Loomatoidu koorekiht

Kirke Ruuven

11.10.2018 9:17

Instagram.com/bluebuffalo

Täna elab ainuüksi USAs ligikaudu 96 miljonit koera ning 90 miljonit kassi, kes kõik tahavad iga päev korralikult süüa. 2017. aastal 1,3 miljardit dollarit tulu teeninud Blue Buffalo on üks sellistest ettevõtetest, mis on missioonil luua loomakestele kõrgkvaliteetset toitu.

Love them like family. Feed them like family“ on Blue Buffalod läbiv idee, mis tähendab, et armastades loomi nagu enda pereliikmeid, peame neid ka nii toitma. See on samuti põhjus, miks Bill Bishop 2002. aastal enda kahe pojaga ettevõtte lõi – nende pere koera Blue’d kimbutasid mitmed terviseprobleemid ja lahenduseks oli ise ülitervislikku koeratoitu tootma hakata.

Aastate jooksul on BLUEst saanud miljardi dollari bränd ja 2017. aastal oli see USAs enim müüdud looduslik loomatoit. Käesoleva aasta aprillis ostis suurkorporatsioon General Mills (GIS) strateegilise otsusena Blue Buffalo aga 8 miljardi dollari eest ära.

BLUE on lai bränd, sinna alla kuulub mitu tootesarja - BLUE Life Protection, BLUE Wilderness, BLUE Basics, BLUE Freedom ja BLUE Natural Veterinary Diet. Neil kõigil on erinevad karakteristikud ning koostisained.

Blue Buffalo eesmärk on läbi aastate oln ud toota nii tervislikku lemmikoomatoitu kui võimalik. Blue argumenteerib, et samal ajal kui enamus lemmikloomatoidu brände kasutab valgukomponendina näiteks kanade kõrvalsaadusi või isegi maisi- ja sojajahu, siis BLUE toodetest leiab konditustatud kana, lambaliha või kala. Ettevõte demonstreerib toitude erinevusi väga julgelt enda reklaamides ning kodulehel.

Allikas: Bluebuffalo.com

Peale kõrgkvaliteetsete lihade kasutatakse Blue Buffalo toodetes näiteks päevalille- ja linaseemneõli, kaerahelbeid ning pruuni riisi. Lisaks sellele, et ettevõte keskendub parimatele  koostisainetele, teeb ettevõte ka kindlaks, et söönuks saavad igas vanuses ja kaalus, erinevat maitset ning toitumisviisi eelistavad kassid ja koerad.

Üks viis, kuidas BLUE end teistest brändidest veel eristab, on LifeSource Bits. Need on kuivtoidule lisatud erilisi vitamiine ja mineraale sisaldavad tumepruunid krõbinad. LifeSource Bitsid on erilised just seetõttu, et need on külmvormitud – tavalise kuumust kasutava tootmisprotsessiga läheb kuni 75% vitamiinide kasulikkusest kaduma.

Samas esitas Nestlé Purina 2014. aastal Blue Buffalo vastu hagi, kuna too lõi eksitavat reklaamsisu - väide, et BLUE tooted ei sisalda kodulindude kõrvalsaadusi, maisi ega soja, on suures osas vale. Aasta aega hiljem tunnistas Blue Buffalo, et see on tõesti nii ja maksis 32 miljonit dollarit selleks, et hageja nõuded saaks rahuldatud.

Eelmise aasta mais kaevati ettevõte ka liiga suure plii sisalduse tõttu kohtusse, kuid kohus lükkas selle käesoleva aasta märtsis tagasi. Samal ajal leiab kriitikat ka Amazonist, kus BLUE Life Protection Formula kuiva koeratoitu hinnanud 843st kliendist 20% kirjutasid negatiivse arvamuse, kuna nende koduloomad jäid pärast antud toote tarbimist ülimalt haigeks.

Inimesi muudab nõudlikumaks üks peamine lemmikloomatööstust juhtiv trend, mis sunnib ka ettevõtteid just kvaliteettoitu tootma ning seda vastavalt loomade vanusele ja elustiilile segmenteerima. Selleks trendiks on lemmikloomade „humaniseerimine“ (ingl. k humanization), kus loomi koheldakse aina enam inimestega võrdväärselt.

Fakt on ka see, et lemmikloomatoit on USAs pakendatud toodete kategooriatest üks suurimaid - 2017. aastal müüdi loomatoitu 28 miljardi dollari eest. Kuna samal aastal genereeriti väljaspool USA veel 51 miljardit dollarit, on terve maailma loomatoidu turu suurus ligikaudu 79 miljardit dollarit. Suurimad tegjiad turul on rahvusvahelised suurettevõtted, mille peamine tegevus ei ole loomatoit. Nendeks on Nestlé (NESN), MARS ja The J.M Smucker Company (SJM).

EuroMonitor toob välja, et perioodil 2007-2017 kasvas USAs loomatoidu müügist saadud tulu +57% ehk aastas keskmiselt +5%. Mitmed tururaportid väidavad, et järgneva 5 aasta jooksul peaks 5%line aastane kasvumäär jätkuma. USA on aga küps turg ning kasvuvõimalusi on tegelikkuses raske leida. Tuleviku kasvu juhib eelkõige linnastumine ning loomaomanike soov pakkuda oma loomadele üha paremat toitu.

Et kõrge kvaliteet säiliks, on kõik Blue Buffalo tooted valmistatud USAs ning kõik koostisained pärinevad samuti USAst. Ettevõte müüb enda tooteid lisaks USAle ka Kanadas, Jaapanis ja Mehhikos. Viimased kolm piirkonda tõid 2017. aastal sisse ainult 4% ettevõtte kogutuludest. Ettevõte teenis 2015., 2016. ja 2017. aastal vastavalt 1 miljard, 1,1 miljard ja 1,3 miljardit dollarit tulu.

Peamised BLUE toodete müügikanalid on loomapoed, näiteks 59% eelmise aasta käibest tuli ainuüksi PetSmart ja Petco poodidest. Lisaks on palju tooteid müügil ka internetis (nt Amazonis), lisaks ka militaarkauplustes ja veterinaarkliinikutes. 2017. aastal astuti partnerlusse mitme suure poeketiga nagu Kroger ja Target.

Blue Buffalo aktsiate avalik esmapakkumine (IPO) toimus 2015. aastal, kus 20 dollarilise hinnaga müüdi 33,8 miljonit aktsiat. BUFF sümboliga aktsia avanes esimesel kauplemispäeval +35% kõrgemana. Kuid nagu eelnevalt mainiti, sai 2018. aasta kevadel ettevõtte omanikuks General Mills. Globaalne toiduettevõte loodab uute brändidega pikale veninud käibe vähenemise ümber pöörata.

General Millsi käibe muutus, YoY

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.