Lemonade raputab maailma ühte suurimat tööstusharu - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Lemonade raputab maailma ühte suurimat tööstusharu

Erko Rebane

02.07.2020 10:23

iStockphoto

Nime järgi võiks arvata, et järgnev lugu räägib uutest trendidest joogitööstuses, ent tegelikult peitub Lemonade’i taha uut tüüpi kindlustusfirma, kes kavatseb tehisintellekti abil teha endale teed üleilmselt triljonite dollarite suurusesse kindlustusärisse ning on äsja kaasanud selleks börsilt aktsiate esmaemissiooniga vajalikku kapitali.

Kindlustuse tehnoloogiafirma Lemonade asutasid 2015. aastal Daniel Schreiber ja Shai Wininger, kellest esimene töötas enne seda juhtmeta laadimise tehnoloogiat tootva firma Powermat Technologiesi tegevjuhina ning teine asutas paljude ettevõtete seas muuhulgas vabakutselistele teenuse pakkumiseks mõeldud platvormi Fiverr Internationali, mis läks börsile eelmise aasta juunis ning on praeguseks kasvanud 2,5 miljardi dollari suuruseks firmaks.

Erinevalt hiljuti USAs eduka börsidebüüdi teinud kahest veebipõhisest kindlustusplatvormist EverQuote ja SelectQuote, mis tegutsevad maakleritena, pakub Lemonade veebi ja äpi kaudu ka ise kindlustust.  Seda siiski tavapärasest veidi teistmoodi ärimudeli alusel.

Kui üldiselt jääb kindlustusfirma kasumiks kogutud preemia ja tehtud väljamaksete vahe, mis võib sõna otseses mõttes ilmast väga palju olla mõjutatud, siis Lemonade jätab kindlustuspreemiast fikseeritud tasuna 25% endale ning ostab ülejäänud summa ulatuses riskide maandamiseks edasikindlust. Seega 75% ulatuses katab Lemonade’ile esitatud kahjunõuetest seitsme kindlustusfirma konsortsium, kes on selle eest valmis maksma komisjoniks 25% igast neile edastatud kindlustuspreemia dollarist. Lemonade haldab ülejäänut 25% preemiat nii, et seda võimalikult hästi fikseeritud tasuna kaitsta.

Lemonade’i sõnul võimaldab selline strateegia hoida väiksemat kapitalireservi (ilma edasikindlustuseta peaksid nad igast kindlustuspreemia dollarist pool reservi jätma), keskenduda rohkem kasvule ning saavutada stabiilsemat brutokasumi marginaali, mida ootamatult suured nõuded võiksid kahjustada.

Raha, mis jääb pärast 25% fikseeritud tasu ja kindlustushüvitiste maksmist järele, annetatakse kliendi poolt valitud heategevusele. 2018. aastal oli selleks summaks 150 tuhat dollarit, 2019. aastal üle 600 tuhande dollari, mis läks 26 organisatsioonile.

Annetamine on  võimaldanud Lemonade’il panna oma äritegevus püsti ettevõtlusvormina, kus lisaks kasumi teenimisele peab neil juriidiliselt olema eesmärgiks seatud ka ühiskonnale, töötajatele, klientidele ja keskkonnale positiivse mõju avaldamine (Benefit Corporation). Kuna ESG on muutunud ettevõtluses järjest tähtsamaks, saavad nad sellega rohkem tähelepanu. Teine taotluslik eesmärk on sellel vähendada kahjunõuete ilustamise riski ja kulusid, sest kliendile võib heategevusorganisatsioon rohkem korda minna kui kindlustusfirma kasum.

Vastutuse suuremas osas edasikandmise kõrval on  Lemonade’i äri teine olulisem aspekt see, et paberimajanduse ning kindlustusmüüjate armee (üle 93% USA kodukindlustusest väljastatakse kindlustusagentide poolt) on asendatud algoritmide ning tehisintellektiga, mis võimaldab firma sõnul väljastada rakenduse ja veebi kaudu poliise ning teha väljamakseid paari-kolme minutiga. Kliendi ja roboti lühikese vestluse põhjal tuvastatakse kindlustusvajadus ning pannakse kokku vastav poliis, samamoodi lahendatakse robotiga suheldes kahjukäsitlus ja tehakse väljamakse. Kui tehisintellekt tuvastab tosinaid petuvastaseid algoritme jooksutades ohumärke, suunatakse kindlustusnõue inimestest meeskonnale tegelemiseks.

Nii sotsiaalse panuse kui ka tehnoloogilise lahendusega soovitakse meeltmööda olla eelkõige uue põlvkonna klientidele, kes hindavad ühiskonnale tagasi andmise teemat kõrgemalt ning kes ei vaja isiklikku kindlustusagenti, vaid hoolivad rohkem tehnoloogia võimest muuta protsess võimalikult kiireks ning mugavaks. Siiski on Lemonade’i jaoks oluline, et iseseisvat elu alustavad rentnikud jääksid pikemaks ajaks nende ettevõttele truuks ning kindlustuspreemiat teenitakse edasi ka siis, kui kliendist saab kodu omanik, sest need on kõrgema väärtusega kliendid (keskmine Lemonade’i rentnik maksab aastas 150 dollarit, maja või korderiomanik u 900 dollarit). Ühe võimaliku riskina nähakse seda, et vanemaks saades inimese prioriteedid muutuvad ning pikema ajaloo, tugevama brändi ja laiema teenuste valikuga traditsioonilised kindlustusfirmad (Allstate, Farmers, Liberty Mutual, State Farm, Travelers) tunduvad siis turvalisema või parema valikuna.

2016. aasta lõpust esialgu vaid rentnikele ja majaomanikele kindlustust pakkuma hakanud Lemonade kavatseb tulevikus laiendada oma ärimudelit ka teistesse kindlustusvaldkondadesse ja geograafilistesse piirkondadesse (litsents on neil USAs 41s osariigis aga tegutseti viimastel andmetel veel 28 osariigis ning lisaks on viimase aasta jooksul tegevust alustatud Sakamaal ning Hollandis). Nad üritavad müügitulu kiire kasvu ning võrdlemisi stabiilse brutokasumi marginaali juures luua äritegevuse võimendust aga lähiajal eeldab turuosa kasvatamine kõrgemaid äritegevusega seotud kulusid (turundus, tehnoloogia arendamine, uutele turgudele sisenemine), millest johtuvalt suurenes mullu 199% 67,3 miljonile dollarile kasvanud müügitulu juures puhaskahjum 52,9 miljonilt 108,5 miljonile dollarile.

Allikas: Lemonade

Lemonade kavatseb oma aktsiad noteerida NYSE börsil LMND sümboli all eeldatavalt 2. juulil, olles esmaemissioonis pakkunud 11 miljonit aktsiat 29 dollari eest (pakkumise esimene vahemik oli 23-26 dollarit, mida kergitati 26-28 dollari peale). See annab turukapitalisatsiooniks 1,59 miljardit dollarit, mis on siiski 24% madalam kui aasta tagasi 300 miljoni dollari kaasamisel Softbankilt, Allianze’ilt ja Alphabetilt.

Suurimat ehk 21,8% osalust omab ettevõttes pärast IPOt Softbank, kellele järgnevad võrdselt 8,3% osalusega riskikapitalifirmad Sequoia ja Aleph. Osaluse võõrandamise õigus tekib olemasolevatel aktsionäridel tänavu detsembris.

Eeldades, et ettevõte suudab tänavu käivet kasvatada 100% 134 miljoni dollarini, kaupleks aktsia 29 dollaril 7,6x 2020 EV/Sales kordajal. 52% oodatava käibe kasvuga aga kasumlik SelectQuote kaupleb 5,6x EV/Sales kordajal.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon