iStockphoto
Eriti rängalt on koroonakriis tabanud lennundussektorit – juba praeguseks on kaotused nii käivet kui ka töökohti silmas pidades suuremad kui 2001. aasta 11. septembri terrorirünnaku või 2008. aasta ülemaailmse finantskriisi ajal. Mitmed lennuettevõtted on pannud peaaegu kõik oma lennukid teadmata ajaks angaaridesse seisma. Mõned neist saavad oma reisilennukeid kasutada aga kaubaveoks, vähendades sellega kaotatud tulu. Rahvusvahelise Õhutranspordi Assotsiatsioon (IATA) prognoosis aprilli keskel sektorile müügitulu 314 miljardi dollari suurust vähenemist, mis oleks 55% kukkumine võrreldes 2019. aastaga.
IATA andmetel on lennundussektoris ülemaailmselt ohus umbes 25 miljonit töökohta, mille tõttu on mitmed valitsused astunud samme lennundusettevõtete toetamiseks rahalisi abimeetmeid pakkudes. Sellest hoolimata on olukord aga endiselt kriitiline ning mitmed lennundusettevõtted on oma uksed juba kas sulgenud või teevad seda lähiajal. Ebakindlust lennundussektori aktsiate tuleviku suhtes näitavad ka Warren Buffetti viimased tehingud, kes müüs maha kõik oma lennundusettevõtete aktsiad, sealhulgas Delta Air Linesi, viidates, et lennunduses on olukord koroonaviiruse tõttu täielikult muutunud ja aktsiad ei ole oma põhjasid veel kaugeltki mitte saavutanud.
Kuigi lennuliinid võidakse avada juba käesoleva aasta teises kvartalis, ei näe ettevõtted enda äride taastumist kriisieelsele tasemele inimeste ebakindluse tõttu enne 2021. või isegi 2022. aastat. Et saada pilt suuremate lennundusettevõtete olukorrast ja tulevikuvisioonidest, olen välja toonud Delta Air Linesi, American Airlines Groupi ja Lufthansa viimase perioodi tulemused ja ettevõtete poolt kasutusele võetud meetmed kriisiga võitlemiseks.
Delta Air Lines
Delta Air Lines on USA üks suuremaid lennufirmasid, mis teenindas koos tütarettevõtetega kriisieelselt päevas keskmiselt 5400 lendu 325 sihtkohta 52 riigis. Reisijate arvu, lennatud vahemaa ja lennukipargi suuruse järgi on see maailma suurimate lennufirmade seas teisel kohal. 500 suurima tuluga ettevõtet koondava Fortune 500 listis on Delta Air Lines 44,4 miljardilise käibega 69. kohal.
2020 algas Delta Airlinesi jaoks väga edukalt kui teatati, et 2019. aastal teenis ettevõte 90 tuhande töötajaga rekordilise ligi 5 miljardi dollari suuruse kasumi. 22. aprillil avaldas Delta Air Lines enda selle aasta I kvartali tulemused, mis osutusid kardetust paremaks ning aitasid aktsial ligi 23% tõusta.
I kvartalis teenis ettevõte aktsia kohta 0,51 dollarit kahjumit, samas kui prognoositi 0,7 dollari suurust kahjumit. Kvartalitulemustes tõi Delta peamise prioriteedina välja võimalikult suure sularahapuhvri säilitamise ja likviidsuse suurendamise, mille tagamiseks on ettevõte vähendanud kavandatud kapitalikulutusi enam kui 3 miljardi dollari võrra, peatanud dividendimaksed ja aktsiate tagasiostuprogrammi. Kulude vähendamiseks on Delta vähendanud palgakulusid ja saatnud 37 tuhat töötajat sundpuhkusele, mille tulemusel väheneb ettevõtte hinnangul päevane rahakaotus juunikuuks 100 miljonilt dollarilt 50 miljonile dollarile.
Kuigi teiseks kvartaliks oodatakse juba 4,19 dollari suurust kahjumit aktsia kohta, on Delta Air Lines tänu kõrgele likviidusele üsna heas olukorras ja ei pea tõenäoliselt kasutama valitsuse pakutavat finantseerimist. Delta kasuks räägib veel see, et ta ei tegutse USA just kõige hõivatumas lennujaamas ja suur osa tema lendudest toimuvad riigisiseselt, mis on taastumisperioodil suureks eeliseks, kuna inimesed tõenäoliselt väldivad pikki rahvusvahelisi lende. DAL aktsia kaupleb hetkel 19,41 dollari juures, mis on 53% madalam hind kui veebruaris.
Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu DAL viimase viie aasta tootlusega siin.
American Airlines Group
American Airlines Group on USA lennundusettevõte, mille kontsernid moodustavad kokku maailma suurima lennufirma. Tavaolukorras tegi firma päevas enam kui 6700 lendu 350 asukohta 56 riigis kogu maailmas. Ettevõte on Fortune 500 listis 44,5 miljardi dollari suuruse käibega 68. kohal
Erinevalt eelmisest, olid American Airlinesi 30. aprillil avaldatud I kvartali tulemused oodatust mõnevõrra nõrgemad, näidates prognoositud 2,33 dollari suuruse kahjumi asemel 2,65 dollari suurust kahjumit aktsia kohta, mis väljendus ligi 14% aktsiahinna languses. Ettevõte lõpetas I kvartali 6,8 miljardi suuruse likviidsuspuhvriga ning eeldab 11 miljardi suurust likviidsust teise kvartali lõpuks. Samuti on peatatud dividendide väljamaksed ja aktsiate tagasiostuprogramm, et vähendada kulusid. Positiivse külje pealt ei ole ettevõttel pikaajalisi lennukitega seotud laenukohustusi, välja arvatud hiljaaegu avatud miljardi dollari suurune krediidiliin.
Teise kvartali kahjumiks aktsia kohta oodatakse 7,62 dollarit, mis on ligi kolm korda suurem kahjum kui eelmises kvartalis, kuid päevase rahapõlemise loodab ettevõte vähendada praeguselt 70 miljonilt dollarilt 50 miljoni dollarini juunikuus. Vastupidiselt Deltale on Amercian suurim rahvusvaheliste lendude korraldaja, seega võib ettevõtte taastumine olla eelmisest aeglasem. AAL aktsiahind on oma veebruarikuu tipust all 82% ja kaupleb hetkel 9,11 dollari juures.
Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu AAL viimase viie aasta tootlusega siin.
Lufthansa
Saksamaa lennundusettevõte Lufthansa on suurim töötajate arvu poolest, pakkudes tööd enam kui 135 tuhandele inimesele. Reisijate poolest asub Lufthansa koos tütarettevõtetega maailmas teisel kohal. Kontsern paistab silma ka oma lennukipargi suurusega, omades üle 700 lennuki.
30. aprillil avalikustama pidanud I kvartali tulemused lükkas ettevõte edasi maikuu teise poolde, kuid kvartali eeltulemused näitasid tulude langust 18% võrra 6,4 miljardi euroni. Kulude kärpimine on ettevõtte tulude langust suutnud vaid osaliselt tasakaalustada, mille tulemuseks oli EBIT kahjum 1,2 miljardit dollarit. Lufthansa likviidsus on hetkel 4,4 miljardit eurot, millest 900 miljonit eurot on märtsis võetud rahastusmeede oma positsiooni tugevdamiseks.
Ettevõte kavatseb enda reisilennud kaas käima lükata järgmisest kuust, pidades samal ajal läbirääkimisi Saksa ametivõimudega 10 miljardi euro suuruse finantseeringu üle, mis annaks riigile ligi 25% osaluse ettevõttes. Lufthansa prioriteediks on praegu ettevõtte stabiliseerimine ja tagaplaanile on lükatud teiste lennufirmade omandamine.
Lufthansa aktsia eilne sulgemishind oli 7,44 eurot, mis on ligi 50% madalam kui veebruaris.
Allikas: Yahoo.Finance. Tutvu LHA.DE viimase viie aasta tootlusega siin.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
Tweet