasta tulemuste avalikustamist, mis näitasid rekordilisi käibe- ja kasuminumbreid. Võrreldes eelmise aasta sama ajaga, suurenes luksusautode tootja käive kuue esimese kuuga 8% 449,9 miljoni naelani (511,5 mln eurot) ning maksueelne kasum 3,5% võrra, ulatudes 20,8 miljoni naelani (23,7 mln eurot). Sealjuures on oma ajaloo jooksul seitse korda pankrotist läbi käinud ettevõte suutnud seitse viimast kvartalit järjest kasumis püsida. Uut kasvu toetas eeskätt Aasia turg, kuhu müüakse umbes 16% toodetud autodest.

Loodetav kasv toetub uutele mudelitele ja Aasia turule

Kui IPO-teate järel pakuti, et aastas veidi üle 5000 auto müüva Aston Martini väärtuseks võidakse hinnata 5 miljardit naela ning börsile peaks minema vähemalt veerand firma aktsiapakist, siis tõeks osutus sellest paraku vaid lause teine pool. Kaks päeva enne aktsiate emiteerimist andis ettevõte teada, et esialgset pakkumist hinnatakse madalamaks ning uus väärtus jääb 4,6 miljardi naela (5,2 miljardit eurot) juurde. Seega jäi Aston ka ilma staatusest olla pärast 1990. aastate algul Fordi poolt üle võetud Jaguarit esimene Briti autotootja, mille aktsiad on noteeritud Londoni börsi FTSE 100 nimekirjas. Ühe allika sõnul oli põhjuseks investorite mure selle üle, kas Aston suudab piisavalt kiiresti uued mudelid turule tuua.

Uute mudelite kiire valmistamine ning müükipaiskamine on aga praegu Astoni strateegias keskse tähtsusega. Astoni tegevjuht, varasemalt üle 20 aasta Nissanis NSANY töötanud ning seal ka asepresident olnud Andy Palmer nimetab seda „seitse seitsmest“ lähenemiseks, mis tähendab, et aastatel 2016-2022 peaks Aston igal aastal ühe uue mudeli turule tooma. Sportautod DB11, Vantage ning DBS on juba väljas ning järgmisel aastal peaks klientideni jõudma DBX, mis oleks Astoni jaoks firma ajaloo esimene linnamaastur (SUV). Järjekorras järgmine on elektriline Lagonda Rapide E, mida on nimetatud maailma esimeseks nullemissiooniga luksusautoks.

Järjest uute mudelite lisandumine peaks aitama enam kui kahekordistada Astoni müüginumbreid: kui mullu müüdi veidi üle 5000 auto, siis aastaks 2022 loodetakse jõuda aastas kahe brändi ehk Aston Martini ja Lagonda peale kokku 14 000 auto müügini. Siinkohal tasub märkida, et alates Aston Martini asutamisest 1913. aastal on kokku toodetud vaid 85 000 masinat, ent tegemist ongi eksklusiivse brändiga. Kasvu loodetakse aga eeskätt just Aasia turult, mille osakaal müügis peaks ettevõtte plaanide kohaselt kasvama praeguselt tasemelt 16% enam kui veerandini. Tugevat kasvu nähakse just Hiinas, kus üleüldine huvi luksusautode vastu on järsult tõusnud. Astoni koduturu ehk Suurbritannia osakaal müügis moodustab ligi 30%.

Võrdlused Ferrariga

Kui Astoni börsiletulek tekitas elevust, sest ainuke teine börsil noteeritud luksusautode tootja oli 2015. aastal IPO korraldanud Ferrari RACE, siis esimese kauplemispäeva lõpetas Aston Martin langusega. Avaliku esmapakkumise hinnast 19 naela aktsia kohta kahanes AML päeva lõpuks 18,1 naelani, kaotades väärtusest 4,7%. Järgmistel päevadel langus jätkus ning viimase seisuga oli Astoni aktsia väärtus 9. oktoobril 15,94 naela. Ettevõtte turuväärtus oli samas kahanenud 3,6 miljardi naelani.

Nagu Astoni IPO puhul üldse, kasutati esmalt võrdlusena Ferrari aktsiaemissiooni, mille järel kukkus Itaalia autotootja aktsia nelja kuuga 38%, kuid ligi kolm aastat hiljem on aktsia väärtus suurenenud 165%, võrreldes omaaegse IPO-hinnaga. Ehkki pealtnäha on Aston Martinil ja Ferraril mitu ühist joont, on analüütikud üldiselt arvamusel, et ärilises mõttes on Ferrari ettevõttena Astonist üle ning seega kahte autotootjat päris üks-ühele võrrelda ei tohiks (ehkki allikate väitel oli mõne aasta eest kõne all isegi kahe luksusautotootja ühinemine). Näiteks on välja toodud, et Astonil on Ferrariga võrreldes märksa nõrgem kasumlikkus ning vaatamata hästi vastu võetud mudelitest, ei suudeta oma autode eest piisavalt raha teenida.

Allikas: Yahoo Finance, Londoni börs

Astoni rahavood ning bilanss on rohkelt küsimusi tekitanud. Ühe analüüsi kohaselt on Briti autotootja, millel on üle 500 miljoni naela netovõlga, sõltuv klientide ettemaksetest, kes on tellinud mõne eriväljaande auto, nagu näiteks 2,5 miljonit naela maksev hübriidsportauto Valkyrie. Valkyrie tellijad pidid 2016. aastal tasuma 500 tuhande naela suuruse ettemakse, olgugi et auto toimetatakse nendeni mitte varem kui 2019. aastal. Aston on sääraste ettemaksete kohta üsna vähe teada andnud, öeldes samas, et need on aidanud tootmisega seotud kulutusi rahastada. Hinnanguliselt võivad autotootjale tehtud deposiidid ulatuda 200 miljoni naelani, mis moodustab viiendiku aastakäibest. Seega võivad Astoni rahavood olla tõsise surve all, kui varasemaga võrreldes enam nii palju eriväljaannete tellimusi ei tule. Möödunud aastal tootis Aston Martin 270 eriautot.

Nõnda seisneb Astoni jaoks põhiküsimus selles, kas ja kui kiiresti suudetakse väljahõigatud uued mudelid valmis teha ning maha müüa, sealhulgas mis hinnaga. Karta on, et kui tootmises esineb viivitusi või müüginumbrid jäävad täitmata, avaldab see mõju ka aktsiahinnale, mis mõne analüütiku meelest juba niigi kallilt tasemelt kauplemist alustas.

Unustada ei saa ka poliitilist riski ehk Suurbritannia peatset lahkumist Euroopa Liidust. Kuna Aston impordib varuosi ka EList, võivad sekeldused piirisadamates viia tootmisraskusteni. Tegevjuht Palmer kinnitab aga, et sellega on juba arvestatud ning varusid on suurendatud ja ette ostetud. Ühtlasi on ta optimistlik tuleviku suhtes, öeldes, et selle aasta toodang on juba ette maha müüdud ning tellimused jooksevad ka järgmisse aastasse.

Kokkuvõttes võib öelda, et ilmselt ootavad investorid Aston Martini järgmisi müügitulemusi ning käibe- ja kasuminumbreid, et hinnata, kas avaliku esmapakkumise kõrge hind end õigustas. Samas lisab Astoni börsiletulek survet teistele luksusbrändidele – osa analüütikuid pakub näiteks, et uute börsile tulijate seas võivad olla mõni Volkswagenile VOW.DE kuuluv luksusmark (näiteks Porsche) või Fiat Chryslerile FCAU kuuluv Maserati.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




No comments

Log in or create an account to leave a comment

Cookies

LHV website uses cookies to provide you with the best user experience. By clicking "I accept", you consent to the use of all cookies. Read more about the principles of using cookies.

pirukas_icon